Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26

Auteur Topic: Winkeliers en BeneluxSpoor.net  (gelezen 6954 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re:Winkeliers en BeneluxSpoor.net
« Reactie #15 Gepost op: 20 September 2009, 21:02:06 »
Eh Hubertus,

Als je als klant al goed geinformeerd bent, kom je waarschijnlijk heel gericht kopen, dat is voor een winkelier wel zo prettig, hij is relatief weinig tijd aan je kwijt en verdiend toch zijn brood. Voor de klant die minder geinformeerd is heeft hij dan wat meer tijd.

Iedereen blij lijkt me ;)

Gr. Remco.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 September 2009, 21:06:27 »
Nee, dat is waar Huub, maar het is wel aan de winkelier om met de beter geïnformeerde klant om te gaan. Dus geen minder gelukte zaken negeren of ontkennen als een klant naar de kwaliteiten van een model vraagt, maar op een andere manier meedenken dan voorheen. Wie dat het beste doet, wint uiteindelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 September 2009, 21:11:05 »
In een aantal gevallen worden nieuwe modellen erg kritisch besproken op dit forum. Het krijgt soms het 'maak of kraak' karakter, hoewel niet altijd duidelijk is of de kritiek juist is. Zelfs aan de hand van foto's is niet iedere keer duidelijk of het nummer hoog of laag, links of rechts moet staan. Het valt me op, dat fabrikanten (en winkeliers) bijna nooit aangeven waarom het model zo is gemaakt. Discussie's op het forum maken in ieder geval duidelijk waar de vraagtekens worden geplaatst. Winkeliers zouden hier positief op kunnen inspelen en de fabrikant 'motiveren' antwoorden te geven.

Sander

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 September 2009, 21:12:32 »
Op Sander aanvullend, als de fabrikanten nu eens tonen op basis van welke foto's zij een model hebben gemaakt, dan is alle discussie zo klaar :)

Gr. Remco.

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 September 2009, 21:16:18 »
Ik vraag mij wel af wie van de grote fabrikanten ;) nu adverteert in de railbladen. Advertenties van Roco, Fleischmann, Märklin etc. zie ik niet of nauwelijks in de bladen.

In die zin is er geen enkele reden om terughoudend te zijn in het bespreken van modellen. Terechte punten van kritiek zijn mijn idee een aansporing om het beter te doen voor de fabrikanten. Uiteraard is het wel zo dat kritiek onderbouwd dient te worden op basis van feiten. Ik zie hier op het forum regelmatig uitingen  :( dat iets niet klopt zonder onderbouwing, waarbij de criticaster later bakzeil moet halen. In sommige gevallen is dan het kwaad al geschied.

Aan de andere kant is een forum voor importeur en fabrikant een bron van informatie (y), waarmee zij hun voordeel mee kunnen doen.

Grtz,

Willem

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 September 2009, 21:26:02 »
Ik vraag mij wel af wie van de grote fabrikanten ;) nu adverteert in de railbladen. Advertenties van Roco, Fleischmann, Märklin etc. zie ik niet of nauwelijks in de bladen.

Nooit op gelet, maar dat is dan wel een recent verschijnsel. Zal wel financiële gronden hebben. Tot een paar jaar geleden waren advertenties van de grote merken heel normaal. Reyne heeft jarenlang de achterpagina van Railmagazine bezet gehouden en Märklin kon er ook wat van.
Overigens waren adverterende winkeliers ook niet blij met al te objectieve besprekingen. Of een model een zo getrouw mogelijke weergave was of een net-niet look-a-like kwam je intertijd nooit te weten van de bladen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2009, 21:26:23 »
Remco!, het hoeft niet eens altijd een foto te zijn. Een fabrikant kan, wat mij betreft, gerust aangeven een compromis te hebben gezocht. Hergebruik van een bestaande mal, prijsbeheersing, voorkomen van produktieproblemen, het kunnen best legitieme redenen zijn voor een afwijking. De problemen in een 'op hol slaande discussie' is veel vaker, dat iedereen zit te gissen. Winkeliers, met ruggesteun van fabrikanten, kunnen juist waardering scoren door de zaak open te gooien.

