Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:00:15
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 21:58:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 21:47:09
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
  

Auteur Topic: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...  (gelezen 19372 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
2e rondje foto's van moba-deutschland nu online
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2006, 14:54:31 »
OpenDCC fan

acela

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2006, 16:07:43 »
Ik ben donderdag geweest en heb een perfecte tijd beleefd op een beurs zoals die volgens mij behoort te zijn. Inderdaad geen tweede-hands zooi op slecht verlichtte tafeltjes met daarachter maar al te vaak uitgebluste vutters in een campingstoeltje, maar goed uitgelichtte, goed verzorgde en wel voorziene stands van fabrikanten die echt iets nieuws te bieden hadden.

Vriendin ook blij, want die ging hetzelfde dat ik zou uitgeven op de beurs spenderen bij haar strooptocht langs modewinkeltjes in de binnenstad.

Net als Bertus kan ik het toch niet laten om een prijsvergelijking te maken met de beurs die we laatst in Utrecht hadden.
Toegang Eurospoor 13 Euro, Keulen 9,50 Euro.
Parkeren Eurospoor 10 Euro (ook een dagdeel), Keulen 4 Euro (vrijwel de hele dag).
Catering Eurospoor o.a. 3,50 Euro voor een klef wit broodje met een waterig worstje, Keulen o.a. 4 euro voor een perfect stuk stokbrood met roomboter en een lading echte ham of een pittige bratwurst.

Nu zal de vergelijking niet helemaal opgaan omdat Nederlandse exposanten en uitbaters te maken hebben met een krankzinnige kostenverhogende regelgeving en dito (overheids)heffingen, maar eigenlijk moet dat mij als consument (brat)wurst zijn.

Een welbestede dag, liever niet meer een Nederlandse beurs (behalve Houten dan).

Veel plezier in Keulen! Peter



Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2006, 16:20:29 »
Citaat
Houten


Is dat niet zo'n beurs mettweede-hands zooi op slecht verlichtte tafeltjes met daarachter maar al te vaak uitgebluste vutters in een campingstoeltje?   ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2006, 16:28:54 »


Wat nou uitgeblust.....   ;D Let op je woorden Sander ;)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2006, 17:06:25 »
@JaJo  ;D

Erik-Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2006, 19:22:31 »
Kijk hier http://www.riskmodelbaan.nl/beurzen/keulen.htm voor mijn foto's.

Leuk zeg, die Schwebebahn. Werkte die ook echt?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2006, 19:26:24 »
Ja die werkte echt, en was ook te koop voor € 250,00 dacht ik.


Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2006, 20:18:30 »
Een zeer geslaagde dag gehad, naast enkele fraaie banen die in de voorafgaande (foto-)berichten al uitgebreid aan de orde zijn gekomen de nodige stands van de fabrikanten, waarvan een deel echt nieuwe dingen liet zien. Een greep uit wat me zo aan interessants is bijgebleven:

Alphatrains liet fraaie modellen zien van de rijtuigtypen Am 202 en ABm 223, ofwel de bekende Duitse D-treinrijtuigen met zijgang in de oeruitvoering met de grote draaideuren. Ten opzichte van de eerder geleverde Bm 232 zijn de rijtuigen op enkele punten verder verbeterd; de nieuwe bakken hebben verende buffers, een kortere koppelafstand en een nieuwe constructie van het draaistel.

Op de gemeenschappelijke stand van RailTop/LSM was de Belgische reeks 13 te zien alsook een eerste handmonster van de Franse 40100 (loc in staat van ontwikkeling, zoals eerder ook op de site te zien). Daarnaast vele Oostenrijkse rijtuigmodellen, o.a. de ÖBB EC-WR, en een model van de te produceren 185.2 in toestand als bij de 40100 (model heb ik verder niet tot in detail bekeken).

Bij Trix een model van de DE-IV waarvan ik zo niet durf te zeggen of het een handmonster van hun eigen te produceren model is, verder niet echt uitgebreid gekeken daar.

Bij Roco de eerder al genoemde stukken van hetzelfde treinstel. Ook daar te zien was de Hasenkasten-stuurstand van de Silberling-reeks, waarvan het front m.i. beduidend beter getroffen is dan bij de al in het programma aanwezige Mitteleinstiegswagen-stuurstand.

Verder bij Fleischmann de Lint, daarover meer in het draadje elders op het forum. Heljan demonstreerde hun te produceren containerterminal, zag er erg fraai uit. Artitec heeft ook een stand, een proefmodel van de dieseleen was vandaag echter niet aanwezig.

Groet,
Julius

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2494
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2006, 21:04:36 »
Net terug uit Keulen,veel moois gezien,oa 3 dubbele ontwikkeling van de Ram/DE4 van LSm Trix Roco met verschillende prijzen.
Nog gesproken met Dhr D Piron van LS ,daar lagen ook nog hand monsters van de Bufferrijtuigen.
Waarom kan zo iets niet op Rail
Volgend jaar geen Rail en Eurospoor voor mij, alleen Dortmund Keulen en Genk en niet tevergeten Houten.
Voor dat geld voor de entree krijg wel waar voor je geld , en dat geld niet voor Rail en Eurospoor

Cor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2006, 22:37:23 »
Net terug en ik heb het al eerder in het draadje gelezen: zo hoort een beurs te zijn. Wat mooie banen, vooral veel fabrikanten die laten zien wat ze kunnen en wat ze in het vat hebben, en prettige handel in gereedschap en andere goodies.
Als Eurospoor en Rail nou eens gaan samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken, dan kan het misschien nog wat worden.

@Julius
Ik vroeg me ook af of de TEE in de stand van Trix nu een handmonster was. Zo ja, dan is het model al bijna productierijp. Zo nee, dan kan het eigenlijk alleen maar een model van Lemaco/Philotrain zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2006, 22:58:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2006, 23:07:01 »
Vrijdag was ik in Köln.

De TEE van Trix is m.i. zeker geen Philotrain/ Lemaco.... 

Mijn bevindingen aan de hand mijn eigen indrukken en van foto's van Drehscheibe:

Draaistellen van het T-stel zijn slecht uitgevoerd, keukeninterieur (wand) is slecht geplaatst, eindkoppeling was zwart en bij Lemaco/Philotrain rood en luchtslangen ontbreken bij T. Ik zie wel weer overeenkomsten met P/L voorwat betreft de koppelingen tussen de rijtuigen onderling. Ramen van de cabines hebben geen metaalkleurige omlijstingen, lampringen ontbreken, handgrepen cabinedeur zijn te lang, spuitwerk is erg slecht bij de toegangsdeuren van de rijtuigen, dak van het motorrijtuig is rond de uitlaat niet voorzien van puntjes (die schroeven moeten voorstellen), raamlijsten zien er bij het L/P stel anders uit; deze zijn bij L/P veel fijner (haast niet zichtbaar)  N.b.  zelf in het bezit van het Philtotrain - stel.

Maar.. het gaat een heel eind in de goede richting.

Ik ga in iedergeval voor de LSM/Railtop. Die verdienen het!


« Laatst bewerkt op: 11 november 2006, 07:42:00 door Arnold »

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #26 Gepost op: 11 november 2006, 09:17:06 »
Zoals eerder gezegd veel beurs voor je geld.
(Met Märklin pasje van mijn collega ook nog eens 2,50 korting)
Dat was trouwens wel aardig van de de dame achter de kassa, wij kregen ieder met 3 man 2,50 korting met één pasje.
We vertelden dat we zuinige Hollanders waren en dat  werkte. ;D

Als je op het eind van de dag versleten en hongerig bent kun je bij een vlakbij gelegen restaurantje lekker eten en uitrusten voor heel weinig geld.
Vanuit de beurshal ga je rechtsaf richting spoor. vlak voor het spoor heb je dan dat restaurantje aan de rechterkant . Heerlijk gegeten daar. (en mijn collega lekker biertje genuttigd omdat ik de BOB was)

Als je nog gaat (kan morgen ook nog), veel plezier!!
Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #27 Gepost op: 11 november 2006, 09:27:57 »
Vrijdag was ik in Köln.

De TEE van Trix is m.i. zeker geen Philotrain/ Lemaco.... 

Mijn bevindingen aan de hand mijn eigen indrukken en van foto's van Drehscheibe:

Draaistellen van het T-stel zijn slecht uitgevoerd, keukeninterieur (wand) is slecht geplaatst, eindkoppeling was zwart en bij Lemaco/Philotrain rood en luchtslangen ontbreken bij T. Ik zie wel weer overeenkomsten met P/L voorwat betreft de koppelingen tussen de rijtuigen onderling. Ramen van de cabines hebben geen metaalkleurige omlijstingen, lampringen ontbreken, handgrepen cabinedeur zijn te lang, spuitwerk is erg slecht bij de toegangsdeuren van de rijtuigen, dak van het motorrijtuig is rond de uitlaat niet voorzien van puntjes (die schroeven moeten voorstellen), raamlijsten zien er bij het L/P stel anders uit; deze zijn bij L/P veel fijner (haast niet zichtbaar)  N.b.  zelf in het bezit van het Philtotrain - stel.

Maar.. het gaat een heel eind in de goede richting.

Ik ga in iedergeval voor de LSM/Railtop. Die verdienen het!




Nee, ik dacht het ook al niet. In dat geval is het hoogstwaarschijnlijk toch een handmonster en is Trix al een heel eind. De kappen van Roco waren nog van grof kunststof of misschien wel giethars en als LSM 2007 haalt zou het me verbazen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #28 Gepost op: 11 november 2006, 17:10:13 »
Heren/Dames,

Zo gisteravond eveneens terug gekomen van een dagje Keulen. En ja dit is als showbeurs tochwel een van de toppers.
Veel tijd bij de stands van Marklin en Roco door gebracht. Het nieuwe Trix model van de 1012 Baureihe van de OBB ziet er erg goed uit.
Als die voor Marklin uitkomend (waarschijnlijk) dan zal ik hem wel bestellen. Op mijn vraag wanneer die  beschikbaar komend voor Marklin:"Keine angabe...".
De Trix TEE leek mij een Marklin TEE in 2 (39700) rail uitvoering.
Bij Roco stond de boven genoemde prototype, volgens mij een stereolytography.
Het grote verschil met Matrix TEE is dat deze eveneens in 1:87 wordt gebouwd (lengte).

Zeer vriendelijk op de stand van ESU te woord gestaan. Alhoewel in de catalogus van ESU gemeld staat dat de LoPi2\LoSo en LoPi3\LoSo3.5 naast elkaar in de verkoop blijven, gaat het hier alleen nog over LoPi2\LoSo die nog op voorraad zijn. De productie schijnt gestaakt te zijn. Persoonlijk vind dat jammer, maar wie houdt de voortgang(?) tegen?
Daarnaast nog een paar hints ekregen om de C-sinus drivers aan te sturen met andere decoders dan de MFX versies.

Daarna bij Zimo rondgeneust, zeer aardige decoders, maar voor mij te uitgebreid voor simpele ombouw projecten.
Fleishmann had een zeer aardige baan met een winters thema, zie foto's hierboven. De afloopberg werd doeltreffend gedemostreerd, maar bleef uiteindelijk steken.
Fleishmann liet in een van de vitrines zien wat de verscillende mogelijkheden waren met betrekking tot de digitalisatie van bestaande en nieuwe loks.
En dan de enige wanklank van de beurs:
Elk volgend standje behoorde toe aan de bovenstaande groep....
Banen:
Echt geweldige banen. Ik heb met veel plezier gekeken naar de 1:32 baan achterin de zaal. De detailering en thema waren erg goed.
De aanbieders van accesoires laten inmiddels ook meer en meer hun schroom vallen. Busch had een aardige scene met een inval in een sexhuis. Voor de kleine beeldbuis kijkertjes heb ik het een beetje gekuist.

Wat ook opviel:
Een heleboel thema gebaseerd op Oost Duitsland, en veel meer 'open-en-bloot' referenties naar thema's uit de jaren '30 tot en met '45. Blijkbaar is de mannier waarop omgegaan dient te worden met de geschiedenis langszaam aan het veranderen.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Messe in Keulen. Dit vond ik er van...
« Reactie #29 Gepost op: 11 november 2006, 17:18:17 »
De Trix TEE leek mij een Marklin TEE in 2 (39700) rail uitvoering.

Nee, ook het Trixmodel wordt 1:87. Het getoonde model was zeker niet het aloude Märklinmodel. Ik heb de raampjes geteld.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.