Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Rivarossi 1308, ombouwen naar DCC, verlichting plaatsen  (gelezen 13537 keer)

Yvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
    • mijn andere hobby
Re:Rivarossi 1308
« Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2012, 17:15:23 »
Er is al drie jaar geen reactie gegeven. Is er iemand die dit project inmiddels heeft voltooid?
Ik heb de afgelopen tijd andere zorgen gehad, maar heb thans de rust en de gelegenheid om mijn hobby weer op te pakken.  (y)

Als eerste is nu mijn oude riva 1300 aan de beurt, nu mijn baan in die zin af is, dat de rails (roco line) op hun plek liggen en ik meerdere treinen kan laten rijden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re:Rivarossi 1308
« Reactie #16 Gepost op: 31 maart 2012, 12:21:31 »
Hallo Yvo,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vraag of iemand dit project heeft afgerond, want naar mijn mening zijn er diverse reacties geplaatst hoe ze de loc gedigitaliseerd hebben.

Naar aanleiding van jouw vraag, onderstaand mijn afgeronde project.
Ik heb ooit twee Rivarossi 1300-en aangeschaft en ik heb beiden voorzien van een Digitrax decoder.
De printplaat aan de voorzijde heb ik afgezaagd/ingekort. Op dat vrijkomende framedeel heb ik de Digitrax DH123D decoder geplaatst. Aangezien Digitrax decoders voorzien zijn van een op de decoder gesoldeerde connector en een apart "harness" heb ik de decoder gemonteerd met de connector naar beneden. Hiervoor is voldoende plaats. Ik heb vervolgens een stukje styreen gesneden, hier twee gaten in geboord en dit wordt nu gebruikt om simpel de decoder te fixeren.



Verder heb ik de decoder iets geherprogrammeerd. Ik heb twee ledjes als frontverlichting aangebracht in de kap en omdat ik toch altijd met goederen- of personenwagens rij, heb ik geen noodzaak voor sluitverlichting.
Ik heb aan de achterzijde van de loc een tweepolige stroomvoerende koppeling aangebracht; de ene draad uiteraard op de blauwe van de decoder en de andere heb ik aangesloten op de gele decoderdraad.

Ik heb de decoder aangepast zodat de frontverlichting gewoon in- en uitschakelaar is en via F3 kan er spanning gezet worden op de stroomvoerende koppeling. Mijn personenrijtuigen zijn ook voorzien van tweepolige stroomvoerende koppelingen, zodat ik op deze manier zowel de loc-frontverlichting apart kan aan- en uitzetten, maar ook de rijtuigverlichting.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #17 Gepost op: 04 augustus 2014, 23:17:20 »
Toch maar eens proberen om dit topic nieuw leven in te blazen. In december 2013 kocht ik een fraai gepimpte Riva 1605 (NS 1308, geloof ik), door middel van geëtste platen omgenummerd in 1312. Geen decoder, en twee armetierige koplampjes. Dat moest anders. Met een paar uurtjes knutselen buiten in de zon heeft het ding nu een simpele decoder plus sluitlichten en omgekeerd L-frontsein. Binnenkort plaats ik wat foto's en beschrijvingen van deze ombouw, want o, o, o, wat is die kap toch mooi!

Elders las ik een reactie van iemand die betreurde er ooit 400 gulden voor te hebben betaald. Tja, ik kocht deze machine op marktplaats voor €160 en toen bleken er toch wat onderdelen te ontbreken. Dus kocht ik er nog een bij (ook voor 160 pegels) en zo kom je tot bedragen die je niet eens naar guldens durft terug te rekenen - maar ja, die 1300 fascineert me nu eenmaal.

Tot binnenkort!
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2014, 23:46:10 door Spoorslag70 »
Groet,
Henk

hippelsik

  • leve betrouwbare mooie locs zoals de NS 1200!
  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #18 Gepost op: 04 augustus 2014, 23:54:31 »
Prachtige loc die 1308 die ik destijds (1994) voor 349 gulden (dat zou nu met inflatie denk ik toch 275-300 euro zijn) heb gekocht.
Die twee pitten zijn conform het tijdperk want de revisiedatum op de kap van de loc is mrt 1956; maar ik kan me voorstellen dat je een omgekeerde L wilt. Niks mis mee. Ik zat zelf eenpaar weken geleden net te denken om het ding eens te digitaliseren en er sluitseinen in aan te brengen met behulp van kleine draad-ledjes (net wat goter dan smd's). Dus leuk dat ik nu zie dat dit draadje weer is geopend!
Hoe heb jij je sluitlichten gemaakt?
met vriendelijke groeten,
Kees / hippelsik

NS Periode III en IV; HO gelijkstroom baan, digitaal ECOS-2; Roco, Fleischmann, Mehano, Riva-Lima, Piko, Artitec en een paar Philotrain... maar die zijn nog analoog

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #19 Gepost op: 05 augustus 2014, 21:15:49 »
@hippelsik: dank voor de vriendelijke woorden en de volkomen terechte terechtwijzing (kan het nog terechter?) met betrekking tot de revisiedatum. Heb ik helemaal over het hoofd gezien! Wist je trouwens dat er een fraaie Sik bij de ingang van Utrecht Zuilen staat? Helaas zonder soundmodule.

Zoals aangekondigd komt er in de loop van de tijd een verslagje over de ombouw, want ik wil natuurlijk een L - zie mijn gebruikersnaam. Ingrediënten:
- Uiteraard een Rivarossi 1605;
- Een eindje 608849 LWL lichtgeleiderkabel 1 mm van Conrad (of een kitsch-lamp van Action);
- Een setje DRC54 van Digi[rails|keijs];
- Wat Evergreen-strips;
- Een simpele decoder, bijvoorbeeld Uhlenbrock 76320;
- KleiNSpoor logo's (vishaken);
- A wee dram of Scotch (Single Malt);
- Secondenlijm (niet mengen met bovenstaand spul, jammer voor beiden);
- Een bescheiden voorraad krachttermen.

Als smaakmaker voeg ik een paar (knullige) foto's toe die ik net inderhaast gemaakt heb. Betere plaatjes volgen nog.


Zo uit de verpakking (en nu niet zeuren over buffers, koppeling en een wiel naast de spoorstaaf).


Mijn 1312 met omgekeerd L-sein (Het menneke en de auto zijn op mezelf gebaseerd).


Sluitseinen voor als we eens leeg terugrijden (en nu niet zeuren hoe die loc daar zonder bovenleiding terechtgekomen is).

Tot de volgend keer - ga nu weer even aan het werk om een rapportage voor Het Hoger Management te brouwen.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2014, 22:33:15 door Spoorslag70 »
Groet,
Henk

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #20 Gepost op: 08 augustus 2014, 23:39:28 »
In de komende tijd wil ik een paar delen van de ombouw kort en geïllustreerd beschrijven. Het gaat dan om:
1.   Decoder en print
2.   De lichtgeleiders
3.   DRC54
4.   Diodes
5.   Afwerking

Aan de arbeid!
Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een decoder die past in één van de weinige ruimtes die de Riva 1605 biedt. Ik heb de omgekeerde weg bewandeld: ik had nog een Uhlenbrock 76320. Geen hoogvlieger, maar goed bruikbaar en spotgoedkoop. Als je de print inkort zoals elders vaak beschreven, zweeft het ding comfortabel boven de cardanas. Een stukje styreen eronder, en wat isolatietape waar hij het chassis zou kunnen raken, en Bob is je oom. Laat bij het plaatsen van de tape wel ruimte vrij voor de twee verticale uitsteeksels in de kap.

De decoder lijkt erg hoog te liggen, maar door de flexibele verbinding met de print drukt de kap hem fluitend zover naar beneden dat je bij het plaatsen de vertrouwenwekkende klik hoort.
Nu we het er toch niet over hebben: soms lukt het maar niet om kap en chassis van elkaar te scheiden. Dat komt vaak doordat de unit die de patrijspoorten bevat, maar ook de uitsparingen levert waar het chassis zich in vastklikt, bij het uitbuigen van de kap lekker mee veert. Even fixeren met wat druppeltjes Crystal Clear (of houtlijm van de Hema) en dat probleem is ook weer uit de wereld.
Moderne decoders met een Plux- of Next-interface hebben geen kabelboom meer, en met reden. Die kabels zijn, zoals bekend, óf te lang óf te kort. In ieder geval is het tobben, vooral ook omdat kabels (zelfs heel dunne en hoogflexibele decoderdraad) verrassend veel ruimte innemen en onvoorstelbaar halsstarrig kunnen zijn. Daarom heb ik geprobeerd de kabellengte zo kort mogelijk te houden – bij mijn Roco 2200 waren die draden een nachtmerrie.
Het inkorten van de print biedt wat dat betreft prettige mogelijkheden. Oorspronkelijk ziet die er zo uit:

De zwarte lijn geeft aan hoe de stroom van één spoorstaaf via een draadbrug (stippellijn) naar de motor loopt. Van daaruit gaat het, weer via een draadbrug, terug naar de rail/bovenleidingschakelaar (in de stand “Rail”) en dan naar de andere spoorstaaf. De stand “Bovenleiding” laat ik buiten beschouwing, omdat digitaliseren en spanningvoerende bovenleiding elkaar bijten. De gele ellipsen geven aan waar, via telkens een diode, de lampjes aangesloten zijn.
De volgende prent toont hoe ik de printplaat gemolesteerd heb:

Het grijze vlak rechts geeft aan waar ik de print heb ingekort. Het ovale vlak duidt aan dat de rail/bovenleidingschakelaar het loodje heeft gelegd. Dan blijk je zomaar twee printbanen over te hebben die geschapen zijn om de min van F0r en F0f te vervoeren. De kleuren zijn NEM- en NMRA-conform. Voor vertaling naar MärTrix: zie het Wereldwijde Interweb.
Tenslotte (voorlopig) nog een bovenaanzicht:

De volgende keer ga ik enge dingen doen: boren in die mooie, dure kap.

Tot spoedig!
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2014, 23:54:02 door Spoorslag70 »
Groet,
Henk

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2017, 21:44:20 »
Dat "binnenkort" duurde dus een paar jaar, maar het project is nog steeds gaande. Behalve "druk-druk-druk", op het werk en met de auto die je in mijn avatar ziet, speelde ook mee dat kort nadat ik gestart was met dit draadje, de 1100DRC van Digikeijs
verscheen die meer mogelijkheden bood dan de oorspronkelijke oplossing (rangeerlicht en cabineverlichting). Vanaf volgend weekend weer regelmatige updates.
Groet,
Henk

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2017, 01:18:26 »
Ik vind dit het mooiste 1300 model ooit.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 01:33:26 door roadster36 »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2017, 01:34:17 »
Mooi opgelost met de draadjes (y) Er staat ergens ook nog een paar foto's van mijn 1308 met sluitseinen en omgekeer L sein. Rangeersein heeft ie dan weer niet :( ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9121.msg3221533456.html#msg3221533456 )

Ik heb de leds van de sluitseinen ook op het chassis gemonteerd om dradenspaghetti te voorkomen bij het losmaken van de kap.

Mvg,

Robert

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2017, 20:49:24 »
Leuk artikel, Biesje. Ik vind het trouwens opmerkelijk dat dit stokoude draadje kennelijk toch nog gelezen wordt. Extra motivatie om weer eens wat te fotograferen en schrijven  ;)

Het wordt wel druk, komend weekend. Toen ik mijn belofte neerpende vergat ik OnTraxx, sorry, On traXS! even.
Groet,
Henk

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #25 Gepost op: 06 maart 2017, 20:59:23 »
Helemaal mee eens, roadster36. Ik heb nooit zo goed kunnen wennen aan de wat bolle kop van de Electrotren. Lijkt toch wat meer op een CC7100 dan op een 1300.

De markt is, denk ik, momenteel aardig voorzien. Anders zou Roco misschien... Nee, dat zullen ze wel niet doen. Maar het is toch leuk dromen van een 1300 (met alle toeters en bellen) in 1200-kwaliteit. Gelukkig gaat die er niet komen, anders ging me dat weer een hoop geld kosten.
Groet,
Henk

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5920
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #26 Gepost op: 06 maart 2017, 21:29:55 »
Eh, dat is niet helemaal waar, REE models is van plan om met een waanzinnig mooie 1300 te komen met sound... (Alhoewel ik deze rivarossi ook waanzinnig mooi vind en een waanzinnige prestatie voor die tijd).

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Spoor 0 adept

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #27 Gepost op: 06 maart 2017, 22:05:36 »
REE? Dat is pure kwaliteit. Vorige zomer las ik inderdaad in Loco Revue dat men dacht aan een heftige CC7100 maar er was nog geen sprake van een 1300. Voor de zekerheid zal ik maar vast gaan sparen. Dank voor je bericht  ;)
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 23:19:11 door Spoorslag70 »
Groet,
Henk

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2017, 18:25:17 »
De Riva’s doen het goed op de tweedehandsmarkt (ik bedoel de 1300en, niet de boten). Boren in de kap levert dus klamme en mogelijk trillende handjes op. Slokje single malt, adem inhouden, steuntje zoeken en heel klein (0,5 mm) beginnen. Probeer een putje te maken dat zo veel mogelijk in het midden zit. Dat zal doorgaans niet helemaal centrisch uitpakken maar dat valt later, met een grotere boor, te corrigeren.
Veel belangrijker is dat de boor zich horizontaal voortbeweegt. Door de binnenvorm van de kap heeft de boor de neiging naar beneden te kantelen en uit te breken door de bovenkant van het lamphuis. Het helpt als je de boor met een vinger tegen de binnenkant van de kap drukt en rustig werkt.

 

Het eerste plaatje toont het resultaat van opboren tot 0,7 mm. Dat ziet er niet fraai uit (klik er maar eens op), maar de tweede dia, met gaten van 1 mm, demonstreert dat het uitoefenen van een beetje zijwaartse druk heel acceptabele openingen oplevert.

Volgende week (DV, IA, EGB): plaatsen en testen van de lichtgeleiders en de verlichtingsprint.

Cheers,
Henk
Groet,
Henk

Spoorslag70

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Binary is great: only 10 choices.
    • Morris en Wolseley
Re: Rivarossi 1308, ombouwen naar DCC, verlichting plaatsen
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2017, 17:45:47 »
Net toen ik een aardig resultaat had bereikt, kwam de DRC1100 van Digikeijs op de markt. Ik besloot de aanpak volledig om te gooien. Bij toeval had ik ook een wat beschadigde set bemachtigd en daarmee kon de test beginnen.

Om te beginnen heb ik de hoofdprint met twee druppels Kristal Klear vastgezet en twee stukjes 1mm lichtgeleider geplaatst. Dat bleek heel aardig te werken, dus volgde een middagje knutselen om een kartonnen afdekplaatje pas te maken zodat het rood en wit niet doorlekten maar de cabineverlichting wel zijn werk kon doen.






Zoals al gemeld heb ik deze “proof of concept” gemaakt met een beschadigde lichtset, vandaar dat de foto een L-sein toont in plaats van de beoogde omgekeerde L. Verder blijkt de éne resterende gele lamp door te schijnen naar de andere. Ik kom daar later nog op terug; voor deze week vind ik het welletjes…
Groet,
Henk