Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05

Poll

Vind je decoders inbouwen moeilijk?

Ja, ik begin er niet aan
8 (5.2%)
Ja, het solderen doe ik niet. Voorbereide loc's wel.
7 (4.5%)
Ja, ik probeer het wel allemaal, maar gaat nog al eens fout.
13 (8.4%)
Ja, ik snap de handleiding niet altijd.
8 (5.2%)
Nee, niet moeilijk maar ook geen zin in om te doen.
4 (2.6%)
Nee, geen moeite, ook solderen doe ik zo.
61 (39.4%)
Nee, geen moeite doe het ook graag!
48 (31%)
Nee, niet moeilijk, ondanks ik geen vreemde talen kan lezen.
6 (3.9%)

Totaal aantal stemmen: 105

  

Auteur Topic: Decoder inbouw  (gelezen 16347 keer)

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Decoder inbouw
« Reactie #30 Gepost op: 05 juli 2006, 10:58:22 »
citaat Michiel

Citaat
Typisch een reactie van iemand die zich er waarschijnlijk niet goed genoeg in verdiept heeft.

Dat vind ik dan weer typisch een opmerking van iemand die zich niet kan inleven in andermans situatie.

rail4marcel kent blijkbaar zijn beperking vwb inbouwen van decoders. Net als ik. Ik begin er namelijk ook niet aan. Ik snap wel hoe het moet maar heb er gewoon geen zin in.
Bovendien vind ik dat alle fabrikanten hun loks gewoon met een stekker moeten uitrusten. Als die er niet inzit koop ik hem niet.

Kortom, je vindt het leuk of niet om zelf te doen. En dat is met alles zo. Zelf je huis verbouwen of door een aannemer. Zelf je auto repareren of naar de garage. etc. etc.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2006, 13:06:47 door Chris van Diesen. Reden: draadje van Robert gesplitst, nieuwe titel, decoder inbouw in mDDM »
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Decoder inbouw
« Reactie #31 Gepost op: 05 juli 2006, 13:20:23 »
Was nog voor Robbert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Decoder inbouw
« Reactie #32 Gepost op: 05 juli 2006, 15:47:31 »
citaat Michiel

Dat vind ik dan weer typisch een opmerking van iemand die zich niet kan inleven in andermans situatie.

rail4marcel kent blijkbaar zijn beperking vwb inbouwen van decoders. Net als ik. Ik begin er namelijk ook niet aan. Ik snap wel hoe het moet maar heb er gewoon geen zin in.
Bovendien vind ik dat alle fabrikanten hun loks gewoon met een stekker moeten uitrusten. Als die er niet inzit koop ik hem niet.

Kortom, je vindt het leuk of niet om zelf te doen. En dat is met alles zo. Zelf je huis verbouwen of door een aannemer. Zelf je auto repareren of naar de garage. etc. etc.


Mag ik het nier niet mee eens zijn?  :). Ik kan me heel goed verdiepen in andermans situatie, maar je leert nog steeds door te proberen (ja, iedereen). Zo heb ik het mezelf ook aangeleerd. Het is simpelweg een kwestie van proberen. bovendien scheelt het gewoon véél geld, en hoort een ‘beetje’ modelspoorder in mijn ogen toch een beetje te kunnen solderen.
Dat je dan geen locs koopt omdat ze geen NEM-stekker hebben snap ik dan ook totaal niet. Er zijn zo gigantisch veel interessante kleinserie-, of speciale modellen die met een béétje moeite (want die decoder zit er mákkelijk binnen het uur in) gedigitaliseerd kunnen worden. In mijn ogen geef je de fabrikanten dan een beetje de schuld van het feit dat jij geen decoders in wilt bouwen. Maar nogmaals: dat is jouw keuze.
En ik vind dat de vergelijking tussen het een huis of auto niet bepaald opgaat...Dat is (over het algemeen) geen hobby, dit wel.

Groet,

Michiel

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Decoder inbouw
« Reactie #33 Gepost op: 05 juli 2006, 16:13:15 »
Citaat
Mag ik het nier niet mee eens zijn?  . Ik kan me heel goed verdiepen in andermans situatie, maar je leert nog steeds door te proberen (ja, iedereen). Zo heb ik het mezelf ook aangeleerd. Het is simpelweg een kwestie van proberen. bovendien scheelt het gewoon véél geld, en hoort een ‘beetje’ modelspoorder in mijn ogen toch een beetje te kunnen solderen.
Dat je dan geen locs koopt omdat ze geen NEM-stekker hebben snap ik dan ook totaal niet. Er zijn zo gigantisch veel interessante kleinserie-, of speciale modellen die met een béétje moeite (want die decoder zit er mákkelijk binnen het uur in) gedigitaliseerd kunnen worden. In mijn ogen geef je de fabrikanten dan een beetje de schuld van het feit dat jij geen decoders in wilt bouwen. Maar nogmaals: dat is jouw keuze.
En ik vind dat de vergelijking tussen het een huis of auto niet bepaald opgaat...Dat is (over het algemeen) geen hobby, dit wel.

Je mag het er niet mee eens zijn, we leven tenslotte in een vrij land. Maar ik blijf erbij dat je inlevingsvermogen te beperkt is en daar geef je in je antwoord weer een heel goed voorbeeld van.

Citaat
en hoort een ‘beetje’ modelspoorder in mijn ogen toch een beetje te kunnen solderen.

kunnen solderen en decoders in (willen) bouwen zijn 2 verschillende dingen.

Citaat
Dat je dan geen locs koopt omdat ze geen NEM-stekker hebben snap ik dan ook totaal niet. Er zijn zo gigantisch veel interessante kleinserie-, of speciale modellen die met een béétje moeite (want die decoder zit er mákkelijk binnen het uur in) gedigitaliseerd kunnen worden. In mijn ogen geef je de fabrikanten dan een beetje de schuld van het feit dat jij geen decoders in wilt bouwen.

Ik koop geen loks zonder NEM stekker omdat ik zelf geen decoders wil inbouwen. Ik zou het wel kunnen maar ik wil het gewoon niet. Daarmee geef ik niet de schuld aan de fabrikant maar in het digitale tijdperk hoort er gewoon zo'n ding in te zitten.


Citaat
En ik vind dat de vergelijking tussen het een huis of auto niet bepaald opgaat...Dat is (over het algemeen) geen hobby, dit wel

Daar zullen een heleboel mensen het niet mee eens zijn.

maar goed, daar ging het de topicstarter allemaal niet over en ik ga zeker geen forumruzie uitvechten. Ik vind alleen dat je een beetje kort door de bocht gaat door te zeggen dat iedereen een decoder MOET kunnen inbouwen.

Iedereen zijn hobby en de rol van zichzelf en fabrikanten daarin. De een vindt electronica leuk, de ander niet. Ik ken ook mensen die alle landschapsmaterialen kant en klaar kopen of klakkeloos allerlei adviezen opvolgen. Ik volg mijn eigen weg, zoek soms onconventionele oplossingen en ben daar heel tevreden mee.

Ik respecteer ieder's standpunt maar ga een discussie niet uit de weg zolang deze constructief is. Daarom wens ik je nog heel veel plezier met jou en ieder ander's opvatting van wat de modelspoorhobby inhoudt.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Decoder inbouw
« Reactie #34 Gepost op: 05 juli 2006, 16:37:20 »
Je mag het er niet mee eens zijn, we leven tenslotte in een vrij land. Maar ik blijf erbij dat je inlevingsvermogen te beperkt is en daar geef je in je antwoord weer een heel goed voorbeeld van.
Fijn, ik ga de discussie ook niet uit de weg ;). Kun je dat voorbeeld nader uitleggen?
Citaat
kunnen solderen en decoders in (willen) bouwen zijn 2 verschillende dingen.
Waarom wil je dan niet?
Citaat
Ik koop geen loks zonder NEM stekker omdat ik zelf geen decoders wil inbouwen. Ik zou het wel kunnen maar ik wil het gewoon niet. Daarmee geef ik niet de schuld aan de fabrikant maar in het digitale tijdperk hoort er gewoon zo'n ding in te zitten.
Het is niet de fout van de fabrikanten, maar van wie dan? Bovendien, er zijn zat mensen die analoog rijden (hoewel een dummy NEM-stekker dan ook toegepast kan worden). Bovendien kan ik me heel goed voorstellen dat het een behoorlijke kostenpot kan zijn voor fabrikanten, daarbij hebben 15 jaar oude loc’s geen NEM-stekker.
Citaat
aar zullen een heleboel mensen het niet mee eens zijn.
Ook een heleboel mensen wel, ik blijf het een vreemde vergelijking vinden
Citaat
Ik vind alleen dat je een beetje kort door de bocht gaat door te zeggen dat iedereen een decoder MOET kunnen inbouwen.
In mijn ogen is dat een deel van de hobby ja. Ik moet in mijn vriendenkring de eerste nog tegenkomen die geen soldeerbout heeft.  Knap als je de hobby doorkomt zonder soldeerbout. :)
Citaat
Ik respecteer ieder's standpunt maar ga een discussie niet uit de weg zolang deze constructief is. Daarom wens ik je nog heel veel plezier met jou en ieder ander's opvatting van wat de modelspoorhobby inhoudt.
Insgelijks, ieder zn meug, niet? 8)

Groet,

Michiel

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Decoder inbouw
« Reactie #35 Gepost op: 05 juli 2006, 16:49:45 »
Jongens,... Zullen we voor jullie een appart draadje oprichten?

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Decoder inbouw
« Reactie #36 Gepost op: 05 juli 2006, 17:40:30 »
Mark

Is niet nodig. Het is (nog) een fatsoenlijke discussie.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Decoder inbouw
« Reactie #37 Gepost op: 05 juli 2006, 18:49:52 »
 Hallo,
Ik ben nu, na een Fl 1200 , een Sprinter en een Roco  1100 bezig met het inbouwen van  functie dekoders in een twee tal Lima dubbeldeks stuurstandrijtuigen .Lekker veel ruimte;alleen het programmeren van die dingen lukt nog even niet, met MRD sys.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Decoder inbouw
« Reactie #38 Gepost op: 05 juli 2006, 20:27:15 »
...  functie dekoders ...;alleen het programmeren van die dingen lukt nog even niet, met MRD sys.
Zijn die toevallig van Brelec? Dat zijn namelijk goede functiedecoders, maar het programmeren met MRdsys lukt mij er ook niet mee.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Decoder inbouw
« Reactie #39 Gepost op: 05 juli 2006, 20:31:54 »
 Nee, het zijn Lenz dekoders,daar heb ik er meer van gebruikt, om precies te zijn  funcdekoderLF100XF,Art nr 10104.Anders nooit last.
  Ik heb een halfjaar niet meer geprogrammeerd,en moet er weer even inkomen. ;D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Decoder inbouw
« Reactie #40 Gepost op: 05 juli 2006, 21:19:13 »
Voor de LF100XF kan het nodig zijn soms een extra belasting zoals bv een gloeilampje tijdelijk aan te sluiten als je alleen LEDs gebruikt als lichtbron.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Decoder inbouw
« Reactie #41 Gepost op: 05 juli 2006, 21:27:27 »
@ michiel,

De voorbeelden gaf ik al in het vorige bericht maar is verder niet van belang omdat we het eigenlijk toch op een vreemde manier met elkaar eens zijn en begrip voor elkaars standpunt hebben.

Ik heb wel een soldeerbout  ;) om de stroomdraden aan de raillasjes te solderen en meer van dat soort simpele werk.

Met electronica hou ik me verder niet zo bezig hoewel dat een groot aspect kan zijn van de hobby. Een heleboel mensen vermaken zich daarmee dus wie ben ik om daar iets op aan te merken.
Maar omdat ik verder niet zo handig ben met de soldeerbout en geen grote interesse heb in electronica bouw ik dus zelf geen loks om naar digitaal. Daar komt bij dat bijna al mijn loks wel een NEM stekker hebben en ik het dus ook niet hoef te doen. Een bewuste keuze.

Ik ben het met je eens dat het laten ombouwen aardig in de papieren kan lopen. Heb zelf ook een paar laten doen en 50 euro ben je zo kwijt. Mocht er dan nog iets aan mankeren heb je tenminste garantie en als ik er zelf mee aan de slag ga is de kans groot dat ik één of meer decoders opblaas of andere problemen over me afroep.
Zelf vind ik dat ik beter ben in het bouwen van landschappen maar ook daar mag iedereen me wijzen op mijn fouten cq gebreken.

Ieder z'n meug inderdaad en nogmaals veel plezier gewenst met de hobby.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Decoder inbouw
« Reactie #42 Gepost op: 05 juli 2006, 22:19:20 »
 Hallo Bart,
 Hoe bedoel je ,en lampje als belasting?
Toevallig gebruik ik op een van de uitgangen het originele Lima lampje,via een weerstandje.
Of moet er gewoon over de rode en de zwarte aansluitdraden een belasting?
Ik ben benieuwd..  ???
-Peter
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2006, 09:49:34 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: Decoder inbouw
« Reactie #43 Gepost op: 06 juli 2006, 01:45:46 »
Ik heb in een aantal van mijn spoor 1 loks de delta decoder vervangen door een hoogvermogendecoder/
Dit was twee maal de 60955 van Marklin, die je er gewoon inschuift mbv de aanwezige stekker.
Ik heb een keer een grote 6095 decoder ingebouwd, maar daar heb ik oo gebruik gemaakt van stekkers zodat ik niet aan de decoder hoef te solderen.
En ik heb nog Uhlenbrock 77500 decoders ingebouwd, deze hebben een schroefverbinding en dat werkt ook goed/
De laatste verbouwing was een Uhlenbrock decoder in de M* Glaskasten. Hier heb ik een stuk van de koelplaat afgezaagd omdat de decoder anders niet paste. Wonderlijk werkte dit ook nog goed.

De Uhlenbroch decoders bevallen me heel goed en ze kosten maar de helft van een M* decoder.

Bert








Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Decoder inbouw
« Reactie #44 Gepost op: 06 juli 2006, 06:10:16 »
Hallo Bart,
 Hoe bedol je ,en lampje als belasting?
Toevallig gebruik ik op een van de uitgangen het originele Lima lampje,via een weerstandje.
Of moet er gewoon over de rode en de zwarte aansluitdraden een belasting?
Ik ben benieuwd..  ???
-Peter

Hallo Peter,

De zwarte en de rode draad zijn voor je stroomafname van de rails.
Ik bedoel dat je tussen de witte of gele draad en de blauwe draad een tijdelijke extra belasting zet. Mijn ervaring is dat de decoder dan een stuk beter te programmeren en uit te lezen is.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw