Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:03:51
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:21:53
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:12:02
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
03 September 2025, 22:07:59
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?  (gelezen 6647 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
« Gepost op: 24 March 2009, 20:10:09 »
Goedenavond allemaal,

Al een tijdje ben ik bezig met het plannen van mijn modelbaan.
Helaas wordt de bouw door diverse omstandigheden iedere keer weer uitgesteld, maar dat terzijde.

Mijn baan word Märklin Digitaal. Nu heb ik een gelijkstroom locje aangekocht, met als doel dit om te bouwen. Kort geleden komt een vriend van me vertellen dat gelijkstroom digitaal ook wisselstroom is. Dat heeft me behoorlijk in de war gebracht.

Daarom even de volgende vraag: Als ik een analoge gelijkstroomloc om wil bouwen naar Märklin digitaal, is dan het plaatsen van een sleper onder de trein, het plaatsen van een Märklin decoder en het goed aansluiten van alle draadjes genoeg, of moet er toch nog meer aan gebeuren?

MVG, Robin
« Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 20:42:36 door Robin »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2009, 20:27:44 »
je vriend heeft gelijk dat DCC (digitaal) wisselspanning gebruikt, alleen gaat het hier om de manier van stroomafname, je zou je lok  echt om moeten bouwen naar 3-rail, omdat hij bij marklin rails de +van de twee railstaven afneemt, en de - van de puko's in het midden, en een 2 railloc neemt de + van een rail, en de - van de andere rail.

daniel
« Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 20:29:16 door daniel »

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2009, 20:29:54 »
Sorry dat ik dat niet heb vermeld. Het leek mij vanzelfsprekend ;D Ik heb er voor de duidelijkheid nog even bij gezet.
Wat ik met mijn vraag eigenlijk bedoelde was; zijn er (bijvoorbeeld motorisch) nog aanpassingen nodig?

MVG, Robin
« Laatst bewerkt op: 24 March 2009, 20:31:35 door Robin »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2009, 20:30:57 »
De termen gelijkstroom en wisselstroom zijn eigenlijk fout. Je kunt beter spreken van 2-rails en 3-rails. En dan weet je ook meteen wat er zal moeten gebeuren bij ombouw.

Bij 2-rail materiaal heb je stroomafname via de linker- en rechter rails. De wielen zijn ten opziichte van elkaar geisoleerd. En 3-rails gebruikt in dit opzicht de middenrails (de pukkeltjes) en de railstaven. De wielen zijn niet geisoleerd ten opzichte van elkaar.

Bij digitale banen kom je een tweede essentieel verschil tegen. Het digitale systeem van 2-rail is meestal DCC en bij 3-rails krijg je te maken met Motorola. Daar moet je dus op letten bij het kopen van componenten (decoders, centrales, boosters)

Het ombouwen heeft wel wat meer voeten in de aarde, maar ik heb het hier even heel vereenvoudigd proberen weer te geven.

Sander

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2009, 20:35:49 »
Hallo Robin,

Om even kort door de bocht te gaan, je hoeft alleen zoals jij zegt de lok geschikt te maken voor stroomafname via een sleepcontact. Verder motorische aanpassingen zijn niet nodig. Maar je moet wel de basis regels van het digitale inbouwen in acht nemen, waaronder een volledige scheiding van de elektrische motor t.o.v. het chassis. Met andere woorden: er mag absoluut geen verbinding bestaan tussen 1) de uitgang van je decoder naar de motor, en 2) de stroomafname via de sleper en wielen.

Waar je verder misschien ook nog even info over moet zoeken, is het probleem dat een 2-rail lok andere wielflens hoogte heeft, waardoor hij zou kunnen ontsporen bij Marklin wissels.

Succes, gr,

Bert

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom en Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2009, 10:07:20 »
Het ombouwen heeft wel wat meer voeten in de aarde, ...

Zoals Robin zelf en ook Bert hierboven aangeven, heeft het ombouwen helemaal niet meer voeten in de aarde. Het aanpassen van de stroomafname (sleper plaatsen en aansluiten, en de stroomafname van de linker en rechter wielen met elkaar verbinden) en het inbouwen van een decoder (die natuurlijk geschikt moet zijn voor het gebruikte digitaal-systeem) is alles wat er moet gebeuren.

Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat het aanpassen van de stroomafname een fluitje van een cent is. Daarnaast kan de wielflenshoogte inderdaad ook nog een probleem zijn, maar dit kun je uitproberen.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2009, 13:41:21 »
Beste,

Vergeet die wielflenshoogte.
Waar je wel op moet letten is de wielbreedte.
Kijk maar in een ROCO cataloog.
Zet de wielen op 14 mm en ze gaan over de wissels.

Mvg

Olivier
Digitale 3-rail, K-rails,

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2009, 16:43:04 »
De wielflenshoogte is een stuk kleiner dan bij normale Märklin treinen. Dus dat zal geen probleem geven (had een keer gare wagonnetjes met zeer hoge flensen, dat rammelt lekker over de biels!)
Wat betreft de wielbreedte; daar zal ik dan eventjes naar kijken...
En verder: heel erg bedankt, ik laat het wel eventjes weten als de ombouw geslaagd is ;)

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2009, 17:23:20 »
Dit is het leuke van digitaal, als je een gelijkstroomlok wisselstroom-digitaal wil laten rijden is dat makkelijk te doen, zolang je geen wisselstroommodellen hebt.

Je sluit gewoon de 2 polen van de M*-digitaalbox aan op de 2 spoorstaven en je zet een Motorola-decoder in je lok. Het maakt geen fluit uit of je de 2 spoorstaven als datalijn gebruikt, of de spoorstaaf (andere ook) en de puntcontacten. Was wel belangrijk is, neem dan materiaal met gelijkstroomassen. Doe je dit niet, dan krijg je een kortsluiting.

Maar even kort.
Zolang je materieel gelijkstroom (geïsoleerde) assen heeft, kan je omschakelen van DCC naar Motorola en omgekeerd, door simpelweg de centrale en de decoders om te wisselen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re:Gelijkstroom, Wisselstroom, Digitaal; hoe zit dat?
« Reactie #9 Gepost op: 31 March 2009, 15:30:16 »
Oké :) het is gelukt! Mijn 1100 rijdt nu op 3-rail ;D

Dit was voor mij even een makkelijke manier om wat te "oefenen". Nu ben ik hopelijk klaar voor het ingewikkeldere ombouwwerk, ik ga nu een RhB loc (H0m) ombouwen. Mijn smalspoorbaan komt namelijk over een gedeelte ook over mijn Märklinbaan te lopen (Drierailig spoor).

Bedankt voor alle tips!

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...