Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door 741230
Vandaag om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing  (gelezen 38708 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2614
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2009, 20:57:35 »
Een vraag:
Weet iemand in welke kleuren deze lok geschilderd was in z'n NS tijd?

Standaard NS kleurenschema:
- Voetplaat en alles daaronder: zwart (behalve het drijfwerk: blank metaal)
- Bufferbalken: rood
- Boven de voetplaat: olijfgroen met zwarte biezen
- Rookkast, schoorsteen, dak, bovenzijde waterbakken: zwart
- Schoorsteenkroon en stoomdom: blank gepoetst messing
- Leidingen: koper

Groeten,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2009, 21:18:42 »
Hier kun je wat kleurvoorbeelden zien, helaas staat de 7100 er niet bij.
Als je je loc van na 1945 wilt uitbeelden moet het koperwerk op de schoorsteen en dom(men) eraf.

Groet Stephan.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2009, 23:18:49 »
@Ton en Stephan

Bedankt voor de info, kan ik wat mee.

Groet Gerrit

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #18 Gepost op: 11 February 2009, 02:10:08 »
Bedankt voor de uitleg betreft het etsen Gerrit!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2009, 03:41:41 »
Ik sluit mij aan bij stig, bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Grt Erwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #20 Gepost op: 12 February 2009, 14:19:07 »
Gerrit,

Wordt heel mooi en goed die uitleg over het etsen. Een aanpassing op het kleurenschema van TonM:

Schoorsteenkroon is in blank koper en niet in messing

Dom altijd in blank messing en meestal de veiligheid ook.

Een en ander hangt per stoomlokomotief wel af van het tijdperk. Dit schema is vooroorlogs. Na de oorlog hadden de meeste loks geen schoorsteenkroon meer en waren de dom en veiligheid met een stalen kap afgedicht, die gewoon olijfgroen was gespoten.

Echt lastig wordt de uitrusting van de lok met leidingen en pompen en voorwarmer. Daar waren binnen elke serie veel verschillen in. Beste is om te proberen van een bepaald loknummer foto's te vinden van de 2 zijkanten in dezelfde periode. Dat is heel lastig, maar lukt soms wel.

Belangstellende vraag: wie heeft er koperen leidingen, of koperdraad te koop? Messing is er te kust en te keur, maar (rood)koperdraad is lastig en ook kwetsbaarder. Soms vind je wat in elektriciteitsdraad..

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #21 Gepost op: 12 February 2009, 15:01:27 »
Ik heb eens een oude relaiskast uit de telecomhoek gehad, daar zat een schat aan koperdraad in verschillende diameters in.
RETROBAHN A.G.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2614
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #22 Gepost op: 12 February 2009, 19:09:21 »
Een aanpassing op het kleurenschema van TonM:

Schoorsteenkroon is in blank koper en niet in messing

Vergissing van mijn kant. Is inderdaad koper.

Na de oorlog hadden de meeste loks geen schoorsteenkroon meer en waren de dom en veiligheid met een stalen kap afgedicht, die gewoon olijfgroen was gespoten.

Daar komt bij dat van dit type de laatste in 1948 al werd afgevoerd. Los van de schoorsteenkroon werden in WO2 ook de nummerplaten vaak afgenomen en vervangen door een geschilderd locnummer. Alleen met na-oorlogse foto's kan je er achter komen of in de korte tijd na de oorlog voor deze locs nog nieuwe nummerplaten zijn gemaakt, of dat ze tot het eind met geschilderde nummers hebben gereden. En waar Ivo ook al op doelt: vaak waren in de oorlog de voorverwarmers afgenomen, maar ook weer niet in alle gevallen.

Belangstellende vraag: wie heeft er koperen leidingen, of koperdraad te koop? Messing is er te kust en te keur, maar (rood)koperdraad is lastig en ook kwetsbaarder. Soms vind je wat in elektriciteitsdraad..

Ivo,

Ik haal het uit allerlei soorten draad. Het is afhankelijk van de diameter die je nodig hebt: 0,6 mm haal ik uit 7-aderig telefoonsnoer; dikker draad uit installatiedraad of uit de kern van coaxkabel (diameter afhankelijk van de kwaliteit).
Antwoord op jouw vraag, waar het te koop is: Gamma, Praxis, etc.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2009, 00:35:56 »
nog een toevoeging aan het kleurenschema: het machinistenhuis van NS-stomerts was aan de binnenkant lichtgrijs.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2009, 15:26:14 »
Dat is een interessante toevoeging. Vooral voor diegenen onder ons die graag weatheren. ;)

Nog 2 kleine aanvullingen:
1. de koplantaarns zijn zwart met messing rand en niet helemaal messing zoals de museumuitvoering 3737.
2. Tussen de ketel en de rookkast zit vaak een blank stalen ring. Dat maakt het model veel levendiger als je dat ook doet.

Daarnaast is er ook nog wel discussie over de wielen: moeten die helemaal zwart of zijn de wielbanden helemaal blank staal? Het loopvlak en de flenzen natuurlijk blank staal, maar tussen de spaken en het loopvlak is de vraag. Je ziet zowel fabrikanten als modelbouwers beide wel toepassen. Volgens mij moet het helemaal zwart zijn, maar het model wordt er onder de voetplaat wel iets doodser door.

Ter illustratie:



Een DJH/Modelloco NS 5500 met stalen banden (let niet op de schoorsteenkroon en stalen dom. Deze combinatie klopt waarschijnlijk niet)



En een NS 6200 van Philotrain met Weinert onderstel met zwarte banden.

Bij beide is ook de stalen ring tussen ketel en rookkast te zien.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:36:28 door guest7823 »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2009, 20:39:56 »
Nog een aanvulling: vanmiddag een aantal boeken nagekeken op de NS 7100. Het is me nu duidelijk dat je de SS versie bouwt van de NS 7100, dus de nummers 7111 t/m 7125. Ik zie overigens op geen enkele foto de blank stalen verbinding tussen ketel en rookkast. Ook het aantal leidingen is vrij beperkt. Ik zie maar een luchtpomp staan links naast de rookkast, een onderdeel dat je zo bij Philotrain kunt bestellen net als de loklantaarns.

Het wordt wel heel mooi.  Vraagje over het etsen: waarom heb je 1mm messing plaat gebruikt? Voor het chassis is dat misschien wel goed, maar voor de overige onderdelen wordt meestal slechts 0,4mm plaat gebruikt en door sommigen nog dunner.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2308
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2009, 21:32:02 »
Hallo Gerrit en anderen,

Mooi werk! Ik zie dit soort dingen graag. Nu ben ik ook van de messing en het witmetaal en mijn nieuwsgierigheid naar zelf-etsen groeit. Weet iemand waar ik meer info daarover kan krijgen? De uitleg van van Gerrit is inderdaad uitgebreid, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Is zo'n etsmasjien ook zelf te maken en hoe gaat de techniek precies? Ik heb een flink jaar geleden ook een WSA met veel hulp van het forum gebouwd, dus dacht ik....Maar dan wil ik graag eerst eens met mijn neus boven op zo'n etsproces staan. Mijn post is misschien niet helemaal on-topic, maar misschien zijn er meer mensen die er meer van willen weten?
Ik heb in ieder geval het post-bericht aan gezet en ik blijf dit lijntje volgen!

Grt,

Ger

Met groet,

Ger.

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2009, 23:11:31 »
In het Praktijkboek modelspoorwegen onder redactie van Gerard Tombroek is een hoofdstuk gewijd aan het etsen(pag. 197 e.v.). Ook de bouw van een etsmachine wordt besproken. Het hoofdstuk is geschreven door Marinus Kuipers.

Andries

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2009, 00:35:00 »
Daarnaast is er ook nog wel discussie over de wielen: moeten die helemaal zwart of zijn de wielbanden helemaal blank staal?

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162339

Zie hier ook bewijs dat niet elke loc (voor zover dat regel is) de verdieping in de koppelstang ingekleurd heeft.

Vind ik wel leuk detail een kale koppelstang. (zelf ook gedaan) En zie de stalen band tussen ketel en rookkast. Verder geheel groene wielen, een dubbele pinstripe op de spaken ging me net iets te ver... (Let op, HSM, niet NS)





« Laatst bewerkt op: 07 July 2014, 22:36:44 door guest7823 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7100 H0 in messing
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2009, 10:52:14 »
die band tussen ketel en rookkast was dacht ik een geelkoperen ring staat me bij... maar ik weet niet waar ik dat opgestoken heb dus voor t zelfde geld heb ik t mis.