Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:38:04
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Gewoon wat busfoto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:22:32
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:20:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
  

Auteur Topic: Bremen 26-11-2006  (gelezen 4381 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Bremen 26-11-2006
« Gepost op: 23 oktober 2006, 21:17:48 »
26 november is er een grote beurs in Bremen (organisator Breidenbach). Waarschijnlijk het hele weekend feest, dat zou ik na moeten kijken.

Ik ga erheen met mijn vader, zie ik daar nog andere bnls-ers wellicht?

Ik was er vorig jaar ook en toen was het zeer de moeite waard. Bij ingang een grote spoor I Marklin baan, daarachter paar rijen nieuw en new old stock. Ongeveer een 20% van de ruimte wordt ingenomen door RC-modelbouwers en horeca. Dat lijkt veel, maar dit deel van de beurs is ruim opgezet terwijl die andere driekwart vol tafels met treinen staat. Weinig fabrikanten, wel een paar kleine. Heel veel tweedehands in de tweede en derde hal, waar op het end ook nog een paar kleinschaliger banen opgesteld stonden. Stuk of 7, tentoonstellen is duidelijk niet het hoofddoel van deze beurs.

Sicco Jan

Gert1

  • Gast
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2006, 10:03:37 »
Bovenstaande informatie klopt, denk ik, niet helemaal. Er is weliswaar wel een beurs, maar volgens mij niet meer georganiseerd door Breidenbach.

Op de website van Breidenbach (http://www.breidenbach-veranstaltungen.de/) kwam ik het volgende tegen:

Bremen: Die Veranstaltung "Euro Modell" gibt es in den Messehallen von Bremen nicht mehr! Für die "Euro Modell" bieten wir jetzt alternativ die Publikumsmessen "Modellbahn Total" an, die in verschiedenen Städten ab Oktober touren. Die Größenordnungen dieser Messen sind unterschiedlich, jedoch nicht so wie die der Euro Modell. Aber letztendlich kommt es ja nicht auf die Masse, sondern auf die Klasse an.

Breidenbach organiseert dichter bij huis (Rheinberg ligt een klein half uurtje rijden achter Nijmegen) wel een andere beurs:
http://www.breidenbach-veranstaltungen.de/01951a98110af9001/index.html

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van bezoekers aan die beurs in Bremen. Misschien een verslagje t.z.t.?

mvg,
Gert

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2006, 10:35:16 »
Hallo Gert,

Wel erg snel naar Reinberg.
Vanuit Nijmegen (midden) naar Reinberg is via de Grote weg (snelste)ongeveer 85 km en de reisduur moet je op bijna een uur rekenen en via Kleve (korste) 70km en daar moet je meer als een uur voor rekenen, stoplichten, 50km max enz.
Maar toch een prima beurs, ben er voor enkele geleden een paar maal geweest.
Zeker de moeite waard.

Ik heb er een aantal jaren gewerkt, ook aan het messe gebouw.

mvg Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2006, 10:36:26 »
hmm, klopt.

linkje

Messe Sinsheim is nu de organisator, dat zou kunnen betekenen dat het accent meer op andere modelbouw komt te liggen (RC, schepen, vliegtuigen etc).

Breidenbach organiseert toch vooral modelSPOORbeurzen, zoals ik in de eerste mail zei. Ik zal de MIBA er nog eens op naslaan waarom ik Bremen aan Breidenbach koppelde (afgezien van het vorige bezoek).

Er komt dus absoluut een verslag!

Over die andere beurzen van B*: ik heb er enkele nog noordelijker bezocht (Leer, Oldenburg, Jever, Emden) en dat waren steeds leukere beurzen dan in Nederland (sorry dat ik het zeg). Als je vergelijkbare beurzen naast mekaar legt tenminste. Maar dan spelen reisafstand en -kosten natuurlijk ook een rol.

Sicco Jan

Gert1

  • Gast
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2006, 10:50:43 »
@ Piet: Ik passeerde Nijmegen destijds via de snelweg en in mijn beleving waren we daarna vrij vlot in Rheinberg. Maar misschien was het dan toch wel een ruim half uur.   ;)

@ Sicco Jan: Het zou heel goed kunnen dat de beurzen daar in het Noorden leuker/beter zijn dan hier. Echter voor mij is Bremen een dikke 4 uur rijden. En na Houten -  Rail 2006 Den Bosch - Modelspoor Expo Mechelen - Eurospoor Utrecht en weer Houten, doe ik het over een paar weken weer even rustig aan.

Overigens lees ik ook graag verslagen over die beurzen in Leer, Oldenburg, Jever en Emden als je die nog eens bezoekt.
Die ene keer dat ik in Rheinberg was, was erg geslaagd. Misschien volgend jaar maar eens zo'n minder bekende beurs meepikken.

mvg,
Gert

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2006, 20:48:55 »
vandaag op de beurs in Bremen geweest, foto's zal ik morgen plaatsen (als ik een paar toonbare heb). Verslagje hier:

Beurs was in tegenstelling tot vorige keer een echte combinatie van alles wat zich modelbouw noemt. Van R naar L waren aanwezig, nummering volgens de Messe Bremen:

foyer: RC raceclub die met radiografisch bestuurde electrische modelauto's over tapijt racet. Kort naar gekeken, het is mijn hobby niet.

AWD-Dome: modelvoertuigen met benzinemotoren die over een groot (halbreed) zandparkoers raceten op tijd. Dit ziet er spectaculair uit, daarom wat langer bij stilgestaan. De geur die dit verspreid is apart te noemen.

hal 2: diverse modelbanen. Twee kermisbanen, een circus, twee blikken spoorbanen, MSC Spijkspoor, MV Zuid-Limburg en een simpele baan van de MEC Oranienburg. Leukste element hier vond ik de rondvaartboot van MV ZL en de lichtshows op de kermisbanen. Wat is er met moderne (LED) verlichting toch veel moois te maken.

hal 4: modelspoorbeurs. De linkerkant van de hal werd ingenomen door verkopende handelaren en fabrikanten. Geen van beide overheerste (...). Tevens stond daar een N-baan die best aan te zien was (Eisenbahnfreunde Friesland, daar zal het wel aan liggen), wie dat wil kan morgen nog naar Leeuwarden... De andere kant van de hal bevatte de modelbanen in Z, H0, 0, I, IIm en nog enkele kleinere fabrikanten. Ik hoop een paar leuke foto's te kunnen laten spreken.
LGB:

Vitrine:

Banen:




hal 5: vliegtuigen, trucks en auto's, meest RC. De hal was gevuld met handelaren en fabrikanten en 2 grote speeltuinen: een zone waar indoor gevlogen kon worden (en werd gedaan!) en een zone waar de truckers konden spelen in zand of op de betonvloer. En heel belangrijk: de kartonbouwers hadden hier hun domein. Wat deze mensen van papier in mekaar pritten is heel opmerkelijk! En aanstekelijk, al ben ik zonder Ausschneidebogen huiswaarts gekeerd. De kartonschaal is ongeveer 1:500.
RC:

Karton:




hal 6: scheepsmodelbouw. Hier vooral bouwers, ik heb begrepen dat er vooral veel sprake is van zelfbouw en slechts enkele kant en klaar producten. En dan nog met name van componenten (wie plastic, metaal, messing, kevlar, you-name-it profielen, boutjes en moertjes, motoren, servo's, electronica zocht was in het walhalla). Goed, schepen dus. En ook die blik over de schutting was de moeite waard, want die lui kunnen bouwen. Als voorbeeld noem ik een 85kg messing schuit die lakklaar was en diverse grote houten replica's van zeilschepen. Zondermeer museumkwaliteit. Deze lui bouwen elk spantje na, zelfs als je het nooit meer ziet (doen die kartonisten ook, maar zonder tussenschotten wordt 1 meter olietanker maar een slappe t***s). Midden in de zaal hadden ze een zwembad geinstalleerd waar driftig gevaren en geshowd werd. Naar aanleiding van deze beurs en het bezoek aan Veendam vorige week zal ik zeker eens gaan kijken hoe dat nou zit met duikbootbouwen (m.n. afzinken/opstijgen). Een wat kleiner kuipje had de IG Kaiserliche Marine meegenomen. Dit is een combinatie van H0 haven installaties, bebouwing en sporen en dito schepen. Ook weer helemaal top en aanstekelijk. Aan de andere kant van de hal dan ook nog ruimte voor tanks op een zandpiste.
IG Kaiserliche Marine:


Messing schuit:

Duikboten:




Rondom nog eterij (Haacke Beck, ik reed terug dus bleef het bij koffie...).

Fazit? Zowel mijn vader als ik hebben genoten van de blik over de schutting, buiten ons straatje is veel te genieten. Maar we zijn wel teleurgesteld. Dat Breidenbach zich er niet mee bemoeid heeft betekent op spoorgebied zeker 2 hallen met goede tweedehands waar minder, en daar komen we voor. Wat er nog wel was was vooral nieuw en NOS, we denken dat er zeker niet meer dan een rustig beursje als Koog Zaandijk aan tweedehands te vinden was. Eerder minder. En dat volume verzuipt gewoon op deze schaal. Houdt het financieel wel beheersbaar :-|. Modellbau Messe Bremen in deze vorm zal me volgend jaar niet weer 8 uur in de auto laten zitten.

O ja, kroketten kennen ze niet  :D.


Sicco Jan

1 keer een link:, de foto's zijn verder genummerd van 1-87.
http://i118.photobucket.com/albums/o113/siccojan/bremen%202006/Bremen-69.jpg
« Laatst bewerkt op: 26 november 2006, 19:43:27 door Sicco Jan. Reden: foto\'s! »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2006, 19:44:36 »
schop. Foto's.

Gert1

  • Gast
Re: Bremen 26-11-2006
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2006, 20:44:14 »
Hartelijk dank voor het verslag en de foto's!

mvg,
Gert