Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79706 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #135 Gepost op: 01 September 2016, 19:42:57 »
Een vraag voor de deskundigen:

Ik ga de lantaarns nog vastzetten op de voetplaat en lantaarnijzers. Nu is mijn vraag: deze kit heeft keurig lantaarnijzers. Zie bijvoorbeeld onderstaande foto met een lantaarnijzer links en een elektrische lantaarn rechts.



 Nu hebben bijna altijd de gegoten messing lantaarns aan de achterkant een strip zitten, die volgens mij een nabootsing is van een lantaarnijzer. Dus volgens mij moet ik of die op de voetplaat gemonteerde losse of de lantaarnijzers achter het gietstuk wegvijlen. Klopt dit of maak ik hierbij een fout? Ik zie het niet goed op foto's.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #136 Gepost op: 01 September 2016, 20:57:48 »
Van e_p:

Ja, het is de een of de ander, volgens mij. Zowel mijn sik en oersik krijgen een lantaarn voor en een achter (uit budget overwegingen) Ik heb dus aan de voorkant aan de ene kant zo'n stripje, en aan de andere kant een gaatje voor een stroomdraadje en de philotrain- olielamp -gietdeel Aan de rechterkant in de rijrichting





mvg,
Ivo

*

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #137 Gepost op: 01 September 2016, 22:30:36 »
Bij mijn weten hadden de lantaarns een beugel achter die je over de op de lok zittende lip schoof.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #138 Gepost op: 02 September 2016, 00:13:25 »
Dan zou het toch dubbel moeten zijn. Ter illustratie een paar foto's van de lip en de beugel:



Lip en beugel van de elektrische lantaarn




Lip en beugel van de olielantaarn




Lip vrijstaand.


De hefboom voor de fluit moest nog op de schoorsteen worden gesoldeerd. Een lastig klusje, want die hefboom is heel erg klein en dun en balanceert op een klein uitsteeksel op de schoorsteen aan de andere kant van de fluit. Ik heb een constructie gemaakt van stukjes karton en die naast het uitsteeksel gelegd, dan de hefboom erop, die proberen vast te houden, drupje fosforzuur en de bout er van boven wat langer op dan normaal, omdat de schoorsteen anders niet warm genoeg wordt om te solderen. Hij zit nu vast. Ik hoop dat deze bij het stralen niet verdwijnt. Er zaten er 2 op de etsfret en één is verslonden door het tapijtmonster.






Nu moet er nog een trekdraad aan aan de onderkant die door de luchtinlaat loopt en dan naar het machinistenhuis. Ik heb er een 0,2mm draad even opgelegd, maar dit vind ik nog te dik. Ik denk dat ik er EZ line op maak, nadat de lok gespoten is.




En nog even de scharnieren van de accukist naar voren gehaald:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Leen Stolk

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #139 Gepost op: 02 September 2016, 06:39:59 »
Ha Ivo,

Super mooi dit.
Ik heb eens een speakertje, tegen het dak van het machinistenhuis geplakt.
En de draadjes in een hoek van het machinisten huis weggewerkt.
Misschien.

Grtn Leen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #140 Gepost op: 02 September 2016, 10:05:38 »
Op die plek kan ik er zeker een kwijt, alleen zit er een heel gedetailleerd dak in de Sik en het is een beetje jammer daar dan een speaker te plakken.

De lantaarn plaatsing houdt me nog wel bezig.

Op deze foto (vergroten dan kun je het zien) lijkt de elektrische lantaarn geen aparte beugel meer te hebben:

http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1950-1960/151594?nav_id=5-1&id=1280773309

De olielantaarn achter lijkt op dezelfde manier, maar dat is op deze foto niet goed te zien.

Op de volgende foto wel een beugeltje:

http://publiek.collecties.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/Fotografische_documenten/1950-1960/151595?nav_id=5-1&id=1281156683

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 02 September 2016, 16:22:27 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #141 Gepost op: 02 September 2016, 10:28:05 »






Dat laatste is uiteraard geen sik, maar het principe is hetzelfde.
Reinier

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #142 Gepost op: 02 September 2016, 10:30:32 »
Dank  (y)

Dit laat aan duidelijkheid niets meer te wensen over. Nu dus ook nog een stukje schroefdraad tappen  :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #143 Gepost op: 02 September 2016, 10:32:47 »



Tja, tegen digitaal kan ik niet op  :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #144 Gepost op: 02 September 2016, 10:41:05 »
En niet iedereen heeft een stel Sikken naast z'n kantoor staan.  8)
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #145 Gepost op: 02 September 2016, 10:49:48 »
En mocht je om sluitlichtbevestingvragen verlegen zitten, dan hier vast het antwoord ;)



Groet
Huibert

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #146 Gepost op: 02 September 2016, 11:09:23 »
Sluitseinen zijn relatief eenvoudig. Wel een mooi plaatje die ook duidelijk de bevestiging van het rode glas laat zien.  Maar die laat ik weg voor deze Sik rondom 1959. Op het middenstuk na is een modelsluitsein al voorzien van de 4 uitsteeksels en het geheel past over het algemeen vrij eenvoudig over het sluitseinijzer.

Wel nog een andere vraag. Ik zie nu op de foto van Hans nog een zwart pijpje zitten onder de bedieningshendel voor de achterste zandstrooier, waarboven staat Nuttige Inhoud. Daar zit aan beide kanten in mijn model ook een gaatje geëtst, maar ik weet niet wat erin moet en wat het is. Een stukje messing draad is in model al gauw voldoende, maar wat is het? Ik heb ook wel eens dopjes gezien ipv van een soort pijpje of afsluiter.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #147 Gepost op: 02 September 2016, 11:17:53 »
Dat is de vulopening voor de dieselolie. Binnen in de sik zit tegen de achterwand een zwengel waarmee de diesel met handkracht naar binnen wordt gezogen en naar de tank wordt gepompt.
Reinier

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #148 Gepost op: 02 September 2016, 11:42:54 »


Deze foto onthult ook nog een ander leuk detail: onder de voetplaat zit dus een afsluitbare stekkerdoos voor de aansluiting van elektrische lantaarns. Op 2 plaatsen wordt dat bij mij gewoon 2 lakdraadjes met een stukje krimpkous, maar op de andere 2 moet er dus eigenlijk een stekkerdoos zitten met een afsluitdop met ketting  ;)

In de hoek tussen chassisplaat, bufferplaat en voetplaat zitten hoekprofielen die de zaak aan elkaar klinken. En jawel, deze hoekprofielen zitten ook in de kit, maar er zitten ook al klinknagels geëtst op de chassisplaten. Dan moet je die eerst wegfrezen om de hoekplaten te kunnen solderen. Laat ik gewoon zitten, dus geen aparte profielen. Slecht, ik weet het  :(

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #149 Gepost op: 03 September 2016, 00:32:24 »
De lantaarns staan erop. Het is wel niet helemaal geworden zoals ik wilde, maar het zit wat mij betreft voldoende.

Twee olie en één elektrische lantaarn op het front:



En één olie en één elektrische lantaarn achterop.



Ik heb de bevestigings punten op de voetplaat laten staan en de bevestigingslip aan de achterkant van de lantaans onderop los gemaakt. Die heb ik vervolgens om de lip gebogen en zo gesoldeerd:



Iets anders leek me niet te doen.

Het is bijna zover dat het geheel in de soda gaat als voorbereiding voor de spuiterij.


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 03 September 2016, 00:35:36 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*