Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56

Auteur Topic: Modelbaantje - Oog voor detail. | Er komt een begin!  (gelezen 32374 keer)

Harry

• Offline Offline
Re: deRossa zijn baan.. De hele baan moet er nog komen!
« Reactie #15 Gepost op: 15 December 2006, 17:41:35 »
Op Sporenplanonline vindt je wel voorbeelden.
link: http://www.sporenplan.nl/

Voorbeeld: Hoek van Holland-strand

Ik weet niet met wat voor materieel je rijdt, maar bij getrokken treinen, ben je een omloop mogenlijkheid nodig.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Anoniem

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15 December 2006, 19:10:12 »
bij getrokken treinen, ben je een omloop mogenlijkheid nodig.

Voor een getrokken trein zijn er twee oplossingen: in kleinere kopstations is het vaak zo dat de loc "omloopt", d.w.z. afkoppelt, over een parallel spoor langs de trein rijdt en er aan de voorzijde weer aangekoppeld wordt. De andere mogelijkheid is een tweede loc aan de (dan nog) achterzijde van de trein te plaatsen en de loc waarmee de trein is aangekomen af te koppelen. Nadat de trein met de nieuwe loc dan weer is vertrokken wordt de eerste loc op een zijspoortje geplaatst zodat bij een volgende trein het spel opnieuw kan beginnen.
Dat gezegd hebbende: het komt niet zelden voor dat juist in kopstations wat rijtuigen afgekoppeld of bijgeplaatst worden. Dat kost niet zo veel extra tijd omdat je toch al moet rangeren.

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2006, 19:10:49 »
Bedankt voor de info. Ja ben momenteel heel druk. Onderandere ook met de zolder bezig. Dus vandaar dat ik weinig reageer.. Maar dit zal veranderen nadat het huis straks klaar is..
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #18 Gepost op: 01 January 2007, 15:42:21 »
Deze week is het waarschijnlijk zover! we zullen beginnen met de tafel/kast van de modelbaan! Ik heb er al zin in!

Nu heb ik nog een vraag.. Nu wordt de breedte ongeveer 83 cm. Komt dan eigenlijk wel uit met de bochten? Want ik had snel even bochten gelegt in ovaal, was het ook iets van 80 cm.. Of zijn er ook wel kleine bochten te krijgen? Ja ik wil wel iets met ovaal, zodat er rondjes gereden kan worden. Die bochten werk ik dan natuurlijk wel weg!
« Laatst bewerkt op: 01 January 2007, 15:49:18 door deRossa »
Modelbaantje, oog voor het detail! - deRossa | H0 | Tijdperk II/III | Website: Er komt een nieuwe!-

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 January 2007, 16:19:12 »
Er is een industrie boogstraal van 25cm verkrijgbaar voor een lokaalspoorlijntje(neem dat je dat maakt) is dat in jou geval goed bruikbaar. Bedenk wel dat somigge 4 en 6 assige loks en grotere stoomlocs(4 if meer gekoppelde assen) niet echt goed met deze bogen overweg kunnen, maar gezien jou ruimte ga ik er vanuit dat het wel bij kleine lokjes en wagentjes zal blijven.

Ps; ik vond jou eerste baan ontwerp eigenlijk wel leuk, alleen zou ik even zorgen voor een omloop mogelijkheid bij of de industrie of het stationetje.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #20 Gepost op: 12 January 2007, 19:30:09 »
Tijdje hier niet geweest.. de tafel staat er. Nee kan geen omloop meer maken, want ik maak hem in kasten. Zodat het mooi is weggewrkt, waneer ik even iets anders wil dan modelspoor. Het moet nu allemaal worden afgemaakt. Er moeten deurtjes voor etc. Ik zal morgen foto's maken en dan waarschijnlijk zaterdag avond, of zondag posten.
Ik heb al een drie-assige loc, die in zo'n set zat, en ook nog een zo'n anna locje. Het leek me wel leuk om iets bergachtigs te maken, dus bergen, dat het mischien een klein beetje ergens omhoog gaat (het spoor). En dan een bergstationnetje, waar ook iets industrie achtigs bij zit, voor bijvoorbeeld dat anna locje. Ik zat te denken aan 2 losse banen, Dus een klein ovaaltje, voor het anna locje zodat die ergens in rijdt, in een kleine loods, en weer ergens uitkomt. En dat dat 3 assige locje met passagierswagentjes er achter. Deze kan dan in het bergachtigegebiedje rijden. Zo kan ik 2 lagen creëren. Ik zal binnenkort wel even een 3d schets maken.
Ja, ik weet het, ik heb maar een kleine oppervlakte. Maar het lijkt me een leuke uitdaging om dit te proberen!
Eerst moeten we nog druk in het huis bezig. Badkamer moet namelijk ook opnieuw worden gemaakt. Dus ja ik ben er nog even niet mee bezig...(de baan opbouwen)..

deRossa

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 January 2007, 05:46:58 »
Ben zeer benieuwd, klinkt zeker nie verkeerd ;D, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #22 Gepost op: 03 February 2007, 19:30:27 »
De verbouwing gaat toch wat langzamer dan we dachten, is altijd zo :P.. Maarja, mijn pa heeft ook aleen maar weekends vrij, ik ook dus :P, dus ja dan kunnen we ook alleen maar bezig. De baan, ja nog niet veel gebeurt.. Nog steeds het zelfde, we zijn nu bezig met de kast ruimte onder de baan. Zal zo snel mogelijk ook nog even wat foto's plaatsen

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #23 Gepost op: 06 February 2007, 16:12:41 »
Ja eindelijk weer wat foto's! Had het druk, maar hier weer wat foto's van hoe het is ondertussen.. Nou ja ik zeg het verkeerd, ondertussen is het al weer een beetje verandert... Maarja, we zijn nog steeds met het opbouwen zelf bezig...

Hier zaten er nog geen deurtjes voor.

Een close-up

Hier zitten er 2 deurtjes in. Het was een precies werkje om ze er in te krijgen.

Weer een close-up.

Ondertussen zit het 3e deurtje er ook al in. Er komen ook nog schetten/platen voor de modelbaan zelf. We hebben al 1 gemaakt, dus die zit er eigenlijk ook al voor.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2007, 17:50:12 door deRossa »

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2007, 17:50:31 »
^ Nog even 2 foto's er bij geplaatst...

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2007, 19:42:03 »
Morgen zal ik waarschijnlijk weer foto's maken van hoe het er nu uit ziet. Alle schetten zijn nu af, er moeten hier en daar nog wat plintjes voor. En de gehele kamer zelf waar mijn baan zich bevind; Ja daar moet nog veel gekit worden, en dan kunnen we verfen! daar heb ik ook zin in, ja want het is mijn eigen slaapkamer. Er zal 1 muur trouwens ook een andere kleur krijgen, wordt waarschijnlijk de muur waar de modelbaan ook in zit. En ja dan moet het andere in het huis nog gemaakt worden.. Dus eerst zal ik nog wel niet bezig kunnen. Maar zodra de kamer helemaal af is, ga ik wel even het spoor er neer leggen, kijken hoe groot het spoor kan worden. Want ik kwam er achter als ik dus de ovaal doe,(wat het ook wel zal worden..., dat de sporen vlak langs de rand komen. Dus dat wordt even afwachten. Misschien dan kleinere bochten.

Verder nog comments op mijn voorgaande post?

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #26 Gepost op: 28 March 2007, 10:53:40 »
Het duurt allemaal toch wat langer dan ik dacht. We zijn inmiddels druk aan het verfen op mijn kamer, ook bij mijn modelbaan. Ik kan nu ook niet zeggen wanneer ik wel bezig kan. Want het hele huis moet van binnen en buiten onderhanden worden genomen. Maar in de zomervakantie zal ik het straks wel aan tijd hebben. Over 2 weken namelijk op stage, moet ik volledige dagen heen, in de avond nog werken. En in de weekenden weer in het huis werken.
Ik zal zo snel mogelijk weer even foto's maken hoe het er inmiddels weer uit ziet.

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #27 Gepost op: 22 April 2007, 11:17:21 »
Nog steeds geen foto's genomen. Hier en daar moet op mijn kamer nog een likje verf. Dan moeten er nog 2 ingebouwde kasten worden afgemaakt (verfen etc. ) Dan kan de vloer er in! Verder hoeven we zelf het his niet meer te schilderen, we laten het namelijk spuiten. Dus dat is ook weer mooi megenomen! Dus we kunnen wel zeggen dat het nu wel gaat op schieten. Want over ongever 2 weken komt die spuiter. Dan kunnen we de laatste dingen afronden, en dan de vloeren er in!
En dan de tuin nog....

Clemens

• Offline Offline
    • Amersfoort HO
« Reactie #28 Gepost op: 10 May 2007, 17:47:27 »
Ik ben heel benieuwd hoe het er allemaal uit komt te zien. Lijkt me wel een leuk baantje. Ik ben niet zo gek op kleine banen ( daarom dat ik 20x opnieuw ben begonnen met mijn banen totdat ik een grote had), maar dit lijkt me wel leuk zo. Stop er maar lekker veel details in!

deRossa

• Offline Offline
    • Zolderbaantje
« Reactie #29 Gepost op: 10 May 2007, 17:52:28 »
Die details gaan zeker komen!