Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..  (gelezen 9355 keer)

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Gepost op: 18 juni 2009, 16:43:30 »
Goedemiddag saam  ;D

Ik ga over een zeer korte tijd een aantal weken doorbrengen in Paramaribo, waarvan ik een aantal dagen mezelf moet vermaken. Heeft iemand enig idee of er iets op gebied van modelspoor te vinden is in Parimaribo? Op vlak van modelbanen en winkels..

Alvast vriendelijke bedankt!

Floris (die andere)
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2009, 17:00:32 »
ik heb het net drie surinaamse collega's gevraagd die zeer geregeld in suriname komen: helaas maar er is absoluut niks op dit gebied

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2009, 19:10:30 »
Alleen 1:1 treinen . Maar verwacht er niet te veel van .

Één staat/stond in het fort Nieuw Amsterdam ( is een museum tegenwoordig) .
De rest staat weg te roesten in Onverwacht . Dit is een plaatsje halverwege het vliegveld en Paramaribo .
Het smalspoor in de suikerrietvelden bij de suikerfabriek Marienburg is al jaren geleden opgebroken . Hiermee heeft men een deel van het trajekt Onverwacht-Zanderij opgelapt . Het was de bedoeling om er een soort museumbaan van te maken maar dat is ze niet gelukt .
Verder zou er een grote diesellok moeten staan in een haven , diep landinwaarts , aan de grensrivier met Guyana . Deze zou op een spoorlijn gaan rijden naar het bakhuisgebergte om aluinaarde (aluminium) te halen . De spoorlijn is nooit in dienst geweest .

gr Jos

jan dutij

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2009, 19:46:57 »
Op het Museumspoor-forum heb ik inmiddels de vraag gesteld, waar die wellicht van Nederlandse makelij afkomstige Loc ( of de verroestte resten ervan) zou moeten zijn...
Heb je evt belangstelling, voorzien van de hier aanwezige informatie, daar enige naspeuringen te doen? Kan je in de H0/N-baan niet veel mee, maar is misschien belangrijk voor de geschiedschrijving van in Nederland gebouwde Stoonloc's...
groet, JanD

JSRail

  • Gast
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2009, 21:38:34 »
 Op de site van Nico Spilt (Langs de rails) kun je wat info vinden over de geschiedenis van de spoorwegen in Suriname. Gewoon ff de linkerkolom van deze site naar beneden scrollen > rubriek Andere landen > Suriname.

Groet

Jeroen     

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2009, 23:05:51 »
http://www.srk.co.za/publicDocuments/Bakhuis/04_Bakhuis_Project_Management_Plans/CCRP/English/Bakhuis%20Draft%20Conceptual%20Closure%20and%20Rehabilitation%20Plan%20(CCRP).pdf
In dit document vind je een van de plannen van die bauxite spoorlijn. inclusief diverse plaatjes van het sporenplan van zowel de mijn als de haven waar overgeladen zou gaan worden. Ook word er vermeld dat ze met 4 locs gaan rijden en 1 reserve. 'The rail haulage will consist of four diesel locomotives (and one spare) and 60 wagons with a payload capacity of 100 metric tons.'


En een goede link met foto's van het 1:1 werk.
http://www.internationalsteam.co.uk/trains/surinam1.htm
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2009, 23:19:19 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

jan dutij

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #6 Gepost op: 19 juni 2009, 12:42:03 »
Op het Museum-spoor-forum speelt momenteel een discussie over een in Nederland gebouwde Stoomloc die rechtstreeks naar Suriname is gegaan. Sinds de 80er jaren, dus nog niet zo heel lang geleden, staat ie stil, en is de hele baan daar in onbruik geraakt.
Het zou heel interressant zijn, als iemand, die daar de tijd voor heeft, zou willen uitzoeken hoe het nu met die Loc gaat, etc.etc.. Als je zin zou hebben, om dat uit te zoeken, verwijs ik je naar het Forum.Locaalspoor.nl ( tab " Stoomlocs"), daar kan je de discussie lezen !
JanD

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #7 Gepost op: 19 juni 2009, 13:24:58 »
Hallo

Ik ben 3 keer in Suriname geweest . De eerste keer (1989) heb ik de lok kunnen laten rijden (illegaal) . De tweede keer via het ministerie (legaal) (1994 of 1995) . Heeft in de jaren 90 nog een opknapbeurt gehad en was toen rijvaardig . Ook één van de grote motorwagens deed toen al weer dienst . Zouden als backup voor deze stoomlok een "pakketje" rijvaardig maken . Aldus de plannen . Is nooit gerealiseerd . De derde keer (19?) stond alles alweer op afbraak .
De eerste keer stonden op zanderij nog een groot aantal ketelwagens . Volgens de verhalen waren die voor de aanvoer van kerosine geweest van wat ooit het militaire vliegveld is geweest . Bij mijn 2e bezoek was dit alles al verdwenen .
In de nadagen van de regulaire dienst , toen ingekort tot bronsberg via Kwakoegron , is er nog een offerte geweest van een duitse fabriek voor het leveren van smalspoordiesellokomotieven . De spoorlijn was toen al uit de stad zelf verdrongen en begon in Lelydorp .

gr Jos


Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2009, 13:46:51 »
Ooit al eens wat info over het meterspoor in Suriname gezocht. Het Nederlandse lokje is een Backertje:



Hij is bij Backer & Rueb te Breda gebouwd en heeft to het begin van de jaren 80 dienst gedaan op de Lawa spoorlijn in Suriname. De 173 km lange spoorverbinding liep van Paramaribo naar Dam en werd tussen 1903-1912 aangelegd om de goudvelden van Mindrineti, Sarakreek en Lawa te ontsluiten. De spoorlijn liep tot aan het kabelstation aan de linkeroever van Surinamerivier. Hier werden passagiers en goederen per kabelbaan overgezet. Van de rechteroever liep de spoorlijn tot Dam. Na 1910 raakte de kabelbaan defect en voer men over. Om de dertig kilometer moesten de lokomotieven water, en om de tachtig kilometer brandstof (hout) innemen.

De eerste lokomotieven, gebouwd in Duitsland, zijn nog te zien op station Onverwacht en staan daar weg te roesten (onderstaande foto is halverwege de jaren zeventig gemaakt).



De eerder genoemde lok van Backer & Rueb kwam voor zover ik weet in 1906 op de lijn. Er waren verschillende modellen vrachtwagons en speciaal voor de tropen gebouwde passagierswagons. De bovenbouw was van hout evenals de banken. De boven de ramen aangebrachte schuine latten hielden niet alleen zon en regen maar ook de vonken buiten, die in grote getale uit de schoorsteen van de met hout gestookte lokomotieven vlogen. Ach ja, het was een mooie tijd ... in de vakanties reden speciale treinen met open wagons naar Republiek. En op de normale lijndiensten vond iedereen het normaal heen en weer geslingerd te worden wanneer de trein de fantastische 'snelheid' van 25 km per uur maakte op de vlakke stukken. En niemand wond zich op wanneer er op een zijspoor lange tijd gewacht moest worden wanneer van de andere kant eerst een andere trein moest passeren.
 
Toen de trein er eenmaal was werd van dit openbare vervoermiddel druk gebruik gemaakt. Behalve passagiers werd vooral ook veel vracht vervoerd. Vanuit het Para distrikt werd houtskool rijst, mais, cassave en groenten naar de hoofdstad gebracht. Er waren extra treinen voor de aanvoer van hout en balata vanuit het binnenland naar de haven van Paramaribo.

In 1954 werden door de Dienst Landsspoorwegen enige motorwagens , gebouwd in Duitsland, aangevoerd. Deze gestroomlijnde, blauw-en-zilver geverfde dieseltreinen (de oorspronkelijke motoren zijn later vervangen door automobielmotoren) waren sneller en comfortabeler.


 
Maar met het stijgen van zijn levensjaren takelde de spoorverbinding af. Verbetering van oude en aanleg van nieuwe autowegen, alsmede een verminderde belangstelling voor de produkten van het binnenland waren daar mede de oorzaak van. Omstreeks 1936 werd het baanvak van de Suriname-rivier tot Dam opgeheven en toen bestond er ook geen reden meer voor het in stand houden van de kabelbaan. Tegen 1950 werden de rails van dit baanvak door een opkoper van oud-ijzer verwijderd.
 
Met het bouwen van de stuwdam in de Surinamerivier bij Afobaka en het vollopen van het stuwmeer was ook het baanvak Brownsberg - Kabel gedoemd te verdwijnen. In 1958 werd het hoofdstation van het Valliantsplein in het centrum van Paramaribo naar Beekhuizen verplaatst en in 1961 lag het begin van het spoor te Onverwacht, waar de remise voor het materiaal staat.
Voor zover ik kan nagaan heeft begin jaren tachtig de laatste locomotief over de spoorlijn gereden.

Ook hebben er op de lijn draisines (of wellicht dezelfde die later verbouwd is ...) rond gereden:

jaren vijftig:


jaren zeventig:


jaren negentig (niet operationeel):



Hier nog wat sfeer plaatjes ...

















[size=9][/size]

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2009, 15:02:39 »
Mooi, heeeeel mooi  :)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2009, 15:51:03 »
Wat ging er mis?

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2009, 20:45:15 »
Wat ging er mis?

Uiteindelijk waren het Bouterse en Brunswijk ... er werd op een gegeven moment op de treinen geschoten ...
Al was er eerder al minder reizigers vervoer door de aanleg van een weg door de jungle.


martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2010, 20:12:47 »


Tijdens een bezoek aan Suriname zag ik op Plantage Frederiksoord diverse borden hangen waarbij mijn oog direct viel op het bord met het opschrift "Kabelstation Noord". Van de eigenaar begreep ik dat het oude stationsnaamborden zijn die van de vuilnishoop zijn 'gered' en nu dus op Plantage Frederiksoord te vinden zijn. Het gaat om borden met de volgende opschriften: De Jong Zuid, De Jong Noord, Makami, Adjama, Kabelstation Noord, Dam, Bronmiraston, Guyana Placer en Gros Placer.

Martijn

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Modeltrein(en(winkels)) in Paramaribo..
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2010, 09:51:41 »
Er is een documentaire door de IKON uitgezonden over de spoorlijn in Suriname Paramaribo - Dam

http://www.ikonrtv.nl/ikondocumentaire/documentaire.asp?oId=1669

Let op je hebt http://nl.real.com/realplayer nodig om deze uitzending te kunnen bekijken....

Vond het zelf een boeiende documentaire!

De documentaire is gemaakt door de humanistische omroep!

Gr,

Arkadas
« Laatst bewerkt op: 02 december 2010, 09:57:02 door Arkadas »