Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: BR 86 Marklin schoonmaken?  (gelezen 8350 keer)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
BR 86 Marklin schoonmaken?
« Gepost op: 17 November 2006, 19:23:52 »
beste medespoorders,

Op dit forum heb ik gelezen hoe men zoal motoren en tandwielen schoonmaakt. Helaas heb ik  nog geen gebruikerservaringen gelezen over het reinigen van een stoomlok.

Ik heb een wat oudere BR86 et een olievoorraad waar Pernis jaloers op zou kunnen zijn  ;) Ik zie er echter tegenop om alle drijfwerkstangen los te maken. Helaas ben ik wel bang dat het moet want bij de aandrijftandwielen kun je moeilijk komen.

Hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

grt,

Arthur

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2006, 21:23:29 »
Niet bang voor zijn! Ik ben 15 jaar en als het moet neem ik het volledige drijfwerk van een lok om de boel netjes schoon te maken.
Nu heb ik dit toevallig bijna 2 weken terug óók bij mijn BR 86 gedaan. Ik had hem toen een klein onderhoudsbeurtje gegeven en greep die gelegenheid gelijk aan om voor het eerst in 3 jaar het drijfwerk van deze lok te nemen.

(Let op! In het volgende stukje tekst kan grof taalgebruik voorkomen!  ;D) Het gewoon heel simpel. Je neemt een knijptang en draait het kleine moertje op het derde drijfwiel tegen de klok in los. Als die los laat kan je hem met de hand verder eraf draaien.
Nu kan je de schaarstang en de drijfstang van de kruk halen. Vervolgens draai je met dezelfde tang de 3 moertjes aan de wieltjes los. Alleen maar totdat ze zo los zitten dat je ze met de hand verder eraf kan draaien.
Zorg ervoor dat je werkruimte vrij is van rommel. Want dan kan je namelijk de moertjes op een leeg stukje bureau in de goede volgorde neer leggen. Zijn alle moertjes eraf, dan kan je de koppelstang eraf halen. En voila, je wiel is vrij van drijfwerk.
Wil je nu ook het hele heusinger schuifbewegingen mechaniek eraf halen? Dan moet je de kap open maken, het schakelrelais los schroeven (niet schrikken als er een metaal plaatje met een ijzer staafje los komt te zitten) en deze wat omhoog drukken. Onder het relais komt een schroef zichtbaar, draai deze los en na wat wrikken kan je het hele gedeelte met de schaarstang, drijfstang, kruiskop en leibanen eraf halen. Onder deze schroef zit een plastic plaatje die ervoor zorgt dat het bevestigingsgedeelte goed zit. Het loont om dit klusje met een magnetische schroevendraaier te doen!
Het drijfwerk aan de andere kant van de lok loshalen geschiedt op dezelfde manier!
Als je het remwerk schoon wil maken moet je de sleper eraf schroeven en met een klein schroevendraaiertje kan je het plastic immitatieremwerk in z'n geheel van het frame lichten. Let wel op dat de Plus draad vast zit en door dit gedeelte heen gaat. Dus je moete erst de linker kant schoonmaken en vervolgens laat je die weer zakken en kan je de rechterkant optillen.
Lukte perfect bij mij allemaal en in een uurtje was de lok schoon, gesmeerd, voorzien van nieuwe sleper, slipbanden, veertje, koolborstels en.. nouja wat er nog meer is gebeud. Ik weet het niet allemaal meer  ???
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #2 Gepost op: 17 November 2006, 23:04:04 »
Bedankt Vincent voor deze heldere uiteenzetting. is het jou ook gelukt om de wielen te verwijderen zodat je de asjes kon schoonmaken? Ook de tandwielen moeten eigenlijk eruit gehaald worden.

grt,

Arthur

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 17 November 2006, 23:28:52 »
Nee nee nee! Ik raad je het heel erg af om dát te doen. De assen van Marklin locomotieven inweze NOOIT uit het frame halen.
Tijdens de productie van de machine zijn de assen door het frame gestoken en de wielen zelf op de as geperst. Als je deze verbinding verbreekt (dus het wiel eruit haalt) dan krijg je deze inweze nooit meer goed.
Bij Roco locomotieven kun je de onderkant demonteren zodat je de assen er in z'n geheel uit kan halen. Bij Marklin is dat niet nodig.
Als je de hele lok wilt schoonmaken dan moet je met zorg de motor en relais demonteren zodat er een rollend chassis overblijft.  Als je dan het drijfwerk en in dit geval ook de slipbanden hebt verwijderd dan kan je het hele chassis een nachtje in een kom met wasbenzine leggen. Al het vuil weekt dan los en uiteindelijk kan je het de volgende dag nog even na doen met een oude tandenborstel en je hele frame en wielen zijn brand schoon. Zorgvuldig laten drogen.
Dit kan je ook met de motor doen. Gebruik geen water of terpetine.
Vervolgens kan je alles weer monteren. Denk eraan om op elk asje een drupje olie te doen, ook de motor smeren en vergeet de tandwielen niet.
Als je dan tóch zo goed bezig bent kan je de motor beter nieuwe koolborstels geven, de lok een nieuwe sleper, de wielen nieuwe slipbanden en het relais een nieuw veertje (dat laatste hoeft niet altijd). De kap netjes afstoffen en er weer opschroeven en als het goed is moet je lok weer als nieuw zijn.
Maar onthoudt: steek nooit een schroevendraaier tussen wielen en frame om zodoende de wielen eruit te persen. Dan moeten er gegarandeerd nieuwe assen in. (ik spreek uit ervaring  :'()
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 18 November 2006, 00:00:33 »
@Vincent: zoals je in een ander draadje kan lezen heb ik van mijn NS 1600 loc wel de hele boel (inclusief assen) uit elkaar gehaald omdat een bad in wasbenzine niet afdoende was.... Ik moest echt alle onderdelen stuk voor stuk met een wattenstaafje en wasbenzine schoon maken
De loc reed erna weer als een zonnetje. Ik heb geen problemen gehad...

