Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Eric B
Vandaag om 20:04:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49

Auteur Topic: Hangar verlichting  (gelezen 14848 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re:Hangar verlichting
« Reactie #45 Gepost op: 15 December 2009, 14:14:18 »
Het gebeurt wel vaker dat twee of meer keren hetzelfde advies gegeven wordt hier, dat komt omdat heel veel mensen het draadje bekijken, later inhaken, maar niet helemaal doorlezen. Het is goed bedoeld, maar kan verkeerd opgevat worden. Je had al verteld dat op het modelbrouwersforum niet al te veel over elektronica te vinden is...

Wel zou ik even de tips van de voorschakelweerstand doornemen, het is me door deze draad ook heel duidelijk geworden dat deze altijd gewenst/noodzakelijk is:

((((De ledjes branden nu op 3volt zonder weerstanden en ik moet zeggen dat dit tot nu toe prima is.))))

Dit vraagt om problemen een weerstand van 68 of 100 Ohm er tussen geeft zekerheid dat ze heel blijven en je zal zien dat dit geen verschil maakt met de licht opbrengst.
Bij solderen van ledjes gewoon harskern soldeel gebruiken liefst zo dun mogelijk.

wil.

Het is heel simpel te doen en je LED's gaan dus langer mee! Gewoon in serie (je weet nu wat dat is) plaatsen maakt niet eens uit waar je dat doet. Gewoon een van de aan/afvoerdraadjes doormidden knippen en de weerstand ertussen solderen. Deze heeft geen plus of minkant - simpel uitgedrukt - dus je kunt het niet verkeerd doen.
Ik heb al een trein

Mohawk

• Wanneer heb ik weer eens vakantie???
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 15 December 2009, 17:26:36 »

B= Batterij, L= LED
rood is +, blauw is -

Moet ik bij het parallel plaatsen achter iedere led een weerstand zetten of kan dit ook 1 weerstand zijn direct na de batterij cq schakelaar?
"The expert in modelbouw seeks his victory from strategic advantage and does not demand it from his wife" -Sun Tzu
Dio "Fliegerhorst"

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 15 December 2009, 20:49:29 »
Het is het beste om de LED's in serie te plaatsen eigenlijk... maar voor beide geldt dat je de weerstand tussen de batterij en de eerste LED kunt plaatsen. Maakt niet uit of je dat in de rode of blauwe draad doet.
Ik heb al een trein

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 16 December 2009, 14:19:45 »
citaat: Mohawk

Het lijkt wel of ze me hier allemaal weg willen hebben, was er al vaker op gewezen en ja ik ben er al een aantal jaar actief 

Sorry hoor, 'k wis nie da je kwaa wer   ;D

Ik heb je daar nog niet gezien, welke naam gebruik je daar?

Frederico

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 16 December 2009, 15:00:13 »
Dezelfde als hier. Alleen post ik daar pas actief sinds ik met mijn dio begonnen ben. Daarvoor was ik slechts subtiel aan het afkijken  ;D
"The expert in modelbouw seeks his victory from strategic advantage and does not demand it from his wife" -Sun Tzu
Dio "Fliegerhorst"

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 17 December 2009, 00:39:48 »
Heb de verlichting brandende. Ik heb er toch maar een weerstandje tussen gezet van 68ohm. Ik twijfel nog of ik deze laat zitten omdat ik het licht toch wel er zwak vind. Ook twijfel ik nog of ik er een derde lamp bijzet. Wordt het licht dan trouwens nog zwakker? Hier alvast een sneakpreview.

Meer en duidelijker foto's nadat ik alles netjes heb afgewerkt.  (y)
Dio "Fliegerhorst"

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 17 December 2009, 11:24:19 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze foto mooier vind dan de vorige foto. Licht mag je ook schalen. Maar je hebt nu door hoe 't werkt, dus kun je er nog wat mee spelen. Maar ik vind het al heel mooi gedaan zo. Complimenten!  (y)
Ik heb al een trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #52 Gepost op: 17 December 2009, 13:04:32 »
Heb de verlichting brandende. Ik heb er toch maar een weerstandje tussen gezet van 68ohm. Ik twijfel nog of ik deze laat zitten omdat ik het licht toch wel erg zwak vind.

Met 3 Volt blijf je gewoon op de grens van de doorlaatspanning van de LED's zitten: een weerstand heeft dan niet bijster veel zin meer: wil je toch een weerstand, neem er een van 12 ohm of iets dergelijks: dat komt een stuk meer in de buurt.

Ook twijfel ik nog of ik er een derde lamp bijzet. Wordt het licht dan trouwens nog zwakker?
Bij parallel niet, maar het is wel netter om elke LED zijn eigen weerstand mee te geven: als er in een parallelketen namelijk 1 LED faalt, zal de stroom door de andere LED's hoger worden, en zou het een leuk maar eenmalig flits-effect kunnen geven.
In serie zetten kun je vergeten, want dan gaat de boel gewoon niet meer branden.

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 17 December 2009, 13:15:20 »
Dezelfde als hier. Alleen post ik daar pas actief sinds ik met mijn dio begonnen ben. Daarvoor was ik slechts subtiel aan het afkijken  ;D

Ik heb je gevonden hoor,
al een paar keer gezien en toch die link niet gelegd.

Succes verder,
Frederico

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 17 December 2009, 13:51:10 »
 ;D ;D ;D ;D dank je!
Dio "Fliegerhorst"

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #55 Gepost op: 17 December 2009, 23:38:46 »
Hoi Mohawk,

Kom net dit draadje tegen. Ik zie hier iets over Digirails-setjes en over warmwitte Led's.
Wat me nu, na vier pagina's tekst, niet duidelijk is, is welke Led's je nu exact toegepast hebt.
Weet je misschien de brandspanning van de Led's en hoeveel stroom ze moeten hebben?

