Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:11:41
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 18:09:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:58:52
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo door Hasenwald
Vandaag om 17:42:08
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: De lengteschaaldiscussie  (gelezen 8093 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #45 Gepost op: 07 September 2009, 22:47:30 »
Oooooh, met hoge snelheid door een afgebogen standaardwissel.  :o :o :o
Vroeger had je een modelspoorredacteur die zich hooglijk kon opwinden over dergelijk onnatuurlijk rijgedrag.  :D

Ene meneer HF Enter zeker? :D

Maarre... ik heb zoiets in de testfase: als het met 160 schaalkilometers wil, wil het ook met 80. Andersom is geen vast gegeven...

In de praktijk zal een aftakkend wissel bij mij straks natuurlijk altijd netjes met 40 bereden worden (in 1965 kende men nog geen hogesnelheids-flauwekul met bewegende puntstukken...)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #46 Gepost op: 08 September 2009, 00:13:41 »
ik volg deze discussie een beetje, men praat over 1/87 over de lengte van de wagons.
over de breedte van het spoor hoor ik niets. de breedte is het echt bij normaalspoor 1435mm
als ik een meetlint over mijn h0 rail leg is dit ongeveer 18,5 mm breed
als ik dit met 87 vermenigvuldig is dit 16095mm .
De sporen die wij gebruiken zijn 1/76 dus eigenlijk niet h0, maar o0
Wil men dus echt op schaal h0 rijden zal men dus alles moeten vervangen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #47 Gepost op: 08 September 2009, 00:21:52 »
Jan, ik denk dat je verkeerd zit te meten.
Je hebt het over spoorbreedte, maar feitelijk gaat het over de spoorwijdte. Dat is de maat tussen de beide rails. Die is in het grootbedrijf 1435 mm. Deel dat door 87 en je komt op 16,49425 mm. Laat nou de spoorwijdte van H0 vastgesteld zijn op 16,5 mm. Dat is dus een fout van minder dan 0,05%, dus verwaarloosbaar.

Ter verduidelijking een plaatje:

« Laatst bewerkt op: 08 September 2009, 00:37:30 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #48 Gepost op: 08 September 2009, 00:33:18 »
foutje bedankt
ik heb inderdaad aan de buitenkant gemeten.
sorry., blijft moeilijk. ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22567
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #49 Gepost op: 08 September 2009, 09:21:31 »
@Henk
 Heb hier een miniatuurbanen blaadje liggen uit Maart 1978 , met de aankondiging van een aantal niet ingekorte rijtuigen met een lengte van ruim 30 cm van Jouef. 
 Helaas ontbreken bij deze rijtuigen wel het interieur, zijn de ramen niet ingezet en de wielen zijn blank volgens het bijschrift. Dat weer wel..

Bedankt Jeroen, ik wist dat ik het uit een tijdschrift had, maar niet meer precies welk tijdschrift. Het bijbehorende verhaaltje is ook wel de moeite waard. Jouef wilde de Duitse markt veroveren met Duitse rijtuigen, maar daar waren natuurlijk al een half dozijn fabrikanten van. En dus moest Jouef wat nieuws verzinnen en dat werd de correcte lengteschaal. Maar verder was het nog helemaal Jouef uit die dagen: geen of hooguit half ingezette ruiten en geen interieur. Geen idee of het een succes is geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #50 Gepost op: 08 September 2009, 10:17:01 »
Geen idee of het een succes is geworden.
Blijkbaar niet, anders wisten we er nu wel meer van. 8)

Groet,
Basilicum

JSRail

  • Gast
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #51 Gepost op: 08 September 2009, 12:06:36 »
 Betrof idd een groen DB 2 kl. rijtuig en een slaaprijtuig van de TEN. Die laatste had wel half-ingezette ramen, maar de bakken aan de onderkant klopte weer niet. 
 Wel zijn Jouef-rijtuigen later, in de begin-tijd van Heris & LSM gebruikt als basis voor verbeterde en nieuwe type rijtuigen.

MvG,
Jeroen   

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #52 Gepost op: 15 November 2009, 16:41:05 »
Tsja als je het zo stelt, dan zouden oudere modelspoorders genoegen moeten nemen met 1:100 terwijl de jongeren voor echt 1:87 moeten gaan.
De realiteit is dat de oudere modelspoorders over het algemeen wat kapitaalkrachtiger zijn en hun collectie 1:100 geleidelijk vervangen door 1:87,
waardoor die 1:100 modellen als occassions weer interessant zijn voor de wat minder kapitaalkrachtige beginnende modelspoorders.

...
Ik heb het statement van Gert hier geplaatst (hoop de context is nog steeds aanwezig), om mijn antwoord te geven.

Ik denk wat je zegt klopt niet helemaal. Ik had toen alleen 1:100 modellen van roco/marklin/lima en heb naar de eerste Heris rijtuigen (K4 SNCB/NS) alles verkocht, toen waren de prijzen nog redelijk hoog voor 1:100 spul, maar ik had lange tijd niet genoeg materiaal om te rijden... Nu is er zo veel 1:87 spul, wat ik nooit had verwacht, daarom zou de 1:100 prijs zo laag zijn.

Wat heeft het nu met de post van Gert te doen? Ik wil zeggen als je nu de overstap naar 1:87 maakt, met een groot verzameling van 1:100 spul, dan zou je niet meer veel in de verkoop ervoor bekomen. Als je sowieso gaat beginnen zou de keuze misschien direct op 1:87 vallen, ofwel het duurder is. Zeker zijn jonge modelspoorder minder kapitaalkrachtig, maar hoelang ben je jong. Ik denk iemand met 16 jaar heeft al genoeg geld om in 1:87 spul te investeren, als ik zie hoeveel geld men kan verdienen bij minijobs enz... De lopende kosten zijn zeker ook niet zo hoog, als je nog geen eigen auto, huis, ... , hebt...

Zeker is het 1:100 spul (Lima Plan E) uit de occasions heel goed te gebruiken als goedkoop instap in de modelspoor wereld voor heel jonge mensen of als de eerste verbouw projecten...

Groet

Bernd




Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008