Wat zou je nooit meer goed krijgen als de wielen van de assen af geweest zijn?

Ik praat natuurlijk wel over een E-loc, misschien is het bij een stoomloc een ander geval...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 18 November 2006, 02:06:39 »
Ik praat natuurlijk wel over een E-loc, misschien is het bij een stoomloc een ander geval...

Kijk eens naar een plaatje van een stoomlok. Wat valt je op?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 18 November 2006, 03:44:40 »
Citaat
Kijk eens naar een plaatje van een stoomlok. Wat valt je op?

Daarom startte ik dit topic ook  ;)

Op dit moment experimenteer ik met een wasbenzinebad.

Vroeger, lang geleden, werkte m' n vader nog bij de luchtmacht en kon ik spulletjes aan hem meegeven om ze in een freonbad te laten doen. Dan waren dingen echt schoon.  ;D

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 18 November 2006, 11:19:18 »
Er zullen altijd mensen zijn die het gelukt is om wielen uit een stoomlok te halen en deze vervolgens ook weer goed te hebben gemonteerd. Maar ik raad het af. Het wiel zal nooit meer muurvast op het as komen te zitten.
Het is ook nog eens heel lastig, want je moet alle krukken gelijk krijgen. Zowel links als rechts en ook nog eens tegenover de andere wielen. Bij een lok waarvan alle drijfwielen aangedreven worden is één kant een makkie, want je steekt ze erin en door het tandwiel blijven ze op de goede plaats zitten. Maar het andere wiel wat je er weer op moet drukken moet dan wel gelijk staan aan de andere wielen.
De BR 86 heeft één aangedreven as en de rest van de wielen worden meebewogen door de drijfstangen. Dus het is gewoon gigantisch lastig om te doen.
Van mij mag je het proberen (ik heb het zelf namelijk ook bij mijn BR 23 gedaan) maar ik raad het je af. Want die verbinding tussen je wielen wordt nooit meer zo goed als dat die was!
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #8 Gepost op: 18 November 2006, 11:21:58 »
Kwarteren van de wielen dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #9 Gepost op: 18 November 2006, 11:50:40 »
De vakterm weet ik niet.
Een goed te begrijpen omschrijving is het op lijn zetten van de krukken. Dan kunnen alle koppelstangen, de drijfstang en schaarstang ook weer gemonteerd worden :P.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #10 Gepost op: 18 November 2006, 12:45:02 »
dat is kwarteren ja. Bij die M* zullen alle wielen wel met tandwielen aan elkaar geknoopt zitten en komt het niet zo nauw, wordt de boel echt via de koppelstangen aangedreven dan moet je heel precies te werk gaan. Bij zulke locs moet je dus gewoon met je fikken er vanaf blijven, want het weer helemaal perfect krijgen lukt bijna niet en alleen al om m uberhaupt weer aan het rijden te krijgen heb je wel wat ervaring nodig.
grtz
Floris

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #11 Gepost op: 18 November 2006, 13:28:00 »
Dat vind ik nou leuk om te weten dat het op lijn zetten van wielen kwarteren heet!

Mijn Marklin BR 86 (3096) heeft maar één drijfwiel met een tandwiel. De rest wordt aangedreven door de koppelstangen.
Maar ook al zouden alle wielen tandwielen hebben, het eruit halen van de wielen raad ik echt niet aan. Het loont om de extra moeite te nemen om het hele frame met wielen schoon te maken, je wielen (die toch wel belangrijk zijn) blijven dan gewoon goed.
Trouwens, als je ze eruit haalt heb je ook kans dat je je as krom buigt. Dus alles bij elkaar is het eigenlijk niet écht te doen.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #12 Gepost op: 18 November 2006, 19:45:57 »
Gebruik geen water of terpetine.

Waarom mag men geen terpentine gebruiken? ???
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #13 Gepost op: 18 November 2006, 21:21:28 »
omdat dat verf eet bijvoorbeeld...

VincentKloeg

  • Offline Offline
  • Berichten: 99
  • Pacific 01 1053
    • Modelbaan Kloefeld
Re: BR 86 Marklin schoonmaken?
« Reactie #14 Gepost op: 18 November 2006, 23:15:05 »
En van water komt oppervlakte roest op blote metalen delen en het is geen prettig smeermiddel tussen de lagers. Daarom gebruikt men olie voor het smeren van locomotieven  ;D. Anders kan je net zo goed je locomotiefjes om de zoveel tijd onder de kraan houden.

En terpetine is inderdaad niet goed voor je verf als je iets laat weken. Dan haal je de verf er her en der van af. En als er plastic delen tussen zitten dat tast de terpetine het plastic aan.
De stoomsfeer beleefd haar gloriedagen in de modelbouw op het nostalgische Bahnbetriebwerk Kloefeld!