Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: 3 januari 2009 - Op bezoek bij Rob Kievit  (gelezen 11409 keer)

OpBezoekBij

  • Gast
3 januari 2009 - Op bezoek bij Rob Kievit
« Gepost op: 04 september 2009, 21:22:20 »
Land: Engeland / Eiland Man
Schaal en systeem: 0 (1:43,5) meterspoor 22,5 mm (0 = 32 mm)
Tijdperk: III / IV
Specialisatie: Tram
Website: www.robkievit.nl/waan


Robs trambedrijf op het Engelse eiland Waan.

3 januari jongstleden was uw OBB team op bezoek bij Rob Kievit in Hilversum. Rob is een fervent spoor-nul-bouwer die een tentoonstellingsbaan heeft gebouwd in smalspoor genaamd "Eiland Waan". Bij onze aankomst werden wij hartelijk ontvangen door Rob en zijn echtgenote. Onder het genot van een lekkere bak koffie en een versnapering hebben we eerst even lekker gekletst over de hobby in het algemeen en de beleving daarvan. Omdat het ook de eerste keer was met een nieuw en kersvers team moest ook daar even het een en ander aan elkaar verteld worden.
Als Haags jongetje van een jaar of 6 was Rob al in het gelukkige bezit van een Märklintrein die hij tot zijn middelbare schooltijd heeft gehad. Daarna werd deze verkocht, waarna andere belangrijke zaken zijn leven vulden. Afijn, u kent dat wel… Later in de tijd – toen Rob inmiddels getrouwd was – pakte hij de hobby weer op, dit keer in H0 2-rail waarbij de focus op Engels lokaalspoor lag. Weer later trok toch meer het trambedrijf, waarschijnlijk veroorzaakt door Robs jeugd in Den Haag, waar het trambedrijf volop aanwezig was. Daarmee ging Rob verder. Ook dat was echter niet geheel bevredigend voor hem, dus maakte hij de overstap naar spoor 0 (normaalspoor). Hier lag de nadruk meer op het normaalspoor, veel Engels en wat Nederlands. Ook trof hij inmiddels meer nullers en begon met hen een modulegroep waarbij rijden en gezelligheid bovenaan de prioriteitenlijst stonden. Uit deze groep is overigens het spoornulforum voortgekomen, waar Rob forumbeheerder is (http://spoor0nl.xsbb.nl/).
Tijdens een vakantie in 1996 zag Rob het trambedrijf op het eiland Man, gelegen in de Ierse zee tussen Engeland en Ierland, de Manx Electric Railway. De spoorwijdte bedraagt hier 3 feet (dat is 915 mm). Dat fascineerde hem zo dat hij direct alles begon te documenteren en te fotograferen, zodat bij huiskomst dan ook begonnen kon worden met een echte smalspoor-tentoonstellingsbaan in spoor 0. Dit was een wens die Rob namelijk al langer had, alleen noemde hij zijn project niet naar het voorbeeld, maar "Eiland Waan". Dit is volgens Rob een fictief eiland gelegen tussen Engeland en Nederland. Dit gaf wat artistieke vrijheid met de inzet van (ook Nederlands) materieel  (Noot: Rob zou, mocht hij nu starten met de hobby, kiezen voor de NZH in al zijn glorie).


De typische Engelse bouwstijl in de vorm van een eetgelegenheid. Ook hier pure zelfbouw van Robs hand.

Na de ontvangst ging Rob ons voor naar zijn domein dat achter zijn garage gebouwd is. Bij binnenkomst liepen wij vrijwel direct tegen de modelbaan "Eiland Waan" aan. Rob heeft deze langs een lange wand in zijn hobbyruimte opgesteld met de zichtkant langs de wand. Zo houdt hij ruimte over om aan de achterkant te werken aan een van zijn beide werkbureaus. Ook onderhoudt hij hier het spoornulforum en enkele websites. Eiland Waan is gebouwd in spoor 0 volgens de continentaal-Europese schaalmaat 1:43,5. De spoorwijdte is 22,5 mm. Dit komt overeen met 1000 mm smalspoor in werkelijkheid. Dit gegeven dwong Rob om al zijn railmateriaal zelf te gaan bouwen aangezien er in deze schaal bijna niets te koop was (en is).


Het naamschild van Robs modelbaan zoals dat bij binnenkomst te zien is.

Eerst volgde een uitleg over de gebruikte koppelingen, de zogenaamde bekerkoppeling. Dit is een afgeleide vorm van de link-and-pinkoppelingen zoals die algemeen voorkomen in de smalspoormodelbouwwereld. Tijdens deze demonstratie raakte Rob er pardoes eentje kwijt en noemde dit een "feest der herkenning". De lezer mag hieruit afleiden dat dit vaker gebeurt… Vervolgens liet hij ons het oermodel zien van de eerste tram die hij gebouwd heeft destijds, gebouwd uit bristolkarton, een model dat zich nog steeds mag laten zien. Rob gebruikt overigens alles wat als aandrijving kan dienen en toevallig voorhanden is. Dat kan ex-H0 zijn, maar hij gebruikt ook de 0N30-trammetjes van Bachmann voor de aandrijvingen en voor materieelverbouwingen. Uiteraard worden dan de wielstellen omgespoord van 16,5mm naar 22,5mm, simpelweg door de assen te vervangen door langere.


De gebruikte link-and-pin koppeling. Fragiel ogend, maar zeker betrouwbaar!


Het oermodel van Rob uit bristolkarton opgebouwd. Het wordt door Rob nog steeds gekoesterd.

