Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
04 December 2025, 23:38:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
04 December 2025, 23:17:21
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
04 December 2025, 22:51:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 December 2025, 22:51:06
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Rondom Charlois door NS264
04 December 2025, 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
Wat is dit voor component door 008200
04 December 2025, 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
04 December 2025, 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
04 December 2025, 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
04 December 2025, 14:22:34
Rail away door Eric v C
04 December 2025, 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
04 December 2025, 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
04 December 2025, 13:45:21
US diorama in H0 door Wim Vink
04 December 2025, 11:05:22
  

Auteur Topic: De dikke en de dunne.  (gelezen 2937 keer)

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
De dikke en de dunne.
« Gepost op: 25 October 2006, 18:45:05 »
Geachte leden van de raad,

Ik heb een vraag over de ringleiding om de baan te voorzien van digitale spanning. Ik heb zitten spitten in het archief en weet dat ik hier dus het beste installatiedraad voor kan gebruiken. Ook dat je om de 1.50 m a 2.00 m een aftakking naar je rails moet maken. Op de site van Fleischmann staat om de 3.00 m. De vraag is nu: de draden vanaf de ringleiding naar de rails en vanaf de TC naar de ringleiding zijn gewoon dunne draden. Worden deze dunne draden dan niet te warm?
Dan aansluitend nog een vraag. De draad vanaf de ringleiding kan ik, denk ik, niet aansluiten op de rail, waaraan ook de draad van de terugmeldecoder zit aangesloten. Of zie ik het verkeerd?
Dank u voor de aandacht.

Gr. Willem Jubels.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6808
  • Spaar ze allemaal.
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2006, 18:51:41 »
De dunne draden worden niet warm, je gebruikt draad met dikke kern om zo weinig mogelijk verlies (door weerstand van de draad) te hebben over de lange ringleiding.
2 de vraag geef ik door aan een digitaaldeskundige, wie het weet mag het zeggen.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2006, 18:55:28 door prutser »

direstraits

  • Gast
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2006, 19:10:28 »
Die dunne draad die naar je terugmelder gaat wordt automatisch verdeeld naar je bezetmeldpunten en dus hoef ook geen andere draden te treken die rechtstreeks naar je rails gaat.

Ik weet niet of het verstandig is om zo'n dunne draad aan je terugmelddecoder te koppelen of dat je er een dikkere draad voor moet gaan gebruiken voor je massa naar je s88, zelf heb ik gewoon een dunne draad op de s88 aangesloten maar ik heb dan wel nog niet zo veel gereden en heb dus nog niet een probleem gekregen.

Groeten martijn v/d horst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2006, 19:57:10 »
Omdat je het hebt over draden van de rails die gelijk aan de terugmelder zijn gekoppelt denk ik dat je het over 3 rail hebt. Je zou dan om de 1,5 of 2 meter de middelrail en de railstaaf die niet voor terugmelding dient gewoon aan de ringleiding kunnen hangen. Die naar de terugmelder gaat sluit je niet aan de ring aan (anders heb je altijd bezetmelding).

Als het toch om 2 rail gaat worden de stukken spoor die voor de bezetmelding dingen via de stroomdetectieprint gevoed wat dus automatisch een nieuwe stroomaansluiting oplevert.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2006, 20:04:55 »
Bedankt voor het meedenken.
@Prutser: Ok. duidelijk. Ik dacht dat het met warmte te maken had. Zag van  de week nog een site van een modelbaan met uitgebrande ruituigen en zwarte draden op het schaduwstation onder de baan. Vandaar ook de vraag.

@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

@Timo: Ik heb 2 rail. Dus als ik het goed begrijp hoef ik helemaal geen extra draden te trekken. Dus ook geen ringleiding?

direstraits

  • Gast
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2006, 20:16:11 »
@Martijn: De vraag is als je  een baan hebt, b.v. een ovaal, met alleen maar blokken, welke onderverdeeld zijn in secties (afrem- en stopsectie) waar moet je dan je extra draden vanaf de ringleiding aansluiten. De ene draad is geen probleem, want die kan je gewoon aansluiten op de spoorstaaf welke niet onderbroken is door isolatielasjes, maar waar komt dan de andere draad? Ik hoop dat ik me zo goed uitmekaar heb gedrukt.

die ander draad hoef je niet aan te sluiten, alleen als je delen hebt die niet op je s88 zitten aangesloten moet je wel aansluiten (wissels bijvoorbeeld).

Gr martijn

Jupie

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: De dikke en de dunne.
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2006, 20:47:54 »
Dank jullie wel. Alles is helder geworden   :P

Willem.