Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: VSM Hoornexpress 7 Juni  (gelezen 5941 keer)

bart_patat

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
VSM Hoornexpress 7 Juni
« Gepost op: 01 June 2009, 21:10:36 »
Heey,
Ik dacht dat ik hier eerder een topic over had gelezen, maar kan het niet terug vinden, als ik het ergens anders heb gelezen bij deze leuk voor de spotters: Zondag 7 Juni rijdt de VSM met een stoomtrein naar Hoorn, heen via Amersfoort, Amsterdam Centraal en Haarlem, terug denk ik via Zaandam. Zie http://www.stoomtrein.org/arrangementen/hoornexpress.html en http://www.stoomtrein.org/winkel/index.php?main_page=index&cPath=1. De trein zou ongeveer 10:15 vertrekken uit Apeldoorn. Op de dienstregeling zal binnen enkele dagen denk ik gepubliceerd worden.
Bart

guest7823

  • Gast
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #1 Gepost op: 02 June 2009, 21:12:55 »
Materieel gaat daarna met SHM tractie door naar Medemblik en terug

bart_patat

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2009, 23:24:40 »
Ik lees net op de website van de VSM dat de rit niet door mag gaan van de Inspectie verkeer en waterstaat  :'(. Zo te lezen begrijpen ze zelf ook nog niet precies waar het is mis gegaan, maar de IVW gelooft niet dat het beveiligingssysteem op de VSM locs op orde is... ??? Jammer en vreemd, ik hoop dat dit geen voorbode is van meer weigeringen op dit gebied.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2009, 01:10:28 »
Ik lees net op de website van de VSM dat de rit niet door mag gaan van de Inspectie verkeer en waterstaat  :'(. Zo te lezen begrijpen ze zelf ook nog niet precies waar het is mis gegaan, maar de IVW gelooft niet dat het beveiligingssysteem op de VSM locs op orde is... ??? Jammer en vreemd, ik hoop dat dit geen voorbode is van meer weigeringen op dit gebied.
Het is simpel, je moet sinds 1-4 op je trein ATB(-E) hebben ingebouwd en goedgekeurd hebben.
Zolang de spullenboel in hun ogen niet is goedgekeurd is, mag je niet rijden op de hoofdbaan.

En ik kan je vertellen dat er al wat ritten onder te lijden hebben gehad.
Zo is de 41 achter de 386 naar Sporen naar het Verleden gesleept.
Is de Jaap achter een 1700 het land doorgegaan
Is de Jaap ookal vervangen door een 1700 met de rijtuigen van het NSM
Enz enz...

Maargoed, op het moment dat het goedgekeurd is, moet het probleem over zijn.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2009, 01:40:48 »
Welkom in het land van de overbodige regeltjes! >:(
Erg triest allemaal. Jammer want had graag iets meegepikt van het stoomgeweld in de buurt waar ik woon.

Jeroen
We're all riders on this train.

Roelof

  • Gast
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #5 Gepost op: 06 June 2009, 01:56:01 »
Via de mail van de VSM gekregen:

Geheel onverwacht heeft de VSM geen toestemming gekregen van IVW (inspectie
Verkeer en Waterstaat), om a.s. zondag te rijden. Hier liggen procedurele
argumenten aan ten grondslag welke geheel buiten de VSM omgaan en waar de
VSM dan ook geen invloed op heeft. Het heeft te maken met het nieuwe
treinbeveiligingsysteem dat op de beide stoomlocomotieven van de VSM
operationeel is. De systemen zijn dit jaar door specialisten ingebouwd en
hebben bewezen goed te functioneren o.a. tijdens de ritten naar Leeuwarden
en Stavoren. Zowel technisch als procedureel is alles prima in orde. Naar
onze mening is de reden van IVW om de rit naar Hoorn te weigeren onterecht.
Ondanks diverse pogingen van de VSM-directie en andere externe betrokkenen
wilde IVW zijn standpunt niet wijzigen. Een dergelijk besluit heeft de VSM
in al die jaren dat ze op het hoofdnet rijdt nog nooit meegemaakt. Voor ons
echt onbegrijpelijk en zal zeker diepgaand worden uitgezocht. Maar daar
heeft u voor de rit van aankomende zondag niets aan. Dus moeten we u en
onszelf enorm teleurstellen. We hopen op uw begrip.

Klinkt en ziet er uit als een pesterij tegen musea maatschappijen.

Grt, Ronald.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #6 Gepost op: 06 June 2009, 09:40:57 »
Citaat: "Welkom in het land van de overbodige regeltjes!"

Ik denk dat overbodige regeltjes niet bestaan als het om veiligheid gaat........
IVW zal heus wel een goed argument hebben, anders komt er niet zo'n verbod !

pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2009, 11:39:25 »
Ja, dat heet geldingsdrang...

Veiligheidsregels kunnen misschien dan wel niet overbodig zijn (hoewel daar ook over te discussiëren valt), maar zeker wel buiten proportie. Of zou je de volgende regels ook niet buiten proportie vinden in het spoorverkeer:

- treinen die chemische industrie passeren moeten gasmaskers aan boord hebben, dan wel luchtdichte compartimenten hebben
- in ons waterrijke land kun je met je trein zomaar van een brug vallen, dus ook zwemvesten moeten aan boord zijn. Bovendien moet een trein minstens 2 uur kunnen blijven drijven
- verbod op bagage in reizigerscompartimenten, want dat levert gevaar op bij onstporingen en botsingen
- veiligheidsgordels in de trein, want ook daar kun je je neus stoten (is al serieus voorgesteld)
- ondergronds brengen van spoorwegen onder luchtvaartroutes etc. etc. etc.
- doorgaande treinen mogen niet meer langs perrons rijden waar niet gestopt wordt
- etc etc

Ik bedoel hiermee maar te zeggen dat Veiligheid absolute prioriteit dient te krijgen in het (rail)verkeer, maar dat je op een bepaald punt door gaat schieten. Niet elk risico dat een mens in zijn leven loopt, is te beheersen, ook al lijken we te denken van wel. Op een gegeven moment is de verhouding tussen de kans op een gevaar en de regel die dat gevaar moet voorkomen zoek.

Ik ken de situatie van de VSM niet, maar feit is dat het nog altijd gevaarlijker is om als voetganger door groen (!) te lopen, dan met een stoomtrein mee te gaan, zelfs zonder ATB. Terwijl er toch een regel is die automobilisten verbiedt om door rood te gaan....

Carlo

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2009, 12:29:12 »
Of zou je de volgende regels ook niet buiten proportie vinden in het spoorverkeer:..........

Inderdaad wat buiten proportie, dus deze regels zijn dan ook niet ingevoerd......

Er moet ten alle tijden een afweging worden gemaakt tussen uitvoerbare regels en maximale veilighied. Onder andere IVW maakt deze afweging, heb er zelf ook wel eens mee te maken.
Dit heeft niets met "geldingsdrang" te maken, maar wel met verantwoordelijkheid en veiligheid.

Ik weet niet wat er bij de VSM fout is gegaan, maar de bestaande regels zullen (helaas voor de VSM) wel niet geheel gevolgd zijn. Dat de ATB regelgeving veel strenger is, lijkt mij goed voor de veiligheid van het spoorverkeer. Beter een rit welke niet doorgaat, dan een veiligheidsincident waarbij een museumorganisatie betrokken is, want dan heeft "iedereen" in de museumwereld een groot probleem.....

Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2009, 12:59:09 »
Hallo

Dat veiligheid bovenaan staat dat is prima.
Maar je kunt overdrijven.
Ik vindt het een beetje kort door de bocht door te zeggen dat er eventueel bij de VSM iets fout zou zijn gegaan.
De stengere ATB regels zijn ingevoerd ten gevolge waarvan bij het museummaterieel ATB-E is ingebouwd.
Als de VSM een dergelijk systeem heeft ingebouwd, wat is getest en goedgekeurd, dan mag men er denk ik vanuit gaan dat het materieel gewoon op het hoofdspoor kan worden toegelaten.
Als aan de regels is voldaan dan heeft IVW geen enkele grond om geen toestemming te verlenen voor de rit, zeker niet als onder het huidige veiligheidsregime reeds ritten hebben plaatsgehad die geen aanleiding gaven om de veiligheid in twijfel te trekken. De VSM mag op z'n minst vewachten dat een duidelijke reden gegeven voor de weigering om deze rit te laten plaatsvinden en die wordt voor zover ik nu kan beoordelen niet echt gegeven.
Totdat die reden helder en duidelijk is klinkt het als willekeur.
Bovendien kan de VSM eventuele tekortkomingen pas oplossen als er duidelijkheid is over het hoe en waarom.
Ook duidelijkheid draagt bij aan de veiligheid.
Gr. Ron

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #10 Gepost op: 06 June 2009, 13:17:12 »
Pewiam,

Je hebt helemaal gelijk als je stelt dat ATB de veiligheid van het railverkeer in bijzondere mate verhoogd heeft en je hebt helemaal gelijk als er een afweging gemaakt moet worden tussen uitvoerbaarheid en maximale veiligheid. Daarom heb ik de genoemde regels ook zo extreem gemaakt, om aan te tonen dat die maximale veiligheid niet haalbaar/uitvoerbaar is.

Ik stel niet dat het hebben van ATB-E voor museummaterieel onzinnig is, maar IVW is wel buitenproportioneel zwart/wit in het verbod op de rit. Volgens de VSM-site is de boel technisch in orde en ligt de oorzaak van het verbod op procedureel gebied buiten de VSM. Kijk, en dan wordt ik wat kriegelig; feitelijk-materieel is de zaak in orde, alleen op papier klopt er iets niet en dus verbieden we als IVW de rit. Voorrang van het concept boven de materiele werkelijke veiligheid ligt hieraan ten grondslag en dat vind ik buitenproportioneel in relatie tot de daadwerkelijke aantasting van de veiligheid en de belangen van de betrokken partijen, niet in de laatste plaats van de reizigers die op het laatste moment afgezegd moeten worden.

Carlo (die tot twee keer toe gesolliciteerd heeft bij IVW voor de functie van Inspecteur Railveiligheid!!)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #11 Gepost op: 06 June 2009, 19:46:50 »
VSM heeft laatst nog gereden in Friesland en hebben nog een ritje gehad naar Venlo om daar een gezelschap op te halen. En dat mocht wel en nu mogen ze niet rijden  ???

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #12 Gepost op: 06 June 2009, 20:07:55 »
Deze problemen spelen niet alleen bij VSM maar ook bij SSN. deze hebben dezelfde ATB-E installatie.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #13 Gepost op: 06 June 2009, 20:15:12 »
Klinkt als: alles is correct ingebouwd, getest en goed bevonden. Maar de IWV heeft nog geen certificaat van goedkeuring afgegeven. Dus of de VSM heeft zijn papierwerk nog niet helemaal in orde en zag de testrit als akkoord voor toelating op het net, of het IWV laat te lang op zich wachten met het verstrekken van officiele goedkeuring. Zou niet de eerste instantie zijn die problemen veroorzaakt met stugge ambtenatij. Ga maar eens een vergunning aanvragen voor een verbouwing aan je huis. Welkom in het land der burocraten.....
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:VSM Hoornexpress 7 Juni
« Reactie #14 Gepost op: 06 June 2009, 20:53:04 »
Citaat
Ga maar eens een vergunning aanvragen voor een verbouwing aan je huis.

Dat gaat bijzonder snel tegenwoordig...... Is hier iig een stuk "vriendelijker" geworden. Vroeger 6 tot 8 weken, tegenwoordig tussen de 1,5 en 3.

Misschien is het beter even af te wachten wat er precies aan de hand is voordat er eindeloos gespeculeerd wordt. Het probleem kan uiteraard aan beide kanten liggen. Feit is dat de rit niet doorgaat en netjes vergoed wordt. Men is op tijd, en niemand staat morgen voor niks op het perron....hopelijk ;).