Dat 750mm-Backertje (en hier ook) rijdt niet en ik dacht begrepen te hebben dat het niet de bedoeling is dat hij weer rijvaardig wordt. Het blijft een statisch museumstuk. Voordeel is dat hij dan ook zoveel mogelijk oorspronkelijk gehouden kan worden, met originele onderdelen die uit zijn stoomtramtijd dateren. Als een museumstuk rijvaardig gemaakt wordt, dan worden veel onderdelen vervangen. De locomotief slijt tijdens het rijden, zodat nog meer onderdelen vervangen moeten worden om de locomotief rijvaardig te houden.Een replica heeft als voordeel dat geen enkel onderdeel origineel is. Ik vind het echt een optie om in plaats van de enig bewaarde locomotief van een serie rijvaardig te gaan maken, een replica te bouwen en daarmee te gaan rijden en het origineel in zo oorspronkelijke mogelijke staat te statisch bewaren.
Ik vind het echt een optie om in plaats van de enig bewaarde locomotief van een serie rijvaardig te gaan maken, een replica te bouwen en daarmee te gaan rijden en het origineel in zo oorspronkelijke mogelijke staat te statisch bewaren.