Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De winkel van weleer door Eric B
Vandaag om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Michaël dB
Vandaag om 19:49:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door Bert55
Vandaag om 19:43:57
The Summer of 69 door defender
Vandaag om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
Vandaag om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten door Joz
Vandaag om 19:05:22
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 17:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:54:41
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:38:35
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
  

Auteur Topic: TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948  (gelezen 4480 keer)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2009, 17:58:57 »
... Vroeger was de maximumsnelheid van die treinen 100mph en nu maar 75mph en daarnaast moest er worden gestopt om water te nemen.. Vroeger kon dit in Engeland tijdens het rijden met watergoten tussen het spoor en zogenaamde scoops op de lok....

Dit is een nieuw feitje voor mij. Gelijk maar eens opgezocht:

Zie onderstaande foto's:

WATER TROUGHS near Goring-on-Thames, Oxfordshire. Water is picked up by a scoop lowered from beneath the tender. Troughs are usually 18 in. wide and 6 in. deep, and usually extend for a quarter of a mile. They were first used in 1859.
(bron: mikes railhistory)



Zie de aanzuigbuis tussen de wielen.
(bron: Great Western (SVR) Association)

En in actie:

No. 2807 taking on water from troughs using the tender mounted scoop.
Photo: The late A.J.B.Dodd Collection
Courtesy of: Mike Dodd

(bron: Cotswold Steam Preservation)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948
« Reactie #16 Gepost op: 09 July 2009, 18:58:58 »
Ik meen dat dit systeem, of was het een gelijkwaardig project in America, niet lang gebruikt is omdat de snelheid van waterinname tevens nogal wat versnelde schade aanrichtte...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Anoniem

  • Gast
Re:TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948
« Reactie #17 Gepost op: 09 July 2009, 19:00:24 »
Dat zou best kunnen. In Frankrijk werd het systeem daarentegen vrij succesvol toegepast in een bepaalde periode.