Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Ha in H0  (gelezen 40605 keer)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #75 Gepost op: 13 October 2012, 23:01:49 »
En het voorlopige resultaat op deze module:

Reinier

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Ha in H0
« Reactie #76 Gepost op: 13 October 2012, 23:27:38 »
mooi, je zou kunnen overwegen kleinere wissels of onderdrondse aandrijving, anderzijds hoeveel centimeter gaat het uiteindelijk over in verhouding qua opstelruimte ;)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #77 Gepost op: 14 October 2012, 19:07:09 »
De opstelruimte is dusdanig lang dat er best speelruimte is om de wissels iets verder uit elkaar te leggen dan oorspronkelijk gepland. Geen probleem dus en geen noodzaak om de aandrijvingen ondergronds te leggen. Kortere wissels gebruik ik liever niet, dit zijn de standaard wissels van het oude Roco-systeem en die bevallen prima. 
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #78 Gepost op: 20 October 2012, 20:34:26 »
Om de sporen verder te kunnen leggen naar de volgende module, moeten de modules tegen elkaar liggen. Dat past helaas niet op de werkbank. Daarom heb ik een hulpconstructie gemaakt:



...waarop twee modules kunnen liggen. Nog op een iets fijnere werkhoogte ook.

Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #79 Gepost op: 26 October 2012, 23:39:44 »
Het bouwen is afgelopen week niet erg opgeschoten. Ik wil de railovergangen tussen de modules verstevigen met de printplaatmethode, maar was even vergeten dat je dan wel printplaat moet hebben. Inmiddels is deze binnen en kan er verder worden gebouwd. Ik besloot om eerst maar eens een proefstukje te maken, want ik heb deze methode nog niet eerder gebruikt.

Het proefplankje. De verticale lijn moet de modulescheiding voorstellen. Aan weerszijden heb ik een strookje printplaat gelijmd:



Hup, de rails er overheen, waaruit een aantal dwarsliggers zijn verwijderd:



En tenslotte solderen. Het resultaat is redelijk, maar het soldeerwerk had netter gekund. Ik vrees dat ik een nieuwe soldeerstift nodig heb, want in de huidige zit weinig vorm meer.... Na het solderen zijn de spoorstaven doorgezaagd met een Roco-zaagje. Ook is de koperlaag tussen de spoorstaven doorgevijld, anders krijgen we natuurlijk kortsluiting.



Kortom, deze methode lijkt me wel bruikbaar. Te lelijk voor een zichtlocatie, maar prima voor het schaduwstation.
Reinier

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Ha in H0
« Reactie #80 Gepost op: 27 October 2012, 02:06:06 »
Hoe zit t dan met doorverbinden ??? Ik ken deze methode niet :-[
groeten,
Auke

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #81 Gepost op: 27 October 2012, 07:54:17 »
Elektrisch bedoel je? Alle sporen krijgen op elke module een eigen aansluiting en die worden onder de modules met stekkers aan elkaar doorverbonden.
Reinier

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Ha in H0
« Reactie #82 Gepost op: 27 October 2012, 11:04:15 »
Okee, duidelijk ;D
groeten,
Auke

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #83 Gepost op: 29 October 2012, 19:39:42 »
Zojuist even een sterkteproef gedaan met het proefstukje: Schroevendraaier eronder en proberen de rails los te wrikken. Ik had verwacht dat de printplaat los zou komen van het hout of desnoods dat de soldering zou breken, maar tot mijn verrassing scheurde de koperlaag  los van de print. Daar had ik niet direct op gerekend.

Reinier

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Ha in H0
« Reactie #84 Gepost op: 30 October 2012, 08:13:07 »
Ik heb wel vaker mee gemaakt dat t koper van een printplaat los liet als er een beetje spanning op komt te staan..
groeten,
Auke

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #85 Gepost op: 26 December 2012, 19:13:51 »
Dit draadje maar weer eens even afgestoft. Sinds de laatste update had ik er niets meer aan gedaan, maar wel veel nagedacht hoe het verder moet met 't project. Ik merkte namelijk dat ik al een tijdje weinig enthousiasme had om verder te bouwen, vandaar dat het project ook regelmatig een tijdje stil lag.

Het ontwerp spreekt me zelf nog steeds aan, daarom zou ik het op zich ook wel afgebouwd willen zien. Dat het een nogal omvangrijk project is, dat jaren duurt, had ik bij het begin al voorzien en dat schrikt me ook niet echt af. Wat wel speelt is dat het een pure tentoonstellingsbaan is, waar ik thuis niets mee kan. Ook dat was voorzien, maar intussen is het enthousiasme om met een baan naar tentoonstellingen te reizen eigenlijk nogal weggeëbt. Dan valt ook de reden weg om sowieso zo'n baan te bouwen. Ik ben me af gaan vragen voor wie ik dan eigenlijk zo'n grote baan zou bouwen, ook gezien de forse investering die het vergt. Verder was ik gaan twijfelen over een aantal onderdelen van het concept. Bij nader inzien had ik geen zin om bovenleiding aan te leggen, wat invloed heeft op het in te zetten materieel. Ook het idee van computerbesturing met Koploper sprak me niet meer aan, maar zonder computer is het niet mogelijk om uitgebreid en levendig treinverkeer te hebben, wat op zo'n baan wel nodig is.

Kortom, na maanden wikken en wegen heb ik besloten het project te stoppen. Beter nu dan als er nog meer tijd en geld in is gaan zitten. Ik ben ook meteen begonnen met demonteren van de reeds gelegde rails en momenteel inventariseer ik de voorraden  om te bezien wat er allemaal weg kan. Ik ga grondig opruimen op het gebied van railmateriaal en toebehoren. Wellicht ook enigszins op het gebied van het rollend materieel, maar dat al beperkt zijn.

Wat ik daarna verder ga doen, staat nog te bezien. Ik heb overwogen om helemaal niets meer te bouwen en alle treinen in een mooie vitrine te zetten, maar inmiddels heb ik toch een vaag idee voor een nieuw projectje, wat iets geheel anders wordt dan wat ik ooit heb gedaan. Maar eerst maar eens kijken of de verkoop van overtollig grut genoeg oplevert om zoiets nieuws te financieren.
Reinier

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Ha in H0
« Reactie #86 Gepost op: 03 January 2013, 21:02:41 »
Als ik ooit weer eens aan een nieuw project ga beginnen dan klik ik dit draadje zeker weer aan. Vooral voor de onderbouw, boordevol praktische tips en heldere uitleg. Geweldig.
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Ha in H0
« Reactie #87 Gepost op: 04 January 2013, 12:50:39 »
hopelijk lukt het je om je nieuwe plan te financieren ;D ben zeer benieuwd :)
groeten,
Auke

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Ha in H0
« Reactie #88 Gepost op: 04 January 2013, 20:54:18 »
Als er maar de zin is om iets voor jezelf te maken,dan staan wij wel klaar om je updates te volgen  ;D
Hopelijk wordt je bouwactiviteit vervolgt,dingen die je doet leg je duidelijk uit en dat levert ook weer ideeen aan ons  (y),kortom niet stoppen  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re:Ha in H0
« Reactie #89 Gepost op: 13 January 2013, 23:54:36 »
Hoewel het project is gestopt, misbruik ik dit draadje nog maar even om te laten zien dat de bouwwerkzaamheden niet helemaal verspilde energie zijn geweest. Ik ontdekte toevallig (zie de opstelling een paar berichten terug) dat twee schaduwstationmodules precies achter elkaar in de beoogde hobbykamer (nu nog rommelhok...) passen. Een gelukkig toeval, dat was niet zo voorzien bij de bouw.

Dit bracht me op het idee om de modules op de hoge pootstellen in deze kamer te zetten. Twee modules links, en de andere twee komen later rechts. Langs de korte kant van de kamer, waar nu de losse deur nog staat, worden de beide delen met elkaar verbonden. Langs de andere korte zijde (plaats van waaraf de foto is genomen) kan dan een wegneembare brug komen zodat er een rechthoek langs alle zijden van de kamer ontstaat.



De poten zijn zo hoog dat onder de baan plek ontstaat om rotzooi op te slaan en een bureau/werktafel neer te zetten. Op het niveau van de bovenste dwarsverbinding in de pootstellen komen de schaduwstationmodules te liggen, zoals dat ook in het project was bedoeld. Dat wordt dus gewoon een plat vlak, waarop rails kunnen liggen voor een schaduwstation en/of voor een simpele rondlopende baan rond de kamer. Een niveau hoger, ter hoogte van de bovenzijde van de langsdragers, kan dan later eventueel een aangeklede baan komen te liggen, die met hellingen aan het schaduwstationniveau gekoppeld wordt.

Hoe dat verder er precies uit gaat zien weet ik nog niet, de uitdaging is voorlopig eerst om met het beschikbare materiaal een degelijke basis te maken.



Reinier