Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam  (gelezen 384949 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #930 Gepost op: 25 februari 2021, 19:44:14 »
Geklooi met Arduino

Ik loop al een tijdje met het idee van een seintableau te ontwerpen en te maken. In het Duits ook wel Stellpult (Zoek termen op google: Stellpult / TCO / Seintableau) genoemd. Is dat niet ouderwets? Uhm... ja. Het heeft wel wat. Het simpele knopje drukken en dat een wissel of wisselstraat omgaat. Nu kan dat voor de neefjes en nichtjes ook gemakkelijker zijn om te spelen met de baan.  Analoog is dat niets nieuws. Veel draadjes naar een centraal punt.

Het idee
Dan maar eens kijken naar de digitale weg.  De oplossing mag dan communiceren met XpressNet. Dit omdat ik vooral met de witte z21, de Lenz-centrale en de Multimaus aan het rijden ben.  Op basis van de oude 6043 Memory-systemen van Märklin had Arnold vroeger een XpressNet-oplossing, Arnold  artikel 86220. Deze heb ik ook staan. Dan kan je de wissels met knopjes bedienen. Niet echt een schakelbord. Het probleem met deze oplossing is trouwens de terugmelding op de latere XpressNet-bus. Het apparaat reageert niet op schakelopdracht vanaf de Multimaus die aan de z21 zit. De oude Roco RouteNet oplossing is ook nog wel sporadisch te vinden. Wil je zelf een tableau manken dan zijn er nog wat kant en klare oplossingen en hobbyoplossingen te vinden:

  • Paco's Official Web Site XbusTCO. Daarmee kan je dan een schakelbord met knopjes en ledjes fabriceren.
  • De firma Lenz heeft de LW150 uitgebracht. Een module voor XpressNet waarmee je een eigen schakeltableau met knoppen en ledjes maken. Dat is dan zonder veel poeha eigenlijk. Mooi ding maar relatief duur. 
  • Het Nederlands bedrijf Etecmo heeft de XpressNet Switch Unit op de markt gebracht. Hetzelfde idee als de Lenz unit. Alleen iets simpeler.
  • Arduino oplossingen. Zelfbouw. Daardoor erg flexibel. Op het internet zijn veel oplossingen te vinden die een schakeltableau maken voor XpressNet en LocoNet. Het is vaak uitgelegd ook met filmpjes en code e.d.

Gezien de prijs van de Arduino oplossing ten opzichte van bijvoorbeeld de Lenz LW150 wordt het dan interessanter om het zelf te gaan bouwen / programmeren. Dan kan het nog meer naar mijn eigen zin gemaakt worden. Laten we beginnen :)

Testopstelling
Ik heb eerst een testopstelling gemaakt. Een bakje om de boel makkelijk mee te nemen en op te bergen. Op de ene bak heb ik een DR4018 en een servodecoder samen met wat ledjes en een servo geplaatst.

Poggendam-2021-032

Op de andere bak heb ik de Arduino Mega met een aantal knoppen en ledjes geplaatst. Een multimaus met een 10764 versterker dient als digitale centrale.

Poggendam-2021-033

Nu dat gereed is kan ik wat prutsen met knopjes, ledjes en een Arduino mega.

Wat hebben we nodig? Oftewel het boodschappenlijstje
We hebben niet veel nodig. Een paar onderdelen die via de plaatselijke elektronicaboer te krijgen zijn. Natuurlijk ook via Ebay en Ali-Express. Meestal mag je dan een tijdje wachten voordat je het spul ontvangt. Dit spul had ik nog liggen. De rest mag via Alibaba en de 40 rovers komen. Heb geen haast ermee.  ;D

  • Drukknopjes of schakelaars. Ik kies voor drukknopjes. Lekker simpel
  • Ledjes in een aantal kleuren
  • Ledhouders voor in het tableau
  • Weerstandjes voor de ledjes
  • Een (kloon) Arduino Uno of (kloon) Arduino Mega. Een beetje afhankelijk van het aantal knopjes en leds
  • RS-485 module. Voor het koppelen van het tableau aan de XpressNet-bus.
  • Een stroomvoorziening voor de Arduino. De meeste arduinos kunnen meestal tussen de 7 en 12 volt hebben. Een losse gelijkstroomvoeding  is een goede oplossing. Maar je kan ook aftappen van een centrale voeding voor wisseldecoders en lampjes. Dan wel even letten op het voltage.

Het principe
Het basis principe is heel simpel:

Poggendam-2021-034-basisprincipe

Stappen 1 en 2 zijn in principe wat knoppen en ledjes aansluiten op de Arduino. De code daarvoor zou in principe ook niet moeilijk mogen zijn. Voorbeelden zat te vinden. :)
Stap 3 is wat ingewikkelder. Daarvoor moet de Arduino met de baan kunnen praten. Direct via DCC is op deze manier niet mogelijk. Dit omdat twee centrales op één baan niet mogen. Dat geeft problemen. Daarvoor koppelen we de Arduino met de XpressNet-bus. Dit omdat ik toch vooral met de z21 / Multimaus / Lenz rijdt. Je kan natuurlijk ook koppelen via andere bussen zoals LocoNet. Daar zijn ook veel oplossingen voor te vinden.

Koppelen aan de XpressNet-bus
Het koppelen van de Arduino aan de XpressNet-Bus is een klein printje nodig. Een RS485-module met een RJ11/12 aansluiting. Dit is een module met een 485-chip waarmee je de XpressNet-bus kan koppelen aan je Arduino project. Je kan het printje ook zelf in elkaar zetten. Het schema is niet heel moeilijk. Met de standaard RS485-module van WaveShare is het een kwestie van draadjes op de Arduino prikken.  De benodigde libaries om via XpressNet te communiceren is vrij te downloaden van het internet. Philipp Gahtow heeft een hele goede Arduino Library: Pgahtow XpressNet Bilbiotheek gemaakt.

Programmeren.
Dan is het de stappen verwerken in een programma. Het is even uitzoeken wat ik wil. Ik wil niet "simpel" op een knopje drukken en dan een wissel omzetten. Ik wil eigenlijk met een knop een rijweg instellen. Dan uiteindelijk meerder wissels en eventueel seinen omzetten. Dat vergt een iets andere aanpak dan een simpel lijstje met knoppen. Bij een normaal programma zou ik een database(je) gebruiken om de zooi aan elkaar te knopen. Maar goed zo uitgebreid zijn de mogelijkheden bij de Arduino niet. Dus aan de gang met wat "structs" en "arrays". Daarmee moet het ook lukken. Het blijft een kwestie van het volgende stappenplan:

Poggendam-2021-035-processchema

Dan is de code in de Arduino blazen, aan elkaar knopen en testen.  De testopstelling is dan uiteindelijk dit:

Poggendam-2021-036

Natuurlijk vraagt dat om een flimpje met het resultaat. Op het seintableau wordt een aantal knoppen ingedrukt. Op de schakeldecoder wordt dan een aantal adressen omgezet. Daarnaast ook het schakelen op de Multimaus van adressen 6 en 7. Dan reageert het schakelbord ook mee. Even klikken op het blauwe vlak en het filmpje zou moeten starten  ;D

Poggendam-2021-037-film

Nu de noodstop e.d. in programmeren. En wachten op de spullen uit China voor het maken van het grote schakelbord. Ik zal hier wel wat code delen van het huidige programma. Dan kunnen jullie meekijken  ;D

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #931 Gepost op: 25 februari 2021, 20:35:37 »
Interessant verhaal!

Ga ik met interesse volgen. Heb geen xpressnet wel loconet adapter op de ecos

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #932 Gepost op: 26 februari 2021, 07:52:05 »
Ha Jelmer! Dank voor je bericht.

Bij LocoNet mag je een ander "shield" gebruiken om verbinding te maken. Het basisprincipe blijft hetzelfde. Alleen gebruik je dan geen XpressNet om de siginalen bij de digitale centrale te krijgen maar LocoNet. Op de website van P. Gahtow: LocoNet staat een hele uitleg over Arduino en LocoNet. Nico Teering heeft ook een shield voor LocoNet met bezetmelder ontwikkeld Arloco. Je kan deze natuurlijk ook op een andere manier inzetten  ;) Andere informatieve webzijdes zijn Model Railroading with Arduino en Fremo LN Shield

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2021, 07:54:28 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #933 Gepost op: 28 februari 2021, 10:49:06 »
Een lang verwacht pakketje ontvangen.

De kleine Duitse leverancier Kotol brengt vele leuke dingen uit voor de modelbaan.  Waaronder lichtmasten. Een serie lichtmasten voor op het depot besteld. Het is een tijdje wachten maar dan heb je ook wat. Dit spul is het geworden.

rk-poggendam-2021-038

Even uitleggen op de baan. Waar ongeveer het spul moet komen.

rk-poggendam-2021-039

Dan is het aan de gang met plaatsen. Gaatje boren (3mm) en aansluiten. Goed kijken waar het een en ander naar beneden komt. Het lijkt altijd dat je redelijk wat ruimte hebt. Nu was het even kijken.

rk-poggendam-2021-039

Het resultaat onder de baan: Verplaatsen van 1 schakeldecoder omdat het gat ter plaatse van de decoder zit. Daarnaast mogeljik 1 decoder bijplaatsen. Het resultaat mag er zijn. Alle lampjes branden goed. Mogelijk nog iets dimmen.

rk-poggendam-2021-041

rk-poggendam-2021-042

rk-poggendam-2021-043

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #934 Gepost op: 28 februari 2021, 10:51:54 »
Mooie foto's Ronald!
Vooral de laatste  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #935 Gepost op: 28 februari 2021, 10:53:14 »
Mooi lichteffect!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #936 Gepost op: 28 februari 2021, 11:14:22 »
Dank!

Het zijn mooie lichtmasten. Echt heel netjes. Ik dacht eerst dat het effect iets minder zou zijn. Iets te weinig masten. Maar dit is precies goed  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #937 Gepost op: 28 februari 2021, 14:04:05 »
Sfeervol  (y)
Alleen die mast bij de slakkenput staat iet wat scheef lijkt t,da ken natuurlijk niet he  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #938 Gepost op: 28 februari 2021, 14:07:09 »
Mooie foto's. Straalt rust uit.
Grt, Ronald.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #939 Gepost op: 03 maart 2021, 18:09:38 »
Dank heren!  (y)

Nu maar eens doorpakken. Nu het sluitstuk van dit deel. Na de verlichting maar eens aan de gang aan de achterzijde van de baan. De schutting en de brandstofopslagtank worden op hun definitieve plek gezet.

rk-poggendam-2021-044

Daarna aan de gang met de verhardingen op dat deel. We gaan niet moeilijk doen. Dus dat wordt asfalt. Het weer werkt mee en we kunnen asfalt aanbrengen :D
Een bekend mengsel van krijtverf (muur), boekbinderslijm, ChinChilla-zand en witte zand moet het beeld van wat ouder asfalt geven. Eerst een beetje de boel afplakken. Dan het asfalt aanbrengen.

RK-poggendam-2021-045

RK-poggendam-2021-046

Voor de lokloods komt ook asfalt tussen de sporen. Met twee hoekprofieltjes een soort van bekisting gemaakt. Dan is het weer afplakken en vullen:

RK-poggendam-2021-047

Na een dag drogen is het een beetje met wat fijn schuurpapier over de verharding om het "bitumen"-laagje te verwijderen voor een meer verweerd beeld.  Na het verwijderen van al het plakband is het resultaat dit:

RK-poggendam-2021-048

Wat met groen (o.a. van Martin W) aan de gang en dan ziet het er een beetje zo uit. Dit geeft een leuke basis om nog wat verder aan de gang te gaan.

RK-poggendam-2021-049

RK-poggendam-2021-050

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #940 Gepost op: 03 maart 2021, 18:51:18 »
Mooie beelden Ronald,

Bijna tijd voor bedrijvigheid en menselijke activiteit op je module.
ik (ik denk alle volgers) zien het filmpje of foto's graag tegemoet.

Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #941 Gepost op: 03 maart 2021, 18:52:55 »
 (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #942 Gepost op: 03 maart 2021, 19:02:52 »
Speelt dit nu in de (ex) DDR gezien de salatschüssel lampen? Het depot ziet er gelikt uit (y)
Groeten,
Richard

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #943 Gepost op: 04 maart 2021, 11:54:58 »
Prachtige details en mooi opgelost met dat seinentableau (y)
Groeten Eeg

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam
« Reactie #944 Gepost op: 04 maart 2021, 13:28:05 »
Ziet er prachtig uit. Kijk uit naar de volgende update.
Grt, Ronald.