Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25

Auteur Topic: Ha in H0  (gelezen 40796 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re:Ha in H0
« Reactie #60 Gepost op: 11 February 2011, 20:45:24 »
Ha, goeie vraag. Ik heb wel overwogen om alles uit multiplex te maken, maar na enig piekeren heb ik daar vanaf gezien omdat ik helemaal geen zin had om al die strookjes te gaan zagen. Bovendien vraag ik me af of strookjes multiplex van die geringe maat (12x44) wel net zoveel draagkracht hebben als vuren. Vuren, met alle nerven in de lengterichting (i.t.t. multiplex) is immers toch wel tamelijk taai spul.

Een nadeel van vuren uit de bouwmarkt is wel dat het vaak zo krom is als een hoepel. Daarom koop ik in ieder geval geen vuren meer bij een zekere bouwmarkt met een G, want daar heb ik de afgelopen jaren sowieso geen rechte plank kunnen vinden. Ik haal het tegenwoordig bij Praxis, waar ik meestal na veel zoeken wel voldoende recht hout vind. Daarvoor haal ik dan ook gerust een heel vak leeg, om de beste latten te vinden.

De landschapsmodules worden trouwens heel anders van constructie. Die worden veel hoger en die ga ik wel 100% van multiplex maken. Maar tegen die tijd zoek ik wel een echte houtzagerij die alles op maat zaagt uit een goede kwaliteit plaatmateriaal, want ook plaatmateriaal in bouwmarkten is tegenwoordig alles behalve vlak.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 11 February 2011, 22:30:51 »
Inmiddels was het tijd geworden om het gezaagde hout te gaan verwerken in de pootstellen. Hier één van de oude pootstellen op de foto, waarbij te zien is dat aan de zijkant een houten klosje gemonteerd zit. Dit klosje diende om de modulerand van de Mariënberg-modules te dragen. De bovenkant van het klosje ligt op 85 cm boven de grond, en dat niveau gaat als basis dienen om de verhoging voor het schaduwstation op te bouwen.

De pootstellen moeten niet alleen verhoogd worden, maar bovenaan worden ze ook breder. De opbouw gaat in een paar stappen, waarvan dit de eerste is: een pootverlenging die tegen de oude poot gelijmd en geschroefd wordt, en die steunt op het genoemde klosje.

Bovenop de pootverlengingen wordt een horizontaal balkje geschroefd. Op dit balkje komen later de langsdragers van het schaduwstation te rusten.

Vervolgens komen er nog staanders tegen het horizontale balkje. Tussen deze staanders komt het schaduwstation te liggen.

Zo met één bevestigingspunt zit de staander natuurlijk niet goed vast, da's veel te wiebelig

Daarom komt er nog een koppelplaatje overheen van 6 mm triplex.

En zie daar, 2 van de 5 pootstellen zijn gereed.

De verbinding tussen poten en langsdragers wordt gemaakt met ledikanthaken. Hier heb ik alvast één exemplaar gemonteerd, maar toen vond ik het wel weer welletjes voor vandaag.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 14 February 2011, 22:31:34 »
Vandaag de eerste module op z'n poten gezet:

Los:

Vast:

Reinier

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #63 Gepost op: 15 February 2011, 00:11:19 »
Een nadeel van vuren uit de bouwmarkt is wel dat het vaak zo krom is als een hoepel. Daarom koop ik in ieder geval geen vuren meer bij een zekere bouwmarkt met een G, want daar heb ik de afgelopen jaren sowieso geen rechte plank kunnen vinden. Ik haal het tegenwoordig bij Praxis, waar ik meestal na veel zoeken wel voldoende recht hout vind. Daarvoor haal ik dan ook gerust een heel vak leeg, om de beste latten te vinden.

Dat komt omdat ik de latten die wel recht zijn al bij de Gamma in Goes wegkaap, daar woon ik vlak achter namelijk haha  ;D..
Ik heb ook vuren 1"x2" gebruikt voor de subconstructie, als je de rechts uitkiest, netjes recht zaagt en vervolgens in een constructie verlijmd blijft het ook recht. Er is nog niks kromgetrokken en het kan bij dezelfde dikte net ff wat meer hebben dan plaatmateriaal. (zeker als je MDF neemt)

Leuk onderwerp!! Ik wist niet dat er bij Eindewege zo'n groot station heeft gelegen..

groet daan

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 07 August 2011, 21:01:37 »
Het is al weer een half jaartje geleden dat ik een update heb geplaatst, en in die tijd is er.... helemaal niets gebeurd. Sterker nog, de onder handen zijnde module heeft al die tijd onaangeroerd in de werkkamer gestaan. Op het moment ben ik in huis aan het klussen, en daarbij staat de module gigantisch in de weg aangezien ik zo niet bij de werkbank kan.

Daarom maak ik even het klusje af waar ik mee bezig was toen ik destijds ben gestopt. Ik was bezig de module tussen de eerste twee pootstellen te hangen en om dat geheel een beetje solide te maken moet er een steunkruis van pootstel naar pootstel komen:

Omdat ik bij de opbouw voor tentoonstellingen e.d. geen bouten en moeren wil hoeven aandraaien, zit het steunkruis met een pen vast in de poten. Pen los:

Pen vast:

Omdat dit natuurlijk uit elkaar kan vallen, wordt de boel nog voorzien van een snapsluiting, zoals hier op de andere diagonaal te zien is:

Pen los:

Pen vast:

Zo is de pen gemaakt:

Een slotbout (of een andere oude bout) wordt vastgezet in de lat. Aan deze zijde in een inslagmoer:

En aan de andere kant van de lat geborgd met een gewone moer:

Na het monteren wordt de kop afgezaagd, en voila: een pen.

Zo, dat was het al weer. Morgen maak ik eerst een wandstelling waar al deze modulezooi in kan liggen, en dan kan ik de bende eens op gaan ruimen. Dan kan ik misschien m'n gereedschap ook weer eens vinden... Dan ga ik eerst aan het huis verder, de modulebaan komt pas over een tijdje weer aan bod.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 01 October 2012, 21:56:50 »
Even het stof van dit draadje blazen. Het project heeft een tijdje stil gelegen. Eerst omdat ik de aandacht had verlegd naar de bouw van een diorama, daarna omdat ik er even een tijdje geen zin in had.

Om eerlijk te zijn ben ik inmiddels een beetje gaan twijfelen of ik dit project nog wil afbouwen. Maar terwijl ik daar nog eens over nadenk, bouw ik wel in een relaxed tempo door aan het schaduwstation... ik had al het materiaal al kant en klaar gezaagd liggen, dus de boel in elkaar lijmen en schroeven is dan relatief weinig moeite. Inmiddels staan 3 van de 4 bakken van het schaduwstation overeind, een kleine 6 meter lengte bij elkaar. De vierde bak is onderweg, daarvan ben ik de langsdragers nog aan het lijmen.

Reinier

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 01 October 2012, 22:13:44 »
wat een indrukwekkend bouwwerk ben je aan het maken (y)
wou dat ik zoveel lengte tot mn beschikking had ;D daar kan heel wat leuks op gemaakt worden ;)
succes met de bouw van de andere modules en de baan natuurlijk ;)
groeten,
Auke

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 01 October 2012, 22:22:55 »
Die lengte heb ik ook alleen maar in de woonkamer hoor. Dus daar kan het hooguit even staan om te testen. Verder is rijden in de toekomst alleen mogelijk op shows.
Reinier

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 01 October 2012, 22:24:18 »
das wel balen :( en buiten de shows om helemaal niet rijden? of alleen met een paar modules aan elkaar?
groeten,
Auke

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 01 October 2012, 22:27:22 »
Alleen dus in de woonkamer. Daar past de baan precies in, zelfs zonder de meubels te hoeven versjouwen. Maar, da's dus echt voor even. Geen baan dus om structureel thuis te kunnen rijden.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 04 October 2012, 22:56:18 »
4e bak van het schaduwstation staat overeind. Althans, de langsdragers en poten. De module zelf ligt nog bovenop de buurmodule. Totaal 7,70 meter tot hier.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 07 October 2012, 21:38:57 »
Vandaag ben ik bezig geweest met de nog ontbrekende schoren onder de baan, die de pootstellen onderling verbinden. Met alle schoren gemonteerd staat het hele schaduwstation vrijwel onbeweeglijk stevig opgesteld.

Een blik naar boven, de lijmklemmen houden voorlopig de modules even tegen elkaar getrokken. Hier komt nog iets definitiefs voor.

Nu alles opgesteld staat, meteen even controleren hoe recht alles achter elkaar staat. Daarvoor gebruik ik een strak gespannen draadje. Het blijkt dat op de moduleovergangen de afwijking van de lengteas 1 a 2 mm is. Dat is redelijk te verwaarlozen gezien de modulelengte van ruim 1.90 m. Ik trek met behulp van het draadje een rechte lijn over de volle lengte. Die lijn dient dan als leidraad bij het leggen van de rails.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 08 October 2012, 21:10:06 »
De houtconstructie van het schaduwstation is klaar. De boel kan weer uit elkaar worden gehaald en teruggebracht naar de hobbykamer. Ik kan dan weer verder met de volgende stap: rails leggen. Of ik ga eerst de zijmodules bouwen, die het schaduwstation met de landschapsmodules gaan verbinden. Ik zie wel waar ik zin in heb!

Hieronder de draagconstructie zonder de modules en langsdragers. de schoren houden de poten ook zonder opbouw overeind.

Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 12 October 2012, 22:55:08 »
Ik ben maar eens begonnen met het leggen van de rails. De eerste vier wissels van de rechter wisselstraat liggen op hun plek:

Het leggen gaat vrij makkelijk. Aangezien het een schaduwstation wordt, kunnen de wisselaandrijvingen gewoon bovengronds blijven, kan alles worden gespijkerd en vind ik 't niet nodig om ter plaatse van de raillassen dwarsliggers te leggen, die kunnen dus gewoon weggesneden worden zodat de raillassen niet worden gehinderd.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 13 October 2012, 21:31:12 »
We bouwen weer verder, en dan blijkt dat je soms niet klakkeloos de tekening moet volgen.

Zo moet het volgens het ontwerp (wissel vooraan). Lijkt prima te passen:

Maar ja, daar moet ook nog een aandrijving tussen. Dat gaat dus niet:

Zo dan?

Toch nog maar even checken. Dat gaat dus ook niet.

Nog een stukje opschuiven. Zo gaat het, geen probleem, maar uiteindelijk kost het wel opstellengte.

Reinier