Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
Vandaag om 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
Vandaag om 22:21:24
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 22:04:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
  

Auteur Topic: roco rijtuigen 2003/2004  (gelezen 15824 keer)

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
roco rijtuigen 2003/2004
« Gepost op: 02 June 2009, 13:47:27 »
hoi,

ik het boekje van 'nieuw nederlands materieel' uit het jaar 2003/2004 staan een aantal internationale rijtuigen.
deze rijtuigen hebben de volgende artikelnummers:
- 44231
- 45279
- 44677
- 44927
- 45076
- 45076.1.
Is er een trein samen te stellen uit deze rijtuigen?

Johan

Gert1

  • Gast
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2009, 14:25:23 »
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die bij het lezen van een Roco bestelnummer direct een beeld voor ogen hebben van het juiste rijtuig. Om je vraag te kunnen beantwoorden is het dan ook handiger als je een beschrijving van de rijtuigen geeft en bij voorkeur ook het rijtuigtype noemt.

mvg,
Gert

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #2 Gepost op: 02 June 2009, 15:34:36 »
44231


45279


44677


44927


45076


45076.1


Plaatjes van www.nsinmodel.com

Gert1

  • Gast
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #3 Gepost op: 02 June 2009, 16:06:53 »
Kijk, dat helpt. Bedankt Chiel.
Uit mijn hoofd zeg ik dat 44677 en 44927 in 1:100 zijn terwijl 45076 en 45-76.1 juist 1:87 zijn. Nu verbiedt niemand je om dat te combineren, maar rijtuigen met een verschillende lengtemaat in een trein is niet echt een fraai gezicht.

Het beste kun je eerst een keuze maken tussen deze twee lengteschalen. Dan valt vanzelf een deel van het aanbod af.
Overigens vraag ik me af of al deze modellen ruim vijf jaar na uitlevering nog te krijgen zijn.

mvg,
Gert

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #4 Gepost op: 02 June 2009, 18:10:23 »
klopt, 45076 & 45076.1 zijn 1:87. Folder net even opgezocht :)
« Laatst bewerkt op: 03 June 2009, 07:49:57 door Chiel »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #5 Gepost op: 02 June 2009, 20:30:54 »
chiel,
je bedoelt de 45076 en 45076.1. de rest is 1:100. maar hebben deze rijtuigen ook in het echt bij elkaar gereden?

Johan

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #6 Gepost op: 02 June 2009, 20:49:40 »
Sorry foutje :-X

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #7 Gepost op: 05 June 2009, 09:33:38 »
De site van Martijn Haman, geeft je al heel veel duidelijkheid over de NS couchetterijtuigen. Een beknopte smaenvatting:

NS couchetterijtuigen Bcvmh (Roco 44231 en 44677):
Eind 1993 nam NS 29 couchetterijtuigen over van TUI. In eerste instantie werd alleen het NS logo aangebracht en werden de rijtuigen al ingezet (Roco 44231). Vanaf 1994 ondergingen de rijtuigen een revisie, waarbij ze ook donkerblauw geschilderd werden (Roco 44677). De TUI uitvoering heeft dus kort samengereden met de blauwe rijtuigen.

Euro Express rijtuigen (Roco 45279) werden met grote regelmaat gehuurd om de internationale vakantietreinen te versterken. Ook al in de periode 1993-1995. Dus ook deze rijtugien kunnen inderdaad prima samen met de NS couchetterijtuigen en de TUI rijtuigen.

De WLABmh (Roco 44927) kan in deze uitvoering niet meerijden met de andere rijtuigen. Dit omdat dit type rijtuig maar kort bij NS is geweest rond 1997. Ze kan dus wel meedoen als je de TUI (Roco 44231) niet in je trein zet.

Wat er ook erg goed erbij past is het Marklin NS couchetterijtugi type Bcm. Deze kwamen ook in 1993 naar Nederland, overgekomen van de DB. Ze waren oorspronkelijk oceaanblauw-creme, waarbij NS in beginsel alleen een NS logo aanbracht. Ook deze rijtuigen gingen in 1994 in revisie en werden toen donkerblauw.

Let wel, de genoemde artikelnummers betreffen hier alleen de 1:100 rijtugien. Voor 1:87 heb je LS Models nodig.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #8 Gepost op: 05 June 2009, 09:42:08 »
dat is een bruikbaar antwoord jeroen, dank je wel (y)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #9 Gepost op: 05 June 2009, 10:44:22 »
Graag gedaan, mocht je overigens 1,5 cm lengteverschil van rijtuigen in één trein niet erg vinden, denk dan ook eens na of je de WLAB30 van LS Models of het buffetrijtugi (LS Models of Kleinspoor) interessant vind in je trein. Deze rijtuigen zijn weliswaar 1:87, maar in het echt zijn deze rijtuigen korter dan de couchettes, waardoor het lengteverschil tussen deze 1:87 modellen met de andere 1:100 dus best mee valt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2009, 11:51:11 »
dat kleinspoorrijtuig is dus een zelfbouw? en heb je artikelnummers van die rijtuigen van LSModels?

Gert1

  • Gast
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2009, 12:01:39 »
Het Buffetrijtuig van KleiNSpoor is er zowel in de vorm van een bouwpakket als een kant-en-klaar model geweest.

Het WLAB30-rijtuig van LS Models is er in drie varianten:
NS-logo én TEN-logo: 44050
NS-logo: 44051
NS-logo (met ander bedrijfsnummer): 94001 (betreft een model dat uistluitend bij MTE verkrijgbaar is)

mvg,
Gert

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2009, 22:35:40 »
De WLABmh (Roco 44927) kan in deze uitvoering niet meerijden met de andere rijtuigen. Dit omdat dit type rijtuig maar kort bij NS is geweest rond 1997. Ze kan dus wel meedoen als je de TUI (Roco 44231) niet in je trein zet.

Wat er ook erg goed erbij past is het Marklin NS couchetterijtugi type Bcm. Deze kwamen ook in 1993 naar Nederland, overgekomen van de DB.

In mijn herinnering speelde de opheffing van de TEN slaapwagenpool in 1995. Als noodmaatregel huurde NS o.a. vijf WLABmh die bij de Deense spoorwegen hadden gereden. NS had namelijk maar 3 eigen slaaprijtuigen: 1 MU en 2 T2S.

Wat betreft de Bcm, ik herhaal het nog maar eens: deze rijtuigen waren reeds van NS toen de NS/DB-ligrijtuigenpool nog bestond!!! De ligwagenpool-rijtuigen waarin NS geïnvesteerd had, waren op nummer aangewezen.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #13 Gepost op: 06 June 2009, 13:51:55 »
Hoi,

Wat ik nog niet erg uit de reacties haal is met wat voor rijtuigen de 45076 en 45076.1 samen hebben gereden? Ik heb ook ook één zo'n rijtuig in mijn verzameling (letterlijk als éénling), maar hij moet ooit nog wel eens wat maatjes erbij krijgen.

Alvast bedankt.


Bart

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:roco rijtuigen 2003/2004
« Reactie #14 Gepost op: 06 June 2009, 16:11:52 »
hoi,

ik zag dat LS models vergelijkbare rijruigen heeft. klopt dit?

Johan