Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:40:55
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje  (gelezen 422382 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #270 Gepost op: 23 July 2009, 10:07:29 »
Als ik even zo vrij mag zijn om op Johan, maar ook in het algemeen even te reageren.

Tuurlijk is het mogelijk om een roltrap te maken, en ik denk zelfs dat mij dat wel lukt in een uurtje, of maximaal 2 (dus Mittchel ook wel  ;))
Maar er komen wel een paar dengen bij kijken waaraan niemand lijkt te denken.

Johan, dit is geen kwade wil in jouw richting hoor!
Maar welke schaal moet die roltrap zijn bijvoorbeeld?
En dan het leuke van een roltrap in het algemeen.... die heb je in meer lengte en breedte maten dan er stoeptegels op een perron liggen!
Dus een roltrap voor de één is leuk, maar de ander heeft er niets aan omdat die dan enkele milimeters te kort of te lang is.
Dus je zou dan eigenlijk moeten kijken naar de omgeving van die roltrap en kijken of de hele omgeving van die roltrap intresant is voor meer mensen.
Stel dat die roltrap in een warenhuis terrecht komt? Misschien zijn er wel meer mensen die een warenhuis op de baan willen hebben?

Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het maken van producten eindeloos is! Echt absoluut limietloos kan ik uit eigen ervaring zeggen. Overigens wil dat niet zeggen dat ook alles makkelijk te maken zou zijn, maar het kan in ieder geval! De vraag is alleen in hoeverre je moeite en tijd die je er in steekt, op een gegeven moment gaat afwegen tegen de hoeveelheid mensen die er baat van hebben.

En dan nog een klein laatste puntje: Wanneer iemand aangeeft dat hij of zij dat wel zou wil tekenen, heeft de tekenaar per definitie informatie nodig! Want lukraak beginnen met tekenen is echt zonde van je tijd. Je hebt maten nodig en afbeeldingen (vooral de maten) om te zien hoe zoiets in elkaar zit. Wanneer iemand dus een vraag heeft van dat of dat zou ik wel willen, heb je per difinitie meer kans als je een tekenaar maatvoering en foto's kan overhandigen.

Tot zover even mijn noot, waarmee ik het een en ander algemeen bekend wilde maken.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 23 July 2009, 10:20:17 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #271 Gepost op: 23 July 2009, 19:43:26 »
Dat heeft Mark perfect beantwoord!

nog iets:

als ik aan een roltrap denk, denk ik aan een prijzig ding (aangezien alles dicht is,, geen buizen enzo)
is dat niet makkelijker om dat met karton/papier te maken?


Anyway:

De 9500 serie IRM, waar moet de motor inkomen? in een kopbak? of in de motorwagen (middelste bak)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #272 Gepost op: 23 July 2009, 19:56:36 »
Als ik me ermee mag bemoeien; ik heb zelf, welliswaar in H0, een tweetal ICE's.
! met de motor in de motorbak (midden) en 1 met de motor voorin.
Ik blijf erbij dat degene met de motor voorin beter lijkt te rijden en sporen.
Das mijn mening. Wellicht hebben anderen een andere ervaring?
Hans 8)

jakop

  • Gast
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #273 Gepost op: 23 July 2009, 20:08:40 »
(middelste bak)

je bedoeld; 1 van de tussenbakken... ;D

De meeste kans om de motor zo onzichtbaar mogelijk te maken heb je in de koprijtuigen achter de deurtjes van de apparatenkasten (aan één kant dan wel)

Aspelix

  • Gast
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #274 Gepost op: 23 July 2009, 22:04:30 »
Even een reactie op Mark.

Roltrappen zijn in talloze maten.
Accoord.
Wil dat dan zeggen, dat ze in evenzovele talloze soorten en maten moeten worden ontworpen in model.?

Kenmerk van een trap is, dat deze bestaat uit treden.
Wat ik me kan voorstellen, is dat een roltrap getekend word in modulaire vorm:
De bovenkant, de onderkant en een tussenstuk.
Door meerdere tussenstukken te plaatsen maak je een langere roltrap.
Door een tussenstuk in te korten, maak je de volledige roltrap op maat.
Uitgaande van een tredehoogte van 20 cm in werkelijkheid, kom ik op een 1:87 hoogte verschil van 2,3 mm afgerond en in Spoor N van 1,25 mm.
Dat zijn verschillen, die voor ieder beetje bouwer op te hewffen zijn.

Ook treinstellen worden zo vaak geleverd: Er zijn maar weinig stellen, die kompleet als eenheid of langer dan 4 bakken worden geleverd. Waarom zou dat met een roltrap niet kunnen.

Zo er al meer dan twee soorten gemaakt zouden moeten worden, buiten dan in de verschillende schaalverhoudingen, is dat dan zo onoverkomelijk voor de afnemers ?

Ik kan me ook nog voorstellen, dat een breeklijn wordt aangebracht op 1/3 van de breedte, zodat een roltrap kan worden gemaakt door de modelbouwer van 2, 3 of 4 breedte eenheden.

Ik geef het toe, er zijn mensen op het forum, die alles tot in de perfectie willen af fabriek.
Dat is maar een relatief kleine groep.
Als Mitchel of wie dan ook, kans ziet om zoiets modulair te uit te werken, dan lijkt ook dat mij een interessante uitdaging, zowel voor de ontwerper/tekenaar als voor de uiteindelijke bouwer.

Om een duits gezegde te citeren: Es gibt nichts, was es nicht gibt.

Succes en veel plezier met onze gezellige hobby.
Ruurd

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #275 Gepost op: 25 July 2009, 23:29:10 »
Hoi Gerard,

bankjes zonder reclame en stationsbord zijn wel online,, met alleen reclame erbij heb ik nog niet (nooit in t echt gezien  :-[ foto?

Vuilnisbakken,, ermm die wil ik eerst nog eens zelf uitprinten, weet niet of die goed uit de verf waren gekomen!

Ik bedoelde eigenlijk alleen borden, zonder bankjes en stationsnaambord (den aan bijv. vertrekstaat- of reclameborden)

Zou dat mogelijk zijn?  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #276 Gepost op: 27 July 2009, 18:17:04 »
dat zal geen probleem zijn! :D

N of HO? :D of LGB :P

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #277 Gepost op: 27 July 2009, 19:10:42 »
H0  (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #278 Gepost op: 27 July 2009, 19:57:36 »
U vraagt wij draaien Gerard!

hij staat er nu ook bij ;) klaar voor de verkoop :)

de palen zijn vierkantachtig maar valt niet op uitgeprint (als ik zo naar de versie met bankje kijk! :D )

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #279 Gepost op: 27 July 2009, 20:09:23 »
uhm... nog niet helemaal juist....

ik bedoel een bord.... zónder stationsnaambord en bankje

Dus een bord, met alleen een groote plaat voor reclame ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #280 Gepost op: 27 July 2009, 20:31:39 »
Okey, mijn fout.
maar mss zijn andere mensen wel geintereseerd hierin :P

ik ga ff family guy kijken, en zal dan verder knutselen! ;)

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #281 Gepost op: 27 July 2009, 20:42:57 »
zoiets dus eigenlijk  ;)


Mitchell

  • 3D Designer
  • Online Online
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #282 Gepost op: 27 July 2009, 20:52:24 »

op dit moment is deze geupload en wel ;)

beter? :D

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #283 Gepost op: 27 July 2009, 21:18:15 »
Now we're talking!  ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:3D/RM: Mitchell's hoekje
« Reactie #284 Gepost op: 27 July 2009, 22:28:06 »
En.... order geplaatst!  ;D (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl