Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:08:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
13 December 2025, 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
13 December 2025, 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje  (gelezen 433365 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #270 Gepost op: 23 July 2009, 10:07:29 »
Als ik even zo vrij mag zijn om op Johan, maar ook in het algemeen even te reageren.

Tuurlijk is het mogelijk om een roltrap te maken, en ik denk zelfs dat mij dat wel lukt in een uurtje, of maximaal 2 (dus Mittchel ook wel  ;))
Maar er komen wel een paar dengen bij kijken waaraan niemand lijkt te denken.

Johan, dit is geen kwade wil in jouw richting hoor!
Maar welke schaal moet die roltrap zijn bijvoorbeeld?
En dan het leuke van een roltrap in het algemeen.... die heb je in meer lengte en breedte maten dan er stoeptegels op een perron liggen!
Dus een roltrap voor de één is leuk, maar de ander heeft er niets aan omdat die dan enkele milimeters te kort of te lang is.
Dus je zou dan eigenlijk moeten kijken naar de omgeving van die roltrap en kijken of de hele omgeving van die roltrap intresant is voor meer mensen.
Stel dat die roltrap in een warenhuis terrecht komt? Misschien zijn er wel meer mensen die een warenhuis op de baan willen hebben?

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het maken van producten eindeloos is! Echt absoluut limietloos kan ik uit eigen ervaring zeggen. Overigens wil dat niet zeggen dat ook alles makkelijk te maken zou zijn, maar het kan in ieder geval! De vraag is alleen in hoeverre je moeite en tijd die je er in steekt, op een gegeven moment gaat afwegen tegen de hoeveelheid mensen die er baat van hebben.

En dan nog een klein laatste puntje: Wanneer iemand aangeeft dat hij of zij dat wel zou wil tekenen, heeft de tekenaar per definitie informatie nodig! Want lukraak beginnen met tekenen is echt zonde van je tijd. Je hebt maten nodig en afbeeldingen (vooral de maten) om te zien hoe zoiets in elkaar zit. Wanneer iemand dus een vraag heeft van dat of dat zou ik wel willen, heb je per difinitie meer kans als je een tekenaar maatvoering en foto's kan overhandigen.

Tot zover even mijn noot, waarmee ik het een en ander algemeen bekend wilde maken.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 23 July 2009, 10:20:17 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #271 Gepost op: 23 July 2009, 19:43:26 »
Dat heeft Mark perfect beantwoord!

nog iets:

als ik aan een roltrap denk, denk ik aan een prijzig ding (aangezien alles dicht is,, geen buizen enzo)
is dat niet makkelijker om dat met karton/papier te maken?


Anyway:

De 9500 serie IRM, waar moet de motor inkomen? in een kopbak? of in de motorwagen (middelste bak)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #272 Gepost op: 23 July 2009, 19:56:36 »
Als ik me ermee mag bemoeien; ik heb zelf, welliswaar in H0, een tweetal ICE's.
! met de motor in de motorbak (midden) en 1 met de motor voorin.
Ik blijf erbij dat degene met de motor voorin beter lijkt te rijden en sporen.
Das mijn mening. Wellicht hebben anderen een andere ervaring?
Hans 8)

jakop

  • Gast
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #273 Gepost op: 23 July 2009, 20:08:40 »
(middelste bak)

je bedoeld; 1 van de tussenbakken... ;D

De meeste kans om de motor zo onzichtbaar mogelijk te maken heb je in de koprijtuigen achter de deurtjes van de apparatenkasten (aan één kant dan wel)

Aspelix

  • Gast
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #274 Gepost op: 23 July 2009, 22:04:30 »
Even een reactie op Mark.

Roltrappen zijn in talloze maten.
Accoord.
Wil dat dan zeggen, dat ze in evenzovele talloze soorten en maten moeten worden ontworpen in model.?

Kenmerk van een trap is, dat deze bestaat uit treden.
Wat ik me kan voorstellen, is dat een roltrap getekend word in modulaire vorm:
De bovenkant, de onderkant en een tussenstuk.
Door meerdere tussenstukken te plaatsen maak je een langere roltrap.
Door een tussenstuk in te korten, maak je de volledige roltrap op maat.
Uitgaande van een tredehoogte van 20 cm in werkelijkheid, kom ik op een 1:87 hoogte verschil van 2,3 mm afgerond en in Spoor N van 1,25 mm.
Dat zijn verschillen, die voor ieder beetje bouwer op te hewffen zijn.

Ook treinstellen worden zo vaak geleverd: Er zijn maar weinig stellen, die kompleet als eenheid of langer dan 4 bakken worden geleverd. Waarom zou dat met een roltrap niet kunnen.

Zo er al meer dan twee soorten gemaakt zouden moeten worden, buiten dan in de verschillende schaalverhoudingen, is dat dan zo onoverkomelijk voor de afnemers ?

Ik kan me ook nog voorstellen, dat een breeklijn wordt aangebracht op 1/3 van de breedte, zodat een roltrap kan worden gemaakt door de modelbouwer van 2, 3 of 4 breedte eenheden.

Ik geef het toe, er zijn mensen op het forum, die alles tot in de perfectie willen af fabriek.
Dat is maar een relatief kleine groep.
Als Mitchel of wie dan ook, kans ziet om zoiets modulair te uit te werken, dan lijkt ook dat mij een interessante uitdaging, zowel voor de ontwerper/tekenaar als voor de uiteindelijke bouwer.

Om een duits gezegde te citeren: Es gibt nichts, was es nicht gibt.

Succes en veel plezier met onze gezellige hobby.
Ruurd

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #275 Gepost op: 25 July 2009, 23:29:10 »
Hoi Gerard,

bankjes zonder reclame en stationsbord zijn wel online,, met alleen reclame erbij heb ik nog niet (nooit in t echt gezien  :-[ foto?

Vuilnisbakken,, ermm die wil ik eerst nog eens zelf uitprinten, weet niet of die goed uit de verf waren gekomen!

Ik bedoelde eigenlijk alleen borden, zonder bankjes en stationsnaambord (den aan bijv. vertrekstaat- of reclameborden)

Zou dat mogelijk zijn?  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #276 Gepost op: 27 July 2009, 18:17:04 »
dat zal geen probleem zijn! :D

N of HO? :D of LGB :P

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #277 Gepost op: 27 July 2009, 19:10:42 »
H0  (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #278 Gepost op: 27 July 2009, 19:57:36 »
U vraagt wij draaien Gerard!

hij staat er nu ook bij ;) klaar voor de verkoop :)

de palen zijn vierkantachtig maar valt niet op uitgeprint (als ik zo naar de versie met bankje kijk! :D )

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #279 Gepost op: 27 July 2009, 20:09:23 »
uhm... nog niet helemaal juist....

ik bedoel een bord.... zónder stationsnaambord en bankje

Dus een bord, met alleen een groote plaat voor reclame ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #280 Gepost op: 27 July 2009, 20:31:39 »
Okey, mijn fout.
maar mss zijn andere mensen wel geintereseerd hierin :P

ik ga ff family guy kijken, en zal dan verder knutselen! ;)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #281 Gepost op: 27 July 2009, 20:42:57 »
zoiets dus eigenlijk  ;)


Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #282 Gepost op: 27 July 2009, 20:52:24 »

op dit moment is deze geupload en wel ;)

beter? :D

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #283 Gepost op: 27 July 2009, 21:18:15 »
Now we're talking!  ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #284 Gepost op: 27 July 2009, 22:28:06 »
En.... order geplaatst!  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl