Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Grote ruimte, toch ontwerpproblemen  (gelezen 20059 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #30 Gepost op: 12 October 2009, 20:18:34 »
(...)
Alleen ik zal niet altijd aanwezig zijn, en in dat geval zal iemand anders het uitneembare deel eruit halen, dat vind ik toch wat eng.. 
(...)
Dit kun je ook omkeren : Het uitneembare deel zet je er alleen tussen als je wel aanwezig bent.

Hoe vaak moet iemand aan de CV sleutelen ?

Sander

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #31 Gepost op: 12 October 2009, 20:39:57 »
Ook ik heb een uitneembaar deel als ik er niet ben
zit er niet in.Als het er in zit kun je er niet uit of
niet in.groet Bram.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #32 Gepost op: 13 October 2009, 07:30:07 »
Dit kun je ook omkeren : Het uitneembare deel zet je er alleen tussen als je wel aanwezig bent.


Daar heb je ook weer gelijk in... hmmm
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #33 Gepost op: 13 October 2009, 09:04:49 »
Ook met een kopstation kun je rondrijden hoor! Treinstellen zat in Nederland en kop maken met een lok is zeer interressant. loks bv voorzien van kadee koppleing en op de plek waar de lok moet afkoppelen een magneet onder de rails en je kunt zo weer wegrijden in omgekeerde richting. Met een beetje goed meten is zelfs dat te realiseren en te automatiseren.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #34 Gepost op: 13 October 2009, 11:17:59 »
ff brainstormen, is het niet mogelijk om de deur rechtsonder naar buiten te laten draaien? Ik neem aan dat dit geen buitendeur is?
Dat is geen echte zware aanpassing en ook niet kostbaar als je zelf een beetje handig bent. Dan zou ik zeker voor de wandbaan gaan met voor deze deur een brug. Zie ook dit blogje op Jajo zijn website: http://modeltreinbaan.nl/?p=1035 
Met de oplossing kan je dus zeker 3kwart van de wanden gebruiken en linksonder hou je ruimte over voor een werktafel wat ook niet onbelangrijk is natuurlijk.
En als jij er niet bent staat de brug dus open zodat niemand hier tegenaan kan lopen.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2009, 11:22:17 door Geoffrey Korstanje »

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #35 Gepost op: 16 October 2009, 19:31:32 »
Dag mensen, hier ben ik weer  :)

Bedankt voor de reacties weer en het meedenken. Ik ga toch definitief voor een tafel in het midden. Ik heb daarmee voldoende baanlengte om me de eerste jaren bezig te houden, en het geeft minder gedoe dan met 3 uitneembare stukken. Het maken van het onderstel en de modulebakken vind ik eigenlijk bijna vervelend werk. Voor mij begint het plezier pas bij het neerleggen van de rails, en het plezier heeft bij mij het toppunt met het scenery bouwen. Dat de treinen ook kunnen rijden is leuk meegenomen (om het maar overdreven te zeggen ;))

Anyway, ik ben weer bezig geweest met het baanplan. Heb ook wat scenery erin geschetst (niet op schaal, gewoon uit de losse pols):


Nou, schieten maar!  8)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #36 Gepost op: 16 October 2009, 19:49:15 »
Als we dan toch moeten schieten :

- Hoe lang zijn de twee bruine sporen ten zuiden van de spiraal. Daar zouden keerlusschakelingen (ompoolschakelingen) moeten komen. Volgens mij zijn de sporen daar te kort voor, gezien de lengte van de perrons - hoe lang wordt je langste stroomafnemende trein ?

- Welke radius pas je aan de rechterkant toe ? Het oogt heel krap.

Sander

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #37 Gepost op: 17 October 2009, 08:46:17 »
Ha Sander, bedankt voor je reactie,
Die keerlusschakeling is inderdaad een probleem, want ik weet nog niet hoe dat werkt... Daar moet ik me nog in verdiepen dus.
De perrons zijn 3 meter. Nu heb ik nog niet zo'n lange trein, maar in de toekomst misschien wel..

De kleinste radius aan de rechterkant is R2, is dat te krap?
« Laatst bewerkt op: 20 October 2009, 10:48:54 door Sander Lageveen »
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #38 Gepost op: 17 October 2009, 19:30:45 »
R2 zou inderdaad te krap kunnen zijn voor langere wagons.

Er bestaat de mogelijkheid dat ze elkaar uit de rails drukken, bij te kort koppelen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #39 Gepost op: 17 October 2009, 22:20:17 »
Perrons van 3 meter roepen meteen het beeld op van fraaie lange treinen, verlichting in de rijtuigen en een stuurstand met eigen functiedecoder om het licht te schakelen.

En daarmee heb je dan meteen de ingredienten voor de problemen, die ik noemde.

- Het middendeel van een ompoolspoor moet tenminste die fraaie trein kunnen bevatten plus nog een stukje extra voor de detectie. Het is zeker verstandig je er wat meer in te verdiepen. Die twee bruine sporen gaan je alleen al zo'n honderd euro aan electronica kosten. En daar blijft het niet bij - in het schaduwstation zul je tenminste ook nog 'n keerlus moeten aanleggen. (Als je in het huidige plan eenmaal door de keerlus bent gereden, blijf je altijd hetzelfde rondje rijden - je kun niet meer opnieuw omkeren)

- De R2 bogen staan lange treinen en lange rijtuigen behoorlijk in de weg. Bij menig rijtuig staat in de handleiding dat tenminste R3 moet worden toegepast. Dat noemen ze dan de minimum radius, dus iets ruimer (R4) is beter.

- Datzelfde radius probleem ga je waarschijnlijk ook bij de spiraal krijgen. De twee klim- en daalsporen heb je nu in de binnenbocht getekend. Een mix van klimmen/dalen plus krappe radius plus lange treinen is vragen om moeilijkheden. Dit stuk kun je beter opnieuw ontwerpen.

PS: Heb je ook een naam ?

Sander

m de deugd

  • Gast
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #40 Gepost op: 17 October 2009, 22:36:24 »
Der wordt echt goed naar je baanplan gekeken.
En dat is heel goed.
Dat voorkomt strakjes een hoop elende wat spelbederf is,
En dat is niet de bedoeling.
En je leert er ook nog van, dat is ook mooi meegenomen.


Verder suc6 met de ontwikkelingen ik blijf het volgen en lees het aandachtig mee
Ik steek er mede wat van op dus toytoytoy.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #41 Gepost op: 18 October 2009, 09:57:53 »
Perrons van 3 meter roepen meteen het beeld op van fraaie lange treinen, verlichting in de rijtuigen en een stuurstand met eigen functiedecoder om het licht te schakelen.

En daarmee heb je dan meteen de ingredienten voor de problemen, die ik noemde.

- Het middendeel van een ompoolspoor moet tenminste die fraaie trein kunnen bevatten plus nog een stukje extra voor de detectie. Het is zeker verstandig je er wat meer in te verdiepen. Die twee bruine sporen gaan je alleen al zo'n honderd euro aan electronica kosten. En daar blijft het niet bij - in het schaduwstation zul je tenminste ook nog 'n keerlus moeten aanleggen. (Als je in het huidige plan eenmaal door de keerlus bent gereden, blijf je altijd hetzelfde rondje rijden - je kun niet meer opnieuw omkeren)

De kosten voor de elektronica is niet zo'n probleem, dat wordt heel veel zelfbouw (ben er voor opgeleid ;)). Het schaduwstation wordt inderdaad een keerlus met een aantal opstelsporen. Maar wat bedoel je precies met je laatste zin tussen haakjes, want die snap ik niet...

Citaat
- De R2 bogen staan lange treinen en lange rijtuigen behoorlijk in de weg. Bij menig rijtuig staat in de handleiding dat tenminste R3 moet worden toegepast. Dat noemen ze dan de minimum radius, dus iets ruimer (R4) is beter.

Dat pas ik dan wel aan naar R3 en R4, dan maak ik de tafel gewoon wat groter op dat punt. Ik wil niet m'n station verschuiven want dan heb ik geen ruimte over voor een mooi stationsplein :)

Citaat
- Datzelfde radius probleem ga je waarschijnlijk ook bij de spiraal krijgen. De twee klim- en daalsporen heb je nu in de binnenbocht getekend. Een mix van klimmen/dalen plus krappe radius plus lange treinen is vragen om moeilijkheden. Dit stuk kun je beter opnieuw ontwerpen.

M'n klimspiraal heeft R4 als kleinste radius (in het daalspoor), dat lijkt me geen probleem toch?

Citaat
PS: Heb je ook een naam ?

Jawel, AR  ;)
M'n echte naam gebruik ik alleen in emails en priveberichtjes via de site, da's geen probleem toch?  :-[


Ik heb even geschetst:

De 4 rode sporen zijn de ompoolsporen. Alleen de binnenbocht linksboven kan een probleem zijn, want die is in het oorspronkelijke plan precies 3 meter lang. Daarom heb ik met geel geschetst hoe ik de sporen linksonder kan verleggen met 2 boogwissels. Daardoor zou het binnenste ompoolspoor +/- 340cm lang worden. Dat is genoeg toch?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #42 Gepost op: 20 October 2009, 08:02:50 »
Iemand nog tips of ideeën?
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #43 Gepost op: 20 October 2009, 09:38:32 »
Omdat een keerlus zoveel geld en ruimte kost zou ik die er gewoon uit laten. Je hebt een fraai plan, met een realistisch station, maar ik vind het rechtsboven minder.


Op deze manier is de keerlus eruit. Ik neem aan dat je rechts rijdt?
Nu kun je via het rechterspoor schaduwstation in en er ook weer uit.
Terwijl ik dit schrijf bendenk ik me alleen dat als je andersom door het schaduwstation gaat je niet naar het rechterspoor kunt :-\. Maar dat is een kleine ingreep.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Grote ruimte, toch ontwerpproblemen
« Reactie #44 Gepost op: 20 October 2009, 12:38:53 »
Omdat een keerlus zoveel geld en ruimte kost zou ik die er gewoon uit laten. Je hebt een fraai plan, met een realistisch station, maar ik vind het rechtsboven minder.


Op deze manier is de keerlus eruit. Ik neem aan dat je rechts rijdt?
Nu kun je via het rechterspoor schaduwstation in en er ook weer uit.
Terwijl ik dit schrijf bendenk ik me alleen dat als je andersom door het schaduwstation gaat je niet naar het rechterspoor kunt :-\. Maar dat is een kleine ingreep.

Je hebt het schaduwstation getekend toch? Maar zo is het toch een keerlus??
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl