Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.  (gelezen 51038 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Gepost op: 24 augustus 2009, 19:26:43 »
Na maanden van voorbereidingen is voor de vakantie een voorzichtig begin gemaakt met de verbouw van station Leeuwarden. De vorige poot is waardig met een rouwtrein tegen de vlakte gegaan. Niet alleen is de linkerpoot om gegaan, ook het inmense analoog gelijkstroom schaduwstation en omliggende sporen moesten het ontgelden.
Om een beeld van de opbouw te geven is er bij het bestuur van de FMC een verzoek ingeschoten om middels dit draadje
foto`s te plaatsen over de voortgang. We zullen regelmatig een update laten verschijnen.
Vandaag deel 1, het 2e prins Clausplein.

Op deze plaats was het eerdere schaduwstation.

De spiralen worden eerst aan 1 kant van boarding voorzien.

De baanlichamen worden eerst nog met houten steunen ondersteund. Later zullen er draadeinden voor in de plaats komen.

Dit is het 1e prins Clausplein. Met de aanleg van Bahnhof Wilhelmshaven is dit onstaan. De nieuwe tracks en schaduwstations zullen hier worden ingepast.

Greetz,
Noppie.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2009, 19:33:41 door Noppie. »
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2009, 19:47:46 »
Ziet er goed uit Nopster!  :)Scheelt mij morgen weer een wandeling nu ke alle foto's hier neerplempt  ;D

Gr,

Erwin (die morgenavond vlakbij dat Prins Clausplein weer met de bedrading aan het stoeien gaat)
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2009, 08:46:34 »
Goedemorgen.

Onderstaande foto`s wil ik jullie ook niet onthouden. Ze zijn aanklikbaar voor een groter formaat.
Omdat het een redelijk groot project wordt hebben we een presentatie in elkaar gesleuteld voor de NMF dagen. Hierin zijn foto`s van de stations omgeving van weleer te zien, alsmede luchtfoto`s van het station Leeuwarden vanaf 1944 tot op heden. Tevens het sporenplan en de tafel ervoor met markante gebouwen die weer terug zullen worden geplaatst. De rode draden geven ongeveer de positie aan waar ze komen te staan.




Greetz,
Noppie.

P.S.
De site van de FMC is ook vernieuwd. Check http://www.friesemodelbaanclub.nl/
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #3 Gepost op: 25 augustus 2009, 13:31:04 »
Nu er een aantal foto`s van de bouw geplaatst zijn is het tijd om een stukje te schrijven over het hoe en waarom deze grote verbouwing. Station Leeuwarden is sinds de intrek in de grote zaal in 1985 bijna onveranderd gebleven. Dit wil zeggen dat er geen spectaculaire veranderingen zijn geweest in de opbouw van de baan. Station Leeuwarden was een kopstation met lijnen uit Harlingen, Stavoren, Zwolle en Groningen. De lijn van Groningen werd op de FMC als doorgaande hoofdroute gebruikt in de analoge gelijkstroom hoofdbaan. Deze lijn ging dan verder naar Zwolle. Later is deze lijn verdubbeld richting Groningen zodat er meer treinverkeer mogelijk was. Omdat het station op de modelbaan dus gedeeltelijk een kopstation was werd het in mogelijkheden beperkt. Tevens was de elektronica en onderbouw sterk verouderd en ontstonden er meer en meer storingen die het rijden niet op een positieve manier beïnvloeden.
Dit waren voldoende redenen om vanuit de banencommissie richting het bestuur een verzoek tot studie te doen, om de Leeuwarder poot te verbouwen. Dit werd overgenomen door het bestuur en er werd er een werkgroep geformeerd welke ging inventariseren wat de wensen waren binnen de FMC. Omdat de club gehuisvest is in de Fryske hoofdstad zou het station Leeuwarden blijven en komt er een nivo lager een paradebaan. Door een groeiend aantal leden welke digitaal ging rijden werd er besloten dat er 2 digitale banen zouden worden toegevoegd. Te weten Leeuwarden- Harlingen en een nieuwe digitale hoofdbaan vanuit Leeuwarden over de middenpoot terug naar Leeuwarden. Om de leden de mogelijkheid te laten behouden om analoog te blijven rijden, blijft er een analoge hoofdbaan bestaan vanuit Leeuwarden over de rechtpoot terug naar Leeuwarden. Ook zal de Marklin hoofdbaan in de toekomst over de Leeuwarderpoot gaan rijden.
Het sporenplan is van de jaren 70/80 van de vorige eeuw. Daar komen dus 4 banen bijeen en worden de sporen evenredig verdeeld zodat elk systeem over genoeg speelruimte kan beschikken.
Het sporenplan aan de voorzijde moet worden ingepast in het prins Clausplein achter de achterkant. Dit vergt nogal wat denkwerk omdat daar al veel banen reeds liggen. Maar met de juiste mensen op de juiste plekken komt dit goed.
Over de opbouw van de tafel en de keuze voor de besturing van de analoge en digitale banen komen we een andere keer terug.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #4 Gepost op: 25 augustus 2009, 22:50:20 »
Hallo Noppie

Ziet er allemaal weer zeer goed uit kan ik via mijn luie stoel de vorderingen ook blijven volgen  ;D.
Maar ik heb ook nog een vraagje aan je en dat is namelijk het volgende.
Wanneer is het uitje naar de kijfhoek heb jij daar toevallig ook een antwoord op  ???

Groeten klaas

M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2009, 21:53:54 »
Hier een update van de vorderingen van het 2e prins Clausplein. We hebben de schaduwstations aangelegd voor de analoge en digitale baan. De lengte van deze sporen wordt binnen de wissels 4 meter. Deze lengte is voortgekomen uit het feit dat de stations sporen van de Marklinbaan op Bahnhof Wilhelmshaven ook 4 meter zijn. Aangezien de Marklinbaan ook over de Leeuwarder poot komt te lopen is het dus een vereiste dat de treinen daar kunnen stoppen op de volle lengte.
Beide systemen krijgen een schaduwstation van 3 sporen.
Tevens zijn we begonnen om de baanlichamen van draadstangen te voorzien voor de juiste daal -stijgings percentage.


De schaduwstations liggen daar waar de slang op ligt van de stofzuiger.


Her en der staat er nog een blok hout onder maar uiteindelijk komen er draadstangen voor in de plaats.


De nieuwe aansluiting onder Bahnhof Wilhelmshaven naar de nieuwe poot van Leeuwarden.

Greetz,
Noppie.
http://www.friesemodelbaanclub.nl/.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Mohawk

  • Wanneer heb ik weer eens vakantie???
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2009, 15:05:44 »
Hopsa, Liwwadden in miniatuur. Deze blijf ik volgen.  (y)
"The expert in modelbouw seeks his victory from strategic advantage and does not demand it from his wife" -Sun Tzu
__________________________________________________
Op de keukentafel:
---------------------
Dio "Tobrukbunker"
Dio "Fliegerhorst"

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2009, 11:14:00 »
Hierbij weer een kleine update. De laatste tijd is de Marklinrails compleet aangelegd. Daarna is de railploeg begonnen om de gelijkstroomrails te leggen. Om de bestaande aansluitingen soepeltjes te laten aansluiten was een hele klus. Er is niet heel veel ruimte om je lichaam soms er toe te laten dwingen in een positie die onnatuurlijk is. Maar het is gelukt. Er zijn 2 schaduwstations aangelegd van 3 sporen elk van zo rond de 3,80 meter. Voor de analoge en digitale hoofdbaan.
De H0 modulebaan is inmiddels opgepakt, en heeft plaats gemaakt voor de N modulebaan. Deze gaat in januari weer opgeborgen worden. Dan gaat het in de zaal los, en zullen we het frame gaan bouwen.

Een impressie van de vorderingen. De foto`s zijn aanklikbaar voor een groter formaat.




Links dus de 3 analoge opstelsporen, een doorgaand analoog spoor en rechts de 3 digitale opstelsporen.

