Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: trek-trek treinen  (gelezen 6546 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re:trek-trek treinen
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2009, 20:37:28 »
Dat er tussen Haarlem en Maastricht ICR's reden met lok voor en lok achter was misschien maar een paar maanden. Vlak daarna kwamen de stuurstandrijtuigen.

Gr. Iven
Daar heb ik het ook niet over. ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2009, 21:03:27 »
een jaar of 2 terug kwam er 's morgens vroeg ook nog wel eens een ICK trek-trek tussen utrecht en den bosch langs, ik neem aan als IC eindhoven-schiphol of maastricht-amsterdam ofzo, k zag m weleens voorbij komen vanuit de stoppert.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2009, 21:04:07 »

Citaat van: Dennis83
Een aantal jaren geleden hebben er ICR trek-trek treinen gereden op de ijssellijn (Zwolle-Arnhem). Dit was voor de ombouw van ICR naar ICRm. De samenstelling was 1700-5X ICR-1700, de volgorde van 1e en 2e klas weet ik niet meer zo uit het hoofd. Ook zat er wel eens een DDM-1 rijtuig tussen. Wel reden de locomotieven doormiddel van de stuurstroomkabels in multiple bedrijf.
Was dat niet om de cabine van de achteroplopende loc warm te houden? Later gingen ze pas in dubbeltractie rijden dacht ik.
Er is tussen Zwolle en Roosendaal div. periodes met ICR(m) en deels DDM gereden, dit gebeurde deel als trek/trek trein( loc voor en achter waarbij alleen de voorste tractie leverd), deels als trek/duwtrein met loc voor en achter( leveren dus beide tractie) en sinds 2004 als trek/duwtrein met stuurstandrijtuig. Zowel in de eerste periode als in de periode met de ex. Benelux AB's er in reden ze trek/duw met 2 locs, dit was niet alleen tussen Zwolle en Roosendaal maar ook regelmatig( leek bijna structureel zo vaak kwam het voor) als stopper tussen Nijmegen en S'Hertogenbosch omdat één stam in Nijmegen op reserve stond.

Prik me niet vast op jaren maar het begon volgens mij rond 1999, eerst trek/duw met 2 locs met 5x ICR en een Bv. De volgende periode werd er volgens mij getrokken gereden met 1 loc( deels misschien ook trek/trek, twijfel daar een beetje over). Daarna weer trek/duw met 2 locs, 6 of 7 keer ICR(m) met een AB er in( ergens 2003/2004). Daarna korte tijd trek/trek met 2 locs, 6 a 7 bakken ICRm, in die zelfde periode begonnen de BDs'en langzaam in te stromen.

Hier een 3600 richting Roosendaal door Nijmegen Lent waarbij beide locs tractie leverde, zover ik na kan gaan op 13 maart 2004:

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

manuelspot

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2009, 21:12:10 »
Citaat
Hier een 3600 richting Roosendaal door Nijmegen Lent waarbij beide locs tractie leverde, zover ik na kan gaan op 13 maart 2004:

Lijkt me bijna sterk dat ook de achterste ook tractie geeft. Denk eerder dat die zijn baterij spanning aan het laden is. Dat komt namelijk heel zelden voor.

Bij ICK rijtuigen tussen Den Haag en Venlo kam het ook zelden voor dat er een lok achterop zat. Mocht dit zo zijn was deze lok in 99 van de 100 gevallen in opzending.

De laatste trek trek treinen die veel voorkwamen waren de 1500 serie tussen Amsterdam Amersfoort/Deventer.  Deze treinen stonden ook vaak op Zutphen ogesteld.

Manuel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2009, 21:25:10 »
Ik was in die jaren( 1995 t/m 2005) heel veel op en rond station Nijmegen ik heb heel veel mee gekregen daar zo van het treinverkeer. Ik weet voor mezelf hoe het zat, ik heb op Nijmegen heel vaak beide machines tractie horen leveren. Als iemand vind dat het anders is dan zit ik daar niet mee maar dan ga ik geen tijd steken in verdere info te leveren ;)

Edit; ik merk op ieder forum waar dit onderwerp besproken word steeds weer dat beweerd word dat er in de door mij genoemde periodes niet trek/duw gereden is terwijl dat in werkelijkheid echt wel zo was. Omdat ik dat steeds tegenkom geef ik de info 1x per forum en dan ist aan ieder om er mee te doen wat je wil ;)

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 21:31:34 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

manuelspot

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2009, 21:28:52 »
Citaat
Voeg citaat toe
Ik was in die jaren( 1995 t/m 2005) heel veel op en rond station Nijmegen ik heb heel veel mee gekregen daar zo van het treinverkeer. Ik weet voor mezelf hoe het zat, ik heb op Nijmegen heel vaak beide machines tractie horen leveren. Als iemand vind dat het anders is dan zit ik daar niet mee maar dan ga ik geen tijd steken in verdere info te leveren

Groetjes Michiel

Als een 16/1700 gewoon getrokken wordt maakt deze ook veel herrie. Niet zo veel als dat die bij tractie geeft maar wel veel. Heb een paak keer in een 1700 gezen die getrokken werd. Die motoren maken dan ook best wat lawaai.

