Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 17:46:12
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
Vandaag om 17:41:25
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ben
Vandaag om 17:33:36
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 17:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:02:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Messing op z'n Zweeds (h0) door Simplex
Vandaag om 16:29:42
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 15:34:10
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
  

Auteur Topic: Foto's betuwelijn meettrein  (gelezen 19229 keer)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #15 Gepost op: 15 June 2006, 11:37:43 »
Je moet je voorstellen dat in de wagon, waar de mensen dus goed kunnen zitten en daar dus ook meerijden, alle pc's staan waarop ze alles kunnen volgen en de testresultaten direct kunnen zien.
Sommige app. staat ook in de meetwagon en andere direct in de loc zelf en wordt via draden met de meetwagon verbonden.
Ik dacht dat er in de container ook meet app. zit maar dat weet ik niet zeker.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #16 Gepost op: 15 June 2006, 12:12:45 »
Ow oke
Dan houd ik dat voor me  ;D

Eerlijk gezegt vind ik het met de minuut interesanter worden.  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #17 Gepost op: 15 June 2006, 12:15:17 »
nou dan heb ik nog een weetje voor je: op de container is een stroomafnemer gemonteerd ...., maarja misschien was er geen plaats meer in de container  ;)

groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 15 June 2006, 12:30:21 door Marco Reparon »
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2006, 12:55:41 »
Heb je dat ding (die stroom afnemer op de container) wel eens in actie gezien? Of zit dat ding alleen in de "omlaag stand" er op?

Volgens mij zie ik hem zelfs op de bovenstaande foto op de container zitten.
Maar wellicht weet jij dat ook omdat je eens goed hebt gekeken hebt naar de foto  ;D

Zijn er misschien nog meer foto's van deze voertuigencombinatie/trein

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2006, 14:42:53 »
Ik kan me zo niet zo herinneren dat ik kabels heb zien lopen tussen het rijtuig en een van de lokomotieven of de motorpost. Ik zal thuis de foto's nog eens goed bekijken.

De foto van het rijtuig en de hele trein zijn gemaakt op 7 april toen de hele combinatie goed zichtbaar was bij Andelst (en niet werd afgeschermd door geluidschermen).

Een dag later heb ik tijdens het langsrijden de Alstom-lok met de platte wagen met container zien rijden ten westen van Andelst. Helaas heb ik hier geen foto's van en ik kan me niet herinneren of daarbij de pantograaf tegen de bovenleiding stond.

De motorpost, BR189 en het rijtuig stonden op dat moment op het CUP in Valburg. Als er al een kabelverbinding bestaat, dan lijkt het me het meest waarschijnlijk dat deze tussen het rijtuig en de motorpost of BR189 loopt of tussen de Alstom lok en de platte wagen met container.
Maar zoals al gezegd, ik zal de foto's er eens op nakijken.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2006, 21:14:51 »
Thuis heb ik even de foto's bekeken. Ik kan geen kabels ontdekken van het EETC-rijtuig naar de motorpost of de BR189. Wel tussen de platte wagen met container en de Alstom-lok:


In ieder geval een een beter exemplaar van de foto van het EETC-rijtuig geplaatst (zie mijn eerdere bijdrage).

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2006, 21:37:14 »
hoi allemaal,

misschien lig het aan mij, maar die pantograag op de container moet zeker 1.20 m omhoog. is dit niet wat veel?

robbert ;)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #22 Gepost op: 16 June 2006, 09:23:11 »
Pantografen kunnen een heel eind uitklappen! (kijk maar eens bij je modeltreinen  ;D ) Alleen zijn we het niet gewend om te zien in het echt.
Ik denk dus dat deze Panto de bovenlijding wel halen kan hoewel het er dan wat maf uit ziet misschien.

Ik snap alleen nog niet waarom deze verbonden is met de Alstom dieselloc die er voor staat.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #23 Gepost op: 16 June 2006, 13:39:55 »
Ik heb zojuist met één van de testleiders van de meettrein gesproken.
De BR203 van Alstom verzorgd tractie. De rode container met stroomafnemer wordt HERO genoemd en bevat de hardware / sensoren van de hoogspanningsmeetsystemen.
Het paarse EETC rijtuig is het testcentrum. Hier komen de vele datasignalen (hoogspanningsmeetsysteem, ERTMS-metingen, videaocamera's, ritgegevens, e.d.)_bij elkaar en worden gelogd en real-time geanalyseerd. In dit rijtuig zijn de testleiders ondergebracht en zijn faciliteiten (pantry e.d.) aanwezig.
De MP is volgestouwd met de ERTMS-meetsystemen (en bevat ook nog andere meetsystemen en hardware die niet specifiek voor de Betuweroutetesten nodig zijn maar desgewenst (bij uitvallen van andere systemen) gebruikt kunnen worden.
De BR189 tenslotte is een tricourante loc (1500 V, 15 kV en 25 kV) zonder beveiligingssysteem. Deze loc kan/mag dus nooit zelfstandig op het Nederlandse net rijden en wordt om die reden aan de grens door de MP opgehaald, gekoppeld worden ze wel toegelaten.

Er zijn mij nog foto's toegezegd maar die houden jullie nog tegoed.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #24 Gepost op: 16 June 2006, 13:43:53 »
Hartelijk bedankt voor je uitleg DHG 500

Je onderzoek lost hier een hoop vragen op!
Wel ik heb er nog 1.
Mag die BR189 ook niet over de betuwe route rijden als die af is? dat is namelijk toch ook 25KV?

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #25 Gepost op: 16 June 2006, 13:51:05 »
Nee, niet zonder beveiligingssysteem.
Zelfs een oude stoomloc moet straks een beveiligingssysteem hebben wil hij over het nederlands spoor kunnen tuffen. Behalve trajecten tot 30 km per uur kunnen ontheffing hebben op deze maatregel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #26 Gepost op: 16 June 2006, 15:14:22 »
De BR189 tenslotte is een tricourante loc (1500 V, 15 kV en 25 kV) zonder beveiligingssysteem. Deze loc kan/mag dus nooit zelfstandig op het Nederlandse net rijden en wordt om die reden aan de grens door de MP opgehaald, gekoppeld worden ze wel toegelaten.
Hij is eigenlijk vierspannig, ook het Belgisch/Italiaanse 3000 volt is geen probleem. Dat de locs geen beveiligingsysteem hebben is omdat die nog niet is ingebouwd (voor Nederland, in Duitsland hebben ze al wel gewoon Indusi).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #27 Gepost op: 18 June 2006, 13:50:00 »
Hij is eigenlijk vierspannig, ook het Belgisch/Italiaanse 3000 volt is geen probleem. Dat de locs geen beveiligingsysteem hebben is omdat die nog niet is ingebouwd (voor Nederland, in Duitsland hebben ze al wel gewoon Indusi).

Hoi Rick,

ik 'praat' alleen maar die bewuste testleider na. Mogelijk heeft dit specifieke exemplaar een afwijkende configuratie van wat gebruikelijkis voor deze reeks om interferentie van systemen te voorkomen?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #28 Gepost op: 18 June 2006, 15:18:33 »
Dat zou kunnen maar ik denk niet dat dat gebeurt is. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de testleider bedoelde dat de loc geen beveiligingssysteem voor Nederland heeft.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Foto's betuwelijn meettrein
« Reactie #29 Gepost op: 18 June 2006, 23:43:21 »
.....dat de loc geen beveiligingssysteem voor Nederland heeft.

Daar hebben we i.d.d. geen discussie over ...... ;)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia