Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1793404 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re: 19 Toen
« Reactie #3525 Gepost op: 04 januari 2018, 16:44:10 »
Interessante beelden en verhalen Wim; ik kijk uit naar de volgende foto's.
Gr Frank.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: 19 Toen
« Reactie #3526 Gepost op: 04 januari 2018, 17:26:19 »
Prachtige kleuren ook die wagens zo in dat landschap  :o

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3527 Gepost op: 04 januari 2018, 19:23:02 »
Tja.
Japan is en blijft een bijzonder fotogeniek land.
En sowieso een bijzonder land...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #3528 Gepost op: 05 januari 2018, 11:52:50 »
Jaren later heb ik een h0 model van zo'n Gifu interurban kunnen kopen van het merk Tomix (wel voor normaalspoor).

Is het wel normaalspoor? Japanse modellen zijn vaak 1:80, wat neerkomt op een spoorwijdte van 1320 mm bij 16,5 mm modelspoor. Dat klopt nog steeds niet, maar het is in ieder geval smaller.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3529 Gepost op: 05 januari 2018, 14:42:04 »
@Peter Korsten: interessante vraag. Ik ben eigenlijk afgegaan op de info op de verpakking van de fabrikant (HO 602).
In een uitgave van de Japan Tramway Society uit 1976 vond ik de breedte en lengte van deze tramserie, te weten
220 cm breed en 1331 cm lang.
Omgerekend naar 1:87 is dat dan een breedte van 25,2 mm en een lengte van 152,9 mm.
In 1:80 moeten de afmetingen zijn: 27,5 mm breed en 166,3 mm lang.
Het model (de bak zonder koppelingen) is 27 mm breed en 158 mm lang
Het lijkt er dus op dat het model inderdaad in een schaal van ongeveer 1:80 gemaakt is.
De spoorwijdte van het model klopt uiteraard niet. In werkelijkheid 1067 mm en dat is geen 16,5 mm in model.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent




Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3530 Gepost op: 06 januari 2018, 20:09:11 »
Verder met de tram in Gifu en wel met het stadstraject tussen Chusetsu en Gifu Ekimae
(via de kruising bij Tetsumeicho en het Meitetsu station Shin Gifu). Deze route stond te boek
als de Gifu Shinai lijn. Dit deel was nog geen 4 km lang.
Ter herinnering nog even de schets van het tramnet.



Na vertrek uit het station Chusetsu werd er via een vrije baan achter de huizen langs een doorgaande weg bereikt.
Op deze overgenomen dia van Henk Ontrop van 11 mei 1983 rijdt vierasser 571 (bouwjaar 1950) naar Chusetsu.


Eveneens een dia van 11 mei 1983, gemaakt door Henk Ontrop bij de doorgaande weg.
Vierasser 566 (bouwjaar 1958) is een wagen overgenomen van het opgeheven trambedrijf van Kanazawa.


Een stukje verder op de doorgaande weg op 20 april 1995 met mr. 574 (bouwjaar 1953) bij de oprit naar een brug. 


De brug. Het lukte mij niet om op 20 april 1995 een tram zonder auto erbij te fotograferen (te veel autoverkeer).


Een dia, gemaakt door Hans Oerlemans op 11 mei 1983, met minder autoverkeer.


Mr. 513 en 512 op weg naar Kurono (Ibi lijn) op 20 april 1995. Deze foto leverde toch wel wat stress op in de zin van "gaat het lukken zonder auto's ervoor".
Een tweede kans kreeg je niet, want het duurde zeker een paar uur voordat deze tram weer langs zou komen. De zonnestand wacht daar niet op.


Na een kilometertje of zo was er een bocht. Mr. 770/771 zal ook de Ibi lijn opgaan.


Dezelfde bocht, maar nu op 29 april 1999. Er is inmiddels nieuw materieel (en een nieuw kleurtje). De serie 780 is in 1997/1998 geleverd (7 stuks).

Binnenkort het vervolg van de Gifu Shinai lijn.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 16:03:56 door Willem1951 »

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3531 Gepost op: 07 januari 2018, 12:28:56 »
Verder met de Gifu Shinai lijn in de richting van Gifu Ekimae (het JR station).


Ook op 29 april 1999 reed mr. 571 nog tussen Chusetsu en het station van Gifu.


Mr. 770/771 had nog de rode kleur.


Het was in 1999 blijkbaar de bedoeling om ook het oudere materieel een nieuw kleurtje te geven.
Mr. 776/777 in de nieuwe outfit.


Mr. 785 in de buurt van de kruising Tetsumeicho eveneens op 29 april 1999.


Een dia van 11 mei 1983, gemaakt door Henk Ontrop, bij de kruising Tetsumeicho met 2 ex Kanazawa trams.


Mr. 575 zal naar links (op de dia) afbuigen richting station. Eveneens een dia van 11 mei 1983 van Henk Ontrop.


Deze dia van 11 mei 1983 is helaas erg slecht. Nogmaals de kruising bij Tetsumeicho.


De halte bij het Meitetsu Shin Gifu station met mr. 512 en 513 op 20 april 1999.


Op 18 april 1995 had ik dezelfde combinatie ook als eens voor het Meitetsu station gefotografeerd.


Daarna werd er doorgereden naar het eindpunt bij het JR station van Gifu. Op deze dia van 18 april 1995 komt de tram al weer terug.



Twee dia's van Henk Ontrop, gemaakt bij het eindpunt Gifu Ekimae op 11 mei 1983.


Nog even terug bij het Meitetsu Shin Gifu station. Dia van 18 april 1995.


In de verzameling dia's van Henk Ontrop zat ook deze opname: een ex Kanazawa tram in nog oude kleuren van Gifu bij het Shin Gifu station.
Interessante dia, want het dienstspoor naar het Meitetsu station is zichtbaar. De dia moet nog verder opgeknapt worden (stof wegklonen).


In 1983 reden de overgenomen trams uit Kanazawa nog volop. In 1995 is dit de enige, die ik toen in Gifu heb gezien.


Het is niet altijd mooi weer in Japan. Dus maar eens naar Fukui, dat in de buurt ligt.


Fukui kwam in 1995 ook voor in de lijst met Japanse trambedrijven. Op station Takefu-shin stond ook inderdaad een ex Gifu trammetje, mr 562.
Het werd alleen voor speciale ritten ingezet.


In 1995 reed er in Fukui dit materieel. Is niet echt tramachtig te noemen. Na de opheffing van de tram in Gifu heeft Fukui overigens flink wat materieel
overgenomen. Deze treinen zijn daarmee vervangen.


Tot slot nog een oude opname. Het is mij niet duidelijk waar precies in Gifu de fotograaf stond.

Over enige tijd verder met de zogenaamde Minomachi lijn.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2018, 16:05:38 door Willem1951 »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3532 Gepost op: 07 januari 2018, 12:33:06 »
Blijft een apart gezicht in de meeste Japanse steden: het bovengronds elektriciteitsnet.
Want het meeste wat je op de foto's zien, behoort niet tot de trambovenleiding.

Een uitdaging voor modelbouwers...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: 19 Toen
« Reactie #3533 Gepost op: 07 januari 2018, 12:41:08 »
En niet alleen de trams zijn prachtig, maar ook de klassieke Japanse auto's!

Groet Hans

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: 19 Toen
« Reactie #3534 Gepost op: 07 januari 2018, 14:23:32 »
Wat dacht je hier van? Ook 19Toen en bovengrondse leidingen in de stad (Toronto):

Groet, Frank

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #3535 Gepost op: 08 januari 2018, 10:13:41 »
Bovengrondse stroomleidingen zouden in het geval van Japan te maken kunnen hebben met de vele aardbevingen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3536 Gepost op: 08 januari 2018, 10:17:17 »
Bij overgenomen dia's (iets wat in het "dia tijdperk" vaak voorkwam - er waren zelfs geregeld dia veilingen)
is het naderhand soms een uitzoekerij waar precies de dia gemaakt is.
Dankzij het internet, meer bijzonder Google Street View, kan je aan de hand
van de bebouwing proberen het fotopunt terug te vinden.
Alleen, als een tramlijn al lang geleden opgeheven is, wordt het vaak wel moeilijk. Er is
niet meer te zien, dat er ooit een tram gereden heeft. In Gifu wordt het al moeilijk om de
trajecten, die ik in 1995 en 1999 heb gefotografeerd, nog op Google Earth te zien.

Op de onderstaande dia van Henk Ontrop van 11 mei 1983 weet ik aan de hand van het gele
bestemmingsbord op de tram dat dit op de in 1988 opgeheven tramlijn naar Nagara Kitamachi
moet zijn. Nu is deze makkelijk, want het is het eindpunt (te zien aan het enkelspoor).
Maar waar dit nu precies was, daar kom ik niet achter.
Behalve het opknappen van de oude dia's  is dit uitzoeken van het fotopunt voor mij ook wel een deel
van de lol, die ik eraan heb.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7403
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 19 Toen
« Reactie #3537 Gepost op: 08 januari 2018, 20:05:40 »
Een kort linkje naar het Duitse DSO forum: NS in 1979 (Roermond, Venlo, Nijmegen). 1500, botsneuzen, gloedjenieuw ICM. Mooi.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: 19 Toen
« Reactie #3538 Gepost op: 08 januari 2018, 20:48:54 »
Mooie vondst  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: 19 Toen
« Reactie #3539 Gepost op: 12 januari 2018, 11:40:12 »
Nogmaals de tram van Gifu in Japan.
Ik was nog een oudere dia vergeten:
Oud spul uit de 20-er jaren bij het JR station in Gifu (verzameling Henk Ontrop).


Tot slot de Minomachi lijn.

Deze interlokale tramlijn begon bij Tetsumeicho (de tramkruising in het centrum van de stad) en eindigde in het stadje Mino.
Reizigers voor het Meitetsu en JR station moesten voor 1970 altijd bij het eindpunt Tetsumeicho overstappen op de stadstram.
Daarom is er in 1970 bij de halte Keirinjyo-mae een aftakking gemaakt naar het Meitetsu station (Tagami lijn).
Complicatie was dat op het laatste stuk onder de bovenleiding met 1500 volt gelijkstroom van de Meitetsu treinen werd gereden.
Er kwamen dus nieuwe trams (serie 600 en later serie 880) die zowel de 600 volt van het stadsnet als de 1500 volt aankonden.
Er ontstond ook een wat gecompliceerde dienstuitvoering met de wisselplaats Hinobashi als middelpunt.


De wisselplaats Hinobashi op 18 april 1995. De voorste wagen op het linker spoor pendelt tussen Hinobashi en het stadseindpunt Tetsumeicho.
De achterste wagen op het linker spoor is van het Meitetsu station gekomen en zal kruisen met de komende tram op de achtergrond om verder
te rijden naar Shin Seki (waar overgestapt moest worden voor de richting Mino). De komende tram op de achtergrond zal naar het Meitetsu station
rijden.


Beide types tweesysteemtrams.


Dia van Henk Ontrop, gemaakt op 11 mei 1983 vanaf de voetgangersbrug bij de halte Hinobashi.


Mr. 601 op 18 april 1995 bij het eindpunt Tetsumeicho.


Zelfde eindpunt, maar dan op 11 mei 1983.


In het centrum van Gifu was de Minomachi lijn nog dubbelsporig. De rest van de lijn was enkelsporig.
Na de opheffing van het lijngedeelte Mino - Shin Seki werd mr. 592, die daar voorheen pendelde, in het centrum van Gifu ingezet.


20 april 1999, een wagen van de serie 880/881.


Eveneens op 20 april 1999.


Een ex Sapporo wagen (serie 870/871).


Op 11 mei 1983 fotografeerde Henk Ontrop ook een ex Sapporo wagen, maar vanaf een andere voetgangersbrug.


De halte Keirinjyo-mae op de Tagami lijn naar het Meitetsu Shin Gifu station.


Als beveiliging werd er "met de staf" gereden. Op deze uitsnede de uitwisseling.






Tussen Keirinjyo-mae en de wisselplaats Hinobashi (20 april 1999).

Straks verder met de rest van de Minomachi lijn.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent