Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Tramfan
Vandaag om 07:58:39
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Huup
Vandaag om 07:58:07
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door puntenglijder
Vandaag om 07:17:50
Artitec stopt met hondekoppen door ArjanB
Vandaag om 05:35:24
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:08:05
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Bennis
18 augustus 2022, 23:36:49
ervaring met tomy tec rail reiniger door ceuleer
18 augustus 2022, 23:21:13
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door MathynK
18 augustus 2022, 22:47:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
18 augustus 2022, 22:23:14
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
18 augustus 2022, 22:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
18 augustus 2022, 21:47:25
Heen, En en Weer: de tram. door eemstede
18 augustus 2022, 21:47:15
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 augustus 2022, 21:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
18 augustus 2022, 20:51:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 augustus 2022, 20:32:39
Modelbaan Beltheim. door BeltHeim
18 augustus 2022, 20:15:54
Ga weer verder met waar ik mee bezig was. Maar eerst nog even hoe het begon. door Tom1946
18 augustus 2022, 20:00:22
Roco Geoline exit? door Lolke Bijlsma
18 augustus 2022, 19:52:09
Lasersnijden/graveren met diode laser door 3dbuildr
18 augustus 2022, 19:42:55
NS DH1 Wadloper in spoor 0 door edwin1974
18 augustus 2022, 19:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 augustus 2022, 18:50:09
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door NS1220
18 augustus 2022, 18:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Frank 123
18 augustus 2022, 18:39:59
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
18 augustus 2022, 18:18:30
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
18 augustus 2022, 17:38:45
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
18 augustus 2022, 16:42:38
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door heuvelbaan
18 augustus 2022, 16:22:58
Bouw van een zeillogger en een stoomdrifter. door Hans Reints
18 augustus 2022, 15:44:13
Polariteit bepalen van rails door Remunj
18 augustus 2022, 15:40:11
In beeld: Modernisering van VIRM 2/3 naar VIRMm 2/3 bij NS in Haarlem door Carel Ruysink
18 augustus 2022, 15:31:45
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951  (gelezen 11841 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #30 Gepost op: 29 juni 2022, 09:11:51 »
Nu doornroosje toch wakker is.....

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat transparant gietwerk toch net minder helder is dan de 3D prints die ik heb gezien. Gieten is misschien makkelijker, omdat de positieve mal in de vorm van de wit plastic ramen er al is.
mvg, Ivo


Er is (oa firma polyservice) giethars voor het ingieten van insecten, bloemetjes en andere dingetjes die extreem helder is en heel weinig warmte geeft zodat je ook heel dikke lagen in een keer zonder barsten en verkleuringen kan gieten.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #31 Gepost op: 29 juni 2022, 09:42:10 »
Klinkt als een goede tip Carel  (y)

Dan gaan we nog maar even door ook ...
Ik heb zelf natuurlijk ook eens goed naar de diverse foto's gekeken en daar viel me iets op ...
Blijkbaar zaten er zelfs binnen de relatief korte inzetperiode in Nederland toch onderlinge verschillen tussen de diverse machines.

Op deze foto in het Utrechts Archief zien we de BB-310 op 14-05-1949 met 4-S.N.C.F. en BB-310 tussen de zijramen.
(Afbeelding kan niet gedownload of gelinkt worden)

Een kleine 3 jaar later, op 24-03-1951 zien we op deze foto de BB-314 met de S.N.C.F. en BB-314 lager geplaatst zoals ook op het Roco model.





Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2022, 11:13:29 »
Ook ik ben bezig met het gieten van raampjes (alleen niet voor deze loc). ik heb al een proefgieting in beige giethars.
en dat ziet er prima uit  ;)
nu nog "even" in transparant. alles staat er voor klaar. hopelijk van de week eens tijd om er mee verder te gaan  ;D
maar het lijkt me dat transparant gieten geen enkel probleem moet zijn. Maar dat kan ook mijn optimisme zijn  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3540
    • MCKmodelbouw
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2022, 16:02:52 »
Ik hoor altijd dat heldere transparante giethars na een aantal jaren geel kleurt. Hopelijk gebeurt dat niet bij jou. Of heb je een giethars gevonden die absoluut niet zal verkleuren?

Groet, Mathyn

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2022, 18:47:46 »
dat ligt er aan of je uv stabilisator toevoegt of het er al in zit. zonder verkleurd het inderdaad  ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #35 Gepost op: 29 juni 2022, 22:27:16 »
Waarom deze raampjes gieten? Je kan van de Belgische reeks 29, dit is de Belgische 3000 volt versie van de Midi BB300,  de raampjes bestellen bij Roco, deze zijn gewoon transparant.



Plaatje gevonden op Wiki van Niels Karsdorp

Beter zelfs waarom niet de Belgische lok nemen en deze omspuiten in SNCF vert. De kap is vrijwel gelijk op de midden deur na en een heel groot voordeel is dat de beschermkappen naast de cabinedeuren niet aanwezig zijn.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6301
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #36 Gepost op: 29 juni 2022, 22:43:14 »
Behalve de missende deuren zijn alle roosters vlak, de buffers afgeplat, de lampen te groot en de koppeldozen/kabels missen, valt dus ook nog best wel veel aan te doen.
Raampjes bestellen is natuurlijk wel een idee.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2022, 22:45:00 door prutser »

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2022, 00:21:40 »
Ik denk dat het wel meevalt. Van de Roco BB300 kloppen ook niet de lampen die van de latere versie zijn. Voor de buffers kijk je in de onderdelen bak van REE voor de juiste.
De MU kabels en koppeldozen bestel je als reservedeel van Roco en dan ook de frontruiten want op de Belgische versie zitten cirkelvormige dingen
Ik heb op het Franse forum LR Presse een beschrijving gevonden van iemand die ook die weg heeft bewandeld. Van een Belg naar een Fransman. Daarvoor heeft hij voor de roosters etsplaatjes gebruikt alsmede voor de frontdeur.
https://forum.e-train.fr/trains/viewtopic.php?f=65&t=44798&start=120
In het midden staat een foto
Er was een setje hiervoor jaren geleden. Maar misschien is het een idee om FRIE eens lief aan te kijken of hij bereid is om hier iets te kunnen doen.
Dan de verlichting aanpassen en een paar mooie pantograven er op

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6301
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2022, 11:30:53 »
Ik doe het niet zo, vind toch het te grote middenraam in de frontdeur te veel afbreuk doen aan het voorkomen.
Tevens mis ik de regengoot boven de cabine.

Afgeplatte buffers kan trouwens wel zie ik, zal ook wel het een en ander hierover in het BB300 boek staan hierover:

Utrechts Archief

Stephan.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2022, 11:35:17 »
Blijft een gaaf ding, zo’n klinknagelbjoetie ;D. Blijf nog steeds stille hoop houden dat Roco het ding nog eens in een verbeterde versie gaat uitbrengen….

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #40 Gepost op: 30 juni 2022, 12:43:22 »
1100 = Piko = Wim Wolters = BB-300??  8) ;D

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3991
  • Modelspoor is emotie...
Re: BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951
« Reactie #41 Gepost op: 30 juni 2022, 13:08:28 »
Ik zat er net aan te denken :D ;D, voortmijmerend op de post hierboven. Stuur ‘m een mailtje (y). Een mooie BB300 zal er in Frankrijk ook wel ingaan denk ik.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)