Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:26:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:21:24
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
Vandaag om 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
  

Auteur Topic: Vaste baan of modulebaan?  (gelezen 9192 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #45 Gepost op: 26 May 2007, 12:29:28 »
Mijn grootste modules zijn 150 bij 50 cm. Voor transport koppel ik ze met platen aan elkaar, met de bovenkanten naar elkaar toe. Dat levert een doos op van 150 bij 50 bij 50 cm. Vanwege de lichtgewicht constructie kan ik zo'n pak alleen de trap op en af dragen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #46 Gepost op: 26 May 2007, 12:38:23 »
De stand van zaken bij mij?
Puzzelen, meten en nog weer puzzelen, ontwerp maken, ontwerp weggooien, opnieuw beginnen.

Nu wil ik gewoon 1 module maken van ongeveer 1,50 mtr waar ik een stationnetje met een rangeertereintje op wil maken. Maar met de eisen van perronlengte lijkt me dat ook weer niet te lukken. Een wisselstraatje kost zo weer 40 à 50 cm.

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #47 Gepost op: 26 May 2007, 17:33:20 »
Ik denk dat je moet kijken of je je module nog gemakkelijk kan vervoeren. 1.5 meter is naar mijn idee al vrij lang. Je komt wellicht je huis wel uit, maar je nieuwe huis ken je nog niet. Ook het gewicht is belangrijk. Voor mij is 1,20 x 50 een ideale maat. De rails is overigens bij mij soms gewoon een stukje langer of korter dan de module, waardoor ik een wat natuurlijker overgang naar de andere heb gecreeerd, dus zeg maar als een puzzelstukje. De rails is ondersteund met 1 cm triplex. Er loopt een klein naadje naast de railbedding, maar dat valt nauwelijks op. Verder heb ik twee dunne laagjes plastic sheets tussen de overgangen van mijn module aangebracht waarna ik het landschap doorlopend heb aangebracht. Zelf de sloten lopen zo door (bruggetje eroverheen). Dus als ik het ooit los moet maken, dan is het mes erdoor en klaar is Kees (in theorie dan, want ik heb het nog niet geprobeerd).

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 331
Re: Vaste baan of modulebaan?
« Reactie #48 Gepost op: 26 May 2007, 19:41:09 »
Ik bouw mijn baan in modules, wel vrij grote van 1.80 bij 1.80. Dit heb ik gedaan om eventueel te kunnen verhuizen en niet weer alles te moeten slopen. Een ander doel hiervan is om de ruimte waar de baan staat ook voor andere doeleinden te kunnen gebruiken, feestje of zo? Het is een beetje zonde dat een ruimte van bijna 15 meter lang voor maar één doel gebruikt zou kunnen worden.
Op de overgangen laat ik de rails precies tot de rand van de module doorlopen. Dit levert geen problemen op, ook niet bij rail die onder een hoek van 15 graden liggen, zelfs een in tweeen geknipte bocht levert geen problemen op, maar wel altijd met lage snelheid, het is het begin van een perronspoor.
Elektrisch is alles ook zo los te halen, overal zitten stekkers tussen, en de modules staan met lijmklemmen tegen elkaar aan getrokken, die komen uit de 5 euro bak bij de Gamma ;D.
Het hoofdstation is verdeeld over 3 modules, de middelste heeft alleen perrons, op de andere 2 past keurig steeds een wisselstraat.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB