Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Esu Ecos met handregeling en computer software  (gelezen 4015 keer)

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2009, 15:04:32 »
Ja dat is mogelijk,

Maar ik ga niet als hoofdbesturing een Multimaus kopen, dan wordt het de twin center of intell box. Ik denk dat ik daar voor ga,  een Twin Center met Profi Boss als handregeling, en eventueel een touchscreen voor de wisselbesturing.

Met vriendelijke groet, Tim

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2009, 15:22:58 »
Dat wil ik wel eens zien, je wissels besturen met een touchscreen. Stel je eens voor dat je meerdere treinen hebt rijden na verloop van tijd en je moet vele (misschien wel 20 wissels) schakelen met zo'n scherm. Dat wordt verwarring en vele aanrijdingen als gevolg. Dit kun je toch allemaal voorprogrammeren in Koploper of elk ander programma? Je kunt dan hele rijwegen of treintrajecten voorprogrammeren en bij het activeren van jouw zogenaamde reisplan van die treinen, schakelen je wissels automatisch mee voor de geplande ritten. Ik heb ook al eens iemand meegemaakt die 30 wissels via een schakelpaneel wilde schakelen, dan kun je wachten op de verkeerde geschakelde rijwegen en daarop volgende aanrijdingen. De kans dat je op zo'n scherm misgrijpt op een wissel heb ik dan nog niet eens meegerekend.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2009, 22:04:32 »
Ik heb eigenlijk een vraag die hier wel op aansluit. Ik wil mijn treinen handmatig blijven rijden, met mijn Lokmuis. Zou het dan handig en mogelijk zijn om de wissels/wisselstraten/rijwegen te automatiseren via Koploper en de s88XPressNetLI print van Wim?

Ik stel me zo voor dat ik een rijweg ingeef (bijvoorbeeld van schaduwstation naar spoor 3  op mijn station) dat Koploper de wissels schakelt en ik zelf lekker via m'n lokmuis de trein kan laten rijden.

Helemaal automatisch rijden komt later wel. Ik ben toch niet van plan om meer dan 1 trein tegelijk te laten rijden. En als ik toch met 2 treinen wil rijden roep ik m'n vriendin wel dit met de andere handregelaar mag rijden  ;D
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2009, 22:16:34 »
Dat gaat niet werken, omdat Koploper niet op die manier werkt. Koploper moet weten waar de trein is en Koploper moet de volledige besturing van de trein hebben. Pas bij het naderen van de wissel wordt die in de goede stand geplaatst - vooraf worden niet alle wissels omgelegd.

Sander

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2009, 22:34:31 »
De situatie zoals Remco schetst is wel degelijk mogelijk... En nog VEEL meer m.b.t. handmatig rijden...  ;)

Echter dien je wel alle voorbereidingen te treffen zoals bij een volledig geautomatiseerde baan, en nog een paar dingen meer zoals het vastleggen van handmatige wisselstraten en koppelingen van handregelaar(s). Oftewel, bezetmelders e.d. zullen hiervoor ook nodig zijn maar het is wel mogelijk.

Wel kun je dan uiteindelijk automatisch EN handmatig rijden, en Koploper zorgt tevens voor de beveiliging van het geheel.

Als het eenmaal werkt, werkt het fantastisch kan ik je uit eigen ervaring vertellen!

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2009, 22:54:48 »
Dat gaat niet werken, omdat Koploper niet op die manier werkt. Koploper moet weten waar de trein is en Koploper moet de volledige besturing van de trein hebben. Pas bij het naderen van de wissel wordt die in de goede stand geplaatst - vooraf worden niet alle wissels omgelegd.

Sander
Hallo Sander,

Ken jij de gehele functionaliteit van Koploper? Zo ja dan mag je zulke antwoorden geven, zo nee is het dan niet beter om even niets te zeggen.
Wat jij hier zegt slaat namelijk nergens op. Handmatige wisselstraten en routes en je komt al een eind de goede richting op.

Mvg,
Paul.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2009, 23:31:16 »
2e zin van je klopt trouwens ook niet Sander. Geen verwijt, maar juiste informatie kan nog wel eens handig zijn...
Dus.. Paul.. Correct me if i'm wrong!..

Koploper zet alle wissels goed (tot X aantal blokken vooruit) alvorens de lok gaat rijden.
En al rijdend probeert Koploper altijd de wissels ruim vooraf te schakelen om een X aantal blokken te kunnen (blijven) reserveren. Dus vooraf worden alle wissels omgelegd tot een X aantal blokken vooruit (waar mogelijk). Een wissel wordt niet omgelegd als deze op dat moment gereserveerd is / bereden wordt door een andere trein.
In andere gevallen zal Koploper dus altijd VOORAF de wissels omleggen, en niet zoals je schetst pas bij het benaderen van een wissel.

Als je handmatig van A naar B wilt rijden, zal Koploper dus ook de tussenliggende wissels vooraf goed zetten alvorens je trein ook maar een kick geeft...

X = een in Koploper configureerbaar getal.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2009, 23:42:25 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2009, 09:08:55 »
Ik heb zelf is de versie van Koploper op het internet geprobeert, een soort demo, daar heb ik geprobeert om met die 3 treinen te rijden, ik weet niet of dit ook zo in werkelijkheid gaat maar ik kreeg het steeds niet voor elkaar.  Zelf rijd ik wel een bij www.hermanopdam.nl en hij bestuurd zijn baan met de de software winDigital, dit vond ik er makkelijk werken.
Koploper kent niet echt een demoversie.
Je hebt de volledige functionaliteit ter beschikking en kan met 3 treinen rijden. Even een regeiststrateinummer aanvragen en je kan onbeperkt rijden.

Als je het niet voor elkaar krijgt om de treinen te laten rijden met koploper heb je iets niet goed aangesloten of ingesteld. Kwestie van de beginnershandleiding goed lezen en stap voor stap uitvoeren. Of een van de andere aanbevolen handleidingen (bv Malibaan cursus).
Als je die volgt moet het voor iedere beginner mogelijk zijn om een proefbaantje werkend te krijgen.
En lukt het niet dan is er een voortreffelijk forum waar je met je vragen terecht kunt en nog wel in het Nederlands ook (net als de software).

En dan heb je ook helemaal geen uitgebreide dure centrale nodig.
Waarom zou je een Mercedes kopen als je er toch alleen maar boodschappen mee gaat doen. ;D 8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric