Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 23:27:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Paulus1201
Vandaag om 23:25:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 23:06:03
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Bedrading digitaal versus analoog  (gelezen 9803 keer)

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
Bedrading digitaal versus analoog
« Gepost op: 25 March 2009, 10:15:56 »
Ik ga een nieuwe baan opzetten vanaf het begin. Heb al wel de rails, wissels, onderbouw, tekening en de rocomouse.

Twijfel alleen of ik volledig digitaal ga rijden of half digitaal (locs en evt. wissels) en deels analoog.
Mijn idee was altijd dat met digitaal je veel minder bedrading nodig hebt dan bij analoog.

Via een andere vraag werd mij gewezen op de uitleg van Rob Bogers van Modelspoorclub Post M waar hij helder uitlegt wat er bij een digitale baan komt kijken. Daarin staat ook een voorbeeld van een simpele baan met de daarbij behorende beveiliging, bloks, terugmeldingen, bezetmeldingen etc. Al met al was het nogal een bedrading.
Voor een uitgebeide baan zal dat alleen nog maar veel meer worden ben ik bang voor.

Is er iemand die mij kan vertellen of je er echt op vooruit gaat om volledig digitaal te gaan rijden en hoe je de hoeveelheid bedrading dan zou kunnen minimaliseren? Iemand met praktijkervaring.... ;) ;)

De algemene voordelen van digitaal  zijn me wel duidelijk.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Bedrading digitaal versus analoog
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2009, 10:41:46 »
Hallo Ben,

Ik heb ook je andere draadje gelezen, en begrijp je twijfel. Om een eerlijk antwoord te kunnen geven moet je eerlijk vergelijken. En daarmee bedoel ik: als je een volledig geautomatiseerd bloksysteem wilt maken met een analoge baan, dan heb je daarbij ook een hoop bedrading te trekken. En dat is ook het geval als je een volledig geautomatiseerd systeem wilt maken met een digitale baan. Dus om je vraag te beantwoorden: je gaat er qua bedrading niet veel op vooruit.

Waar je wel op vooruit gaat is:
- het rijgedrag van de loks
- opties, zoals geluid,
- schakelbare verlichting.

Dus als jij in de toekomst kijkt en dan een geautomatiseerde baan wilt maken middels een digitale besturing, dan zul je nu moeten investeren in het uitzoeken van allerlei zaken zoals bezetmelders. Maar dat maakt de uitbreiding van analoog naar digitaal zo leuk. Je hobby wordt steeds uitgebreider!

Veel plezier weer.

Gr, Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2009, 10:56:52 »
Bert,

De bedrading is bij digital minder, en vooral minder lang. Je hoeft nu immers niet meer van elke uithoek op je baan naar een bedieningspaneel. Het klinkt je nu misschien gek in de oren , maar de sectie in je baan aangesloten op een bezet/terugmelder, heeft geen vaste functie in je baan, hij kan voor de ene trein een afrem sectie zijn terwijl hij voor een andere trein een stopsectie is. Ook kun je zonder extra voorzieningen je baanvak in beide richtingen berijden.

Wissels sluit je aan op een wisseldecoder die je plaats in de beurt van een groep van 4, 6 of 8 wissels. Die wisseldecoder krijgt zijn voeding van gemeenschappelijke aansluitdraden. Als je het dus slim is aanlegd, is de bedrading bij digital bedrijf korter en vooral overzichtelijker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2009, 11:06:18 »
Wim heeft absoluut gelijk Ben. Op banen met min of meer vergelijkbare mogelijkheden zal de bedrading analoog altijd uitgebreider zijn dan digitaal. Een analoog bloksysteem vraagt nog veel meer bedrading dan een bloksysteem op een digitale baan met dezelfde en meestal meer mogelijkheden.

Wel is het zo dat digitaal meer uitnodigt tot automatisering en allerlei extra aardigheden. Dat verklaart dat er onder de meeste digitale banen nog een aardige bos draden loopt.
Je kunt de redenering ook omdraaien. Voor dezelfde bos draad krijg je digitaal veel meer mogelijkheden terug.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2009, 11:20:00 »
Hallo Wim, Henk,

Ik heb eerder een analoge baan gehad, en vorige winter een digitaal schaduwstation aangelegd (en weer moeten afbreken vanwege een verhuizing). Vandaar mijn melding dat Ben er "niet veel op vooruit gaat". Als ik kijk naar alle bedradingen (en eigenlijk de verschillen tussen beide banen) scheelde het niet heel veel.

Ben het met jullie eens: het is wel overzichtelijker EN je kunt er leuke dingen mee doen. Maar om nou bijvoorbeeld te kunnen zeggen: je kunt de helft van de bedrading "weg" denken, gaat me persoonlijk iets te ver.

Ben, gewoon beginnen!

Gr, Bert

Kieft01

• Offline Offline
  • alle herbegin is moeilijk
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2009, 11:32:58 »
dank voor de antwoorden.  :) Wordt me weer een stukje duidelijker alhoewel ik het stukje van Wim met de terugmelders niet helemaal kan volgen.
Als ik het goed begrepen heb, heb je per blok minimaal twee terugmelders en één bezetmelder nodig toch?
Die kun je dan toch niet ergens anders voor gebruiken?  of bedoel je dat je de computer softwarematige andere dingen kunt laten doen met een terugmelding?

Moeilijkste voor mij is nu om de baan zodanig te ontwerpen wat betreft de verschillende bloks en waar alle melders moeten komen. Voor een beginner (digitaal dan) is dat niet echt eenvoudig en achteraf geeft blijkbaar nog meer moeilijkheden.

Nog tips hiervoor? ???

Het gaat hier om een baan met één doorgangsstation (eenvoudig) en een uitgebreid kopstation.
Daartussen simpel gezegd een acht om geen keerlusproblemen te krijgen. (zijn ook wel weer op te lossen maar daar kies ik even niet voor, een 8 is dan volgens mij de enige manier om vanuit je doorgangstation vanuit twee zijden rechtstreeks bij je kopstation te komen)
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2009, 11:37:29 »
Wim heeft absoluut gelijk Ben. Op banen met min of meer vergelijkbare mogelijkheden zal de bedrading analoog altijd uitgebreider zijn dan digitaal. Een analoog bloksysteem vraagt nog veel meer bedrading dan een bloksysteem op een digitale baan met dezelfde en meestal meer mogelijkheden.

Dit klopt niet, tenminste niet in alle gevallen.
Op mijn analoge baan had ik 2 draden per blok, werkte prima, die gingen naar een central punt waar de blokprinten zaten.
Nu heb ik per blok meer draden:
bezetmeldpunt begin blok, bezetmeldpunt eind blok, tussen sectie plus een gemeenschapelijke draad, is 4 draden per blok.
( doe ik het met reedrelais dan heb ik 2 draden voor de rails, en drie draden per blok, 2 maal reedrelais bezetmelding, 1 gemeenschappelijke reedrelais )

Wat wel klopt is dat de draden veel korter kunnen blijven omdat je digitale stuureenheden als wisseldecoders en terugmelders kunt plaatsen waar ze nodig zijn.

Zo heeft een wissel ook nog altijd 3 draden, ze hoeven nu alleen maar tot de wisseldecoder te lopen die je direct onder de wissels onder de tafel kunt monteren, Bij analoog gingen die vaak naar een bedieningspaneel.

Dus al met al kan het veel overzichtelijker blijven door de korte verbindigen. Maar minder niet in alle gevallen.

Groet,
Roelco

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2009, 11:39:07 »
Hallo Ben,

Stuur je baanplan eens in. Er zijn altijd een aantal mensen die er een blik op willen werpen.
En..., google eens op 'maliebaan' en 'koploper', daar vind je een leuke cursus. Geeft je heel veel info!

Gr, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2009, 11:41:16 »
Dit klopt niet, tenminste niet in alle gevallen.
Op mijn analoge baan had ik 2 draden per blok, werkte prima, die gingen naar een central punt waar de blokprinten zaten.

Dan ben ik wel benieuwd wat de mogelijkheden met twee draden per blok dan waren. Kan me niet voorstellen dat de optrek- en remkarakteristieken vergelijkbaar waren.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2009, 11:46:22 »
Treinen trokken netjes langzaam op, en remden netjes langzaam af.
Je kon aangeven dat een lok eerst nog even door moest rijden, daarna pas z'n vertraging in moest zetten.
Die vertraging was ook te regelen, van bijna noodstop tot heel langzaam uitrijden.

Het was natuurlijk wel zo dat de uiteindelijke stopplaats mede bepaald werd door de snelheid die de lok reed. Een lok die heel langzaam rijdt stond eerder stil dan een lok die heel snel rijdt. Dus je moest het zo inregelen dat het voor alle loks naar tevredenheid was. Maar ik was er tevreden mee.

Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2009, 11:47:09 »
dank voor de antwoorden.  :) Wordt me weer een stukje duidelijker alhoewel ik het stukje van Wim met de terugmelders niet helemaal kan volgen.
Als ik het goed begrepen heb, heb je per blok minimaal twee terugmelders en één bezetmelder nodig toch?
Die kun je dan toch niet ergens anders voor gebruiken?  of bedoel je dat je de computer softwarematige andere dingen kunt laten doen met een terugmelding?

Nee, dat heb je dan nog niet helemaal begrepen.

Een bezet/terugmelder is een twee eenheid. Ze kunnen niet zonder elkaar, en soms.

Dus iedere meetsectie op je baan bestaat uit een bezetmelder, die vast zit aan een terugmelder aan het digitale systeem. Dus m.a.w de terugmelder meld aan de digitale centrale de toestand van de bezetmelder.

Een blok kan bestaan uit meerdere bezet/terugmeldsecties. De software bepaald wat de functie is van zo'n terugmeldsectie in een blok waartoe hij benoemd is en dus deel van uit maakt.  En daarin zit dus onder andere de kracht van het gehele digitale gebeuren. Je kunt dus zonder de bedrading te veranderen een deel op je baan een kunstje laten doen. Dat geldt natuurlijk ook voor de wissels. Die zijn aangesloten op een decoder, en de software bepaald welke wissels er moet schakelen, wisselstraten dus. Zonder de bedrading te veranderen, kun je dus willekeurig een wisselstraat maken en bedienen, ook kun je een enkele wissel bedienen die tot zo'n software wisselstraat behoort.
Je maakt dus van je basis bedrading een flexibel geheel via een software besturing programma.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2009, 11:51:07 »
Roelco, volgens mij kun jij niet tellen.

Een bezetmeld punt is aangesloten met 1 draad per meldpunt. Dat kan een blok zijn, is afhankelijk van de software welke je gebruikt. Een blok is soms uit 2 meldpunten opgebouwd dus 2 draden, en een algemene retourleiding. Dus in totaal 3
Wel graag de werkelijke feiten vermelden.

Mvg
Wim.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2009, 11:58:29 »
Wim

dan heb ik het anders aangesloten.
Aan het begin van het blok heb ik een bezetmeld punt, 1 draad. Aan het eind van het blok heb ik weer een bezetmeld punt, mijn stop punt, 2 draden.
tussenin heb ik een stuk zitten dat niet aan een bezetmelding zit, deze moet alleen ook aangesloten worden, dus 3 draden. En dan hebben al die secties nog een tweede spoor die ook een draad moet hebben, dus 4 draden.

Wil niet zeggen dat zoals ik het heb de enige juiste is, misschien niet eens de beste manier, maar wel echt een manier die 4 draden nodig heeft.

Op jouw manier met 3 is het nog altijd 1 meer dan mijn analoge bloksysteem.

En zoals gezegt, mijn oplossingen zijn niet de enige ware of de beste, maar het geeft wel aan dat het niet per definitie zo is dat digitaal minder draden nodig heeft, wel zoals jij ook al aangaf kortere draden, en dus overzichtelijker.

Roelco

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2009, 12:00:21 »
Zelf een analoogrijder, maar ik ben er vrij zeker van dat je digitaal minder draad nodig hebt. Misschien niet minder als je het totaal aantal verbindingen telt, maar wel minder in totale draadlengte. En als je spoorbaan in modules is opgebouwd, dan heb je bij digitaal zeker minder modulegrensoverschrijdende draden. En dat scheelt weer stekkerpennen.
Op mijn eigen modulebaan thuis heb ik een bepaald systeem om de bedrading overzichtelijk te houden. Ga ik nu niet over uitweiden, dat kan altijd nog als daar belangstelling voor is. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2009, 12:03:40 »
Treinen trokken netjes langzaam op, en remden netjes langzaam af.
Je kon aangeven dat een lok eerst nog even door moest rijden, daarna pas z'n vertraging in moest zetten.
Die vertraging was ook te regelen, van bijna noodstop tot heel langzaam uitrijden.

Het was natuurlijk wel zo dat de uiteindelijke stopplaats mede bepaald werd door de snelheid die de lok reed. Een lok die heel langzaam rijdt stond eerder stil dan een lok die heel snel rijdt. Dus je moest het zo inregelen dat het voor alle loks naar tevredenheid was. Maar ik was er tevreden mee.

Roelco

Dat dacht ik al. Dat kan digitaal natuurlijk ook zonder een blok in meerdere secties te verdelen. Kom je met één specifieke aansluitdraad toe. Terug naar een centraal punt hoeft helemaal niet, omdat de vertraging in de locdecoders zit ingebouwd. Sommige decoders kun je ook nog zo instellen dat ze altijd binnen een bepaalde afstand tot stilstand komen.
Weinig mensen doen dat zo, omdat het zoveel mooier kan. Maar het kan wel.