Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:58:10
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 319508 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #735 Gepost op: 22 juli 2018, 20:36:32 »
Niels, wat wordt dat mooi!!! Het station is eigenlijk vele jaren nauwelijks veranderd, óók niet dat (streek-)busstation, hooguit de voertuigen veranderden... Ik ken ze zelfs nog als "GTW"! Ergens hóóp ik dus voor dat station ooit een zwarte Opel Kapitän als taxi te zien als herinnering aan mijn Oom Tinus (taxichauffeur in Arnhem)...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #736 Gepost op: 24 juli 2018, 07:56:31 »
Ledsandmore heeft ook LEDs met lakdraad spaart frustratie en zijn niet al te duur. Heeft ook daarnaast nog een paar leuke dingen.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #737 Gepost op: 25 juli 2018, 10:33:26 »
Dank Frans! Een Kapitan heb ik in bezit, alleen niet als taxi. Een flink aantal jaren geleden heb ik ooit twee treintaxi’s gekocht. Mijn interesses lagen toen in de jaren ‘90. Maar deze kunnen nu dus niet meer op mijn baan staan. Wellicht op het deel aan de andere zijde van de ruimte welke fictief wordt en qua periode wellicht ook anders wordt. Eerder of later, daar ben ik nog niet uit...
Hoe dan ook, de taxi’s moeten ok worden aangepast, dus wellicht een Kapitan.

Het klopt dat de omgeving niet veel is veranderd. Maar als je goed kijkt zijn er toch diverse aanpassingen geweest die de periode markeren. Zo heeft het VVV eerst een uitbouw aan de achterzijde gehad, daarna een extra verdieping en weer later een uitbouw aan de voorzijde.

Ook de wachtruimte op het stadsbusstation heeft diverse kleine aanpassingen gehad. Zo is de kenmerkende Agfa reclame ooit verdwenen en is de kleurstelling veranderd. In mijn periode past de Agfa reclame niet, maar twijfel er tch over omdat ik hem erg kenmerkend vind. Hetzelfde geldt voor de tekst Nederlandse Spoorwegen op de centrale hal van het station, de Hoppe reclame op hotel Bristol etc...

@Joke: Ledsandmore is ook via Ebay Duitsland? Edit: website al gevonden!

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2018, 10:40:47 door Niels B »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #738 Gepost op: 25 juli 2018, 11:11:55 »
Mijn interesses lagen toen in de jaren ‘90. Maar deze kunnen nu dus niet meer op mijn baan staan.


Welk tijdperk hou je dan nu aan?


Steyn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #739 Gepost op: 25 juli 2018, 14:36:14 »
Zoals mijn topicnaam al aangeeft is mijn periode de jaren 80. Maar eind jaren 70 is ook goed..

Grtz,
Niels

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #740 Gepost op: 25 juli 2018, 15:22:14 »
Ja oké, maar ik vermoedde door je belangstelling voor die Opel Kapitän dat je naar de jaren zestig geswitcht was.


Steyn

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #741 Gepost op: 25 juli 2018, 19:08:23 »
Ah, zo bedoel je. Tja, de Kapitan werd tot 1970 gemaakt. Dus voor mijn periode al redelijk oud. Daar heb je wel een punt, zeker als het om een taxi gaat.

Grtz Niels

ReneN

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #742 Gepost op: 25 juli 2018, 22:08:36 »
De populairste taxi was de Opel Kapitän 1959-1964. Heb er zelf ook nog ooit in gezeten, die zag je overal omdat hij veel goedkoper was dan een Mercedes. Dit model is inclusief taxibordje door Brekina gemaakt, kun je dus zo kopen. De Kapitän 1958-1959 bestaat ook in H0 als taxi, maar die werd in het echt een flop omdat de achterkant schuin afliep en de portieren te klein waren. Opel kreeg veel kritiek en heeft die slechts 1 jaar gemaakt. De Kapitäns tussen 1964 en 1970 verkochten ook niet best.

Eind jaren '70, jaren '80 zullen het overwegend Mercedessen van het type 200 zijn geweest die voor het station stonden te wachten. Wie toen nog een goedkopere Opel als taxi wilde kocht een Rekord D, die is er van Wiking.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #743 Gepost op: 26 juli 2018, 19:07:29 »
Dank je René voor deze update! Mercedes 200, die heb ik geloof ik zat in het assortiment zitten. Eens kijken of ik die Record D ergens kan vinden, die wil ik sowieso hebben!

Grtz,
Niels

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #744 Gepost op: 27 juli 2018, 13:34:59 »
Wie toen nog een goedkopere Opel als taxi wilde kocht een Rekord D

In 1977 kwam de Rekord E al. (Let op, de E2 is net anders).
Groet, Ronald.

ReneN

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #745 Gepost op: 27 juli 2018, 21:32:16 »
Ja, dat klopt. De oudere modellen bleven echter lang rijden omdat Opel de Rekord D voor het eerst met een dieselmotor leverde. De Kapitän (KAD) heeft deze nooit gehad en overleefde de energiecrisis niet. Maar verder maakten Mercedessen natuurlijk de dienst uit, en ook wel grotere Japanners zoals de Toyota Crown. De Rekord D als taxi zit of zat in het Wiking-programma.

Dat ik het straatbeeld van ruim 40 jaar geleden nog goed in mijn geheugen heb zitten blijkt uit deze foto van Den Haag CS ;) . Het is inderdaad een Rekord D diesel. Die had een grote bult op de motorkap, anders paste de zaak niet.



Bron: oudebenzclub.nl

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2018, 21:46:14 door ReneN »

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #746 Gepost op: 28 juli 2018, 09:28:45 »
Sfeervol plaatje René, precies wat ik voor ogen heb met mijn baan-in-wording!  (y)

Ik denk dat ik binnenkort maar een keer naar Houten ga om wat jaren 80 meuk te scoren. Houten, dat kan toch gauw alweer vijf jaar terug zijn geweest dat ik daar was....

Toyota Crown. Ook weer typisch zo’n model dat van mijn netvlies was verdwenen. Helaas ook geen 1/87 vertaling van....

Grtz,
Niels

ReneN

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #747 Gepost op: 28 juli 2018, 10:37:58 »
De importeur heeft een paar jaar geleden een Toyota Crown uit 1972 bij wijze van stunt gewoon weer als taxi ingezet in Amsterdam met Maarten Spanjer als chauffeur. Toch wel een erg coole bak... Rond 1980 was de Crown wat vierkanter. Tomitec heeft ze ooit min of meer in H0 gemaakt, maar daar is erg moeilijk aan te komen.

[/url]

[/url]

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #748 Gepost op: 12 augustus 2018, 17:10:10 »
Oepss,
Ik durf bijna niets meer te zeggen als ik zie waar mijn kreet over een Opel Kapitän inmiddels toe leidt... :angel:
Die Diesel-Opels met die typische bult ken ik óók nog wel. In mijn beleving is trouwens zo ongeveer ieder merk, dat een grote bak in het program had wel als taxi gebruikt; de NL-wetgeving stelde immers niet zo véél eisen afgezien van de taxamater...
(Sorry mensen, ik verlies mij in jeugdsentiment  ;))

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

ReneN

  • Gast
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #749 Gepost op: 16 augustus 2018, 00:22:10 »
Het Gelders Archief heeft een film in kleur online gezet over het Arnhem van 1970-1971. Daarbij komt het station als eerste aan bod... met de taxistandplaats.

https://www.youtube.com/watch?v=zYs1G7V5PIk&frags=pl%2Cwn