Greetz,
Noppie.
http://www.friesemodelbaanclub.nl/

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2009, 11:22:22 »
Ha leuk, dit draadje ga ik zeker volgen. Mijn vader heeft tot aan 1979 op de seinpost in Leeuwarden gewerkt dus ik zal eens kijken of ik nog ergens wat oude foto's heb liggen :) Nostalgie
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2009, 16:05:00 »
wat een zee van ruimte hebben jullie daar :o
ik wou dat ik die had.  :(

Mark


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2009, 21:01:35 »
In club verband is ere meestal een clubuis aanwezig dus meestal ook meer ruimte dan thuis!!
Op die ruimte is iedereen meestal jaloers.
Ben in het verleden wel eens bij het FMC geweest en vond het altijd aardig interesant.
Nu ik foto's zie van (oud) Leeuwarden zijn er grote veranderingen gaande.
Prachtig die oude lokloods en de Postbanktoren (nu ING).
Ga zo door zou ik zeggen!!
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2010, 14:18:16 »
Na weken van voorbereiding is men vorige week begonnen met de tafel op te bouwen voor station Leeuwarden. De N-modulebaan is operationeel en weer opgeborgen op de N-zolder. Daarna is begonnen om de contouren uit te zetten om een beeld te krijgen van de ruimte die we kunnen benutten. Je kunt het zo mooi op tekening zetten, maar in het echt moet het dan toch maar kloppen. En dat deed het, de dimensies waren goed op papier gezet, huiswerk dus goed gedaan. Het tapijt is uitgesneden tot aan de tafelrand. De tafel wordt opgebouwd uit CLS poten, en het wordt een open frame met 18mm multiplex erop.

Hieronder een impressie van de vorderingen. Alle foto`s zijn aanklikbaar voor een groter formaat.









Tevens zijn er in het 2e Prins Clausplein een aantal wissels vervangen. De bestaande nieuwe wissel waren niet naar behoren en zijn door meegebogen Peco exemplaren vervangen. Dit om een beter flow van de treinen te creëren.



Greetz,
Noppie.
http://www.friesemodelbaanclub.nl/


« Laatst bewerkt op: 29 januari 2010, 14:22:42 door Noppie. »
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2010, 14:22:47 »
Daar is wel een hoop veranderd sinds de laatste keer dat ik langsgeweest ben.
Dat was tijdens het jubileum (3 jaar terug?) toen was het station Lw nog
aanwezig.

Wel een interresant plan, het gehele stationsgebied nabouwen.

Ik zal ook de site eens in de gaten houden, en het topic  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2010, 21:02:11 »
We zijn druk bezig geweest de laatste clubdagen. De staanders staan en de vorm van de tafel is er. Momenteel worden de baanlichamen gezaagd en zal niveau 1 een feit zijn.
Alle foto`s zijn aanklikbaar.



Op deze plaats zullen 3 sporen van niveau 1 naar het niveau 2 gaan, te weten de Marklin-, analoge- en digitale hoofdbaan.


Doorkijkje vanuit de bibliotheek. Geeft een mooi overzicht hoe de tafel is op gebouwd.

Het bestuur heeft op voordracht van de werkgroep het voorstel overgenomen, de analoge en digitale hoofdbaan per pc te gaan besturen. Binnenkort zal ik hier verder op in gaan.

Greetz,
Noppie.
http://www.friesemodelbaanclub.nl/
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Verbouw station Leeuwarden bij de Friese Modelbaan Club.
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2010, 12:03:12 »
In de afgelopen tijd zijn vele platen multiplex naar boven versleept. Tevens is de ringleiding onder de rechter poot en het schaduwstation ten behoeve van de analoge hoofdbaan aangelegd en aan de rails gesoldeerd. Met de komende NMF dagen van 27 en 28 maart in het vooruitzicht, willen we er voor zorgen dat de analoge hoofdbaan rond kan rijden. Het spoor aan deze rechterkant, de Rijnstrecke, moet aansluiten op het spoor naar Leeuwarden. Daar ligt nog geen meter, dus zullen we alles op alles zetten om de analoog rijdende leden de mogelijkheid bieden om te rijden. Maar met een beetje goede wil en een pot vaseline moet dit gaan lukken.




Greetz,
Noppie.
www.friesemodelbaanclub.nl/

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.