Wim heeft absoluut gelijk Ben. Op banen met min of meer vergelijkbare mogelijkheden zal de bedrading analoog altijd uitgebreider zijn dan digitaal. Een analoog bloksysteem vraagt nog veel meer bedrading dan een bloksysteem op een digitale baan met dezelfde en meestal meer mogelijkheden.
Dit klopt niet, tenminste niet in alle gevallen.Op mijn analoge baan had ik 2 draden per blok, werkte prima, die gingen naar een central punt waar de blokprinten zaten.
dank voor de antwoorden. Wordt me weer een stukje duidelijker alhoewel ik het stukje van Wim met de terugmelders niet helemaal kan volgen. Als ik het goed begrepen heb, heb je per blok minimaal twee terugmelders en één bezetmelder nodig toch?Die kun je dan toch niet ergens anders voor gebruiken? of bedoel je dat je de computer softwarematige andere dingen kunt laten doen met een terugmelding?
Treinen trokken netjes langzaam op, en remden netjes langzaam af.Je kon aangeven dat een lok eerst nog even door moest rijden, daarna pas z'n vertraging in moest zetten.Die vertraging was ook te regelen, van bijna noodstop tot heel langzaam uitrijden.Het was natuurlijk wel zo dat de uiteindelijke stopplaats mede bepaald werd door de snelheid die de lok reed. Een lok die heel langzaam rijdt stond eerder stil dan een lok die heel snel rijdt. Dus je moest het zo inregelen dat het voor alle loks naar tevredenheid was. Maar ik was er tevreden mee.Roelco