Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 21:50:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
  

Auteur Topic: Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?  (gelezen 1357 keer)

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?
« Gepost op: 03 September 2009, 00:25:55 »
Is het handig en werkt het?
Ik heb een analoog stukje pendelmodule, en zou dit graag voor één lokje in mijn digitale baantje integreren.
Natuurlijk wordt het dikke kortsluiting als je over een isolatiestukje van A naar D rijdt.
Hoe pak je dit het beste aan en is dat qua kosten interessant?

Alvast bedankt,
Mvg

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2009, 00:28:44 »
Moet dat ene lokje op analoog én op digitaal kunnen rijden? Kan je niet gewoon de suggestie wekken dat het een geheel is maar de ´aansluitende´ stukken geisoleerd en ongevoed laten. Dan maar geen treinen eroverheen (lengte geisoleerd stuk moet wel altijd groter zijn dan je langste trein......).
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Bernhard Keizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re:Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2009, 09:30:07 »
Hallo,

Ik heb nog 5 st Trennmodul van Arnold liggen. Is denk ik goedkoper dan zelf maken. Kijk even bij E.H.B.O.

mvg,

Bernhard

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2009, 01:39:12 »
Moet dat ene lokje op analoog én op digitaal kunnen rijden? Kan je niet gewoon de suggestie wekken dat het een geheel is maar de ´aansluitende´ stukken geisoleerd en ongevoed laten. Dan maar geen treinen eroverheen (lengte geisoleerd stuk moet wel altijd groter zijn dan je langste trein......).
Ik wil het analoge deel gebruiken om te remmen, stoppen, en in andere richting te vertrekken vanaf kopstations. Dus trein rijdt van digitaal naar analoog, en uiteindelijk weer uit analoog terug naar de digitale baan. Decoder vindt t geen probleem, ik zit alleen even met de scheiding of scheidingen tussen analoog en digitaal, op hoeveel plaatsen er analoog overgaat in digitaal, en hoeveel modules dat uiteindelijk gaat kosten.
Bernhard ik hou je EHBO item in de gaten. Waarschijnlijk wil ik wel een paar modules.
Mvg Roel

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2009, 12:35:40 »
Hoe weet het digitale deel dan (als de trein vanaf het analoge deel komt) welke rijrichting en snelheid moet worden 'overgenomen' ? En omgekeerd, hoe moet de analoge regeling de snelheid en rijrichting van het digitale deel 'erven' ? En denk ook even aan 'licht aan/uit' .

Sander

UtopiaSpoor

  • Elke keer iets verder
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Zelfbouw scheidingsmodule analoog/digitaal?
« Reactie #5 Gepost op: 06 September 2009, 13:20:49 »
De snelheid op analoog vind ik niet het belangrijkst, maar de decoder heeft de mogelijkheid tot programmeren maximum snelheid op analoog. Dat komt wel goed.
De rijrichting kan met de decoder geregeld worden. Van digi naar analoog heeft ie een brake mode bit, dat bepaalt of hij doorrijdt of omdraait als ie op analoog terecht komt (afhankelijk van de polariteit van het analoge deel). En terug van analoog naar digitaal is er een directional bit, die bepaalt of ie de rijrichting aanpast conform digitaal, of dat hij de rijrichting van analoog aanhoudt. Dat laatste heeft natuurlijk wel tot gevolg dat de rijregelaar van digitaal ineens "andersom" bestuurt.

Verlichting heb ik nog niet getest, dat laat ik nog weten.