Hierna gaan we dan toch echt rijden! Rob laat even zien hoe we de koppelingen moeten gebruiken, en hierbij valt direct op dat spoor 0 eigenlijk best handzaam is (wat de schrijver dezes eigenlijk al wel wist).


De speciale pen om de voertuigen mee te koppelen en te ontkoppelen.

Daarna wordt gestart met het rijden. Rob heeft de baan zo ingericht dat er zowel automatisch met 2 trams gereden kan worden als ook handmatig gereden en gerangeerd. Het automatische bedrijf is trouwens volgens normale analoge techniek gebouwd en is betrouwbaar in het bedrijf. Na wat kleine koudestart problemen rijdt "Eiland Waan" dan ook lekker. Het is mooi om te zien hoe de zelfgebouwde modellen van Rob hun weg afleggen over de (ook al zelfgebouwde) rails. Dit is onvervalst pure modelbouw. Niks uit de doos, eerst bouwen en dan pas rijden. Naast stroomloos  te schakelen spoorsecties kent Rob trouwens nog een methode: stroomloos maken gebeurt dan gewoon door de pantograaf te laten zakken van de draad… net als in het grootbedrijf!


Een zelfgebouwd wissel in het schaduwgedeelte, opgebouwd uit Pertinaxplaat en railstaaf. Hier is goed te zien hoe het wissel geconstrueerd is.

De modellen van Rob rijden, zoals ook in werkelijkheid, onder de draad. Dit bovenleidingsysteem heeft Rob volledig zelf gemaakt uit fosforbrons draad en messingprofielen. Uiterst filigraan, maar ook robuust genoeg voor het tentoonstellingswerk. Op de scheidingsplekken tussen de modules kan het dan ook probleemloos losgekoppeld worden.


De filigrane bovenleiding, hier geïnspecteerd door een van Robs medewerkers op een speciaal daarvoor gebouwde inspectiewagen.


Overzicht van de werkplaats met enkele van Robs trammodellen. Goed is te zien hoe Rob suggereert dat de loods langer is.

Na een goed uur van rijden en praten breekt langzaam het einde van ons bezoek aan. Uw OBB-team heeft zich prima vermaakt en verlekkerd aan de creatie van Rob.  Als afsluitende woorden meldt Rob dat Waan eigenlijk zo goed als klaar is en dat hij meestal in de stille uurtjes lekker rijdt ter pure ontspanning. Verder staan er voornamelijk kleine details op het programma om afgewerkt te worden. Ter afsluiting van dit verslag nog een detailfoto:


Een tram op basis van twee Bachmann-modellen komt voorbij.

Rob geeft aan bereikt te hebben wat hij wilde, ondanks het feit dat hij sommige dingen anders had willen doen. Wie weet bij een volgende creatie? Uw OBB-team zal het zeker in de gaten blijven houden. Na een genoeglijke middag nemen we dan ook afscheid van Rob en zijn echtgenote en bedanken hen voor de fijne ontvangst en de gastvrijheid.

Uw OBB team:
- Ronald Halma, Auteur
- Lars Smelter, Fotograaf
- Paul Gans, Coach
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:45:35 door Peter van der Leek »

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Op bezoek bij Rob
« Reactie #1 Gepost op: 04 september 2009, 21:59:14 »
puik verslag  (y)
Modelspoorder in winterslaap

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Op bezoek bij Rob
« Reactie #2 Gepost op: 04 september 2009, 22:05:03 »
Gaaf hoor! (y)
Complimenten voor de Bouwer!
Ik ben blij dat er weer een OBB-verslag te zien/lezen is.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Op bezoek bij Rob
« Reactie #3 Gepost op: 04 september 2009, 23:26:56 »
Werkelijk prachtig gebouwd allemaal. Heel leuk geschreven ook, Top hoor.
Als de eerste foto niet de kunstmatige achtergrond had zou je zeggen dat het echt is.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2009, 19:59:18 »
Dit is een onderdeel wat ik de laatste tijd miste. Gelukkig is het weer online.
Mooi verhaal wat zich bij een volgende uitgave van op bezoek bij nog wel een keer laat lezen.
Goede foto's van een mooie ontspannen baan.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Eurospoor
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2009, 21:17:56 »
Eiland Waan is te zien op Eurospoor2009.
Groeten,
leo

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2009, 22:28:29 »
...en op Modelbouw Genk, 10-11 oktober. Genk ligt niet ver van Maastricht.
Eurospoor is trouwens 23-25 oktober in Utrecht.

Bedankt voor de leuke en positieve reacties op het verslag over mijn modelbaan. Dat het geheel zo'n goeie indruk maakt, is beslist ook te danken aan de uitstekende foto's en de pakkende tekst van de OBB-ploeg, bedankt heren.

h.gr
Rob

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2009, 23:12:18 »
Graag gedaan, Rob! Helaas is de show info niet vermeld door mij, sorry, redactionele stress zullen we maar zeggen.... ;D ;)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2009, 23:57:34 »
Echt waanzinnig mooi gemaakt allemaal! Petje af voor zoveel zelfbouw werk.

En nu ik de site bezoek zie ik ook dat het op nog geen 3 m^2 is gebouwd, en dat in schaal 0.... om stil van te worden!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2009, 00:10:46 »
Prachtig werk.

Groeten,
Patrick

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #10 Gepost op: 15 september 2009, 09:57:49 »
Dit is een baan die ik heel graag eens in het echt wil zien; gelukkig staat ie op Eurospoor.
No dress rehearsel, this is our life.

Dutch013

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re:Op bezoek bij Rob Kievit
« Reactie #11 Gepost op: 15 september 2009, 10:21:52 »
Super mooie baan.
Complimenten aan de bouwer. (y)
Gr Marco