Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:09:22
NS 8400 van Werps door Beached
Vandaag om 01:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 01:10:06
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ferdinand Bogman
31 August 2025, 23:54:59
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
31 August 2025, 23:36:05
Minder wissels door Dave.......
31 August 2025, 22:43:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Tjalling
31 August 2025, 22:27:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 August 2025, 22:26:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 August 2025, 22:12:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
31 August 2025, 22:03:06
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
31 August 2025, 21:45:37
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
31 August 2025, 20:21:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
31 August 2025, 20:20:10
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
31 August 2025, 20:19:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
31 August 2025, 20:08:20
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
31 August 2025, 20:01:53
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 August 2025, 19:29:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
31 August 2025, 19:05:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
31 August 2025, 18:35:53
Fleischmann Anna ombouw. door Silvolde
31 August 2025, 18:28:35
Locomotieven voorzien van digitale koppelingen door Ben
31 August 2025, 18:13:06
Minibaan Visserskaai H0 door sdz1976
31 August 2025, 17:42:09
Raadplaatje door V200-G2000
31 August 2025, 16:50:58
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
31 August 2025, 16:14:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Olav
31 August 2025, 15:57:47
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
31 August 2025, 15:55:41
  

Auteur Topic: Lima torpedowagen omgebouwd  (gelezen 7284 keer)

Robby

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Ermy61
Lima torpedowagen omgebouwd
« Gepost op: 27 January 2009, 22:13:10 »
Enige tijd geleden een oude lima torpedowagen gekocht voor een paar euro. Door midden gezaagd, verlengd en zie hier het resultaat na het ombouwen en wat verouderingstechnieken!





Alleen nog de Symoba koppelingen plaatsen en klaar voor gebruik!!

Gr.
Rob Ermens
« Laatst bewerkt op: 27 January 2009, 22:14:56 door Rob Ermens »

jossebe2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2009, 10:00:49 »
Hello

mooi werk

voor informatie: de bogie met 3 assen is aan  jegens, kijkt de foto


Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2009, 12:00:57 »
'Aan jegens' is zeker Vlaams voor verkeerd om ???

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2009, 12:28:00 »
Ik denk het ook. Als ik het goed zie is die vlakke plaat een bescherming van het veerpakket en de aspot tegen lekkend gloeiend ijzer. De zaak zou in no time vastlassen aan elkaar. Verder wel een zeer net resultaat, zeker vanwege de vrij eenvoudige basis.

Overigens zie je deze wagens niet echt vaak op stations  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 January 2009, 12:29:31 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2009, 13:21:29 »
Hallo allemaal,

De wagen is erg mooi geworden, complimenten.

@ Gert, kan natuurlijk wel. In Luik heb ik torpedowagens een aantal malen door een reizigersstation zien komen. Een diesel 62xx met schutwagens, dus ik neem aan dat er gesmolten ijzer in vervoerd werd, of op de terug weg.

Van horen zeggen zouden dit soort treinen ook in Charloi door reizigersstaions komen, maar dat weet ik dus niet zeker.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 28 January 2009, 13:23:24 door Alexander »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22548
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2009, 13:43:37 »
Die wagens werden/worden gebruikt om vloeibaar metaal tussen twee vestigingen van een staalbedrijf te vervoeren. Nooit heel ver, maar toch wel over het openbare spoor. Waar dat aan de orde was, kon het feest vaak meedere malen per dag worden meegemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2009, 13:47:35 »
Die wagens werden/worden gebruikt om vloeibaar metaal tussen twee vestigingen van een staalbedrijf te vervoeren.

Nope... De wagens worden gebruikt voor het vervoer van vloeibaar ruwijzer van een hoogoven naar een staalfabriek... In IJmuiden gaat dat over een kleine afstand, maar in Duitsland kunnen er wel kilometers tussenzitten. Daar zijn die 'mengers' (zoals we ze hier in Nederland ook wel noeen) aan de bovenzijde ook afgesloten met een deksel, in IJmuiden zijn ze open...

Overigens een erg fraai model geworden!!!

Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22548
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2009, 14:02:16 »
Eeeh, wat is nou het verschil tussen jouw en mijn verhaal Peter?  ???
Ruwijzer is toch metaal?
Over België weet ik vrij zeker dat hoogoven en staalfabriek in verschillende vestigingen waren te vinden en dat er stukken openbaar spoor werden gebruikt. Wel allemaal in dezelfde regio en dus niet heel ver van elkaar.
Daarover heeft een mooi artikel in Modelspoormagazine gestaan. Ook met zo'n ombouw van een Lima wagen erbij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2009, 14:10:28 »
Als je het zo bekijkt... ruwijzer is idd ook metaal, maar dan wel een erg grote verzamelnaam ervoor. Zo'n menger is er juist voor bedoeld om ruwijzer (dat in een Hoogoven wordt gemaakt) te vervoeren naar een staalfabriek (waar vanuit het ruwijzer door koolstofreductie staal wordt gemaakt). Dat zijn wezenlijk verschillende materialen. Jij schreef ook dat het tussen twee vestigingen van een staalbedrijf wordt vervoerd, en formeel klopt dat dus niet helemaal (tenzij je een hoogoveninstallatie als onderdeel ziet van een staalbedrijf, hetgeen volgens mij niet helemaal juist is, maar dat is een questie van wat je onder het woord 'bedrijf' verstaat)... In IJmuiden klopt het in ieder geval niet.
Wat je over België schrijft kan heel goed kloppen, dat gebeurde in Duitsland ook. De modelspoormagazine in kwestie ken ik helaas niet; in de Railhobby Staalspecial heeft er ook het e.e.a. over gestaan (met een helaas fout intro....)

Peter

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22548
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2009, 14:16:52 »
Ah ja, zo precies ken ik de formuleringen niet Peter.  :)
Mij is vooral bijgebleven dat die bedrijven en hun vestigingen al oud zijn en dat er al heel lang voortdurend wordt gereorganiseerd, verschoven en gesloten. Dan kan het gebeuren dat een staalfabriek verder van een hoogoven komt te staan dan eigenlijk handig is en dat die wagens op openbaar spoor terecht komen.
Als ik je weer eens zie, zal ik het betreffende nummer wel meenemen.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2009, 14:23:47 »
Het zal bij mij ook wel beroepsdeformatie zijn  :) Ik heb mijn hele werkzame leven bij Hoogovens (nu Corus) gewerkt, de laatste jaren bij de staalfabriek....
Overigens, de afstralende hitte is enorm; in het vat zit uiteraard een vuurvaste bemetseling (anders zou de menger zelf ook smelten). Als je dan in de auto op de (fabrieksweg) er naast reed (meer dan 10 meter afstand) dan was de hitte zelfs in de voorbijrijdende auto nog goed voelbaar. Dus ik kan me niet voorstellen dat ze langs het perron kwamen rijden, lijkt me niet zo fijn voor de wachtende reizigers  8) maar een doorgaand spoor, mwah...

Alvast dank voor het tonen van dat nummer, lijkt me heel leuk om te zien!!!

Peter

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2009, 19:18:09 »
Fraaie wagen hoor!

Bij meerdere torpedowagens in een trein zijn tussenwagens geplaatst die om de druk op het spoor beter te verdelen:

zie foto:



onlangs voor iemand uit België zeer veel decals voor dit soort wagens geprint!.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #12 Gepost op: 28 January 2009, 19:44:41 »
Dit soort treinen zijn in het Luikse 7 dagen per week, 24 uur per dag en 365 of 366 dagen per jaar te zien. Rijden volgens een strikte dienstregeling.
Rijden van de hoogovens naar  Cockerill Chertal in, is het nu Cheratte of Herstal?

Robby

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Ermy61
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #13 Gepost op: 28 January 2009, 22:19:05 »
Heren bedankt voor uw complimenten, 
ik heb de assen inmiddels omgedraaid en de symoba koppelingen geplaatst.

Inmiddels heeft de torpedowagen zijn eerste rondjes succesvol gedraaid op de testbaan.

Rob

jossebe2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Lima torpedowagen omgebouwd
« Reactie #14 Gepost op: 31 January 2009, 23:01:35 »
'Aan jegens' is zeker Vlaams voor verkeerd om ???



sorry, ik ben Franstalig  :-[