Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Frank 123
Vandaag om 15:35:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: ombouw van de BR151 naar tijdperk 5/6  (gelezen 6795 keer)

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
ombouw van de BR151 naar tijdperk 5/6
« Gepost op: 29 October 2009, 15:38:04 »
momenteel ben ik bezig om de eerste van de 2 BR 151 die ik heb om te bouwen naar tp 5/6
dit zal de eerste lok zijn die ik zelf ombouw ,dus het is wel nieuw en spannend voor me

deze lok wil ik straks in dubbeltracktie laten lopen met een sleetje ertswagons
de loks zullen voorzien worden van AK's (automatische koppeling ) en als ze de juiste kleur hebben zal ik verder gaan met de juiste decals ,daarvoor ga ik nog naar venlo ,om daar foto's te maken van de orginele loks
ook zullen ze worden voorzien van de grote gevarendriekhoek voor de AK die ik al op voorraad heb

maar eerst de lok uit elkaar gehaald

zoals je op de foto ziet ,heb ik ook lichtsetjes van tom v. weert liggen , die had ik ooit ergens op de kop getikt  ;D
die wil ik dus ook inbouwen , en daar zal ik wel wat aanpassingen voor doenmaar dat te zijner tijd , wat ik wel al verklap is dat ik de leds los haal en dan de leds inbouw in de lok en met draadjes weer naar het printplaatje leg
dit gaat er dan zo ongeveer uit zien met de leds

ik ben ook al bezig geweest om de decals er af te halen , dat heb ik even opgezocht bij groterdam (thnaks Chris )voor de goede info op je site
ik zal de kap straks eerst eens de eerste laag grondverf geven , daarvoor gebruik ik witte primer van vallejo

dus tot zover de eerste stappen

ik moet ook nog even kijken of ik ergens het aansluitschema van tom zn ledjes kan vinden , die had ik ooit ergens liggen , maar kan het zo snel niet vinden, dus als iemand dit toevallig in pdf heeft , geef even een tip of stuur even een mailtje , dan kan ik zeker weer vooruit

groet stefan ;)

Kas

• N-Spoor
  • Offline Offline
    • Michorius Modellbau
Re:ombouw van de BR151 naar tijdperk 5/6
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2009, 16:50:05 »
Hallo Stefan,

erg leuk project! Ik zie deze trein bijna dagelijks door Trier rollen. Twee 151's met zo'n 30 tot 40 ertswaggons ziet er echt machtig uit.

Ik wens je veel succes met de ombouw en ben al benieuwd naar de vooruitgang.

Helaas kan ik je met het aansluitschema niet helpen...

Groet,
Kas

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2009, 16:52:46 »
Geniet er nog maar van als het een beetje mee/tegen zit rijden ze voor het einde van 2009 nog met dubbele 189.
Voor grootspoorfoto's zie site

nscargo2008

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 October 2009, 16:56:13 »
komen daar dan ook automatische koppelingen op te zitten ?

grtz stefan ;)
« Laatst bewerkt op: 31 October 2009, 12:06:23 door Peter Korsten »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 October 2009, 17:20:30 »
Ja daar komen de automatische koppelingen die nu op de 151ers zitten op te zitten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 31 October 2009, 11:20:26 »
@stefan.

De nummertjes weghalen had je ook met 1200er schuurpapier kunnen doen. Je verft hem immers toch over.

De lichtgrijze bies ook weghalen, anders zie je deze straks nog onder het rood.

Mocht je besluiten om er DSA200 pantografen op te zetten, dan dien je de aandrijving van de pantografen van de lok te verwijderen. Gaatje dichtstoppen dus.

Bart

JAN SCHUT

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 October 2009, 11:36:30 »
ik begreep dat je de lok ging overspuiten, ik weet niet precies wat tijdperk 6 is maar in 2004 was er zeker nog 1 groene en ook nog een blauw beige uitvoering dus nummers aanassenis misschien genoeg

reMARKable

• Offline Offline
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
« Reactie #7 Gepost op: 31 October 2009, 11:44:46 »
Ik vermoed dat het doel is de sleep naar venlo na te bouwen die tot op heden rijdt en daar horen 2 rode jongens voor..
« Laatst bewerkt op: 31 October 2009, 12:08:00 door Peter Korsten »
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

nscargo2008

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 October 2009, 13:28:12 »
@lokpaint ik wil er wel de DSA200 opzetten , weet jij toevallig waar ik die ergens kan kopen ??

@Jan Schuit , ik ga er twee rode jongens van maken , als het me lukt hahahaha ;D

@@ Remarkable dat zijn precies de 2 rode jongens die ik wil na maken , omdat ik in de tegenwoordige tijd rijd met mijn tijdperk, dus TP5 wil ik eigenlijk alle loks zoveel mogelijk met echte modelen na bouwen , ik denk dat TP6 zelf ergens binnenkort begint ,net zoals rail4marcel meld komen er straks vervangers in de vorm van 2 189 loks ,dus denk dat daar ergens de tijdperklijn licht , al weet ik dit niet zeker

ik had trouwens de lok al in de grondlak gezet , grote spuitbus van vallejo nummer 28010 , dat was dus een grote ramp, de lak korrelde inplaats van dat ie strak op de kap kwam , dus ben ik de kap weer helemaal schoon gaan maken met thinner en een tandenborstel, ik dacht in eerste instantie dat de kap verziekt was, maar gelukkig kreeg ik alles zonder beschadiging schoon , dus nu ga ik eerst me airbrusch laten controleren , want die doet een beetje raar , als dit alles weer op orde is zal ik met de airbrusch beginnen , lijkt me beter dan een gewone spuitbuis , al had ik daar normaal nooit geen problemen mee

groet stefan ;)

nscargo2008

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2009, 16:03:04 »
ik heb op dit moment een bestelling gedaan bij RTS EISENBAHNMODELBAU  van de verf die ik wil gaan gebruiken
1 x Verkehrsrot RAL 3020
1 x Basaltgrau RAL 7012
mijn vraagje is even aan de experts hier of de RAL kleuren goed zijn voor de lok
ik zal even en foto bij voegen zodat we weten over welke kleuren we het hebben en van welke lok

het gaat dus om de grijze band onder langs de lok en het DB verkeers rood ,zijn het de juiste ral kleuren ??

groet stefan ;)

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2009, 16:17:39 »
RAL 3020 is in ieder geval de goede Verkeersrood, het is hetzelfde kleurnummer als wat de DB gebruikt op de schaal 1:1 lokomotieven.
Welk opschrift ga je eigenlijk gebruiken? Ik neem aan dat je de nieuwste DBS logo's wilt gebruiken.
Er zijn volgens mij één of twee loks met een DBS logo.
Je kunt ook geen grijs gebruiken, dan ben je alleen verplicht om de excoot 151 021-3 te maken.

Groet Peter,

« Laatst bewerkt op: 14 November 2009, 16:24:31 door Petertrein81 »

Kris Henderikx

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 March 2011, 17:11:44 »
Even een oudere topic van onder het stof gehaald omdat ik zelf met zo'n projectje bezig ben
De Roco 43380 waarover ik nog beschik geraakt niet verkocht dus maar besloten om er een "echte" dummy van te maken (wat intussen al gebeurd is)
Nu moet nog het pimpen naar tijdperk V gebeuren

De DB logo's kan ik bij BUSCH halen, maar ik zoek nog andere buffers en de juiste pantografen voor de 151.
Ik was eerst aan het denken aan de SBS65 grijs (artnr Roco = 85248), maar ik zie vele van deze lok's met zo'n DSA200.
vraagje : kan je beide soms combineren bv enkel het sleepstuk op de SBS65 zetten want bij foto's van de lok o.a. op http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151
zie je de pantograaf op vier aansluitingen staan zoals bij de DBS54

Weet er iemand het Roco artnr voor de rechthoekige buffers die hier bij moeten passen ?

Wellicht ga ik deze lok enkel gebruiken om in een depot te plaatsen want bij het rijden deed die wel raar, vooral bij wissels.

Jasperkc

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2011, 21:49:06 »

Twee 151's met zo'n 30 tot 40 ertswaggons ziet er echt machtig uit.

Hallo Stefan,

Wat Kas al schreef daar heb ik nog een aanmerking op. In Duitsland hebben ze assentellers in de rails liggen. Deze assentellers kunnen maar tot 250 tellen. De ertstreinen hadden 40 6assers en 2 loks. Bij elkaar opgeteld kwam je dus op 252 assen uit. Door nou één ertswagon te vervangen door een 4asser kwam het aantal precies op uit op 250 assen.

Verder wilde ik je er nog op wijzen dat Roco sinds kort in het programma 3 Ertswagons van Peine und Salzgitter aanbied in een set compleet met imitatie klauwkoppelingen. Ik heb deze set in mijn bezit en heb de koppelingen gebruikt, echter ze zijn in model niet bestand voor grote trekkrachten. Toen heb ik gekozen voor de klauwkoppelingen van Kadee. Dit was wat stabieler, maar bij beide koppelingen raakte de trein los van de wagons als er hobbels of oneffenheden in de rails zaten. Ook heb ik tussen de wagons gebruik gemaakt van de Ribu koppelstangen. Dit is zeer betrouwbaar alleen is het zeer lastig om de wagons aan elkaar te koppelen. Verder zit in de set ook nog een setje met afwrijf transfers met de logo's van de klauwkoppelingen. Deze zitten op de locs op het chassis, kijk maar eens goed naar voorbeeld foto's.

Ook schreef je dat je nog wel een keer ging kijken in Venlo. Helaas is dat vanaf Maart dit jaar niet meer mogelijk. Alle ertstreinen rijden over de betuweroute en komen niet meer in Venlo. Je moet dus even op het net gaan surfen voor foto's van de lange ertstreinen.

Ok veel succes met je ombouw.

P.s. als je ervoor kiest om gebruik te maken van de klauwkoppelingen, dan moet je nog wel even op de lok een NEM schacht monteren. Anders past het niet.

Jasper

Lokpaint

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2011, 23:20:57 »

vraagje : kan je beide soms combineren bv enkel het sleepstuk op de SBS65 zetten want bij foto's van de lok o.a. op http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151
zie je de pantograaf op vier aansluitingen staan zoals bij de DBS54

Weet er iemand het Roco artnr voor de rechthoekige buffers die hier bij moeten passen ?

De roco DSA met 4 steunpunten zit op de 155 van roco.
Helaas komen deze 4 poten dan weer niet op de bestaande isolatoren uit. scheelt ongeveer 1mm >:( >:(
Ronduit slordig dus van roco.  :( :( :( :( :(

Zelf heb ik ooit een oplossing verzonnen met de 3 punts DSA en een fleischmann frame van een SBS 65.
Niet helemaal optimaal, maar past tenminste op de plek van de isolatoren.

De bufferbalken kun je het beste kompleet nieuw kopen van een verkeersrode roco 151. Aanpassen is ook weer veel te veel werk voor die paar euro die je bespaart door alles kloppend te maken.
Gewoon op de rocosite het nummer opzoeken in de sheet van de VR 151.

Bart

nscargo2008

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2012, 22:46:53 »
inmiddels is het heel lang geleden dat ik met deze lok bezig ben geweest , denk dat ie zo een jaar of 2 ergens in een verdomhoekje heeft gelegen , nu ben ik inmiddels wel verder gegaan om deze lok over te spuiten , dit het ik eerst in de grondlak gezet , inmiddels ook begonnen met de grijze band onder langs de lok ( ik had beter eerst met rood kunnen beginnen ) maar goed dit is de eerste lok en ik probeer maar wat ,maar hij moet wel goed worden ,  waar ik intussen achter ben gekomen is dat de volgorde niet goed was , het werken met tape is ook niet echt makelijk , maar ik geef niet op , ik heb de lok dus ook inmiddels al in het rood gezet , maar nu is mijn vraag eigenlijk , heeft er iemand foto's waar het dak op te zien is zodat ik weet hoe dat gespoten moet worden , want volgens mij ben ik al te ver naar de voorkant van de voorkant gegaan met het grijs spuiten , als het een beetje mee zit zal ik proberen om morgen even een foto van de voortgang te plaatsen , misschien heeft iemand dan tips  ;D , ik zeg dus wel nog even voor de duidelijkheid dit is de eerste keer dat ik een lok spuit , en ben nu nog niet echt tevreden ,maar we wachten even tot morgen als ik beter licht heb

groet stefan  ;)