Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 00:37:52
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 00:21:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
13 October 2025, 23:24:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
13 October 2025, 14:38:38
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12
  

Auteur Topic: Bedrading voor digitaal rijden  (gelezen 1782 keer)

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Bedrading voor digitaal rijden
« Gepost op: 02 March 2009, 19:17:26 »
Hallo,

Ik ben een testbaan aan het opbouwen, rail ligt, bedrading voor 90% aangelegd in "ringband"kabelgootjes van de boekhandel. Makkelijk en netjes.

Mijn vraag:

In de installatiewereld wordt indien 220/380 V moet worden gelegd in comb. met data bekabeling gebruik gemaakt van kabelgoot met scheidingschotten.
Hoe zit dit met het modelspoor gebeuren? Het zou kunnen zijn, dat e.e.a. elkaar niet beinvloed.

Ik heb de bedrading gescheiden aangelegd, dit geeft natuurlijk problemen bij kruisingen van kabels in mijn "ringband"gootjes, indien de bedrading niet gescheiden hoeft te worden aangelegd, wordt alles makkelijker-overzichtelijker en goedkoper.
Wie weet een antwoord?
Beste groet:

Johan Kuipers






Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2009, 19:42:55 »
Ik neem aan dat het gaat om bedrading voor de voeding van de baan, en voor de terugmeldingen. Of heb je nog meer soorten?
Ik zou de voeding en de terugmelding in ieder geval niet in hetzelfde gootje leggen.

De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beĆ­nvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2009, 20:41:13 »
Om te voorkomen dat er geen verkerde "signalen" op de stuur en terugmeldbekabeling komt, ben ik gebruik gaan maken van UTP-kabel. Deze bedrading wordt gebruikt in de ICT branche en is per twee aders getwist uitgevoerd.
Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden. Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.

Vr. groet,
Wiebe

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2009, 20:56:01 »
Het draad is te koop bij de beter gesorteerde electronica winkels.
En bij de bouwmarkten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2009, 21:06:54 »
De scheidingsschotten in de installatiegoten, zoals die b.v. in kantoren worden gebruikt, zitten er voornamelijk vanwege de elektrische veiligheid. 230V bekabeling mag nl. niet in hetzelfde kanaal als andere bedrading. Als het gaat om de onderlinge beĆ­nvloeding, dan moet je de tussenschotten van staalplaat maken. Een plastic tussenschotje doet in zo'n geval niks.

Daarom is het voorschrift bij gebruik van UTP ook dat er een stalen goot met stalen tussenschot gebruikt wordt. In kunststof goten met kunststof tussenschotten moet FTP of STP gebruikt worden.
Dat daar vaak de hand mee gelicht wordt is een ander verhaal.

J.Kuipers

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2009, 19:56:04 »
Beste mensen,

Dank voor jullie reactie. Tot nu heb ik dus alles goed gedaan door de bedrading a.h.w. gescheiden te plaatsen, vanmiddag de spanning erop gezet, en het werkte tot zover ik kan controleren. De wissels worden eerst op de Ecos geprogrammeerd, zodat ik de banen kan gebruiken voor eigen en ander plezier. Daarna alles klaarmaken voor "Koploper".

Toch nog even een vraag:
Las in Rail Hobby van maart een artikel van H.Maaskant over de S88-N, als ik het goed begrijp, bestaat nu de mogelijkheid een adaptor s88-N te gebruiken met een RJ 45 connector, zodanig, dat deze ook aangesloten kan worden op zowel de Ecos, als de Viessmann 5233 die ik nu gebruik. Tevens zou ik bij het klaarmaken van mijn grote baan de BMD16N-SD als Bezetmelders en netwerkkabels kunnen gebruiken, met alle voordelen vandien.

Ik hoor graag een reactie ,nogmaals dank.

J.Kuipers

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Bedrading voor digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2009, 20:00:41 »
Je conclusie over S88-N klopt. Hier kun je er meer over lezen.

Sander