Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
"Nederlandse" modellen door spoorzeven
Vandaag om 14:42:29
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 319488 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1020 Gepost op: 31 mei 2023, 13:50:30 »
Misschien een domme vraag, maar waarom heb je niet meteen de hele zijkant geplot?

Geen domme vraag hoor, maar de andere zijde gebruik ik gewoon in originele staat en er zitten ook wat details op het model zelf. En die krijg ik niet geplot. Ik ben bang als ik dat combineer dat het er raar uit gaat zien. Daarnaast wilde ik ook even voorzichtig beginnen  ;D. Als ik dit kan maken kan ik een aantal modellen die ik heb met de donkere ramen op deze wijze gaan voorzien van nieuwe heldere vensters. Want die donkere ramen vind ik maar niks...

Inmiddels ben ik ook bezig om mijn eerste bus geheel te plotten.  Dat wordt de B79 serie die erg kenmerkend was voor Arnhem en de jaren '80.

Leuk die herinneringen die jullie ophalen uit vervlogen tijden. En die missende aansluitingen kan ik me ook goed herinneren. Kwam je aan met de trein vanuit Utrecht was de bus naar Zevenaar net weg. Net als de boemel overigens...
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2023, 13:52:03 door Niels B »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1021 Gepost op: 31 mei 2023, 14:35:07 »
Oja dat had ik nog niet bedacht hahaha.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1022 Gepost op: 03 juni 2023, 11:09:22 »
Niels,

Wat voor plotter gebruik je dan?
Al mooi dat je dit er mee kan doen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1023 Gepost op: 03 juni 2023, 21:25:32 »
Ik heb een Silhouette Portrait. Een redelijk simpele snijplotter. Er zijn inmiddels veel betere op de markt. Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe met een wat breder snijvlak.

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1024 Gepost op: 05 juni 2023, 09:59:05 »
Niels,

Een prachtige achteruitstap, ook het laatste raam boven de achteras is langer dan de andere ramen, maar....

Dit is de GTW/GSM versie. GVA had een brede uitstap achter de achteras. Je bent in goed gezelschap, want Artitec heeft dezelfde fout gemaakt. De uitstap is net zo breed als de middenuitstap die in het Mastica model zit.

De Den Oudsten wagens hadden een ribbeldak. Ook dat is bij Artitec niet juist. De dakplaten van een meter breed zijn wel aangeduid, maar per plaat zitten er 6 verstevigingsribbels op.

De HB modellen waren op dit punt beter, maar ook daar waren lang niet alle daken correct. HB had een te hoekig front, waar Artitec en Mastica dat veel beter weergeven.

Kortom: je hebt een prima zijkant voor een GSM wagen, maar niet voor een GVA stadsbus.

Groet René

p.s. vergeet de nooddeur aan de blinde zijde niet. Bij de standaard streekbus en de B79 van GVA was de nooddeur aanwezig. Pas bij de B88 verviel deze.

p.s. 2, Bij Mastica is de achterruit te groot. Hij loopt te ver door. een stripje van een millimeter bracht bij mij uitkomst.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2023, 10:01:48 door Bolramer »
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1025 Gepost op: 05 juni 2023, 17:04:20 »
Hoi René,

Dank voor je uitvoerige toelichting. Ik was er eerlijk gezegd ook al aan het twijfelen over die achterdeur. In mijn herinnering waren de deuren achter inderdaad breder. Maar ja, Artitec had het zo gedaan, dus het zal wel goed zijn dacht ik. Geen probleem, dan wordt dit een GSM uitvoering en ga ik vrolijk verder met een GVA. Ik heb nog wel wat Mastica setjes liggen.

Ik moet toch nog eens wat beter gaan zoeken naar foto’s van deze bussen (en, schiet me nu te binnen het boekje kopen van de GVA).

Wordt vervolgd!

Grtz,
Niels

« Laatst bewerkt op: 05 juni 2023, 21:19:40 door Niels B. Reden: Link gemaakt »

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1026 Gepost op: 05 juni 2023, 19:14:43 »
Hoi Niels,

De link werkt niet, maar ik neem aan dat je het boek Met de GVA bus onderweg van Alk bedoelt. Er is ook een versie over GTW en haar opvolgers, GSM en GVM en uiteindelijk Oostnet en Syntus. Dan is er ook nog het boek De Gele Rijders, ook ooit uitgegeven door Alk, met bijzonder veel info over deze standaardstreekbus.

Nog een tip: GTW had geen dakclignonteurs op de achterkant. Die zijn ook later bij GSM niet aangebracht. Veel ander maatschappijen deden dat wel. Vanaf 1974 zijn dakclignonteurs standaard aangebracht.

GTW/GSM hadden ook groene banken ipv de standaard rode banken. Ook dat heeft Artitec onjuist in haar GTW versie.

Om nog even op het dak terug te komen : de oudere wagens hadden 3 noodluiken. De latere versie, vanaf ongeveer 1986 hadden glad dak en twee luiken, zoals de Mastica versie.

De standaardstreekbus is vanaf 1967 t/m 1988 gebouwd. Er is een enorme ontwikkeling geweest, details bepalen het bouwjaar. Mastica heeft de versie vanaf 1986 weergegeven. Artitec heeft bouwjaar 1974 genomen, maar in de uitvoeringen zitten er veel bussen van eerdere of latere bouwjaren bij, die dan niet 100 % kloppen.

Kortom : je kan altijd wat verbeteren en daar gaat het in de modelbouw om.

