Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:13:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 09:54:15
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Daniel Caso
Vandaag om 09:41:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ben
Vandaag om 09:18:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:55:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:41:59
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 07:40:12
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 07:37:53
Neutraal Moresnet in H0 door Wim Vink
Vandaag om 07:35:48
Wie doet ermee met BNLSforum modulebaan in het modelbouwweekeind 2&3-nov-2019? door nighttrain1
Vandaag om 07:12:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:09:23
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Tulpendaal
Vandaag om 06:54:51
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door henk
Vandaag om 06:43:29
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
19 september 2019, 23:36:51
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
19 september 2019, 23:36:06
Projekt 083-338 door 44
19 september 2019, 23:35:10
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
19 september 2019, 23:15:20
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
19 september 2019, 23:10:07
USATC-wagentjes in de herkansing door Noordernet
19 september 2019, 23:08:28
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
19 september 2019, 23:06:43
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door phdirk
19 september 2019, 22:31:09
IMA 36/Marklintage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
19 september 2019, 22:10:32
Van Biervliet/B Models 2019 door spoorzeven
19 september 2019, 21:52:22
Märklin/Hamo MotorPost ontspoort op Fleischmann Profi-rails. Suggesties? door Te 2/2
19 september 2019, 21:47:36
Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM) door Ronald81
19 september 2019, 21:29:14
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door JeanR
19 september 2019, 21:23:22
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
19 september 2019, 20:42:53
65 018 van de SSN/VSM door Syb030
19 september 2019, 20:38:51
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
19 september 2019, 20:34:39
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door martijn v m
19 september 2019, 19:32:50
  

Auteur Topic: 1 november 2008 - Op Bezoek Bij MEFA  (gelezen 5843 keer)

OpBezoekBij

  • Gast
1 november 2008 - Op Bezoek Bij MEFA
« Gepost op: 01 februari 2009, 19:42:41 »
Lekker stukje lees- en kijkplezier!
Echt de moeite van het lezen waard!


Land: Duitsland
Schaal en systeem: H0, tweerail digitaal, ESTWGJ®
Tijdperk: III-V
Specialisatie: "Alles selber gemacht"
Websites: http://www.mefa-online.de/

Dit OBB-verslag is het tweede deel van het verslag van ons bezoek aan Duitsland. In het eerste deel deden wij verslag van Bernds "Gouda in H0". In het tweede deel doen wij verslag van de "Modelleisenbahnfreunde Andernach e.V." (MEFA) uit Plaidt, Duitsland en haar clubbaan. In het verenigingsgebouw van deze modelspoorvereniging - waar ook Bernd lid van is - staat de clubbaan. Ook benieuwd? Lees lekker mee, kijk naar de foto's en proef de sfeer bij deze zeer gastvrije vereniging.

Voordat Bob en ik ons lieten rondleiden, hebben wij eerst zelf een ronde langs de clubbaan gemaakt om de sfeer te proeven. Waarom eerst een rondje lopen, zult u misschien denken? Dat had alles te maken met de omvang van de baan. Kijkt u maar eens naar het sporenplan om een idee van de grootte te krijgen:


Sporenplan MEFA

Tijdens het weekend van ons bezoek aan Bernd hield de MEFA haar jaarlijkse open dag. Een open dag bij de MEFA betekent gelijk een rijdag voor de (familie-) leden. Blijkbaar bij uitstek de gelegenheid om je Roco-startset te proberen op een grote clubbaan, gezien de enorme hoeveelheid startsets waar wij tijdens ons rondje over struikelden...
Wij begonnen ons rondje bij het Bahnbetriebswerk (rechtsboven sporenplan) en liepen met de klok mee langs de modules


Bahnbetriebswerk


Bahnbetriebswerk

Gaandeweg ons rondje voegde de voorzitter van de vereniging, Karl Heinz, zich bij ons en vertelde ons allerlei bijzonderheden over de baan. Zo staat de baan zelf opgesteld in een ruimte van ca. 24 x 10 meter. Inclusief bijruimtes heeft de vereniging ca. 500 m2 tot haar beschikking. De modules waar de baan uit is opgebouwd staan in het midden van de verenigingsruimte opgesteld. Het tijdbeeld van zowel de modules als het rollend materieel omvat meerdere perioden van tijdperk III tot V. Karl Heinz legt ons uit dat dat komt omdat men ruim 20 jaar geleden is begonnen met bouwen. "Vaak bouwt men dan een baan in het tijdperk dat bij velen centraal heeft gestaan in hun jeugd. De eerste modules zijn nog gebouwd in een kleine kelder. Uiteindelijk zijn wij nog diverse malen verhuisd de afgelopen jaren. En hoe groter de ruimte werd, hoe groter de baan groeide," vertelt Karl Heinz ons lachend.

Toch zijn er ook meerdere landschappen te onderscheiden. De oudste modules zoals bijvoorbeeld Mellenbach, zijn gebaseerd op het landschap in het midden van Thüringen. Het tijdbeeld dateert uit zo omstreeks 1960 met bijpassend rijdend materieel van de Deutsche Reichsbahn, de nationale spoorwegmaatschappij van de DDR. De andere modules waar wij nog langs zullen lopen, vertonen thema's uit Schleswig-Holstein, het gebied van Moezel en Rijn en het Zwarte Woud.


Brug omgeving Dernau


Tussen Dernau en Pünderich


Wijnranken


Richting Pünderich


De BR22 012 rijdt met een passagierstrein het station van Mellenbach binnen.


Thüringen met Mellenbach op de achtergrond zo ergens rond 1960


Railbus rijdt Mellenbach binnen


Thüringen in de schemering

"Soms vertonen wij bij tentoonstellingen slechts één thema of zetten wij alleen modules uit één tijdperk neer", vervolgt Karl Heinz de rondgang. "Maar tijdens onze eigen rijdagen ( een keer per maand in de zomermaanden) en onze jaarlijkse open dag zetten wij alle modules aan elkaar volgens eerdergenoemd sporenplan. Ook doen wij veel samen met onze zusterclub, de AAMCS uit St. Amand les Eaux in Noord- Frankrijk (http://ffmf.nord.free.fr/pagesclubs/aamcs/aamcs.htm). Zo bezoeken wij elkaars jaarlijkse rijdag waarop de leden hun eigen Duitse en Franse materieel kunnen meenemen en laten rijden. Bernd vult aan dat het bij elkaar rijden echter afneemt: "Het Franse materieel is veelal nog analoog en kan daarom niet meer op onze gedigitaliseerde baan rijden." Desondanks kom je geheel onverwacht in deze toch wel Duitse omgeving een Franse wereldrecordlok, de BB 9004, ergens op de baan tegen:


De BB 9004 in Plaidt


De treindienstleiding communiceert met een zelf aangelegd intern telefoonnetwerk

Inmiddels merken wij dat het een stuk drukker is dan een aantal uren geleden. Navraag leert ons dat de vereniging tijdens deze open dagen ca. 800 bezoekers kan verwachten. Voor de vereniging is de open dag een grote bron van inkomsten. Toch zijn het geen unieke aantallen volgens Bernd. "Als je een open dag in Zuid Duitsland zou organiseren met een club of vereniging van deze omvang, kun je rustig 3000 man verwachten." Voor de MEFA is de jaarlijkse open dag de afsluiting van het seizoen. "Na november wordt het te koud om nog in de onverwarmde ruimte om te kunnen werken", legt Karl Heinz uit.
Wat ons verder opvalt, is dat modelspoor hier niet alleen een aangelegenheid voor de heren is. Complete families zien wij langs de modules voortschuifelen. Ook de vrouwen van de Modellbahner doen er werkelijk van alles aan om het de bezoekers naar de zin te maken met zelfgemaakte Kuchen en natuurlijk het bekende broodje worst met mosterd. En dat alles tegen zeer schappelijke prijzen.


Even de inwendige mens versterken...en live Bahn TV anschauen.

Na de inwendige mens versterkt te hebben, vervolgen wij onze wandeling en lopen tegen een manshoge railspiraal aan. Het is de bedoeling dat deze railspiraal ergens in de toekomst een tweede verdieping vormt die gedeeltelijk boven en ook nog in verbinding komt met Gouda in H0, legt Karl Heinz uit. "Hoe? Dat weten wij echt nog niet!"


De railspiraal in wording (links midden)

Op de zolder vonden wij trouwens nog wat materieel van de voorzitter die blijkbaar van veel markten (en schalen) thuis is:


NS-materieel!

Na verloop van tijd ontdekken wij dat op elke module consequent de bovenleiding ontbreekt.

Karl Heinz legt uit dat sinds de laatste verhuizing naar deze locatie het bovenleidingmaterieel op veel modules gesneuveld is. Op dit moment ervaren ze dat echter niet als een gemis. "Op de baan van Bernd moet die er natuurlijk wel komen." Op de clubbaan past een bovenleiding ook minder in het tijdbeeld van met name de oudere modules. (III) Er zijn dus geen concrete plannen om de modules op (korte) termijn weer van bovenleiding te voorzien.


Een lok uit de serie E 19


Moderne E-lok

Van een schaduwstation hebben ze bij de MEFA nog niet gehoord. Waarom zou je ook als je meer dan genoeg ruimte hebt om je treinen in het zicht op te stellen in bijvoorbeeld de grote railspiraal of in het midden van de ruimte in het Betriebsbahnhof?


Betriebsbahnhof


Betriebsbahnhof van boven gezien


Betriebsbahnhof van dichtbij

Terwijl wij verder lopen - onderwijl de details van de baan besprekend - vertelt Karl Heinz wat meer over de club. Zo blijkt dat ze met slechts 25 leden deze hele baan in stand houden. Daarbij richten ze ook zelf de grote ruimte en de bijruimtes in. Hiervoor betalen de leden ongeveer € 10,- per maand. De modules en de treinen zijn van de leden die ook zelf de materialen moeten bekostigen voor de bouw van de modules, rails, scenery etc. De vereniging stelt als het ware alleen de ruimte en de faciliteiten ter beschikking. De jaarlijkse open dag zorgt dus voor de broodnodige extra verenigingsinkomsten.
Inmiddels naderen wij de jongste onderdelen van de baan met een meer Noord-Duits landschap (de Dagebüll-modules). De modules zijn nog in de opbouwfase en zullen onder meer bebouwd worden met een havenscene. Een deel van het havengebied ligt buitendijks.


Dagebüll


De treindienstleiding van Dagebüll


Dagebüll binnendijks


Dagebüll Hafen


Een dijkcoupure in Dagebüll


Multifunctioneel gebruik van de dijkafsluiters

Inmiddels zijn wij bijna bij het einde aanbeland van ons rondje om de baan en bekijken wij de laatste modules van de baan: Wildbad. De Wildbadmodules beelden een stedelijk gebied uit en bestaan deels uit oudere maar ook nieuwere modules waarop onder meer een Bahnwerke met fiddle yard in aanbouw zijn. Op de oudere modules is naast de bebouwing en de dubbelsporige hoofdbaan zowaar een echte S-Bahn te vinden. Maar ook scenes met bijvoorbeeld een loktransport ontbreken niet.


Strassenbahn in Wildbad


Loktransport


De laatste modules

Ter afsluiting van deze gezellige dag met veel kijkplezier nodigt Karl Heinz ons uit voor een diner samen met de leden in het dorp. Gezien het tijdstip en de reistijd terug moeten wij helaas afzien van zijn voorstel. Uw OBB-team sluit ook dit bezoek af. Wij zijn onder de indruk van de omvang van de projecten, de hoge mate van detaillering en hebben genoten van de gastvrijheid bij de MEFA. Het is zeker de moeite waard om de volgende open dag van deze vereniging te bezoeken. Er is veel meer te zien dan wij konden weergeven in dit OBB-verslag. Graag tot de volgende OBB!!

Was getekend op 1 november 2008,

Bob Nonnekens (fotograaf)
Paul Gans (fotograaf en auteur)

Tot besluit wat sfeerfoto's:








Panoramafoto MEFA
« Laatst bewerkt op: 12 november 2009, 14:47:05 door Peter van der Leek »

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Op Bezoek Bij MEFA
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2009, 20:35:06 »
Ben er ook wel eens geweest.

mooie baan en ruimte.

Foto's in het verslag vallen me wat tegen en doen iete wat afbreuk aan het geheel.

Zeker de moeite om eens te gaan bekijken tijdens één van de open dagen (kun je gelijk Gouda bekijken).







« Laatst bewerkt op: 01 februari 2009, 21:34:54 door R. P »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5730
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Op Bezoek Bij MEFA
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2009, 20:40:59 »
Ziet er mooie uit een prettig/leuk verslag om te lezen.

Dion
groetjes Dion

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Op Bezoek Bij MEFA
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2009, 00:24:03 »
Dank voor de complimenten maar ik denk dat R.C. hier een punt heeft. Het OBB-team gaat dus kijken of er aan de kwaliteit van een aantal foto's (en de keuze)  nog wat te verbeteren is om e.e.a. beter tot zijn recht te laten komen. Greetz, Paul

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4076
    • Gouda in H0
Re: Op Bezoek Bij MEFA
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2009, 15:13:54 »
Ik heb dit draadje slechts nu gezien :-[

Weer een leuke verslag van het OBB-team! Ik denk de kwaliteit van de foto's zien goed genoeg, maar kan natuurlijk beter. Ik denk als smaak-maker zeker voldoend! 

Als iedereen altijd high-resolution plaatjes op internet kan zien, waarom moet je dan nog een baan gaan kijken. De echte details kan je slechts met het eigen oog zien  ;)

Groet

Bernd

NB: kees-jan, jouw plaatjes zijn ook gaaf!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008