Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Tickets Modelspoordagen 2026 door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 22:09:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck  (gelezen 11099 keer)

yettie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2009, 10:31:11 »
Hmmmm die afgeronde onderkant zit dus op ongeveer 20 van de spoorstaaf........
Deze GTW's hebben een koppeling én twee rubbers buffers deze zitten dus gewoon op standaard hoogte
en raken dus als eerste het stootjuk, deze drukken dan het stootjuk VOOR zich uit en niet zoals jij weer
eens stelt dat het stootjuk ONDER de trein is verdwenen.

treinstel staat ook niet hoger dan normaal  :P
is niet omhoog 'het juk opgekropen" GTW heeft gewoon door de klap het juk een meter opgeschoven.

Niets meer en niets minder.  :-\



Trouwens vind GTWkop wel iets hebben van een muis.  ;D

Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2009, 11:44:14 »
Nou beste man,

Jij schrijft zo mooi dat de buffers als eerste het stootjuk raakte daar is dus helemaal niks van waar. Want de automatische koppeling die erop zit heeft het stootjuk weggedouwd. Want de buffers die erop zitten zijn overbodige luxe. Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.

Goh had de fabrikant moeten weten had heel wat speciale constructie's kunnen schelen tijdens de bouw en een kostenbesparing van hier tot tokio.
Dus die buffers die jij geen buffers noemt raken elkaar helemaal niet als ze gecombineerd rondrijden !!!!

 :o verdorrie nog aan toe die nepbuffers zitten echt voor spek en bonen erop.


Naznim

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #47 Gepost op: 09 August 2009, 11:59:57 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Groeten Arnold
Groeten Arnold

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #48 Gepost op: 09 August 2009, 12:00:54 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.
Reinier

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2009, 12:05:07 »
Natuurlijk zitten die er niet voor spek en bonen op. Scheelt waarschijnlijk een heleboel schade bij een lichte aanrijding met buffermaterieel of met stootjukken die van buffers zijn voorzien. Bij een stootjuk met vlakke voorkant zal het inderdaad niet helpen.

en dat klinkt ook heel logisch eigenlijk  (y)
Dus die buffers zitten er niet voor niets en zijn met een degelijke staalconstructie verbonden aan het treinframe.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2009, 13:12:12 »
Want bij zo goed al het materieel waar een automatische koppeling op zit hebben geen buffers. Kijk maar naar de mat'64, Virm, Sprinter en zo zijn er nog meer.
Het is dan ook een nieuwere regel en daarom hebben de SGM en plan V/T dat niet. IRM heeft het wel maar die zitten verstopt achter de baanruimer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2009, 14:10:42 »
Ik heb ook wel eens stootjukken gezien waar het middenstuk er tussenuit was. Juist om te voorkomen dat de automatische koppeling als eerste gepakt wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2009, 15:15:38 »
Zou die in dit geval als eerste de daarachtergelegen liftkoker belagen.  ;D

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #53 Gepost op: 10 August 2009, 09:52:25 »
Deze buffers doen mij denken aan een uitzending van NGC over treinbotsingen en maatregelen ter preventie.
Zouden die buffers niet het kruipen over de treinstellen (de een boven de ander) bij een zware botsing voorkomen?

Helemaal goed. De reden is de verscherpte veiligheid op het spoor waardoor nieuwe treinen aan een aantal Europese normen moeten voldoen op o.a het gebied van botsveiligheid. Er moet dus een (ingebouwde) kreukelzone aanwezig zijn.
Is ook de reden dan Syntus niet meer zomaar een aantal Lints kan bijbestellen vanwege de aangescherpte botsveiligheid.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Trein ramt stootblok op Maastricht Randwyck
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2009, 21:43:37 »
Wanneer twee van deze GTW's in onzachte aanraking met elkaar komen, wordt dit eerst elastisch opgevangen door een veer (plus demper) achter de AK. Als dit nog niet voldoende is, wordt een niet reversibel vervormingselement achter de AK aangesproken. Dit element moet dan eerst vervangen worden, voordat het treinstel weer in dienst mag. Is de botsenergie zo groot dat dit ook nog niet voldoende is, dan schuift de AK helemaal in en komen beide "bufferparen" met elkaar in aanraken. Hierachter zitten ook weer niet reversibele vervormingselementen. De ribbels op de "buffers" moeten voorkomen dat ze tijdens de botsing over elkaar heen schuiven (overbuffering) en het onderstel van de ene trein de bak van het andere treinstel "afscheert", een fenomeen waarbij zeer veel slachtoffers kunnen vallen (denk aan viervoudige aanrijding bij Clapham Junction).