Groet en succes, René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1027 Gepost op: 12 juni 2023, 22:31:10 »
Hoi René,

Dank weer voor je reactie. Zeer gewaardeerd!  (y). Inmiddels het boeke van de GVA en GTW maar eens aangeschaft. Leuk hoor, mooie foto's uit vervolgen tijden! Zeer de moeite waard.

Inmiddels heb ik besloten dat de gemaakte achteruitstap voortaan als GSM  8320 verder door het leven moet gaan (zoals op pagina 101 uit het boekje met de GTW - bus onderweg). Die heeft inderdaad ook drie noodluiken. Ik twijfel nog even of ik dat ga aanpassen. Inmiddels ben ik ook bezig met een GVA met brede uitstap achter. Ook ben ik aan het kijken of ik een brede voordeur kan maken zodat ik er ook een trolley van kan maken. Maar daar moet de wielbasis dan weer korter voor worden en het front worden aangepast. Nu ja, stapje voor stapje...

In het aangehaalde boekje stond ook een mooie foto van de GSM 8796 met totaalreclame voor Omroep Gelderland. Die kan ik me nog goed herinneren en gaat er ook komen. Voordeel is dat dit redelijk de Mastica versie is en ik er weinig aan hoef te verbouwen...

Grtz,
Niels

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1028 Gepost op: 12 juni 2023, 23:05:07 »
 :)
Mis ik hier nou busmaatschappij Centraal Nederland?
Deden destijds poging meer forensen te trekken door oa krantverkoop in de bus en ook kopje koffie? Verder voorrangsregeling bij verkeerslichten en reclameteksten op de bus als eigen reclame. De tekst was meen ik: de bus verbetert. Wat natuurlijk verbeterd moest zijn. ;)

Er reden andere bussen met reclame voor Dove? Waren vrouwenborsten te zien. Was niet helemaal naar ieders smaak..
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2023, 23:07:58 door hrp »
Groet,
      Ronald

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1029 Gepost op: 13 juni 2023, 08:48:05 »
CN reed vanuit Arnhem op Wageningen en Ede, en de VAD op Apeldoorn, Loenen, Putten/Harderwijk, en misschien nog wel wat. Maar als ik Niels zo volg heeft hij dat wel in de smiezen, dus dat volgt waarschijnlijk nog :)

Groet,
Michel

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1030 Gepost op: 13 juni 2023, 11:26:22 »
CN wordt zeker niet vergeten. Sterker nog, daar zijn inmiddels al een aantal exemplaren van in bezit/gebouwd. Ik heb zelf vanuit Mastica al een gemoderniseerde MB200 met grote filmkast (lijn 50 naar utrecht), vierkante koplampen en zwart front gemaakt en heb ook een aantal B88 van CN. Ook de Artitec versie staat  gereed voor inzet. Ook de VAD en Zuidooster zijn present. Dat is het leuke van Arnhem als thema, er komt een hoop samen. Zowel op het spoor als in het streekvervoer.

Grtz,
Niels

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1031 Gepost op: 13 juni 2023, 11:33:47 »
Ik herinner mij nog lijn 50 bergop vanaf Heveadorp richting Doorwerth, veel geluid en weinig beweging. Ik was elke keer benieuwd of we weer boven zouden komen. Ik vermoed dat je de bussen statisch zou maken, maar een dergelijke bus verdient eigenlijk een geluidsmodule  ;D

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1032 Gepost op: 29 juni 2023, 16:11:59 »
Zoals ik in #1012 al had gemeld had ik wat pech bij het installeren van de electronica. Maar door online hulp van zowel Eddy en Huib als fysiek bezoek van Daan en Huub van de buren is het uiteindelijk gelukt om alles weer aan de praat te krijgen en kan ik weer verder.  Heren, ontzettend veel dank voor jullie hulp. Zonder jullie hulp was ik hier nooit uitgekomen. (y)

Het leuke van zo'n bezoek is dat ik een hoop bruikbare tips heb gekregen waardoor de elektrische aansluitingen robuuster worden. Het een en ander houdt in dat ik wat zaken ga aanpassen. Vandaag kreeg ik daarvoor het eerste onderdeel binnen van forum lid Blausee-Mitholz waarvoor hartelijke dank:



Een Loconet interface zodat ik hier onder andere de seriele poort naar mijn PC kan aansluiten.

Tevens is een bestelling naar Reichtelt onderweg aangezien ik met mijn handige acties wat componenten op de bezetmelders had stuk gemaakt. In de bestelling zitten tevens diodes om de niet gedetecteerde railstukken aan te sluiten (eindelijk begrijp ik het waarom er achter  (y)) en aderhulzen. Daan liet me zien hoeveel steviger aansluitingen zitten als je hier gebruik van maakt. Die aderhulzen kosten geen drol dus dat ga ik nu overal toepassen.

Gelukkig komt de zomervakantie dichterbij dus heb ik mooi tijd om er weer een slag mee te maken. En als de temperaturen weer omhoog gaan blijft het in mijn treinenruimte relatief koel.

En oh ja, ook aan de bussen wordt nog steeds druk geknutseld. De GSM is gespoten, maar ik bleef de oude tussendeur zien. Die staat dus opnieuw in de plamuur....


Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1033 Gepost op: 29 juni 2023, 19:18:58 »
Volgende week in de aanbieding bij de Lidl:

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #1034 Gepost op: 30 juni 2023, 10:21:41 »
Goeie tip, Erich

mvg Henk