Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Westlandbaan door Ronald Hofmeester
Vandaag om 07:43:32
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door Harm Boer
Vandaag om 07:25:10
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 07:23:26
25 jaar geleden door RdJ
Vandaag om 07:22:57
Fleischmann 4471, City pendel. Aansluitschema gezocht. door Erik
Vandaag om 06:12:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 02:36:52
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Biesje
Vandaag om 02:13:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door gtw6016
Vandaag om 01:50:17
3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N door Bert van Gelder
Vandaag om 00:02:13
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
26 mei 2019, 23:52:30
BNLS-module: "Grasland" door willem7853
26 mei 2019, 23:52:25
Kruising Blauwkapel door Modellbahnwagen
26 mei 2019, 23:35:57
Achter de Beel ... door Hans van de Burgt
26 mei 2019, 23:16:08
BNLS Forumbaan Rijdag door jakeman
26 mei 2019, 23:04:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
26 mei 2019, 22:48:58
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door RICROO
26 mei 2019, 22:28:10
(BNLS modulebaan) Rijdag Lelystad door jakeman
26 mei 2019, 22:25:17
Welk aansluitbord om meerdere servo's aan te sluiten, Arduino en Mardec. door Klaas Zondervan
26 mei 2019, 22:05:26
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
26 mei 2019, 21:52:39
Piko h0 NS 2200 door GerardvV
26 mei 2019, 21:34:20
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door Post49
26 mei 2019, 21:30:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
26 mei 2019, 21:28:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
26 mei 2019, 21:22:40
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door p.heinst
26 mei 2019, 21:22:36
Rail&Road 2019 door wibi
26 mei 2019, 21:22:31
Projekt 083-338 door Tulpendaal
26 mei 2019, 21:18:18
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
26 mei 2019, 20:57:57
Raadplaatje door Erik Mijd
26 mei 2019, 20:49:06
Formaat Roco Digitale kraan (40110) door consolidation
26 mei 2019, 20:24:48
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door 1795
26 mei 2019, 19:19:08
  

Auteur Topic: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80  (gelezen 187951 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #705 Gepost op: 17 maart 2018, 15:21:27 »
Dat terwijl die neuzen bijna zwart van de muggen-lijken waren.

Goed dat je je klimspiraal hebt aangepast dan heb je daar straks zo min mogelijk problemen van.

Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #706 Gepost op: 28 april 2018, 14:04:02 »
Hallo,

De laatste tijd lekker kunnen werken aan mijn treinbaan.

Wat heb ik gedaan?
- de klimspiraal is afgerond, alle treinen rijden nu probleemloos naar boven
- platen gelegd als demping en geschilderd in een basiskleur
- begonnen met het sporenplan in Koploper te zetten om een goede blokverdeling te krijgen. Helaas moet de pc eerst even een nieuwe windows versie krijgen en dat lukt allemaal nog niet zo lekker...
- proefpassen van het sporenplan. Ik ben begonnen met de Velperpoortzijde. Dat is best een ingewikkelde wisselstraat die zich lastig laat vertalen. Comcessies zijn sowieso nodig. Zo heb ik de hoek waarop het treinverkeer aankomt iets flauwer gemaakt om beter met met min perrons uit te komen.

Hier zie je de wisselstraat. Zo op de foto lijkt het een eitje, maar om hem zo te krijgen zijn toch redelijk wat pogingen gedaan:



Hier zie je een overzicht van het sporenplan in opbouw. De achterste twee sporen hebben hier bijna de volledige uiteindelijke lengte:



En de andere kant op:


Een andere zorg was of het complete station wel op de plaat paste. Met de voorste twee perrons op 10 cm en he5 achterste op 9 cm past het precies! (y)



Tot zover! Op naar het maken van de perrons!

Grtz,
Niels

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #707 Gepost op: 28 april 2018, 14:14:43 »
Het is een mooie ruimte voor de baan.

Hoe ben je van plan de perrons te maken?


Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #708 Gepost op: 28 april 2018, 21:17:39 »
Van MDF denk ik, beplakt met geplot styreen. Ik heb inmiddels een adres waar ze kunnenplotten, eens kijen wat het kost...

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #709 Gepost op: 29 april 2018, 14:18:32 »
Dat word een hoop rails bij elkaar zeg  :o

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #710 Gepost op: 29 april 2018, 16:54:21 »
Mooi zeg, die wisselstraat. Imposant project.  (y)


Steyn

jakeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #711 Gepost op: 29 april 2018, 17:01:18 »
Dit wordt een zeer gaaf project !!
Ik blijf het graag volgen. Ga zo door  (y)

Groeten Jake

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #712 Gepost op: 29 april 2018, 18:20:08 »
Ziet er inderdaad heel mooi uit, die wisselstraat, petje af.

