Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door basjuh1981
Vandaag om 17:09:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 17:03:09
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door phdirk
Vandaag om 16:59:24
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 16:50:28
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
  

Auteur Topic: Schaal 1 : 1: sik te koop  (gelezen 10897 keer)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #30 Gepost op: 27 October 2009, 08:34:45 »
Dat van de aandrijving heb ik ook maar gehoord, maar kon het me niet voorstellen.

Groeten,
Rutger

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #31 Gepost op: 27 October 2009, 10:28:51 »
Ik ook niet.
De dieselmotor is bij DE- en DH-tractie gelijkwaardig, het verschil zit 'm alleen in de soort overbrenging. Bij een locomotor (of elke andere DE-loc) is de dieselmotor vast gekoppeld aan een hoofdgenerator, die levert stroom voor de tractiemotoren. Erg simpel en degelijk principe. Bij DH-mat drijft de motor een hydraulische bak aan, die daarna de wielen aandrijft (sterk versimpeld weergegeven natuurlijk...)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #32 Gepost op: 27 October 2009, 20:45:48 »
De locomotieven zijn inderdaad diesels met een generator. Echter zit er ook nog een regeling in om bij een bepaald toerental meerdere verschillende snelheden te kunnen rijden. Bij de Sik gaat het om een pakket weerstanden.
Verder heeft een Sik nog een kleine extra, hij wordt brandstof gekoeld. Dus ipv koelvloeistof gewoon diesel.
Ook handig in onderhoud.

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #33 Gepost op: 27 October 2009, 21:57:42 »
Citaat
Verder heeft een Sik nog een kleine extra

De Sik is een hybride! Een Sik kan zich (kleine stukjes) verplaatsen door alleen gebruik te maken van de accu.

Biels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #34 Gepost op: 27 October 2009, 23:49:18 »
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij bediende je met de torn knop het vreemde veld van de generator bij stationair toerental waardoor die zonder gas te geven met lage snelheid zal gaan rijden.
Dat is iets anders dan dat hij zelfsstandig op zijn batterijen rijdt.

De 311 van het NSM heeft in het verleden wel een aanpassing gehad zodat deze zonder draaiende dieselmotor op een extra set accu´s kon rijden zodat het dieseltje de buurt niet stoorde. Inmiddels is deze installatie incompleet en niet meer werkend...
« Laatst bewerkt op: 27 October 2009, 23:51:50 door Thom »

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #35 Gepost op: 28 October 2009, 09:06:30 »
Kan die sik nog rijden? en bijv een rijtuig trekken ?
Nee alleen bejaarde schoonmoeders ;D
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #36 Gepost op: 28 October 2009, 17:32:55 »
Een SIK kon destijds in ieder geval niet op batterijenn rijden. Met de Torn knop kon je naast de SIK meelopen als je wagons aan het aansluiten was, met de ganghendel ging je al gauw te hard. Hoe weet ik dat, ik ben zo'n 20 jaar Sikkebaas geweest in Amsterdam en Amersfoort.
Verder een erg probleemloos locje, behalve ontluchten als we hem totaal leeg gereden hadden en het oppoetsen van de schakelwals mankeerde er eigenlijk nooit wat aan.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6760
  • Spaar ze allemaal.
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #37 Gepost op: 28 October 2009, 18:34:57 »
Citaat uit RM nr. 114 over de tornknop; "Bij het indrukken van deze knop worden de tractiemotoren direct gevoed met elektrische stroom van de batterijen, zonder gebruik te maken van de ganghandel."
Voor het artikel hebben ze o.a. de Beschrijving en bedieningsvoorschriften DE locomotoren 200-300 geraadpleegd, vreemd als dat niet zou kloppen.

Groet Stephan.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #38 Gepost op: 28 October 2009, 18:48:45 »
uit de BLL Deel 1 (1955) betreffende de DE-Locomotoren serie 200/300:

Art.10, C;

3. Met het rijhandel in de leegloopstand is het mogelijk de locomotor met geringe snelheid over zeer kleine afstanden te verplaatsen, door het indrukken van één der drukknoppen, waarvan er een links en een rechts tegen de buitenwand van de cabine is aangebracht.

einde citaat.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #39 Gepost op: 29 October 2009, 12:28:27 »
Thom heeft gelijk; zie ook het BLL-citaat. Je kunt ook horen dat de generator belast wordt en niet de accu's, want het toerental van de dieselmotor zakt iets in.

Functie was oorspronkelijk ook bedoeld t.b.v. de AK's, want de drukknoppen zaten ook net achter de eerste aspot, bij de AK-bedieningshandel! Goed te zien op oudere foto's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #40 Gepost op: 29 October 2009, 23:23:04 »
Vaak zijn daar de 3 gaatjes ook nogwel van terug te vinden in de frameplaten  ;)