Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig  (gelezen 7186 keer)

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Gepost op: 10 March 2009, 21:32:39 »
Medespoorders,
Het assortiment van Roco stelt me voor een raadsel. Ik heb enkele rijtuigen van de DB (silberlinge, Roco nr 45880 en 45881).




Ik zou hier graag een stuurstandrijtuig bij kopen. Maar roco heeft enkel het volgende stuurstandrijtuig in haar assortiment (overigens nog niet leverbaar):    (nr 64210)




Beiden zijn schaal 1:87 (exact). Deze twee lijken alleen niet bij elkaar te horen. Wel vind ik de volgende rijtuigen in schaal 1:100:     (nr 45519)



Zie ik het nu verkeerd, of heeft Roco een rare keuze gemaakt? De stuurstand en gewone rijtuigen die bij elkaar lijken te horen zijn in verschillende schaal en voor "mijn rijtuigen" is geen stuurstand beschikbaar.

Graag jullie reactie.

Gert
« Laatst bewerkt op: 10 March 2009, 21:35:44 door GertB »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2009, 21:53:26 »
Hoi Gert,

Ik denk je hebt dit stuurstand 44942 1:100 nodig:
bron lokshop.de

64210 is wel 1:87 en ook te combineren met de 45880/881 rijtuigen maar dan als 1:87. Deze zijn in "verkehrsrot" niet van roco verkrijgbaar, omdat Lima/Eurotrain er nog de rechten op heeft...

De stuurstand 64210 ken ik slecht in combinatie met de silberlinge 45880/881, de keuze is niet so rare...

Groet

Bernd

NB: DB is niet mijn vakgebied


« Laatst bewerkt op: 10 March 2009, 21:56:54 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2009, 23:08:36 »
Het rytuig dat Roco gaat uitbrengen is van het type wurtenberger.

Deze heb ik vaker gehad in de RE van Koblenz naar Mainz in combinatie met de silberlingen in rood met een Br 143.

Het type stuurstand dat fissy bedoeld komt elk uur in Venlo met de RB.
 8)
Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2009, 23:18:02 »
Deze heb ik vaker gehad in de RE van Koblenz naar Mainz in combinatie met de silberlingen in rood met een Br 143.
ja, Chris. Deze combinatie heb ik elke daag in Koblenz gezien ;D

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karwendel

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2009, 23:35:46 »
De door Roco aangekondigde stuurstandwagen rijdt niet alleen met Silberlinge, een groot deel van deze rijtuigen zijn ook Silberlinge. In de jaren 90 heeft men in AW Wittenberge een flink aantal van deze wagens omgebouwd. Niet alleen uit oude stuurstandwagens (nog met de oorspronkelijke doorloopkop) maar ook uit gewone 2e-klasse-wagens en zelfs uit "Halberstadter" middeninstappers.

Ook vanuit München rijden ze met Silberlinge. Deze wagens en de exemplaren met "Karlsruher Kopf" worden door elkaar gebruikt. Via de Karwendelbahn rijden ze zelfs tot Innsbruck.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2009, 07:37:11 »
Het stuurstandrijtuig met wittenberg kop Bybdzf482( Roco nr64 210) reed hoofdzakelijk met "n wagen"( silberlinge, mintlinge, rotlinge) en "y wagen" de lange Halberstaders. Verder werd en word het op een enkele verbinding ingezet met ex. IR rijtuigen al dan niet in combinatie met een ABd406( rijtuigen met 1e en 2e klas en een service afdeling), deze combi werd in 2007 ingezet in de RE Warnemünde Express vanuit Berlin. Zelfs met dubbeldeksrijtuigen heeft het spul gereden.

Het Rotling stuurstandrijtuig met Karlsruhr kop dat Bernd laat zien kan een BDnrzf460, 461 of 463 zijn, dat zijn de enige types die (deels) hun bagage deuren behielden. Van de 460( ex. CityBahn Köln) en 461( ex. CityBahn Hamburg-Stade) zijn zelf een paar rijtuigen gebouwd( 7 en 4). Hoeveel er bij de BDnrzf463 hun deuren behouden hebben weet ik niet precies maar het zijn alleen rijtuigen die bij de ombouw voor inzet rond Hannover bedoelt waren las ik van de week, ze zijn in ieder geval erg schaars zelf heb ik ze ook nog nooit gezien.

Wat belangrijk is bij je keuze voor een stuurstandrijtuig is met welke loc hij ingezet moet worden. Voor de Bybdzf482 het je een loc met "ZWS ( Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung)" besturing nodig. Dan praat je over een deels van de Br111, 143, 218 locs en alle modernere locs, oudere elocs( op enkele 141ers na) en oudere dieselloc hebben dat systeem niet en kunnen dan ook niet vanuit dat stuurstandrijtuig bedient worden. Dat zou weer wel kunnen met dat BDnrzf rijtuig. Die hebben KWS( Konventionele Wendezug Steuerung) besturing, daarbij gaan alle comando's door een 36 polige stuurstroomkabel terwijl dat bij het ZWS systeem met pulsen door 2 aders van de standaard UIC kabel gaat.