Ik heb even teruggebladerd door dit draadje en zie dat de platen van je stationsniveau rusten op latjes, die op hun brede zijde liggen. Iets in mij roept dan heel hard: Niet Doen! Latjes op hun korte zijde zetten, dus rechtop. Tegen het doorbuigen! En ze mogen dan ook wel dikker hoor, balkjes van 2,5 bij 4 cm of zo, als je toch bezig bent. Maar altijd rechtop..
Ik ben niet te laat hoop ik?
Als mijn angst gegrond is, zou je na een half jaar al het begin van doorzakken moeten kunnen zien. Kijk eens heel kritisch, want als je nu al iets ziet, gaat het alleen maar erger worden!

Anders nieuwe spanten maken tussen de huidige.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 18:21:53 door clickmaniac »
gr, Diederik

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #713 Gepost op: 29 april 2018, 18:40:54 »
Dank allen voor de reacties. Wat betreft de latjes Clickmaniac, daar heb je wel een punt. Ik moet de platen toch nog een keer verwijderen, pas ik het meteen aan. Ik had het idee om onder de latjes over dwars nog een versteviging te maken zodat er genoeg oppervlak voor de bovenliggende platen overblijft. Doorzakken is prima, maar niet op mijn treinbaan.  :D

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 22:13:46 door Niels B »

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #714 Gepost op: 29 april 2018, 18:51:42 »
Ja diagonaal klinkt ook goed - beter zelfs dan gewoon overdwars. Als ze maar rechtop staan!
gr, Diederik

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #715 Gepost op: 19 mei 2018, 20:41:03 »
Op aanraden van Diederik heb ik de draagconstructie wat versterkt:



Meteen een mooie gelegenheid om alles weer eens schoon te maken en waterpas te leggen. (y)

Het is nu een stuk steviger. Nog een paar meter afronden en dan kunnen de bovenplaten gemonteerd worden.

Grt,
Niels

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1294
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #716 Gepost op: 20 mei 2018, 10:26:35 »
Niels, dit is wat je noemt een degelijke onderbouwing. Mooi op tijd toegepast om idd doorzakken van de bovenplaten tegen te gaan. En dan 10 sporen in het schaduw station. Daar kun je heel wat treinstammen opstellen. Hoe ver ben je trouwens met het station Arnhem jaren 80? Daar ben ik namelijk heel benieuwd naar.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1556
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #717 Gepost op: 20 juli 2018, 15:26:29 »
Hoi Kees,

Een beetje late reactie, maar ben vanwege drukte op mijn werk de laatste tijd niet erg actief met de hobby bezig geweest.

Het stationsgebouw groeit gestaag verder. Ik ben met diverse delen bezig, onder andere het interieur op de bovenste verdieping van het hoofgebouw. Dat is de reden dat het dak nu even niey mooi aansluit;







Helaas is de toren tijdens mijn verhuizing twee jaar geleden beschadigd. Ik heb nog wat reserveonderdelen hiervior maar twijfel hoe ik de toren uiteindelijk ga repareren. Wellicht dat ik een malletje ga maken van de bestaande reservedelen en daar met giethars nieuwe van ga afgieten.

Omdat het al met al toch wel een groot gebouw is, bouw ik alle onderdelen los van elkaar en zal ik alles vastmaken als de onderdelen gereed zijn. Hierdoor zie je nu nog wat hulpondersteuning van potjes verf en dergelijke.

Zo loop ik nog te dubben wat ik met dat ene raam in de hoek moet. Oorspronkelijk had dit raam ook de betonroostertjes zoals je op deze foto van het Gelders  Archief te zien is:


Later is het blijkbaar gewijzigd want op deze niet zo duidelijke foto ziet het er heel anders uit:


En zo zijn er in de loop der jarn tig kleine en grote verbouwingen geweest.

Aan de andere kant van het Stationsplein stond het VVV kantoor. Een tijd geleden maakte ik daar al een opzetje voor, inmiddels is het gebouw wat verder en wordt het,  voor mij, herkenbaar.



Ook aan de spoorse zijde wordt gewerkt, maar dat is voornamelijk soldeerwerk, niet erg fotowaardig...

Grtz,
Niels
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2018, 15:29:47 door Niels B »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2502
  • Westlandbaan
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #718 Gepost op: 20 juli 2018, 15:34:08 »
Yeah eindelijk komen de gebouwen uit de kast (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
« Reactie #719 Gepost op: 20 juli 2018, 17:39:34 »
Dat heb ik nog nooit eerder gezien een mobiele telefoon op wielen  ;D  ;)
Verder petje af voor al t zelfbouw werk  (y)