Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag  (gelezen 9657 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
« Reactie #30 Gepost op: 07 October 2024, 08:57:34 »
Even ter aanvulling, er zijn 2 diesellocs bewaard welke bij van Gelder in Renkum geregen hebben, de ene in Valkenburg:

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-001/

De andere tegenover de oude van Gelder fabriek, maar dan in Heteren (aan de andere oever van de Rijn) bij het Gelders Smalspoormuseum:

https://smalspoor.nl/materieel.php?id=39

In Valkenburg hebben ze een soortgelijke electrische loc als destijds in Velzen en Renkum reed. Niet de echte, maar wel een erg fraai model:

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-080/

Als je meer wil weten, is het slim om contact op te nemen met beide clubs  (y)

Groeten,
Rogier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17884
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
« Reactie #31 Gepost op: 07 October 2024, 15:33:21 »
De machine was indrukwekkend, maar de computers ook. Kasten vol apparatuur om de boel te besturen. Erg indrukwekkend.


Ja dat, grote kasten vol met relais en andere zooi nodig om die dingen te laten draaien. Als je ziet hoe die techniek snel veranderd is.... toen ik begon in 1984 had 1 papiermachine van de 4 nog een 3-cilinder Spilling (Hamburg) stoommotor! Die werd tevens gebruikt als reduceer van het 16 bar stoomnet naar 4 bar waar de droogcilinders op gevoed werden. Is later vervangen waarbij ook de poelie aandrijving met riemen vervangen werd (daarna ook bij de resterende machines, laatste in dacht ik 2018). Was de eerste machine bij ons begin jaren negentig die toen een echte meer-motoren aandrijving kreeg van Siemens met een display aansturing (OP25) ter grootte van een flinke tablet  ;D Loopt trouwens nog steeds! (y) En is eigenlijk alweer een beetje ouderwets nu.

Eigenlijk alle grote oude kasten zijn inmiddels vervangen door nieuwe met moderner schakelspul. Is echt ongoing in deze tak van sport en moet wel om bij te blijven met de concurrentie :)