Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 12:28:33
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 12:00:40
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 11:48:27
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:22:24
NS stoomlocomotief serie boeken door jjg koopmans
Vandaag om 11:19:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:56:29
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:21:23
Sfeer op je modelbaan door SvenW
Vandaag om 07:49:19
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38

Auteur Topic: Verkrijgbaarheid Rocomotion en/of XpressnetLI???  (gelezen 6490 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Verkrijgbaarheid Rocomotion en/of XpressnetLI???
« Reactie #15 Gepost op: 12 April 2009, 22:38:50 »
Jimmy,

Ja, die hebben we ook. Maar omdat het een systeem is voor tweerail digital, wordt het met terug/bezetmelders met stroomdetectie aangeboden.
Maar het werkt ook met terugmelders op basis van massa-detectie, dus ook met reedcontacten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 April 2009, 22:47:11 »
Van het Dcc Command Station heb ik op dit forum nog niks gehoord, niet intressant?

Is wel een draadje over.
Het is een zelfbouwproject. Leuk, maar niet goedkoop. Voor 120 euro kun je een bouwpakket kopen en daarbij heb je dan nog ten minste een booster plus trafo nodig. Een handregelaar, bijvoorbeeld een Roco maus, is ook wel handig. De print heeft een S88 aansluiting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #17 Gepost op: 12 April 2009, 23:08:42 »
Hallo Jab

Citaat
Rocomotion heeft de nodige (nare) beperkingen en geen doorgroeimogelijkheden : maximaal 16 loks, veel hardware is wel erg specifiek, je zit aan een software maker vast

Kun je nare beperkingen eens omschrijven en zeker dat er maar maximaal 16 loks gebruik kunnen worden.
Ben zeer benieuwd naar waar jij die info vandaan haald met maximaal 16 lok.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 12 April 2009, 23:11:40 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Anne W

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 April 2009, 23:13:06 »
Beste Chris,

Dank je, het zou van beschaving getuigen als die "veger" iets zou melden.

Groet, Anne W

Jimmy

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 April 2009, 23:32:27 »
Mijn excuses, ik merk net pas dat ik jullie niet gemeld heb dat ik al in het bezit ben van een complete multimaus.

@wim: Ik kan dus bij jou pc interface gebruik maken van bv. de zelfbouw bezetmelders BMD16N???

Er staat mij trouwens ook iets bij dat rocomotion een beperking heeft van 16 loks, dus dat kan wel kloppen.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2009, 23:34:17 door Jimmy »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 12 April 2009, 23:36:21 »
Jimmy, de s88-n is denk ik de betere omschrijving als je de printen via mij wil betrekken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #21 Gepost op: 12 April 2009, 23:39:48 »
Kun je nare beperkingen eens omschrijven en zeker dat er maar maximaal 16 loks gebruik kunnen worden.
Ben zeer benieuwd naar waar jij die info vandaan haald met maximaal 16 lok.

Rocomotion maakt gebruik van de multimaus als DCC centrale. De master multimaus moet het DCC signaal genereren. Bij zo'n 16 loks houd het op.... dan kan de multimaus het rekenwerk niet meer aan.

Helaas is mijn geheugen net een zeef, gister tijdens de beurs in Houten het hier met Karst nog over gehad, die had hierover nog meer details. Verder is er de beperking dat je normaal maar 4 boosters 10764 kunt doorlussen zonder kunstgrepen. Een booster doet circa 2.6-2.7A , dus 4-5 loks per booster.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2009, 00:27:27 »
Als belangstellende volger van de MM en Rocomotion heb ik een vraag aan de rocomotion rijders:
Kun je de MM van de Xpressnet bus afhalen, als de Rocomotion "box" aan de bus is aangekoppeld, of is de MM altijd nodig?
Ik probeer de systemen een beetje te doorgronden, en ik denk dat ik het antwoord weet, maar hoor graag de ervaring van de Rocomotion rijders onder ons. Alvast bedankt ;)
Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #23 Gepost op: 13 April 2009, 00:45:20 »
Hans, de Multi-Maus, of de Roco-Maus is ten allertijde de centrale (de master), die is verantwoordelijk voor het digitale signaal, en de opslag van de lokgegevens zoals de stappen de actuele snelheid de functies e.d.
Hij moet dus ten allertijde aangesloten zijn.

Mvg
Wim.

Hans sprinter

• Offline Offline
  • Vriend van vlaflip
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2009, 00:46:45 »
Wim, heb jij Rocomotion dan?
Ik had geen idee.
Gr. Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 13 April 2009, 00:52:02 »
Hans, dat heeft helemaal niets met RocoMotion te maken.
Heb dus geen RocoMotion, maar beschik wel over de kennis jouw een correct antwoord te kunnen geven.
RocoMotion is een software pakket met een interface voor het xpressnet. Alleen richting computer niet compatible met andere software pakketten. Ander protocol dus.

Mvg
Wim.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 April 2009, 01:19:42 »
De master multimaus moet het DCC signaal genereren. Bij zo'n 16 loks houd het op.... dan kan de multimaus het rekenwerk niet meer aan.

Als je MultiMaus het niet meer kan hebben (16+ loks rijdend op je baan), dan knoop je er toch gewoon een echte centrale zoals een Lenz LZV100 aan.  ;)

Gezien de specs van de gebruikte AVR in de MultiMaus (ATMega329 geklokt op 16MHz), mag het toch eigenlijk geen probleem zijn voor de MultiMaus.
Maargoed, ik weet niet hoe de source eruit ziet dus daar kan ik niet over oordelen. Wat ik wel weet is dat ik met een Mega32 op 8MHz en ook b.v. OpenDCC hier totaal geen problemen mee heb en er rekencapaciteit genoeg is (terwijl er meer afgehandeld dient te worden). Dus het zal toch iets software-technisch zijn... Maar wat?? Een grafisch LCD aansturen vreet capaciteit, een lokdatabase met namen ook. Maargoed... Dat is opslag. Rekencapaciteit is er toch voldoende.

Deze LZV100 heeft overigens t.o.v. van enkel een MultiMaus als master nog een aantal voordelen meer.
Maar je kunt je XpressNet setje daar nog altijd mee uitbreiden. Met een RocoMotion interface ben per definitie afhankelijker van je MultiMaus als master.

Oftewel... Wil je relatief goedkoop starten, koop een MultiMaus-setje en wacht dan tot de volgende lichting S88XpressNetLI interfaces (en gebruik XpressNet en S88), of ga voor 'n Profi-boss setje (Loconet bus).
Als ik nu vanaf nul zou beginnen, zou ik per definitie voor een Loconet setje gaan. Aan de andere kant bevallen mij de 2 MultiMauzen als slaves (op m'n zelfbouw centrale) nu ook prima.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 13 April 2009, 22:51:39 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #27 Gepost op: 13 April 2009, 22:30:20 »
Hallo Jab,

Citaat
Rocomotion maakt gebruik van de multimaus als DCC centrale. De master multimaus moet het DCC signaal genereren. Bij zo'n 16 loks houd het op.... dan kan de multimaus het rekenwerk niet meer aan.

Helaas is mijn geheugen net een zeef, gister tijdens de beurs in Houten het hier met Karst nog over gehad, die had hierover nog meer details. Verder is er de beperking dat je normaal maar 4 boosters 10764 kunt doorlussen zonder kunstgrepen. Een booster doet circa 2.6-2.7A , dus 4-5 loks per booster.

In de beschrijving van de Roco wordt er gesproken over 9999 lokadressen die je door direckte invoer kunt aansturen en dat 64 daarvan in de data bank kunnen worden opgeslagen.
Zelf heb ik nog gen enkel probleem ondervonden met meer dan 16 loks op de baan,

Verdere beperking van de 4 booster 10764 zit iets anders in elkaar al je dat dioet zoals dat beschreven is door Roco, zie blz 26 van de handleiding van de Multimaus.

Je maakt gebruik van een versterker 10764 en daaraan koppel je 3 booster 10765 en als dit niet genoeg is kun je dit uitbreiden door er de bremsgenerator 10779 er achter te koppelen en dan weer 3 maal 10765 en dit eventueel weer herhalen als het nog niet genoeg is, ik weet dat dit weer wat euro kost maar daar gaat het niet om, het gaat wat mogelijk is.

Zelf rij ik met rocomotion en heb daar op een vrij grote baan met een versterker en daarachter nog 5 boosters en soms met meer dan 16 loks die dan wel niet allemaal gelijk in beweging zijn maar wel onder stoom staan om het zo maar uit te drukken en dat geeft geen probleem.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 April 2009, 08:38:24 »
Is zelfbouw, en is qua prijsstelling niet echt interessant. Is dus echt iets voor de echte doe het zelvert.
Met een behoorlijke kennis van zaken.
Dat je voor het opbouwen van het station een behoorlijke kennis van zaken moet hebben is een beetje kort door de bocht. Van de ongeveer 50 bouwers tot op heden heb ik welgeteld van 1 (italiaanse) bouwer vragen ontvangen m.b.t. het niet functioneren van het station na het opbouwen. Uiteindelijk bleek dat deze het helemaal niet nodig vondt om het artikel met de bouwbeschrijving te volgen. Volledigheidshalve vermeld ik er ook gelijk bij dat hij er uiteindelijk mee gekapt is door aanhoudende problemen (ondermeer beschadigde microcontroller door bedradingsfouten voorzaakt door totale achteloosheid).
De moeilijke onderdelen waar een behoorlijke kennis van zaken voor nodig zijn zitten op de microcontroller print en deze wordt voorgemonteerd en volledig geprogrammeerd geleverd door Elektor. De overige onderdelen op de basisprint stellen qua montage niets voor. Zoals altijd kan je bij Elektor ook de (basis-)print zonder onderdelen los bestellen. De microncontroller print is enkel bestukt leverbaar, vanwege de heel fijne soldeeraansluitingen van de microcontroller. Op deze manier zou je nog wat euries kunnen uitsparen door niet gebruikte functionaliteit niet te bestukken maar of dit zinvol is moet eenieder maar voor zichzelf uitmaken.
De prijskaartje is zeker niet de goedkoopste oplossing, in mijn ogen wel een goede-koop. Hangt er dus van af waar je naar op zoek bent. Bij dit station is er gekozen voor een duurzame oplossing waar voldoende ruimte over is voor mogelijke uitbreidingen, vandaar de keuze voor een krachtige 32-bit microcontroller (ARM7) die overigens ook toegepast wordt in de ECOS. Bewijs hiervan is dat het station multiprotocol geworden is (DCC+ Marklin/Motorola I/II). Voor zover ik correct geïnformeerd ben is dit de eerste standalone zelfbouw oplossing die dit mogelijk maakt. Softwareuitbreidingen kunnen door de bouwer zelf ingeladen worden wat maakt dat er dus geen lastig gedoe is met uitwisseling of retouren van onderdelen en bovendien zijn deze volledig gratis.
Met het station kunnen ook alle CV waarden in decoders gelezen en geschreven worden. Het station beschikt bovendien over 2 relais voor de aansturing van een hoofdspoor en een programmeerspoor. Allemaal extra's die uiteraard mee betaald moeten worden maar in een vergelijk snel vergeten worden.
Een beperking op het aantal gelijktijdig rijdende treinen is er jammer genoeg ook, maar die ligt op 50 wat voor de modale baan dus ruimschoots voldoende is. De ingebouwde loc database heeft plaats voor 128 individuele loc definities wat mij ook meer dan voldoende lijkt.

Met vriendelijke groet,

Patrick Smout

Gebruiker, bouwer en ontwerper/geestelijke vader van het DCC Command Station
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Anne W

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 14 April 2009, 21:57:40 »
Als bouwer van de grote 1e Edits Centrale kan ik bevestigen dat, als je de handleiding gewoon netjes volgt, er geen problemen zijn met het bouwen, nee ik ben geen elektronicus, ik ben een scheepswerktuigkundige en heb geleerd te werken met moertjes M250+

Ik ben nog wel succesvol met Ties Wijffels in de slag geweest omdat er wat fout ging in de werking van mijn pendeltrajecten, zo'n 13 jaar geleden.

Jimmy, waar en wanneer is die tentoonstelling?

Groetjes, Anne W