Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 10:36:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:35:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:31:23
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:21:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:47:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:46:43
Layne, Somewhere South. door roadster36
Vandaag om 02:27:50
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter J K
26 December 2025, 23:27:47
Raadplaatje door Hatsune Miku
26 December 2025, 23:00:13
Stub switches door Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
26 December 2025, 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
26 December 2025, 22:34:25
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
26 December 2025, 22:09:18
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
26 December 2025, 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
26 December 2025, 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
26 December 2025, 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
26 December 2025, 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
26 December 2025, 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
26 December 2025, 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
26 December 2025, 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
26 December 2025, 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
26 December 2025, 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
26 December 2025, 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
26 December 2025, 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
26 December 2025, 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
26 December 2025, 15:11:02
  

Auteur Topic: Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck  (gelezen 11366 keer)

yettie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2009, 10:31:11 »
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.

treinstel staat ook niet hoger dan normaal  :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.

Niets meer en niets minder.  :-\



Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis.  ;D

Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2009, 11:44:14 »
Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

Goh had de fabrikant moeten weten had heel wat speciale constructie's kunnen schelen tijdens de bouw en een kostenbesparing van hier tot tokio.
Dus die buffers die jij geen buffers noemt raken elkaar helemaal niet als ze gecombineerd rondrijden !!!!

 :o verdorrie nog aan toe die nepbuffers zitten echt voor spek en bonen erop.


Naznim

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2009, 11:59:57 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Groeten Arnold
Groeten Arnold

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2009, 12:00:54 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.
Reinier

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2009, 12:05:07 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.

en dat klinkt ook heel logisch eigenlijk  (y)
Dus die buffers zitten er niet voor niets en zijn met een degelijke staalconstructie verbonden aan het treinframe.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2009, 13:12:12 »
Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
Het is dan ook een nieuwere regel en daarom hebben de SGM en plan V/T dat niet. IRM heeft het wel maar die zitten verstopt achter de baanruimer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2009, 14:10:42 »
Ik heb ook wel eens stootjukken gezien waar het middenstuk er tussenuit was. Juist om te voorkomen dat de automatische koppeling als eerste gepakt wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2009, 15:15:38 »
Zou die in dit geval als eerste de daarachtergelegen liftkoker belagen.  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #53 Gepost op: 10 August 2009, 09:52:25 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Helemaal goed. De reden is de verscherpte veiligheid op het spoor waardoor nieuwe treinen aan een aantal Europese normen moeten voldoen op o.a het gebied van botsveiligheid. Er moet dus een (ingebouwde) kreukelzone aanwezig zijn.
Is ook de reden dan Syntus niet meer zomaar een aantal Lints kan bijbestellen vanwege de aangescherpte botsveiligheid.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2009, 21:43:37 »
Wanneer twee van deze GTW's in onzachte aanraking met elkaar komen, wordt dit eerst elastisch opgevangen door een veer (plus demper) achter de AK. Als dit nog niet voldoende is, wordt een niet reversibel vervormingselement achter de AK aangesproken. Dit element moet dan eerst vervangen worden, voordat het treinstel weer in dienst mag. Is de botsenergie zo groot dat dit ook nog niet voldoende is, dan schuift de AK helemaal in en komen beide "bufferparen" met elkaar in aanraken. Hierachter zitten ook weer niet reversibele vervormingselementen. De ribbels op de "buffers" moeten voorkomen dat ze tijdens de botsing over elkaar heen schuiven (overbuffering) en het onderstel van de ene trein de bak van het andere treinstel "afscheert", een fenomeen waarbij zeer veel slachtoffers kunnen vallen (denk aan viervoudige aanrijding bij Clapham Junction).