Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: De dikke en de dunne.  (gelezen 2438 keer)

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
De dikke en de dunne.
« Gepost op: 25 oktober 2006, 18:45:05 »
Geachte leden van de raad,

Ik heb een vraag over de ringleiding om de baan te voorzien van digitale spanning. Ik heb zitten spitten in het archief en weet dat ik hier dus het beste installatiedraad voor kan gebruiken. Ook dat je om de 1.50 m a 2.00 m een aftakking naar je rails moet maken. Op de site van Fleischmann staat om de 3.00 m. De vraag is nu: de draden vanaf de ringleiding naar de rails en vanaf de TC naar de ringleiding zijn gewoon dunne draden. Worden deze dunne draden dan niet te warm?
Dan aansluitend nog een vraag. De draad vanaf de ringleiding kan ik, denk ik, niet aansluiten op de rail, waaraan ook de draad van de terugmeldecoder zit aangesloten. Of zie ik het verkeerd?
Dank u voor de aandacht.

Gr. Willem Jubels.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6524
  • Spaar ze allemaal.
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2006, 18:51:41 »
De dunne draden worden niet warm, je gebruikt draad met dikke kern om zo weinig mogelijk verlies (door weerstand van de draad) te hebben over de lange ringleiding.
2 de vraag geef ik door aan een digitaaldeskundige, wie het weet mag het zeggen.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2006, 18:55:28 door prutser »

direstraits

  • Gast
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2006, 19:10:28 »
Die dunne draad die naar je terugmelder gaat wordt automatisch verdeeld naar je bezetmeldpunten en dus hoef ook geen andere draden te treken die rechtstreeks naar je rails gaat.

Ik weet niet of het verstandig is om zo'n dunne draad aan je terugmelddecoder te koppelen of dat je er een dikkere draad voor moet gaan gebruiken voor je massa naar je s88, zelf heb ik gewoon een dunne draad op de s88 aangesloten maar ik heb dan wel nog niet zo veel gereden en heb dus nog niet een probleem gekregen.

Groeten martijn v/d horst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2006, 19:57:10 »
Omdat je het hebt over draden van de rails die gelijk aan de terugmelder zijn gekoppelt denk ik dat je het over 3 rail hebt. Je zou dan om de 1,5 of 2 meter de middelrail en de railstaaf die niet voor terugmelding dient gewoon aan de ringleiding kunnen hangen. Die naar de terugmelder gaat sluit je niet aan de ring aan (anders heb je altijd bezetmelding).

Als het toch om 2 rail gaat worden de stukken spoor die voor de bezetmelding dingen via de stroomdetectieprint gevoed wat dus automatisch een nieuwe stroomaansluiting oplevert.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2006, 20:04:55 »
Bedankt voor het meedenken.
@Prutser: Ok. duidelijk. Ik dacht dat het met warmte te maken had. Zag van  de week nog een site van een modelbaan met uitgebrande ruituigen en zwarte draden op het schaduwstation onder de baan. Vandaar ook de vraag.

@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

@Timo: Ik heb 2 rail. Dus als ik het goed begrijp hoef ik helemaal geen extra draden te trekken. Dus ook geen ringleiding?

direstraits

  • Gast
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2006, 20:16:11 »
@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

die ander draad hoef je niet aan te sluiten, alleen als je delen hebt die niet op je s88 zitten aangesloten moet je wel aansluiten (wissels bijvoorbeeld).

Gr martijn

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2006, 20:47:54 »
Dank jullie wel. Alles is helder geworden   :P

Willem.