Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: Kortkoppelen Lima ICR  (gelezen 5462 keer)

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Kortkoppelen Lima ICR
« Gepost op: 12 May 2009, 12:55:30 »
Hallo allemaal,

Een vraagje aan de ietwat handiger mens dan ondergetekende..(kan snel hoor..)

Ik heb een 10 tal lima icr rijtuigen. Deze heb ik allemaal een beetje verzwaard zodat ze normaal en op snelheid met een 1200 of 1600 loc mee kunnen zonder dat ze uit de rails lopen. Nu heb ik echter nog 1 wens...het kortkoppelen van die wagons. Helaas zitten de lima koppelingen aan de wielstellen vast. Hoe los ik dat het beste op??

Groeten,
Martijn

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Kortkoppelen Lima ICR
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2009, 13:48:04 »
Hallo Martijn,

Een paar jaar geleden heb ik eens op internet gelezen hoe iemand dat had gedaan m.b.v. Roco kortkoppelmechanieken. Kan nu even die site niet terug vinden, helaas. Misschien ff googlen?
Kijk anders eens in dit topic en het bijbehorende draadje.

Mvg, Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kortkoppelen Lima ICR
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2009, 13:58:12 »
Ik heb mijn ICR's voorzien van Ribu kortkoppelmechaniekjes, maar onder de forumlezers is de Symoba geliefder geloof ik.
Onder de wagenbakken heb ik in de bodemplaat een opening gefreesd waar de koppelinghouder doorheen past en dan in de wagenbak van bovenaf er in geplakt. Je kunt dan van onderaf de NEM koppelinghouder er op steken. Is even werk maar het resultaat loont de moeite. Ik heb even in Paint getekend wat ik bedoel, misschien dat het plaatje meer duidelijkheid geeft:

Succes, Bessel
RETROBAHN A.G.

Martijn_1987

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
  • Bestijg nooit de trein zonder uw valies met dromen
    • Mijn foto’s op Flickr
Re:Kortkoppelen Lima ICR
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2009, 14:10:27 »
@ Bessel,

Die optie is zeker interessant. Moet ik dan de huidige koppelingen gewoon van de wielstellen 'slopen'??

Martijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re:Kortkoppelen Lima ICR
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2009, 14:20:53 »
Het monteren van kortkoppelmechanieken op oudere rijtuigen is al een paar keer eerder aan de orde geweest. Zoek even op de combinatie 'ribu symoba' en je vind een aantal draadjes, vaak compleet met foto's.
Symoba en Ribu werken beide goed genoeg. Bij Ribu moet je er wel voor zorgen dat je de versie voor rijtuigen te pakken krijgt en niet de versie voor kortere wagens. Het is niet per se nodig het mechaniek aan de binnenkant van het rijtuig te monteren. Onder de bak plakken gaat meestal ook, maar is minder netjes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kortkoppelen Lima ICR
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2009, 14:29:29 »
Onder de wagen plakken kan ook, maar bij de ICR moet je dan wel de bodemplaat een stukje (minstens 2mm) wegfrezen anders lopen de wielen tegen het mechaniek. De oude koppeling moet inderdaad van het draaistel, er moet ook een stukje extra weggesneden worden aan de kopkant van het draaistel om de koppelinghouder genoeg ruimte te geven.

Dat je deze info in oude draadjes ook vindt kan ik me voorstellen: mijn ICR heb ik minstens 2 jaar geleden verbouwd....

Bessel
RETROBAHN A.G.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re:Kortkoppelen Lima ICR
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2009, 14:36:51 »
Hallo,
    Met Symoba koppelingen gaat het prima, ik heb de oude Lima koppeling weggezaagd en het  hele draaistel een halve slag gedraaid.
 Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen