Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Noordernet
Vandaag om 06:07:30
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart  (gelezen 306498 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #120 Gepost op: 28 October 2009, 22:34:07 »
Mijn spiraal is ook rond 3,5 centimeter en die doet het al 6 jaar goed.
Ik vind het een beetje paniek saaien van sander volgens mij vergeet die dat het om N spoor gaat 8)
Of niet sander?
In HO is het misschien een ander verhaal.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #121 Gepost op: 28 October 2009, 22:37:08 »
Marco

Dat scheelt een faktor 10  ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #122 Gepost op: 28 October 2009, 22:47:34 »
Marco, nee ik vergeet niet dat het N-spoor is. Zolang het binnen redelijke grenzen blijft, maakt het gewicht van 'n treintje niet eens zo veel uit. De factor tijd, gecombineerd met de alom aanwezige zwaartekracht, zorgt ervoor dat het gaat doorbuigen zonder ondersteuning. Na een poosje wordt dat steeds erger.

Martin liet een foto zien met verstevigingslatjes (1x1 cm). Als je die latjes nou eens wat breder maakt en er 5mm gaten in boort voor de draadeinden. Dan zet je die latjes/balkjes vast aan de draadeinden en heb je een prima opleg voor het triplex over de hele lengte tussen de draadeinden.

Sander

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #123 Gepost op: 28 October 2009, 22:49:44 »
Bedankt voor deze info iedeen
Ik zal morgen wel zien hoe ik het ga doen.
Ik heb nu teminsten info van jullie allemaal waar ik mee verder kan.
Alle beetjes helpen hier leer je een hoop van.
Morgen ga ik met deze info aan het werk .
Dit is voor mij ook een eerste keer dus ik moet alles nog leren op dit gebied.
Er zijn dingen die ik weet, maar niet alles.
Dit is een zeer interesant ding om te maken zo,n klimspiraal
Men had mij al gezegt het is niet makelijk ,dus wie weet wat we nog tegen komen
Bij de rest van de bouw van de baan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #124 Gepost op: 28 October 2009, 22:50:06 »
Laten we eerst Martin vragen naar de afstand tussen houders. In lengterichting welteverstaan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #125 Gepost op: 28 October 2009, 22:56:42 »
De vraag die kan ik morgen pas beantwoorden¨
Dan ga ik weer naar boven.

Sander dat van die latjes is geen gek iedee
Ik gebruik deze dan voor uitrol beveiliging ,die monteer ik er dan op

« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 23:08:09 door m de deugd »

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #126 Gepost op: 28 October 2009, 23:00:21 »
 Bij de bochten laat ik deze latjes schuin onder de bocht door lopen
In plaats van met de bocht mee.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 23:10:35 door m de deugd »

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #127 Gepost op: 29 October 2009, 09:04:10 »
Goeden morgen.

Wat Sander beweerd klopt.
Wandt plaalmatriaal vervormt vaak al door eigengewicht
Niet zozeer door belasting of andere invloeden.
Dus Sander zijn steling is juist
Ik heb het net zelf gelezen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8801
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #128 Gepost op: 29 October 2009, 09:20:11 »
Hoi Martin,

Uit ervaring kan ik zeggen dat het makkelijker werkt als de plaat wat dikker is. Voor het gewicht en doorzakken hoef je het niet te doen, meer voor het aan de baan werken. Dan kan je er gemakkelijker op leunen als je ergens bij moet. Een dikte van 8 tot 10mm is een goede maat.

Als het nog gaat zou ik een tweede plaat erop lijmen. 2x 3.6mm is meer dan voldoende als ondergrond. Als je de plaat erop maakt graag verspringend doen, zodat de naden niet boven elkaar liggen maar bijvoorbeeld een halve plaat verschil. Dan heb je minder kans op vervormen van de plaat. Dat lijmen kan je gewoon met houtlijm doen. (de snelle variant werkt lekker makkelijk) een paar houtklemmen en daarop de rails aanbrengen. Als het niet meer lukt om een plaat erop te lijmen kan je een verstevingsplaat aan de onderkant verlijmen (ook 3.6mm bijvoorbeeld) maar dan niet over de complete breedte.

Zie ook mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html voor wat meer info en fotos...

Succes met bouwen.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #129 Gepost op: 29 October 2009, 09:52:43 »
Goeden morgen ronaldk.

Da,s niet mis wat jij aan het bouwen bent.
Complimenten
En nog bedankt voor het advies.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #130 Gepost op: 29 October 2009, 10:30:46 »
Bij de bochten laat ik deze latjes schuin onder de bocht door lopen
In plaats van met de bocht mee.
Je kunt ook nog even nadenken over dit alternatief :

Maak van een klein balkje een aantal blokjes. Denk maar aan grote dobbelstenen. Die maak je vast aan de rand van de boog van de spiraal. Vervolgens neem je een strook triplex van zo'n 3 cm breed. Die buig je en maak de strook als een opstaande rand vast aan de blokjes. Dat geeft stevigheid en je hebt iets om 'over de rand vallen' te voorkomen.

Overigens ben ik het zeker eens met voorstellen om twee platen triplex op elkaar te lijmen. Wel goed lijmen en op elkaar klemmen, anders heeft het veel minder effect.

Sander

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #131 Gepost op: 29 October 2009, 11:46:12 »
Ik heb nog een eventuele tip om het triplex dat je nu in gebruik hebt, een stuk vormvaster en sterker te maken: het hout aan beide zijden verven met verf op terpentienebasis, dus gewoon 'ouderwetsche huysch-, tuyn- ende keuckenverf'. Geen verf op waterbasis, want het water daarin doet het hout teveel werken. Eerst een laag grondverf, en dan een laklaag erover. Dit vormt een vrij hard wordende laag boven en onder, zodat er geen vocht meer intrekt, dat het vervormen zou bespoedigen. Ook trekt het iets in het triplex, zodat het hout zelf ook een stuk sterker wordt. Het kost dan wel weer wat verf en tijd plus geduld, maar het is een aloude bekende truc, succes verzekerd. Volgens mij is hoogglansverf het sterkst.
Ik heb al een trein

Dompie

  • HerIntreder
  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #132 Gepost op: 29 October 2009, 12:34:56 »
Ik heb voor mijn dubbelsporige spiraal 3mm triplex gebruikt (trapezium vormen) die ik verspringend op elkaar lijmde. Het is alleen Flm R3/R4 dus een cirkelvorm. Ik heb in totaal 12 draadeinden (verspringend). Dit is na drie jaar een nog steeds perfect stevig en niet doorgezakt geheel.

Daar tegen over heb ik voor mijn horizontale baandelen 5mm triplex gebruikt welke om de 60cm ondersteund wordt. Deze constructie heeft 2 jaar uitstekend gefunctioneerd maar daarna kwamen spontane ontkoppelingen voor en bleek bij controle onlangs dat de 5mm triplex gewoon tussen de ondersteuningen doorzakt. Gelukkig is het een testbaan dus ben ik blij dat ik dit nu ontdekt heb (ik vang het nu op met een latje eronder). Maar ja als ik hier maar genoeg gelezen had, had ik deze fout kunnen voorkomen want de algemene tendens is toch wel 8mm

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #133 Gepost op: 29 October 2009, 13:56:01 »
Hallo Sander

Als ik het goed snap bedoel je dit.


m de deugd

  • Gast
Re:De bouw van Gotthardbahn in n spoor is gestart
« Reactie #134 Gepost op: 29 October 2009, 15:48:10 »
Wat zijn er toch een boel mogelijkheden
Mag ik daar uit kiezen,wat een luxe.
T,wordt wel steets moeilijker om te liezen.
Ik ga er over naadenken.
EERST EVEN BIJKOMEN.
heb net twee oude coniferen het leven ontnomen
Maar ga straks lekker op zolder verder

       Dank je wel allemaal voor deze adviezen en tips
Daar had ik vroeger nooit bij na gedacht maar sins ik
hier op Beneluxspoor ben , je leerd echt veel van andere mensen
Daar ben ik achter gekomen en het is hartstike leuk.