Het KWS systeem vind je alleen bij de locs Br212, 215, 139, 141 en deels 211, 216, 110.4( van rond 2000 ingebouwd), 111, 140 en 143. De Br111, 141 en 218 met ZWS besturing kunnen ook vanuit een stuurstandrijtuig met KWS besturing bedient worden omdat de oude voorzieningen daar nog voor handen zijn.

Bij treinen die met het KWS systeem worden bestuurd kunnen er alleen n wagen( silberlinge, mintlinge, rotlinge), Bduu497 en toen ze er nog waren ook de DB yl rijtuigen( de echte midden instappers) en deels 3assige umbau rijtuigen worden ingezet.

Bij treinen die met het ZWS systeem worden kunnen alle rijtuigen die een UIC kabel( staandaard in bijna al het europese materieel) worden ingezet. Zo is een mix van Duitse en Oostenrijkse of Zwitserse rijtuigen geen enkel probleem en dat is/was in de normale reizigers dienst te vinden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2009, 09:40:35 »
Citaat
44942
Let op, dit rijtuig heeft GEEN front- en sluitseinen. Anders had ik hem ook al gekocht.  :(
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2009, 11:24:54 »
Waar is die eerste foto hierboven gemaakt? Waar komen Duits en Zweeds materieel bij elkaar?

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2009, 11:47:04 »
Om het lange verhaal van Michiel kort te maken: ;)
Beide modellen stuurstandrijtuig kunnen gebruikt worden met jouw type rijtuigen van de DB (silberlinge, Roco nr 45880 en 45881). Je moet alleen even opletten welke loc je er voor/achter hangt.

Jammer dat er geen model van het stuurstandrijtuig met Wittenberg kop is in N.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #9 Gepost op: 11 March 2009, 14:25:43 »
Waar is die eerste foto hierboven gemaakt? Waar komen Duits en Zweeds materieel bij elkaar?
Vrij simpel, Berlin Lichtenberg is dat, maar op de hele route van de nachttrein Berlin-Malmö in Duitsland kan je Duits en Zweeds materieel dus naast elkaar vinden.

@Marcel, zo lang je niet naar de nummers kijkt kan je met een 218 of 143 eigenlijk nooit fout zitten.

Oohja om de één of andere reden die ik niet uit m'n hoofd weet kunnen 146ers niet vanuit een stuurstandrijtuig  of voorste loc bedient worden als er "n wagen" in de trein zitten.

Wat ook erg jammer is is dat er zover ik weet geen "n wagen" met Karlsruhe kop te koop zijn zonder bagage afdeling, bij een tijdperk 5/6 baan hoort dat toch echt wel, een bagage deur kan bijna niet meer ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #10 Gepost op: 11 March 2009, 14:31:33 »
Vrij simpel, Berlin Lichtenberg is dat, maar op de hele route van de nachttrein Berlin-Malmö in Duitsland kan je Duits en Zweeds materieel dus naast elkaar vinden.

Boeiend --hoe zit 't daar op het Duitse trace dan met het omgrenzingsprofiel? Heeft dat de Zweedse breedte? ( Sorry voor de off-topic).

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2009, 18:46:44 »
mmm...  super bedankt voor al jullie reacties. als beginnen modelspoorder begrijp ik eigenlijk nog heel weinig van alle codes.

wat ik wel begrijp is dat ik mijn 45880 (silberlinge) gewoon kan combineren met het stuurstand rijtuig 64210 mits ik er bijvoorbeeld een br 111 mee combineren...

vind ik alleen opvallend dat de ruituigen qua uiterlijk niet bij elkaar lijken te passen (45880 en 64210). als ik het goed begrijp heeft dat dus te maken met het feit dat de silberlinge rijtuigen later zijn gemoderniseerd en dat het nog een oud stuurstand rijtuig is...?
« Laatst bewerkt op: 12 March 2009, 19:13:49 door GertB »

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2009, 20:52:50 »
wat ik wel begrijp is dat ik mijn 45880 (silberlinge) gewoon kan combineren met het stuurstand rijtuig 64210 mits ik er bijvoorbeeld een br 111 mee combineren...

kan ja, maar let op, de 64210 is 1:87 en de 45880 is 1:100 ! Dit lijkt in model geen goede combinatie! Voorbeeld kan wel...

Groet

Bernd



Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

GertB

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2009, 21:31:02 »
thanx! 45880 is 1:87!   ;D

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re: De zoektocht naar een stuurstand rijtuig
« Reactie #14 Gepost op: 13 March 2009, 10:37:14 »
Ups, dacht deze zijn slechts in 1:100 :-X Nu weer iets geleerd!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008