Dat het met een 68 Ohm weerstand op 3 Volt niet werkt is niet meer dan logisch.
Wanneer ik uitga van een Led-brandspanning van 2,9 V. en een stroom van 20 mA. zou je volgens mijn Excel-berekening per Led een weerstand van 82 Ohm moeten toepassen en een voedingsspanning van 4,5 V. moeten hebben. Met een batterijspanning van 3 Volt kan dit nooit goed werken. Een paar nieuwe batterijen leveren kortstondig meer dan 3 V., maar na een poosje is de spanning al zover gedaald dat de Led's spoedig uitdoven.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 18 December 2009, 10:48:26 »
Weet je misschien de brandspanning van de Led's en hoeveel stroom ze moeten hebben?

Nee Fred dat weet ik helaas niet. Voor mij is dit allemaal nieuw vandaar dit uitgebreide draadje.  ;D
Ik ga af op de info die ik hier en eventueel op een ander forum krijg.
Feit is dat ik 2 x 1,5v batterijen heb en 2, waarschijnlijk straks 3, warm witte leds heb waarbij de een vind dat er geen weerstand tussen hoeft en de ander vind dat het beter is van wel. Ik zal hier zelf mijn keuze in moeten maken.

Wanneer ik de derde lamp straks in serie heb staan probeer ik het nog eens met een weerstand van 12 Ohm  ???
En anders neem ik de gok van helemaal geen weerstand want de lampjes zullen maar sporadisch branden. De lampjes hoeven overigens ook niet fel te branden, het is puur als sfeer bedoelt.
Dio "Fliegerhorst"

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 18 December 2009, 12:05:49 »
Mohawk, ik heb eens zo'n LED-setje voor de fiets bekeken, daar worden drie LEDjes door twee AAA-batterijen gevoed. Ze staan parallel, er is geen weerstand te ontdekken. Bij deze weten we dat ze heel fel branden als je er pas nieuwe batterijen ingedaan hebt. Ga je er een weerstand bij halen, dan kunnen de batterijen het niet meer trekken en doen ze niets. Zonder weerstand gaan ze echter lang genoeg mee, ik heb nog niet meegemaakt dat ze stukgebrand raakten. Dat als voorbeeld.

Maar het fel branden bij nieuwe batterijen en het zwakkere schijnsel als de batterijen leegraken, zal bij jou wel een zorg blijven.

Je zou op zoek kunnen gaan naar een afgedankte adapter, waarin 230 V omgezet wordt in een lage spanning. Gelijkstroom uitgang is dan wel gewenst, je kunt dan (als je weet hoeveel Volt de uitgangspanning is) uitrekenen wat je aan weerstand nodig hebt om drie LED's continue te laten branden bij de gewenste lichtsterkte.
Ik heb al een trein

Mohawk

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 18 December 2009, 13:19:24 »
Dank Huub  :)

Ik denk dat ik het maar hou bij 3 ledjes met 2 batterijen 1,5v zonder weerstand. (Ik had er eerlijk gezegd ook nooit bij stil gestaan bij wat er gebeurd wanneer de batterijen zwakker worden. :-[)
Wanneer ze zwakker beginnen te worden, wat op zich niet erg is want het is voor de sfeer en ze zullen niet vaak gebruikt worden tenslotte, dan laden we ze gewoon weer op  ;). Ik wil nm ook niet teveel apparatuur aan mijn dio hebben hangen. Deze is tenslotte maar 50x30cm. Nu heb ik alles mooi aan de onderkant weg gewerkt met de schakelaar achter het heuveltje uit het zicht.
Dio "Fliegerhorst"

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
« Reactie #59 Gepost op: 18 December 2009, 13:20:47 »
Hoi Huub en Mohawk,

@Huub, dat je in dat fietsachter-led-geval geen weerstanden aantreft klopt. Kwam ik enige tijd geleden achter toen de batterijen van mijn eigen fiets-sluitsein leeg waren. Moest toen even achter mijn oor krabben, want dit had ik ook nog niet eerder gezien. ???
Die weerstanden zitten namelijk verstopt in de Led's zelf. Vandaar ook dat je nog niet meegemaakt hebt dat de Led's stukgaan. Daar zul je dan ook , vanwege die ingebouwde weerstand, naar mijn bescheiden mening, waarschijnlijk heel lang op moeten wachten. :)

@Mohawk, Volgens mij staan de beide Led's nu parallel, want ik kan me niet voorstellen dat 2 warm-witte Led's in serie op plusminus 3 Volt enig licht zouden geven. Wanneer ze werkelijk in serie staan, moet er al minimaal 2 x 2,9V over de beide Led's staan. Dan branden ze echt niet op 3 V.
Ik ga er dan ook vanuit dat ze parallel geschakeld zijn. Ga je nu, zoals je aangeeft, op de bestaande schakeling nog een extra Led in serie aansluiten, dan wordt de totale brandspanning ook hoger, namelijk ook plusminus 2 x 2,9 V. En dan werkt het weer niet.
De enige manier om 3 warmwitte Led's op 3 V. te laten branden is het parallelschakelen (en dan bij voorkeur via voorschakelweerstanden).

Vraag me ook af of je, zoals Huub aangeeft, niet beter een voeding kunt gebruiken. Kan dus een passende net-adapter zijn, maar je zou eventueel de voedingspanning ook van een al aanwezige transformator voor de voeding van de wissels o.i.d. kunnen betrekken. Met een simpel schakelingetje van een bruggelijkrichter, een paar Elco's en een spanningstabilisator zoals de 7805, heb je altijd voldoende spanning voor je Led's. Heb je nooit geen last meer van lege batterijen én de Led's branden altijd op volle sterkte.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.