Sander

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #22 Gepost op: 21 September 2009, 09:57:55 »
Chris, jij bent in de gelukkige omstandigheid dat je zowel beheerder bent van dit forum en daarbij ook nog in een winkel werkt. Dat kan voor de klanten bij jullie een voordeel opleveren. Je hebt gelijk dat de winkeliers die het hardst klagen over BNLS waarschijnlijk nooit op dit forum kijken. Dat heeft als consequentie dat de klant (die dit wel doet) een fantasieverhaal van betreffende winkelier zo kan ontkrachten en het mag natuurlijk niet voorkomen in de ogen van de winkelier dat niet hij maar de klant het eens beter weet. Deze wetenschap haalt de klant immers uit een gestelde vraag en hij filtert zelf wel (want soms kan een vraag uitmonden in een non-discussie) wat voor hem bruikbaar is. daarbij komt het nogal eens voor dat een winkelier een hulpje (medeverkoper) in dienst heeft die geen flauw idee heeft van wat hij nu verkoopt (zogenaamde dozenschuivers) of verteld aan de klant. Praat zich nogal eens snel vast en als de winkelier zelf ook een dozenschuiver is dan is de klant de dupe als hij de winkel verlaat met iets wat hij niet nodig heeft. Gelukkig wordt door deze praktijk het kaf van het koren gescheiden en zo hoort het ook. Ik ben heel blij met dit forum en heb al diverse aankomende modelspoorders met hulp van het forum kunnen helpen en als ik iets niet zeker weet dan wijs ik betreffende persoon ook specifiek op dit forum, zodat hij niet bij welke winkelier dan ook met een kluitje in het riet wordt gestuurd. In het algemeen kan de consument door het gebruik van het internet al redelijk vinden wat hij zoekt en is niet meer afhankelijk van de non-praatjes die sommige winkeliers er op na houden en dat is goed.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

TonTon

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2009, 12:14:53 »
Ik denk dat de kracht van een goed (en wat is goed) forum door zowel winkeliers als consumenten wordt overschat en onderschat.

Nu ik dit nog een keer lees wat ik heb geschreven denk ik dat hier enige uitleg wenselijk is.

* het forum: Deze is openbaar en redelijk anoniem, dus iedereen kan hier iets schrijven als zijnde de waarheid en soms moeilijk te controleren. Met als gevolgd dat men kan elkaar afbranden of de hemel in prijzen, en voor een moderator moeilijk tegen te gaan. En voor mij is het niet duidelijk, wie is nu een lid-consument of wie is lid-winkelier......
* De informatie: Hiervoor geldt hetzelfde als bovenstaande, maar de informatie is makkelijker te filteren op ongewenste/onwaarheden door de forumleden onderling. Maar net zoals in de maatschappij: tegen leugens is moeilijk te vechten, en als ze eenmaal verspreid zijn dan is het erg lastig om ze te ontkrachten en uit de wereld te helpen. Maar ook hier is een rol weggelegd door de moderators en mede forumleden.
En aan de andere kant van iedereen mag toch verwacht worden dat men het positieve eruit haalt en zijn/haar voordeel ermee doet. En dit geldt natuurlijk voor de consument als de winkelier. En je kan beter 2 keer goed geïnformeerd worden als 1 keer te weinig.... (althans is mijn bescheiden mening).

Ton

Ekklesia

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2009, 12:59:59 »
Dat er kritisch gereageerd wordt over een (nieuw) uitgebracht model is niets mis mee. Echter hier staat een winkelier buiten en valt dan ook niets aan te rekenen, tenzij de winkelier een voor hem exclusief model heeft laten ontwikkelen.

Als ik mij zou laten beïnvloeden door de reacties op een forum over de fouten in een model, dan kan ik beter stoppen met deze hobby en wat anders gaan doen, want er mankeert altijd wel wat aan een model. We zullen nu eenmaal productie consessies moeten doen om een model betaalbaar te maken/houden, dat er dusdanige fouten in voorkomen die niet noodzakelijk zijn en heel simpel te voorkomen waren, dat mag/moet ook duidelijk gezegd kunnen worden, maar soms is het gewoon pure muggenzifterij en dan kan ik me voorstellen dat een winkelier zegd: Dat een forum gewoon een broeikast van bagger is.

Maar een forum heeft nu eenmaal voordelen en nadelen, maar als men het muggenzifterij en het kippengedrag eens zou minderen wordt een forum er voor iedereen beter op. Daarentegen kan een fabrikant al een hoop gezeur voorkomen als men wat beter zouden onderzoeken hoe het uit te brengen model er in 1:1 uitziet cq. heeft uitgezien.

Groenten Rob

Goofisch

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 September 2009, 13:08:33 »
Even een berichtje van een startende modelbouwer die heel veel mee leest op dit forum maar zelf weinig inbrengt omdat ik de praktijk kennis nog niet heb.

Ik ben bijzonder blij met dit forum. Volgens een winkelier zal vaak alles goed zijn. Waar mijn interesses ook liggen. Hier krijg ik een goed beeld over verschillende systemen op digitaal vlak. Welke rails in het beste kan gebruiken en de kritische beoordelingen van materiaal. Niet alleen over de schaal en vergelijking met grootspoor, Ook de prijs. Nu is dit soms weg heel erg kritisch en is het uiteindelijk aan mij zelf of ik een model wel of niet aanschaf. Maar ik zal voorbereid een winkel binnen stappen wanneer ik voor een bepaald model kom. (mehano lint tegen fl lint bijvoorbeeld.)

