Historie:Nederland was beslist niet laat met het invoeren van elektrische tractie op het spoorwegnet. Reeds in 1908 reed de ZHESM elektrisch met treinstellen, gevolgd door Blokkendozen in 1924 en stroomlijntreinstellen in 1935, 1936, 1940 en 1946. Toch duurde het tot 1947 voordat de eerste elektrische lokomotief op het Nederlandse spoorwegnet verscheen. Het was de van de Engelse LNER gehuurde lok 6000, waarmee ervaringen werden opgedaan. In 1948 kwamen de eerste NS elektrische lokomotieven in dienst, de serie NS 1001-1010. Het waren lokomotieven met de asindeling (1A)Bo(A1), een ontwerp van SLM (Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik) te Winterthur en een afgeleide van de SBB serie Ae 4/6 10801-10812. Het elektrische gedeelte werd gebouwd door BBC, de Maschinenfabrik Oerlikon (MFO) en de S.A. des Ateliers de Sécheron (SAAS), Genève. De serie werd deels in Zwitserland (SLM) en deels bij Wekspoor, Amsterdam en Utrecht (in licentie) gebouwd. De lokomotieven werden ontworpen voor universele inzet, aanvankelijk zelfs voor personentreinen met 160 km/h. In de praktijk werd de snelheid al snel teruggebracht tot 100 km/h en werden deze zeer krachtige lokomotieven van de serie NS 1000 in hoofdzaak ingezet in het goederenvervoer. De serie 1001-1010 deed dienst tot 1982, waarna sloop volgde. Dankzij de inspanningen van de STIBANS is de NS 1010 voor het nageslacht bewaard en staat in het Spoorwegmuseum te Utrecht.Het model:Philotrain schrijft spoorweghistorie, want met het model van de NS 1000 in spoor ‘O’ zijn alle Nederlandse elektrische lokomotieven uit de jaren vijftig gebouwd, NS 1000, 1100, 1200 en 1300. Het model wordt door twee krachtige motoren op vier assen aangedreven en heeft de detaillering die u van een Philotrain model mag verwachten, te openen cabinedeuren, etc. Wat betreft de versies hebben wij gekozen voor de oorspronkelijke versie met MFO G87 pantografen in groen, de latere groene Werkspoorversie met Faively G5b pantografen en de blauwe versie met diverse nummers met of zonder NS vignet.Te produceren versies / versions to be produced / geplante Ausführungen:Cat.nr. Omschrijving/Descrition/Bezeichnung 435/70-1 NS 1004 groen/green/grün MFO G87 panto 435-70-2 NS 1008 groen/green/grün Faively G5b panto 435/70-3 NS 1005 blauw/blue/blau 435/70-4 NS 1004 blauw/blue/blau 435-70-5 NS 1010 blauw/blue/blau 435/70-6 NS 1010 blauw/blue/blau, wit NS vignet, white NS symbol, weißes NS Logo Prijs:De voorintekenprijs van de NS 1000 spoor 0 bedraagt 4.820,00 Euro. Indien u heeft vooringetekend, bent u zeker van uw bestelling en bespaart u 475,00 Euro. U ontvangt dan in de loop van januari 2009 van ons een voorintekenfaktuur, welke u vóór 20 februari 2009 dient te voldoen. WACHT svp met betalen tot u van ons een faktuur heeft ontvangen!De prijs zonder voorintekening bedraagt 5.295,00 Euro. De levering van de modellen is gepland voor de zomer 2009.
Kijk die details in de cabine
Ik heb er drie in bestelling staan ...