Manuel

Yuri v L

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2009, 22:08:49 »
In mijn beleving zijn er meerdere periodes geweest in de trek-trek treinen op de lijn Zwolle-Roosendaal.
Helaas is alleen het geheugen zelf geen goede informatiebron, maar tussen 1998 en 2004 heb ik veel gereisd tussen Zwolle en Deventer. Er waren volgens mij 3 periodes met ICR(m) de eeste wat puur trek-trek bedrijf. en dat was in de periode dat er een DDM-1 Bv als achterste rijtuig. (Vertrekriching gezien vanuit Zwolle richting deventer) Trekkrachten waren toen 1700 en 1800'en
Daartussen zat een periode met voornamelijk mat 64 en DD-IRM 8200/8400 en een incidentele DD-AR stam.

Daarna kwam ICR terug bestaande uit volgens mij uit 7 rijtuigen. een 1e klasrijtuig is later gewisseld voor Benelux AB's, Dit was om de gestegen vraag naar 1e klas stoelen in de benelux op te vangen.

In deze periode waren deze treinen alleen voorzien van 1700'en als trek/duw krachten. Zover ik weet hadden in deze tijd ook altijd beide 1700'en de stroomafnemer tegen de draad.
Gezien het geluid was de achterste lok wel degelijk tractie aan het leveren. Een 1700 die geen tractie levert is zeker niet stil, maar is duidelijk te onderscheiden van een tractieleverende 1700.

De derde periode is ICRm met de Bs rijtuigen en een 1700.

snoen

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 17 September 2009, 00:36:19 »
Ik heb ook diverse malen trek-duw stammen met 1700-ICR-1700 gezien waarbij dus beide loks tractie gaven. De mooiste combinaties echter reden rond 2005 in de spitstreinen van de 3500 vanuit Amsterdam naar Maastricht. Ik heb daar trek-trek combinaties gezien met voor één trekkende lok en achterop de trein tot wel 3 stuks meelopende 1700/1800. (Waarschijnlijk opzendingen naar onderhoudsbedrijf Maastricht)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 17 September 2009, 15:54:00 »
Lijkt me bijna sterk dat ook de achterste ook tractie geeft. Denk eerder dat die zijn baterij spanning aan het laden is. Dat komt namelijk heel zelden voor.

Helaas. In de tijd dat er op de ijsellijn met lok voor en achter gereden werd, gaven wel degelijk beide lok's tractie dmv de stuurstroombekabeling. Dit was voornamelijk om de bij de achteroplopende lok de verwarming in te kunnen hebben zodat bij kop maken deze cabine niet koud was. En daarbij, bij lok's 1700 is het veel te veel werk om alles mbt tractie uit te zetten om zodoende alleen maar batterijlading te hebben.

Het waren dus korte stammen (ik meen 5 bakken) met lok voor en achter welke beide tractie gaven.

mvg,
Robin

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 September 2009, 16:15:33 »
ik zag op amsterdam een 1700 met
dd-AR - 1800-1700 (die laatste kunnen andersom zijn)
Was zondag trouwens

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #25 Gepost op: 17 September 2009, 21:14:28 »
Waarschijnlijk zag je de overbrenging van de defecte DDM1 stam die naast de 1800 voor- en achterop een 1700 had. Ja, dat was nodig, niet omdat 1 loc het niet aankon maar dat scheelde bij het kopmaken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 18 September 2009, 08:08:24 »
ok,

De stuurstand was wel al weg ???
Maar ik had helaas niet zoveel tijd omdat de NS lekker aan het ****** was zondag. De IC eindhoven-Amsterdam stopte namelijk op bijlmer EN op Amstel! Daardoor miste ik de stoptrein naar Driehuis >:(

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #27 Gepost op: 18 September 2009, 12:46:16 »
En daar stoppen ze altijd. Op Amstel rijdt alleen de sprinter van/naar Amersfoort/deventer door en op Bijlmer Arena alleen dat ding naar Schiphol, aldaar deze geen perronspoor tegenkomt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 18 September 2009, 13:01:38 »
Laurent, ik denk dat je een beetje de weg kwijt bent :) ;), als het goed is stoppen op Bijlmer juist alle IC's van/naar Schiphol en niet die van/naar Amsterdam Centraal, en iedere trein rijd hier langs een perron spoor.

Op Amstel rijd naast de ICE's en CNL's de sprinter van/naar Veenendaal( en Rhenen?) door en volgens mij is dat alleen in de spits. Ik dacht dat dat de 17400 was van/naar Veenendaal maar ik twijfel of het niet toch de 7400 van/naar Rhenen is.

Groetjes Michiel

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 18 September 2009, 15:38:29 »
klopt Michiel.
IC A'dam-utrecht stopt op Amstel
IC schiphol-Utrecht op bijlmer