Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ferry As
Vandaag om 11:49:48
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel  (gelezen 4035 keer)

Diva

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Gepost op: 02 februari 2009, 09:46:45 »
Ik mocht vroeger nooit een trein... > :(, en heb dat ruim gecompenseerd met het spelen van railroad tycoon 1,2 en 3 en in mindere mate railroads!.

Echter, nu via familie een inmiddels 30 jaar oude fleishmann set overgenomen, maat H0.
Nu ben ik technisch niet echt onhandig, maar weet echt helemaal niets van modeltreinen.
Dus hierbij een paar vragen, alvast veel dank voor de antwoorden:

Is H0 spoor van Fleishmann compatible met h0 spoor van andere fabrikanten, i.e. bijvoorbeeld Marklin, bachmann, Walthers? Zo niet, zijn er 'verloopstukken' die ze compatible maken?

Zijns locs en wagons van andere merken te gebruiken op h0 spoor van fleishmann?

Is 'oud' spoor te gebruiken met nieuw spoor? Oud materieel met nieuw materieel? Nieuwe besturing met oud materieel.....enzovoort.

doel van de vragen is om te kijken hoe erg deze hobby kan worden....en of je bijvoorbeeld Amerikaanse modellen kan gebruiken op een europese baan.

Nogmaals dank!!

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2009, 09:54:11 »
Hallo!
Zeker geen domme vragen, ik zal proberen duidelijke antwoorden te geven:

Oud is met nieuw te combineren, alleen kies je voor óf digitaal (aansturing met een digitale bediening en decoders in je locs óf je kiest voor analoog (zeg maar de oude besturing met een trafo.)

Fleischmann kan gecombineerd worden met vele merken: lima, roco, piko, rivarossi, joueff, etc etc. Alleen niet met Marklin en andere wisselstroom merken!
Fleischmann is nl. gelijkstroom. Dus je modellen moeten allemaal met gelijkstroom om kunnen gaan. (komt er eigenlijk in het kort op neer dat er geen slepertje onder het wielstel zit en bij de rails geen middengeleider.)
Gelijkstroom modelspoor wordt ook wel tweerail genoemd en wisselstroom heet dan drierail.

Marklin wagons zijn wel te gebruiken op gelijkstroom alleen moet je dan de wielen wisselen voor geisoleerde wielen

Oud spoor is te gebruiken met nieuw, tenminste, meestal wel. Er zijn vaak verloopstukjes voor in de handel.

en oude treinen kunnen prima op nieuwe rails etc, als het maar gelijkstroom is (in uw geval) dus met geisoleerde wielen en zonder sleper.

Treinen kunnen omgebouwd worden van wisselstroom naar gelijkstroom en andersom, ik weet echter niet precies hoe en wat dat kost.

Wat heeft u nu liggen? wat voor rails, treinmerken etc?







« Laatst bewerkt op: 02 februari 2009, 09:56:25 door Hoefhaan »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2009, 10:17:00 »
Citaat
doel van de vragen is om te kijken hoe erg deze hobby kan worden....en of je bijvoorbeeld Amerikaanse modellen kan gebruiken op een europese baan.

Zeker kan dat, maar zoals mijn voorganger al zei; alleen 2-rail. 3-rail modellen zijn er wel bij de Amerikaanse fabrikanten, maar ze zijn erg zeldzaam in de zin dat ze bijna niet geproduceerd worden. Amerikaans rijden is dan ook 2-rail.

Als het 30 jaar oud F* is bestaat de kans dat je nu messing rails hebt ("goudkleurig"), zonder de bedding. Beter is voor Amerikaanse modellen de wat lagere railstaaf zoals verkocht door Walthers (code 83), Roco (Rocoline, code 83) en Peco (code 75). Wat weer betekent dat het oudere F* materieel daar wat slechter overheen wil vanwege de hogere flens (de code geeft de hoogte aan; Jou oude rail is waarschijnlijk 2,5 mm hoog, de code 83 is 2,1. Ziet er wat beter uit. Code 75 is 2,0 en daar wil je oude spul niet overheen, de flenzen lopen hierbij over de bielzen).

Citaat
en oude treinen kunnen prima op nieuwe rails etc, als het maar gelijkstroom is (in uw geval) dus met geisoleerde wielen en zonder sleper.

Maar niet op de Peco vanwege die flenzen.

Misschien is het raadzaam eens te vermelden hier wat je allemaal hebt aan rails en materieel, evt met wat foto's. Dat maakt het gemakkelijker een goed advies te geven.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2009, 10:24:02 »
Amerikaans modellen hebben wielen volgens de RP25 norm. Dat betekent onder andere mooie, lage flenzen. Dat loopt niet prettig door Fleischmann wissels. Als je zeker weet dat je Amerikaans verder wil, dan is het alleen om die reden al beter nieuw railmateriaal te kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Diva

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2009, 11:18:28 »
Met veel dank voor de antwoorden.
Eerlijk gezegd weet ik nog geeneens wat ik precies krijg, dus kom ik terug met de types etcetera. Ik verwacht dat ik dan zelf ook beter weet waar ik over praat.
Flenzen zijn de 'uitstekende zijkantjes aan de wielen', die de trein 'zegmaar' in het spoor houdt toch?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2009, 11:34:32 »
Yep.
De geschiedenis is dan van belang.
In de jaren zestig waren er geen normen voor de wielen. Alle fabrikanten zorgden ervoor dat hun modellen op het eigen railsysteem konden lopen. De flenzen waren naar de huidige maatstaven vrij hoog.
Eind jaren zeventig is er een Europese norm gekomen die nog steeds geldt. De nieuwe norm maakte het mogelijk om 2,1 mm hoge rails te gebruiken. Oudere modellen ratelen daar dus op.
Verder is er nog de Amerikaanse RP25 norm. Die gaat uit van nog lagere flenzen. Zo laag dat ouder railmateriaal, zoals dat van Fleischmann, daar niet goed mee overweg kan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2009, 12:54:59 »
In de jaren zestig waren er geen normen voor de wielen.
Maak daarvan: jaren '50 en ik ben het helemaal met je eens.
De MOROP werd opgericht in 1954, en de normen voor rails en wielen volgden snel daarna.

Citaat
Eind jaren zeventig is er een Europese norm gekomen die nog steeds geldt.
Maak daar ook van: eind jaren '50, en ik ben het helemaal met je eens.
De normen bestaan al langer dan de meeste mensen denken, alleen kostte het de fabrikanten wat moeite voordat ze beseften dat het de bedoeling was om de normen op te volgen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2009, 13:06:03 »
Volgens mij dateert de huidige norm voor wielen (nem 310) uit 1977 Klaas of is toen grondig überarbeitet. In ieder geval zijn de fabrikanten zich na 1977 vrij snel aan die norm gaan houden. Alleen Lima en Märklin Hamo hadden daar nog een jaar of wat voor nodig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2009, 13:13:29 »
Klopt, de laatste bewerking van de NEM 310 dateert uit 1977. Maar de norm zelf is al veel ouder, en b.v. de maat van 1,2mm voor de maximale flenshoogte bestond al in 1960.
Dus als er in de jaren '60 nog materieel werd gemaakt met hogere flenzen, dan was dat een fout van de fabrikant.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2009, 13:30:09 »
Een fabrikant kan alleen maar een fout maken als die zich aan normen wenst te houden. Na 1977 ging dat opeens snel. Je zou haast denken dat de fabrikanten meer bij de verandering in 1977 zijn betrokken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2009, 14:07:42 »
Dat is een beetje een principiële discussie. Er bestaan normen die wettelijk voorgeschreven worden, b.v. zoals tegenwoordig de Europese Richtlijnen.

En er zijn normen die niet wettelijk voorgeschreven zijn, en die beogen om bepaalde afspraken eenduidig vast te leggen. Het is dan van de klant afhankelijk of die een norm belangrijke vindt, waardoor een leverancier zich dan aan een norm verbinden moet.

Ik kan me niet indenken dat de NEM normen wettelijk verplicht zijn. Maar het is natuurlijk wel handig als je als leverancier mee doet met de anderen, want de tijd is lang voorbij dat we spullen van alleen maar één leverancier kopen. En dat hadden de heren zo omstreeks 1977 wel in de gaten

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2009, 14:30:38 »
Volgens mij maakt het niet zoveel uit voor Diva wat de norm is en wanneer die is ingevoerd en of die opgevolgt moet worden. Het gaat er meer om wat hij/zij met het materiaal kan
oftwel: weer ontopic?
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2009, 14:37:14 door Hoefhaan. Reden: type foutje »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2009, 14:34:05 »
Hebben we een nieuwe moderator?
Het lijkt me overigens best van belang om te weten wat de norm is en sinds wanneer we wielen kunnen verwachten die aan NEM 310 voldoen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hoefhaan

  • Gast
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2009, 14:36:44 »
 ::)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Domme vraag? - compabiliteit spoor en materieel
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2009, 14:41:50 »
Voor jou is het in ieder geval zinvolle informatie, want het onderstaande houdt geen rekening met de ontwikkeling in de flenzen.

en oude treinen kunnen prima op nieuwe rails etc, als het maar gelijkstroom is (in uw geval) dus met geisoleerde wielen en zonder sleper.

Om dezelfde reden is het voor Diva ook nuttige informatie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.