Gebruiker naar Gebruiker informatie heeft in mijn ogen veel meer waarde dan winkelier naar gebruiker. Die wil tenslotte gewoon verkopen wat uiteraard ook logisch is.

Ik moet wel toegeven dat ik sommige post op dit forum niet te serieus neem. Want soms zijn users zo goed in het vinden van de aller kleinste dingetjes wat er niet correct is aan een product. Dat die daar meteen op afgekraakt moet worden. Soms terecht maar soms ook niet.

Op een voorbeeld te nemen: De nieuwe rivarossie IRM bijvoorbeeld waar het NS logo aan de verkeerde kant van de bak zit. Ik kan me er niet aan storen.

« Laatst bewerkt op: 21 September 2009, 13:15:18 door Goofisch »

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #26 Gepost op: 21 September 2009, 13:57:55 »
Daar moet ik sommige leden wel gelijk in geven. De winkelier kan het niet helpen of een model nu wel of niet goed en op schaal nagebouwd is. Hoe goed de fabrikanten hun best ook doen er blijft altijd wel wat te zeuren. Als je een model goed bekijkt klopt het zowiezo van geen kant. Kijk alleen maar eens naar de koppelingen en buffers van een wagon of rijtuig. Bij sommige merken zie ik wel eens bewegende buffers (b.v. Hobbytrain) maar daar blijft het ook bij. De wielen zijn niet verend opgehangen in hun chassis, zoals in het groot en ook de wielflenzen lijken niet op het grote voorbeeld en zo kun je wel doorgaan. Daar kan de winkelier niets aan doen. Daar komt nog bij, wat wil je betalen voor een rijtuig of wagon. Punt twee, als hier door iemand onwaarheden wordt verkondigd, kun je er gif op in nemen dat er gelijk tientallen leden zijn die betreffende persoon corrigeren. In een goede discussie mag dat ook gewoon en dit helpt het forum natuurlijk ook weer. Dat werd er ook bedoeld met filteren, dacht ik.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Gert1

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 21 September 2009, 14:10:53 »
Als je een model goed bekijkt klopt het zowiezo van geen kant. Kijk alleen maar eens naar de koppelingen en buffers van een wagon of rijtuig.

Natuurlijk, maar dat zijn dingen waar de meeste modelspoorders wel mee kunnen leven. Het gaat denk ik meer om fouten als verkeerde beschriftingen, verkeerde kleuren, opdrukken op verkeerde plaatsen en dergelijke. Dat zijn zaken die te voorkomen waren geweest als de fabrikant (al dan niet in samenwerking met een importeur) zijn huiswerk beter had gedaan. Nog steeds kan een winkelier daar natuurlijk erg weinig invloed op uitoefenen, maar hij komt er dankzij dit forum niet meer mee weg als hij probeert dergelijke fouten te bagatelliseren of zelfs te ontkennen.

Een beetje slimme winkelier leest hier juist mee om op de hoogte blijven. Want een kennisachterstand ten opzichte van je klanten, dat kan natuurlijk niet!
Zonder nu direct de knuppel in het hoenderhok te willen gooien, zou je kunnen zeggen dat de winkeliers die het meest over dit forum klagen, dat doen omdat ze
eigenlijk te lui zijn om mee te lezen en op de hoogte te blijven!   :-\

mvg,
Gert

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 September 2009, 14:32:27 »
@ Gert: helemaal mee eens.
Groet, Frank

WAM

• Offline Offline
    • modeltreinexpress
« Reactie #29 Gepost op: 21 September 2009, 14:47:00 »
Het val mij op dat forum leden wel begrijpen dat een winkelier er niets aan kan doen dat een model niet juist is maar je kan het een winkelier niet kwalijk nemen dat hij het niet fijn vind als daar zeeeeer negatief over wordt gesproken. Een winkelier heeft vaak voor duizenden euro`s al vooruit besteld en dus geleverd gekregen van een model en dan baal je echt als het de grond wordt ingetrapt want daar gaat je investering en dus je boterham ( en als het dan al niet zo best gaat bij een winkelier dan gaat deze dus uit zijn dak en heeft beneluxspoor het gedaan ).Natuurlijk mag er wat van worden gezegd als het niet klopt maar als het te ver gaat kan dit grote gevolgen hebben voor de winkelier en ook bij fabrikanten voor verdere productie.Er is al meer gezegd vaak wordt er alleen maar geklaagd wees ook eens positief en als een model goed is ( hoeft niet perfect te zijn ) laat dat dan ook eens merken dat wordt het een stuk leuker.

Wim

MTE