Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:59:20
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:46:33
Opstart / geluid door JPP
Vandaag om 17:45:12
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
  

Auteur Topic: Havenstad - (Baanplan N)  (gelezen 9988 keer)

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Havenstad - (Baanplan N)
« Gepost op: 16 juli 2009, 18:20:01 »
Ok, here goes. Na 16 jaar zonder modelbaan was het wel weer tijd voor en nieuwe baan. Na vorig jaar te zijn verhuisd naar een ruimere woning had ik eindelijk de mogelijkheid mijn oude hobby op te pakken. Tussen het verbouwen door heb ik nog net voldoende tijd weten te vinden om met Anyrail een baanplan in elkaar te flansen.

Eerst maar eens de plaatjes;

Laag 0 Klik voor een grotere versie.


Laag -1 en -2 Klik voor een grotere versie.

Thema
Het thema is een haven- en industriestad, in een heuvelachtig gebied langs een rivier ergens in Duitsland. Een middelgroot station, waar zowel intercity als lokale treinen stoppen. Naast het station liggen een paar opstelsporen, een lokloods en een werkplaats. Er is een haven en industrie gebied, met voldoende mogelijkheden om te rangeren. De stad heeft een oude binnenstad, die door de economische groei is uitgebreid met veel moderne nieuwbouw. (Nog uit de tijd van voor de crisis  ::)) Het station is hoger gelegen dan het paradevak en de haven.

Afmetingen
U-vorminge baan in een ruimte van 3.0m x 3.2m (Exacte afmetingen op tekening) Twee mansgaten om overal goed bij te kunnen.

Tijdperk
Vooral tijdperk V en Vl, maar een enkele trein uit tijdperk lV is ook niet uitgesloten.

Railsysteem
Fleischmann Piccolo en N Roco

Besturing
Nog niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk digitaal met Multimaus.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2009, 14:01:00 door Hans van de Burgt »

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Havenstad (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2009, 18:31:55 »
Welkom Raphael. Imposante voorraad rails op je baan met een gigantisch rangeergebied in de haven. Heb je echt nog wel ruimte voor huizen en dergelijke?

Ik vraag me wel af of je genoeg ruimte hebt om je sporen onder elkaar door te laten lopen. De blauwe keerlus, met voor de daling nog een aftakking naar de haven, moet wel vrij snel onder de stationssporen doorgaan. Het kan zijn dat de stationssporen al hoger liggen, maar dat kan ik uit de tekening en je verhaal niet opmaken. Als je een stijgingspercentage van 3% hanteert, dan heb je toch zeker een meter of twee nodig om sporen te laten kruisen, of een meter waarbij het ene spoor daalt en het andere stijgt natuurlijk.

Die zelfde opmerking geef ik je ook graag mee voor de twee gele sporen bovenin die een daling inzetten naar niveau -1 en -2 en daar onder de twee rechter havensporen door moeten. Al lijkt het me dat als je de gele sporen na de wissel linksbovenin al laat dalen dat je dan toch best een eind kunt komen.

Veel succes met plannen en bouwen! We zien je handelingen graag tegemoet.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re:Havenstad (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2009, 18:34:28 »
Hey,

Vind het ook een mooi baanplan, heeft wel wat.
Maar wat ik me alleen afvraag, zou er tijdens het bouwen geen dip gaan komen?
In de zin van komt er ooit een einde aan, ben je daar niet bang voor?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Havenstad (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2009, 23:07:30 »
ik zou als ik jouw was de drieweg wissels er wel uit halen... daar krijg je later spijt van.

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Havenstad (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:30:01 »
Welkom Raphael. Imposante voorraad rails op je baan met een gigantisch rangeergebied in de haven. Heb je echt nog wel ruimte voor huizen en dergelijke?

Ik vraag me wel af of je genoeg ruimte hebt om je sporen onder elkaar door te laten lopen. De blauwe keerlus, met voor de daling nog een aftakking naar de haven, moet wel vrij snel onder de stationssporen doorgaan. Het kan zijn dat de stationssporen al hoger liggen, maar dat kan ik uit de tekening en je verhaal niet opmaken. Als je een stijgingspercentage van 3% hanteert, dan heb je toch zeker een meter of twee nodig om sporen te laten kruisen, of een meter waarbij het ene spoor daalt en het andere stijgt natuurlijk.

Die zelfde opmerking geef ik je ook graag mee voor de twee gele sporen bovenin die een daling inzetten naar niveau -1 en -2 en daar onder de twee rechter havensporen door moeten. Al lijkt het me dat als je de gele sporen na de wissel linksbovenin al laat dalen dat je dan toch best een eind kunt komen.

Veel succes met plannen en bouwen! We zien je handelingen graag tegemoet.

Mvg,
Martin

De stationssporen liggen inderdaad hoger. Het paarse spoor kan daardoor gemakkelijk onder het station door kruisen. het gele spoor blijkt inderdaad een probleem :-\ Juist doordat het station hoger ligt, heb ik extra veel lengte nodig om onder de havensporen door te komen. Veel meer dan waar ik nu op gerekend had. Terug naar de tekentafel dus! Ik ben al bezig met een nieuwe variant, waarbij het station er veel gelikter uit ziet en de rest van het baanplan veel rustiger is geworden. Het rangeerterrein is in dat plan veel kleiner, want dat was in het oude plan inderdaad ieeeetsjes aan de grote kant  ;D

Hey,

Vind het ook een mooi baanplan, heeft wel wat.
Maar wat ik me alleen afvraag, zou er tijdens het bouwen geen dip gaan komen?
In de zin van komt er ooit een einde aan, ben je daar niet bang voor?

Mvg, Marcel

Nee, daar ben ik eigenlijk niet bang voor. Ik werk maar 32 uur en heb daardoor redelijk veel vrije tijd. Voor mij zit de lol vooral in het ontwerpen en het bouwen en minder in het rijden. Ik zou het zelfs jammer vinden als mijn plan binnen het jaar te bouwen is ;)

ik zou als ik jouw was de drieweg wissels er wel uit halen... daar krijg je later spijt van.

Waarom als ik vragen mag ??? Ik kon hier niets over vinden op het forum. Zijn de driewegwissels onbetrouwbaar, of zorgen ze voor meer ontsporingen?

Ik wil om mijn baanplan te versimpelen ook wat boogwissels gebruiken. Ik weet dat de boogwissels van Fleischmann een te krappe radius hebben. Welke boogwissels zijn wel goed te gebruiken, ook in combi met Fleischmann Piccolo rails?

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Havenstad (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2009, 13:47:26 »
Ze zijn niet onbetrouwbaar, maar eerder onrealistisch. Ik had ze ook in mijn baanplan zitten, maar nu ik weet dat ze in het echt (bijna) niet voorkomen ben ik blij dat ik ze eruit heb gehaald. Ik gebruik ze nu voor mijn schaduwstation.
Maar als je je daar niet aan stoort dan kun je ze zeker blijven gebruiken, het lost vaak wel het ruimte probleem op.

edit: Als ik me niet vergis heeft minitrix r3/r4 boogwissels in het assortiment, maar deze hebben geen bedding zoals fleischmann rails. Die kunnen gewoon gecombineert worden met fleischmann rails
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2009, 13:50:24 door Gerard »

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2009, 14:24:13 »
Na 4 maanden brainstormen heb ik besloten het over een compleet andere boeg te gooien. In het oude baanplan zaten een aantal knelpunten waar ik niet meer uitkwam. Het nieuwe ontwerp is nu een kopstation. Het paradevak is als hondenbot uitgevoerd, zodat ook doorgaand verkeer mogelijk is. De baan is nog steeds 3m x 3,2m

Thema
Het thema is nog steeds een middelgrote haven- en industriestad, in een heuvelachtig gebied langs een rivier ergens in Duitsland. Door de heuvelachtige scenery is het mogelijk extra ruimte te creeren voor het ondergelegen schaduwstation.

Het kopstation bestaat uit 6 sporen voor reizigersverkeer, zowel stop- als intercity treinen. Daarnaast zijn er een aantal goederensporen en een laadspoor voor een posttrein. Naast het station ligt de werkplaats, met een draaischijf met ringloods en een apparte werkplaats met tankplaat voor diesellokken.

Op de andere poot van het baanplan ligt een haven- en industriegebied. Hier zijn een containerterminal, een machinefabriek en een chemische fabriek te vinden. Ieder met een eigen aansluiting op het spoor.


Niveau 0 klik voor grotere versie


Niveau -1 en -2 Klik voor grotere versie


Totaal Klik voor grotere versie
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2009, 16:54:51 door AEvolution »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2009, 17:32:03 »
Railplan ziet er zeker ook zo imposant uit als het eerste railplan. (y)

Ben benieuwd naar de uitvoering als het in rails ligt.
groetjes Dion

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2009, 18:31:39 »
Ziet er op het eerste gezicht uit als een prima plan!

Mooi (y)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2009, 19:20:45 »
indrukwekkend, zowel in omvang als wisselaantal! Je hebt 4 in/uitgaande treinen in het kopstation, 2 per vertakking, en die gaan op het smalste stuk over 3 sporen. Denk dat je daar wat kan verbeteren, zeker als je evt. computerbesturing wil gaan gebruiken maak je hier een belemmering (of uitdaging) die niet echt nodig is. Met een kleine aanpassing kan je met deze wisselstraat ook over 4 sporen binnenkomen/uitgaan en dan zitten de bewegingen elkaar een stuk minder in de weg. Je hebt nu het kopstation en paradespoor evenwijdig aan elkaar en aan de tafel getekend maar wat afwijking onderling (schuin gelegd station of lichte kromming in het paradespoor) maakt het een stukje realistischer.

succes Ferry   

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2009, 20:06:57 »
Hoi,

Als ik in eerdere berichten van jou lees, zie ik dat het jou meer om het bouwen gaat dan om het rijden, dus in dat geval, zou ik toch gaan kijken naar een mogelijke baan in de richting van het eerdere ontwerp.
Een kopstation en zeker als vandaaruit ook gerangeerd moet worden naar het havengebied, zal toch veel meer inzet van je rijden gaan vragen dan van het bouwen.

Daarnaast vind ik kwa totaalplaatje iets in de trant van het eerste ontwerp toch in zijn geheel wat mooier overkomen.
Mogelijk kun je in dat ontwerp het station zelf wat verkleinen naar minder perronsporen (in je kopstation heb je ook minder perrons verwerkt tenslotte) en daardoor in het geheel wat ruimte winnen om betere hellingen te maken.

Verder ook niet onbelangrijk, mis ik in dit ontwerp de ruimte voor de mangaten, welke je toch echt nodig zult hebben om overal bij te kunnen.

Mvg

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2009, 18:46:22 »
Aan de hand van onderstaande commentaren heb ik weer het nodige gesleuteld aan het baanplan;

- Station ligt nu in een boog ipv gewoon recht.
- Goederensporen zijn veplaatst. Het station krijgt daardoor een betere aansluiting op de achtergelegen stad.
- Het tweede schaduwstation is komen te vervallen.
- Er is extra lengte spoor toegevoegd vanuit het station richting het schaduwstation, zodat deze meer vrije hoogte heeft onder de tafel.
- Er zijn 2 extra in/uitgaande sporen bijgekomen.

Hoi,

Als ik in eerdere berichten van jou lees, zie ik dat het jou meer om het bouwen gaat dan om het rijden, dus in dat geval, zou ik toch gaan kijken naar een mogelijke baan in de richting van het eerdere ontwerp.
Een kopstation en zeker als vandaaruit ook gerangeerd moet worden naar het havengebied, zal toch veel meer inzet van je rijden gaan vragen dan van het bouwen.

Daarnaast vind ik kwa totaalplaatje iets in de trant van het eerste ontwerp toch in zijn geheel wat mooier overkomen.
Mogelijk kun je in dat ontwerp het station zelf wat verkleinen naar minder perronsporen (in je kopstation heb je ook minder perrons verwerkt tenslotte) en daardoor in het geheel wat ruimte winnen om betere hellingen te maken.

Verder ook niet onbelangrijk, mis ik in dit ontwerp de ruimte voor de mangaten, welke je toch echt nodig zult hebben om overal bij te kunnen.

Mvg

Spoor65

Het bouwen is voor mij inderdaad erg belangrijk. Maar dat maakt het rijden daarmee niet minder belangrijk. Ik heb een voorkeur rangeren. Vandaar de keuze voor een baan met industie en haven, waar nu een kopstation aan is toegvoegd.

De mansgaten zijn in het nieuwe ontwerp niet meer nodig. Ik ga een oude kast uit de kamer slopen, zodat deze 50cm breder wordt. Ik heb hierdoor genoeg ruimte om de tafel vanaf 2 kanten te benaderen.


Baanplan totaal (KLIK)


Niveau 0 (KLIK)


Schaduwstation (KLIK)

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2009, 10:51:51 »
Naar aanleiding van reactie van spoor65 ben ik verder gaan puzzelen. Ik heb een derde ontwerp gemaakt en daar ben ik zelf verreweg het meest tevreden over  (y) De haven komt nu veel beter tot zijn recht. Ook met de hoogtes en hellingen komt alles nu goed uit en heb ik zelfs ruimte gevonden voor een enkelsporig lokaalspoor. De havens liggen 9cm lager dan het station. Het schaduwstation ligt op -15cm en het lokaalspoor station ligt op +15cm.

En ook niet onbelangrijk; Het aantal wissels in dit plan is 34 ten opzichte van 78 in het plan met kopstation ;D


Klik voor grote versie


Klik voor grote versie
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 11:20:14 door AEvolution »

AEvolution

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2009, 15:10:07 »
Ik heb toch nog twee vraagjes over het laatste ontwerp;

1) Onder de draaischijf loopt een spoor naar het schaduwstation. Hier heb ik ca 8cm vrije hoogte aangehouden, maar is dit voldoende ivm de inbouwdiepte van de draaischijf?

2) Ik ben nog niet tevreden met de aansluiting van het havenspoor op de hoofdbaan. De havens moeten vanuit beide richtingen vanaf de hoofdbaan bereikbaar zijn. Hoe kan dit beter?
« Laatst bewerkt op: 08 december 2009, 17:30:13 door AEvolution »

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Havenstad - (Baanplan N)
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2009, 17:20:08 »
Het dubbelspoor richting je schaduwstation links onder loopt nu in het niet zichtbare deel vanaf de bovenzijde. Als je dit nu grotendeels wel in het zichtbare deel legt, dus tot de ingang van je schaduwwisselstraat, kan je de overloopwissels ook meer die richting op halen. Dan ontstaat er een uitwijk of wachtspoor vanuit de hoofdbaan die kan aftakken richting de haven. Als je ooit computergestuurd gaat rijden kan je de treinen vanaf die plek ook over laten gaan van handmatig naar automatisch. En het kost je geen wissel meer of minder, je had ze al ingetekend.

grt Ferry